گروه‌های پر خطر نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: سال گذشته چهار هزارو ۷۶ نفر در این استان واکسن آنفلوانزا تزریق کردند و بر این مبنا در تامین واکسن هیچ مشکلی نیست و گروههای پر خطر در اولویت دریافت آن هستند.

دکتر مشهود تقیلو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به آغاز فصل سرما و شیوع بیماری‌های رایج این فصل افزود: عفونت ویروسی شایعی که در این فصل وجود دارد بیماری آنفلوانزا است که  طبق دستورالعمل موجود واکسیناسیون آن در فصل پاییز انجام می‌گیرد.  

وی اظهار داشت: بیماران دیابتی، بیماران با مشکل ریه، مادران باردار، بیماران سرطانی و افراد با ایمنی پایین بدن از جمله گروه‌های پر خطری هستند که باید این واکسن را تزریق کنند.

این مسوول ادامه داد:بیماری آنفلوانزا به نوع A و B تقسیم بندی می شود که در نوع اول، شایع ترین آن H۱N۱ و H۳N۲ و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را شامل می شود که برخی موارد به سختی فردی را گرفتار می کند اما کشندگی بالایی دارد.

وی با بیان اینکه آنفلوانزای فصلی یا همان H۱N۱ و H۳N۲  واکسن دارد، تصریح کرد: به این مهم باید توجه داشت برای افرادی که اولین بار به تزریق واکسن اقدام می کنند میزان ایمنی زایی آن از ۱۹ تا ۷۰ درصد متغیر است.

این مسوول یادآورشد: در صورتیکه فردی به مدت پنج سال متوالی این نوع واکسن را تزریق کرده باشد، تا ۹۰ درصد میزان ایمنی زایی آن در مقابل بیماری ایجاد می شود.

گفتنی است علائم بیماری آنفلوانزا می‌تواند خفیف یا شدید باشد، تب و لرز، سردرد، دردهای عضلانی از جمله کمردرد، خستگی، سرفه (که ممکن است با خلط همراه باشد)، گلودرد، ایجاد زخم‌هایی داخل دهان، بینی، روی سطح پوست، خشونت صدا، استفراغ و حالت تهوع، خارش بدن و کوفتگی از علایم شایع بیماری هستند.

این علائم بطور معمول ۲ روز پس از مواجهه با ویروس بروز می‌کنند و کمتر از یک هفته باقی می‌مانند، با این حال سرفه‌کردن ممکن است بیش از ۲ هفته مشاهده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha