مدرسه مقطع متوسطه دوم برای دانش‌آموزان عشایر کوچرو چهارمحال و بختیاری دایر شد

شهرکرد-ایرنا- مدیر آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری گفت:امسال ۲ مدرسه کوچ‌رو در پایه‌های متوسطه اول و دوم برای عشایر استان ایجاد شد و تعداد کل مدارس کوچ رو عشایر اُستان به ۱۴ باب رسید.

زادعلی بویری مُنجی  روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: امسال برای نخستین بار یک مدرسه کوچ‌رو در مقطع متوسطه دوم برای عشایر منطقه کوهرنگ با هدف جذب جاماندگان از تحصیل، ایجاد شد و هم‌اکنون دانش‌آموزان این مدرسه سر کلاس هستند.

وی افزود: امسال یک مدرسه کوچ‌رو متوسطه اول نیز به مجموع مدارس کوچ‌رو استان اضافه شد و  در سال‌جاری نیمکت‌ها، موکت‌ها و موتورخانه‌های هر سه خوابگاه شبانه‌روزی دانش‌آموزان عشایری استان با کمک اداره توسعه، نوسازیو تجهیز مدارس و اعتباری افزون بر ۲ میلیارد ریال به‌طور کامل نوسازی شد.

مدیر آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تجهیزات جذب شده برای سه خوابگاه شبانه‌روزی دانش‌آموزان عشایری استان در سال‌جاری بیشترین میزان تجهیزات جذب شده در سال‌های گذشته‌است.

بویری مُنجی تصریح کرد:تعداد دانش‌آموزان عشایری استان بدون احتساب نونهالان پیش‌دبستانی، هشت هزار و ۵۰۵ نفر است که از این تعداد سه هزار و ۹۶۷ نفر دختر و چهار هزار و ۵۳۸ نفر پسر هستند.

وی اظهار داشت: تعداد آموزگاران این هشت هزار و ۵۰۵ نفر دانش‌آموز عشایری استان بدون احتساب انتقالی‌های با جایگزین، ۶۹۱  نفر است که در سه منطقه کوچ‌رو کوهرنگ، اردل و لردگان مشغول به خدمت هستند.

به گزارش ایرنا، کوهرنگ در ۹۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری است و بخشی از بافت اجتماعی این شهرستان را عشایر تشکیل می‌دهند.

مدیر آموزش و پرورش عشایری استان خاطرنشان کرد: آموزش عشایر حتی در زمان کرونا نیز به صورت حضوری برگزار می‌شد و بیش از ۸۰ درصد کلاس‌ها به صورت کامل حضوری بودند و مشکلی برای برگزاری حضوری کلاس‌ها در سال تحصیلی جاری وجود ندارد.

وی یادآور شد: بیشتر عشایر استان از ۱۰ روز دیگر کوچ به منطقه شیمبار را آغاز می کنند و پس از آن هر سه یا چهار هفته در مناطق شوشتر، گتوند و جاده نفت سفید جابه‌جا می‌شوند.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین سرشماری ۲۲ هزار و ۹۲۳ خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۱۵ هزار و ۵۸ نفر جمعیت در استان حضور دارند.

عشایر چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha