شهروندان مازندران نخستین روز پاییز را با گرمای ۳۸ درجه تجربه می‌کنند

ساری - ایرنا - هواشناسی مازندران با اشاره به استقرار سامانه گرم جنوبی و تقویت آن بویژه در روز جمعه پیش‌بینی کرد که شهروندان این استان، نخستین روز از ماه پاییز را با گرمای ۳۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر تجربه خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، هواشناسی مازندران پیش‌بینی کرد که طی امرز و فردا و بویژه در روز جمعه با تقویت جریانات گرم جنوبی، دمای هوا نیز در مناطق مختلف روند افزایشی را در پیش خواهد گرفت و درتفاعات و مناطق ییلاقی نیز شاهد وزش باد گرم نسبتا شدید خواهیم بود.

طبق این پیش‌بینی، دمای هوا در روز جمعه در شهرها ساحلی و جلگه‌ای مازندران با سه تا پنج درجه افزایش، به ۳۳ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد که این افزایش دما در مناطق مرکزی و شرقی محسوس‌تر است. مناطق کوهستانی نیز همانند مناطق جلگه‌ای طی این مدت شاهد افزایش نسبی دما خواهند بود. دمای هوای این مناطق نیز در روز جمعه با ۲ تا چهار درجه افزایش به ۳۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد که در نوع خود کم سابقه است.

جدول پیش‌بینی پنج روزه هواشناسی مازندران نشان می دهد که بیشترین میزان افزایش دما طی این مدت مربوط به گلوگاه است. دمای هوای این شهر از ۳۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در روز چهارشنبه با پنج درجه افزایش در روز جمعه به ۳۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد. پس از آن بیشترین میزان افزایش دما را در شهرهای ساری، آمل، بابل، میاندرود، نکا، قائمشهر، سیمرغ و جویبار شاهد خواهیم بود. دمای هوای این مناطق نیز در روز جمعه با پنج درجه افزایش به ۳۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد.

مطابق این جدول ، بیشترین میزان افزایش دما در مناطق ییلاقی مازندران، مربوط به کیاسر است. دمای هوای این منطقه از ۳۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در وز چهارشنبه با چهار درجه افزایش در روز جمعه به ۳۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر افزایش می‌یابد. پس از آن بیشترین میزان افزایش دما را در کجور نوشهر شاهد خواهیم بود. دمای هوای این منطقه با چهار درجه  افزایش در روز جمعه به ۳۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد.

هواشناسی شرایط جوی امروز مازندران را بر اساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیـش‌یابی ، صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما و در ارتفاعات گاهی با وزش باد با بیشینه دما در مناطق ساحلی و جلگه ای بین ۳۰ تا ۳۶  و در ارتفاعات نیز بین ۲۶ تا ۳۲ درجه سانتی گراد پیش‌بینی کرده است.

آسمان مازندران در روز جمعه صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش محسوس دما و بویژه در ارتفاعات گاهی با وزش باد نسبتاً شدید و افزایش ابر پیش‌بینی شده است. دمای هوا نیز در این مدت در مناطق ساحلی و جلگه ای به ۳۲ تا ۳۸ و در ارتفاعات نیز به ۲۷ تا ۳۷ درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

داده های آماری از ایستگاههای هواشناسی نشان می دهد که ساری با ثبت دمای ۳۳.۲ و بلده با ۲۶ درجه سانتی‌گراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق مازندران در طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز امروز در گرم ترین ساعت به ۳۴ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد که این میزان در مقایسه با روز گذشته حدود یک درجه افزایش نشان می‌دهد.

وضعیت دریای خزر نیز طی امروز و فردا همراه با موج کوتاه و باد متوسط پیش‌بینی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha