طراحی زخم‌پوش هوشمند نانویی برای زخم‌های دیابتی به همت فناوران ایرانی+فیلم

تهران- ایرنا- گروهی از پژوهشگران ایرانی و دانش‌آموخته رشته‌ مهندسی پزشکی زخم‌پوش‌های چندلایه هوشمند با استفاده از فناوری نانو برای زخم‌های بیماران دیابتی تولید کردند.

طهورا ابراهیمی یکی از اعضای شرکت هما زیست بسپار در بخش تحقیق و توسعه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درمورد فعالیت‌های این شرکت توضیح داد: این واحد فناور در حوزه تجهیزات پزشکی فعال است و محصولات به دو دسته زخم‌پوش‌ها و بندآورنده‌های خونی تقسیم می‌شوند و در طراحی و تولید آنها از افزودنی‌های نانویی استفاده شده است.

وی افزود: یکی از محصولات این شرکت زخم‌پوش بر پایه پرده آمینیتون و پر از مواذ مغذی و فاکتورهای رشد است. این زخم‌پوش در انواع زخم‌های مزمن کاربرد دارد ولی بیشتر در زخم‌های سوختگی با ویژگی جذب بعد از مدتی مفید است. بیمار درد ناشی از تعویض زخم پوش را احساس نمی‌کند.

این دانشجوی مقطع دکتری رشته مهندسی پزشکی خاطرنشان کرد:‌ زخم پوش چندلایه‌ای هم برای زخم‌های دیابتی و بیماری ای‌بی (پروانه‌ای) تولید شده است که هنوز در مرحله تست‌های بالینی و تلاش برای دریافت مجوزها است.  

طراحی زخم‌پوش هوشمند نانویی برای زخم‌های دیابتی به همت فناوران ایرانی+فیلم
زخم‌پوش زخم‌های ای‌بی

به گفته ابراهیمی این زخم‌پوش به دلیل پوشش پولی‌اورتانی حالت فوم و خواص مکانیکی خوب از ۳ تا ۷ روز می تواند روی زخم بیماران ای‌بی بماند و شرایط زندگی را کمی برای آنها راحت کند. این زخم پوش سه لایه دارد؛ لایه اول چسب ایمنی (safe tag) است که وقتی چسبیده می‌شود، موقع جدا کردن آسیب دوباره‌ نمی‌رساند، بعد یک لایه پلی‌اورتانی و یک لایه نهایی که خود زخم را می‌پوشایند.  

زخم‌پوش هوشمند نانونی در ابعاد ۵۰ نانومتر هماتودرموژرم برای زخم هایی که شکل نامعمول دارند یا عمیق هستند و با زخم‌پوش‌های معمول نمی‌توان آنها را پوشش داد. پزشک پودر را روی زخم می‌ریزد، سرم نرمال سالین به آن اضافه می‌کند، وقتی این لایه‌ها بهم می‌چسبند. روی آن هم یک بانداژ قرار می گیرد. این زخم پوش هم فقط یک شرکت آمریکایی تولید می‌کند و به دلیل تحریم‌ها سخت وارد کشور می شود و قیمت بالایی دارد.

دریافت مجوز مانعی بزرگ‌تر از چالش‌های علمی تولید محصول

وی در مورد دیگر محصول این شرکت توضیح داد: محصولات بندآورنده خون شامل پورد بندآورنده خون هم توسط محققان این شرکت تولید شده است که بر پایه سلولز اکساید و کپوتان عمل می‌کند.

این عضو شرکت هما زیست بسپار یادآور شد: این محصولات مستقل از بدن بیمار و به وسیله فاکتورهای موجود در محصول خون را بند می‌آورند، در نتیجه برای افرادی که مشکل انعقاد خون دارند مانند بیماران هموفیلی هم کاربرد دارد. ویژگی برتر دیگر محصول این است که در کمتر از یک دقیقه لخته‌زایی می‌کند و در تصادفات، فوریت‌های پزشکی و تصادفات و حتی برای کوهنوردها هم کاربرد دارد.

ابراهیمی افزود: تامپون‌های بینی و دندان تولیدی این شرکت هم برای بند آوردن خون در بینی و دندان استفاده می‌شوند و طی ۴۰ ثانیه خون را بند می‌آورند.

وی همچنین درمورد روند کاری این شرکت گفت: ما حداقل ۱۰ سال پیشینه تحقیقات علمی داریم ولی از سال ۱۴۰۰ ثبت شدیم و به صورت جدی وارد بازار نشده‌ایم. ۶ نفر در این شرکت مشغول به کار هستیم که همه در رشته مهندسی پزشکی تحصیل کرده‌ایم.

این محقق مهم‌ترین مشکل را دریافت مجوز از سازمان غذا ودارو و تجهیزات پزشکی دانست و گفت: اقدام و دریافت مجوز از این سازمان‌ها به اندازه‌ای دشوار است که طراحی و ساخت و توسعه محصول سخت نیست. ما برای دریافت مجوز محصولات شرکت با هر دو سازمان روبرو هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha