۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۶
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 84900957
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مطالعه عاملی برای ارتقای نشاط اجتماعی سالمندان است

بروجرد - ایرنا - مدیر موسسه سالمندان حکمت سینا بروجرد گفت: مطالعه کتاب‌هایی متناسب عاملی برای نشاط و پویایی و ایجاد انگیزه در سالمندان است که امسال در برنامه های هفته سالمند مورد توجه قرار گرفت.

مریم بهرامی روز شنبه به مناسب نهم مهرماه روز جهانی سالمندان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همانگونه که کودکان، نوجوانان و بزرگسالان باید کتاب های خاص گروه سنی خود را بخوانند در دوران سالمندی نیز باید کتاب هایی برای اینکه چگونه سالمندی با نشاط و به دور از افسردگی و انزوا را سپری کرد، مطالعه شود.

وی افزود: کتاب‌های خاص دوران سالمندی را باید به سالمندان معرفی کرد تا بتوانند با مطالعه این کتاب ها به خوداگاهی بیشتری در دوران سالمندی برسند زیرا با گرفتن انگیزه می توانند حتی در دوران سالمندی به شکوفایی خاص این دوره برسند.

بهرامی با اشاره به اینکه سالمندان کمتر در فضای ارتباطات مجازی و دیجیتال قرار دارند، بیان کرد: کتابخوانی و انس با کتاب در آنها نقش موثری در سلامت روان و ایجاد حس انگیزه و نشاط در آنها دارد، گاه می توان برای آنها کتاب خواند و از آنها باید خواست برای دیگران کتاب بخوانند.

مدیر موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا بروجرد با تاکید بر شنیدن صدای سالمندان ادامه داد: در تولید برنامه های تلویزیونی گاهی می توان قصه های کوتاه و حکایت هایی با صدای سالمندان پخش کرد، مطالعه در میان سالمندان علاوه بر پر کردن اوقات فراغت آنها در ایجاد روحیه نشاط و امید، سلامت روان، تقویت فرهنگ گفت‌ و گو و تعامل بین آنها و بالا بردن اعتماد به نفس موثر است.

وی با اشاره به اینکه در روز شمار روزهای هفته سالمندی به موضوع حمایت های اجتماعی، رفاهی و فرهنگی این قشر از جامعه توجه شده است، یادآور شد: ترویج کتابخوانی و معرفی کتاب هایی با محور دوران سالمندی، عاملی در تقویت تاب آوری و مشارکت اجتماعی سالمندان است.

بهرامی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی سالمند، تاب آوری و مشارکت زنان سالمند نام نهاده شده است، گفت: برنامه های متعدد هفته سالمند از ۶ مهرماه آغاز و تا دوازدهم ادامه دارد، این برنامه ها که بیشتر جنبه فرهنگی دارد به صورت روزشمار هر روز به یک موضوع پرداخته می شود.

وی در خصوص عناوین روزشمار هفته سالمند امسال اضافه کرد: رسانه، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی با محور مطالبه برای توجه به مسایل و پیامدهای سالمندی جمعیت است، آموزش و توانمندسازی با محور گسترش محیط دوستدار سالمند به ویژه برای حضور و فعالیت زنان سالمند، روز خانواده و جامعه دوستدار سالمند؛ ارتباط جوانی جمعیت باسالمندی جمعیت و روز شنبه برابر با ۹ مهرماه که روز جهانی سالمند است با عنوان روز تاب آوری و مشارکت زنان سالمند با توجه ویژه به زنان سالمند تنها و کم برخوردار نام گذاری شده است.

بهرامی یادآور شد: از جمعیت ۲ هزار نفری سالمندان عضو در موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا بروجرد؛ هزار و ۲۰۰ نفر مرد و ۸۰۰ نفر بانوان هستند، بنا بر بررسی های انجام شده به صورت سراسری و نه فقط در یک شهر یا محل تعداد بانوان مجرد سالمند رو به افزایش است که باید در زمینه های مختلف در راستای توانمند سازی آنها برنامه ریزی شود.

مدیر موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا بروجرد افزود: روز مراقبت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی؛ برنامه‌ریزی برای تحقق سالمندی سالم و فعال در زنان، روز حمایت های اجتماعی، رفاهی و اقتصادی: ایجاد بیمه مراقبت طولانی مدت؛ در نظام بیمه ای کشور و قانونگذاری، سیاست گذاری و راهبری امور سالمندان از دیگر عناوین روزهای هفته سالمند است.

موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا زیر نظر بهزیستی بروجرد از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است و اکنون تعداد ۲ هزار سالمند در شهرستان بروجرد را تحت پوشش برنامه های مختلفی اعم از آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و سلامت قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha