۲۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۳۵
کد خبرنگار: 2202
کد خبر: 84889661
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پای دل در مسیر جاماندگان اربعین

۲۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۳۵
کد خبر: 84889661
پای دل در مسیر جاماندگان اربعین

بیرجند - ایرنا - همزمان با اربعین حسینی مردم خراسان جنوبی در جای جای این استان پهناور با برپایی راهپیمایی جاماندگان اربعین و با پای دل قدم در مسیر کربلا گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کسانی که امسال سعادت حضور در خیل راهپیمایان به سمت نجف و کربلا نصیب آنها نشد، در چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) بار دیگر نشان دادند که هر زمین کربلا و هر روز عاشورا است.

راهپیمایی جاماندگان اربعین مطابق رسم هر سال در شهرها و روستاهای مختلف خراسان جنوبی برپا شد و مراسم محوری مرکز استان صبح امروز (شنبه) از میدان آزادی بیرجند آغاز شد.

قشرهای مختلف مردم با طی مسیر در بلوار امام رضا (ع) به سمت آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند، به خاندان عصمت و طهارت ابراز ارادت و وفاداری کردند.

لحظاتی مانده به آغاز راهپیمایی خیابان‌های منتهی به میدان آزادی شاهد جمعیت عاشقانی بود که آمده بودند در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان با حضرت زینب کبری (س) و اهل بیت امام حسین (ع) همنوا شوند.

چنان شوقی در دل این مردم وجود دارد که گاهی مرغ روحت از خیابان امام رضا (ع) بیرجند در میان عمودهای مسیر پیاده‌روی اربعین از نجف به کربلا سیر می‌کند.

همه‌ آمده‌اند پیر و جوان، زن و مرد، کودکان و طفلانی که بی‌قرار از نرفتن به کربلا در شهرهای خود گرد هم آمدند تا عزاداری کنند.

پای دل در مسیر جاماندگان اربعین

انتظار به سر رسید و ناقوس عاشقی نواخته شد؛ ناقوسی که از دلتنگی می‌گوید و نام حسین (ع) را زمزمه می‌کند.

هیات‌های سینه‌زنی و زنجیر زنی از نقاط مختلف شهر آمده‌اند و زنجیروار نظم می‌گیرند تا ندای لبیک یا حسین سر دهند.

جوانان دمام زن یکی از هیات‌ها ضرب نوجوان کربلا را دم گرفتند و حیدر حیدر گویان پای در مسیر جاماندگی گذاشتند.

امروز همه آمده‌اند تا ندای اربعین را به گوش جهانیان برسانند، همان ندایی که اولین زائر کربلا "جابر بن انصاری" فریاد کشید و پس از ۱۴۰۰ سال مسلمانان و آزادگان عالم آن را زنده نگه می‌دارند.

بوی اسپند و گلاب مسیر راهپیمایی دلدادگان را فرا گرفته و موکب‌هایی که نماینده همان موکب‌های سرزمین عشق هستند مردم را پذیرایی می‌کنند و تداعی کننده نوحه معروف "هله بیکم یا زواری هله بیکم" است؛ خوش آمدید ای زائران من.

پای دل در مسیر جاماندگان اربعین

برق زنجیر بر آفتاب سوزان فائق آمده و چه دست‌هایی که سینه زنان اظهار ارادت می‌کنند و گام‌هایی که در مسیر بهشت با پای دل برداشته می‌شود.

صحن و رواق امامزادگان باقریه بیرجند این بار شاهد فوج فوج زائرانی است که علم به دست، پرچم علمدار کربلا را به خوبی صیانت می‌کنند.

پرچم حق‌طلبی و عدالت‌خواهی ۴۴ سال است که برافراشته شده و همچنان استوار است، امروز ندای این پرچم عالم‌گستر شده و اربعین یک همایش جهانی است.

مراسم عزاداری صبح اربعین حسینی نیز با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، استاندار خراسان جنوبی و قشرهای مختلف مردم در مسجد الرسول (ص) بازار بیرجند برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha