تهران- ایرنا- مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به مطالعهای روی کلان روندهای آموزش عالی در جهان گفت: کاهش دانشجویان در جهان امری جدی است و پیش بینی می شود ۴۰ درصد دانشگاه های آمریکا تا ۱۰ سال آینده تعطیل شوند.
به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، رضا نقی زاده روز دوشنبه در پنجاه و نهمین نشست سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در مورد روندهای موثر بر آینده دانشگاه ها اظهار داشت: مطالعه ای روی کلانروندهای آموزش عالی انجام دادیم و این روندها را شناسایی کردیم.
وی اولین کلانروند را حرکت آموزش در دانشگاه ها به سمت انعطاف پذیری دانست و افزود: این روند در همه دانشگاه های جهان دیده می شود و گاهی آموزش های برخی رشته ها بعد از دو دهه اصلا مناسب بازار کار نیست.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی به برخی ابزارهای طرح تحول دولت در وزارت عتف برای پاسخ به کلانروندها اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس مطالعات حتی می توانیم برخی از واحدهای دوره کارشناسی را در برخی رشته ها کاهش دهیم.
نقی زاده دوره کارشناسی ارشد را نیز از دوره هایی دانست که باید بازنگری شود و گفت: دوره کارشناسی ارشد دوره ای است که زمان زیادی می گیرد؛ ولی در اشتغال هم تاثیر زیادی ندارد.
وی رقابت جهانی به دلیل کاهش دانشجو را از دیگر کلان روندها دانست و گفت: پیش بینی می شود تا ۱۰ سال آینده ۴۰ درصد دانشگاه ها در آمریکا تعطیل شوند. توسعه سریع ابزارهای فناورانه باعث شده، رقیب دانشگاه ها شرکت هایی مانند گوگل باشند و نه دانشگاه های متناظر در آمریکا.
نقی زاده همچنین دیگر کلان روند را تغییر رویکرد فرهنگی نسل جدید دانشجویان بیان کرد و افزود: این امر نشان دهنده یک تحول کلی است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تغییر مشاغل و دنیای کار را به سمت مشاغل و دنیای نوین دانست و ادامه داد: مرزهای صنایع نیز در حال از بین رفتن است و حوزه های میان رشته ای گسترش می یابد. این موضوع که در دانشگاه های ما به معضلی تبدیل شده است، اگر به زودی حل نشود از دانشگاه های کشورهای دیگر عقب خواهیم ماند.
وی نتیجه گرفت: باید از رویکرد منفعلانه و واکنشی نسبت به کلان روندها به سمت رویکرد فعالانه تغییر مسیر دهیم.
برخی از مصادیق رویکرد فعالانه در برابر کلانروندها
وی در ادامه برخی از مصادیق رویکرد فعالانه در برابر کلان روندها را برشمرد و گفت: اصلاح آیین نامه پذیرش بدون کنکور استعدادهای درخشان، بازبینی نظام جامع پذیرش دانشجو، بررسی نظام جامع تخصیص رشته از این نوع اقدامات است و چهار برنامه اصلی به صورت آزمایشی شروع شده است.
وزارت علوم در ۱۱۱ اقدام سند تحول دولت مردمی نقش دارد
مشاور اجرایی معاون آموزشی وزیر علوم نیز در این نشست اظهار داشت: براساس سند تحول دولت سیزدهم، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ۱۱۱ اقدام نقش دارد. از این ۱۱۱ اقدام، در ۴۸ اقدام نقش دستگاه مجری و اصلی و در ۶۳ اقدام نقش دستگاه همکار را دارد. برای نمونه اگر باید تغییری در شورای تحول علوم انسانی صورت گیرد از آنجا که این شورا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقر است، ولی اقدامات در این شورا باید در وزارت علوم انجام شود؛ زیرا وزارت علوم متولی آموزش است. به این شکل وزارت علوم در ۶۳ اقدام به عنوان همکار مطرح است.
اسماعیل شیرعلی ادامه داد: ۴۸ اقدام اصلی مرتبط به وزارت علوم، به ۳۴ راهبرد، ۳۳ عامل و ۲۴ چالش در سند طرح تحول دولت سیزدهم منجر شده است. سند یاد شده به شکلی است که توضیح می دهد هر چالش متناظر با چه عواملی است و برای ۱۳۴ چالش وزارت علوم، ۲۸۶ عامل شناسایی شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس سند تحول دولت سیزدهم از ۴۸ اقدام اصلی، ۵ اقدام کوتاه مدت، ۴۱ اقدام میان مدت و ۲ اقدام بلندمدت است.
تشکیل کمیته تحولی برای تحقق سند تحول دولت
شیرعلی درباره تشکیل کمیته تحولی در هر دانشگاه اظهار داشت: این کمیته ها در هر دانشگاه به ریاست رییس دانشگاه و معاونت معاون آموزشی دانشگاه تشکیل شده که با دبیرخانه در معاونت آموزشی وزارت علوم ارتباط مستقیم دارند.
وی ادامه داد: دبیرخانه اجرای سند تحول در دولت تقاضا دارد وزارت علوم پنج اقدام اولویت دار در این سند را سریع تر محقق کند. دو اقدام از این اقدام ها شامل اصلاح نظام پذیرش دانشجو، استقرار نظام گردآوری و پایش اشتغال دانش آموختگان است که در حال انجام است.
پنجاه و نهمین نشست سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
نظر شما