هدف‌گذاری برای ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از مسیر ایران/ مسیر گمرکات را دیجیتالی و سبز می‌کنیم

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی از هدف‌گذاری برای ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا از مسیر ایران در میان مدت خبر داد و گفت: توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه حمل و نقل و ترانزیت میان کشورهای آسیای مرکزی، به مثابه قطعات تکمیل کننده ابتکار برنامه عمل مشترک چند جانبه توسعه ترانزیت منطقه‌ای است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی، «رستم قاسمی» در نخستین اجلاس وزرای ایران و کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان که از صبح امروز در محل هتل اسپیناس پالاس در حال برگزاری است، اظهار کرد: انتخاب عنوان «توسعه همکاری‌های ترانزیتی» برای این اجلاس، با توجه به فضای سازنده و تعاملی فعلی میان ایران و کشورهای آسیای مرکزی، خصوصاً اولویت فعلی دولت ایران جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی با همسایگان و کشورهای منطقه، انتخابی به موقع، هوشمندانه و هدفمند، در راستای تحکیم و تقویت روابط همه جانبه اقتصادی به شمار می‌آید.

وی افزود: موضوع همکاری‌های حمل‌ونقل و ترانزیت، به عنوان یکی از ارکان اصلی تعاملات تجاری کشورها محسوب می‌شود؛ به نحوی که با هم‌افزایی زیرساخت‌ها و امکانات حمل‌ونقلی، بهره‌مندی همه بازیگران عرصه حمل‌ونقل، لجستیک، تجارت و در کنار آن جمعیت ۱۶۰ میلیون نفری ملت‌ها در این پهنه جغرافیایی فراهم خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع توسعه همکاری‌های ترانزیتی در پهنه ایران و کشورهای آسیای مرکزی، صرفاً موضوعی مربوط به امروز و آینده نیست؛ بلکه به گواه تاریخ، این منطقه دارای حافظه باستانی در خصوص نقش‌آفرینی پررنگ و محوری در مبادلات تجاری شرق و غرب و شمال و جنوب جهان بوده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: بر اساس این رویکرد فرصت‌آفرین و ظرفیت‌ساز و با تأکید بر ضرورت انسجام‌بخشی و بهبود شکلی و محتوایی همکاری‌های ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه، در ادامه به رئوس اقدامات اولویت‌دار، در چارچوب ابتکار برنامه عمل مشترک منطقه‌ای ترانزیتی اشاره خواهد شد.

هدف‌گذاری برای ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا از مسیر ایران

وی بیان کرد: با توجه به زیرساخت‌ها و امکانات حمل‌ونقلی فعلی در قلمرو کشورها و همچنین بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و مبادلات تجاری مشتمل بر صادرات، واردات و ترانزیت کشورهای آسیای مرکزی با کشورهای فرامنطقه‌ای از طریق ایران، در میان‌مدت می‌توان بیش از سه برابر عملکرد فعلی به عبارتی بالغ بر ۲۰ میلیون تن دست یافت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این هدف‌گذاری برای ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا، به عنوان یک ابتکار، مسیر را برای هدفمند کردن و همسوسازی اقدامات کشورها در چارچوب یک برنامه اقدام مشترک منطقه‌ای ترانزیتی، روشن و هموار می‌کند.

قاسمی بر تشکیل کارگروهی مشترک شامل نمایندگان وزارتخانه‌های ذی‌ربط حمل‌ونقلی کشورهای عضو برای تدوین برنامه عمل مشترک منطقه‌ای با هدف مشخص تحقق ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون کالا بین ایران تاکید کرد و گفت: این برنامه مشترک باید جهت تصویب در نشست بعدی این اجلاس ارائه شود.

وی افزود: همان‌طور که در منابع و مراجع معتبر بین‌المللی و علمی توصیه شده است، ایجاد سازوکاری برای مدیریت کریدورهای ترانزیت منطقه‌ای، به عنوان ضرورتی اساسی برای بهره‌گیری حداکثری کشورها از کریدورهای ترانزیتی عبوری از قلمروی سرزمینی‌شان محسوب می‌شود.

قاسمی ادامه داد: بنابراین ایجاد این سازوکار با هدف هماهنگ‌سازی و همسوسازی اقدامات کشورها، انسجام‌بخشی به مقررات و قوانین و رویه‌ها و استانداردها، پایش و ارزیابی مستمر عملکرد ترانزیتی در کریدورها، انطباق بخشی سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات داخلی با برنامه عمل مشترک به عنوان یک اقدام اساسی مورد تأکید است.

این عضو کابینه سیزدهم اظهار کرد: انتظار می‌رود مدل مدیریت کریدور و سازوکار اجرایی آن تا اجلاس بعدی وزرا نهایی شده باشد.

وی بهبود عوامل کلیدی زمان و هزینه ترانزیت، در ترددهای مرزی و همچنین در قلمرو کشورهای عضو را ضرورتی اساسی برای توسعه همکاری‌های ترانزیتی دانست و گفت: در این راستا، ضمن اعلام آمادگی برای تسهیل و تسریع در ترددهای مرزی و نیز ترانزیت از پهنه سرزمینی ایران، یادآوری می‌کنم که در ماه آوریل سال جاری میلادی توافقی کلیدی در چارچوب رونق بخشی به کریدور ترانزیتی شمال - جنوب از طریق هدف‌گذاری کوتاه‌مدت، حجم ترانزیت ۱۰ میلیون تن تا پایان سال ۲۰۲۳ کالا از این کریدور از مبادی و مقاصد واقع در روسیه از طریق ایران با فدراسیون روسیه، محقق شد.

قاسمی ادامه داد: جهت تحقق این هدف‌گذاری، برنامه عمل یک‌ساله توسعه ترانزیت بین دو کشور تهیه و مبادله شده که در چارچوب نشست حاضر هم قابل بهره‌برداری است.

طرح‌های توسعه بنادر کشور در حال انجام است

وزیر راه و شهرسازی، ایران را کشوری ترانزیتی دارای بنادری با ظرفیت اسمی ۲۴۰ میلیون تن و ظرفیت کانتینری ۸ میلیون TEU دانست و افزود: طرح‌های توسعه بنادر شمالی در سرتاسر شرق تا غرب دریای خزر و همچنین بنادر جنوبی از غربی‌ترین نواحی خلیج‌فارس تا شرقی‌ترین نقطه دریای عمان یعنی بندر چابهار در حال انجام است.

وی ادامه داد: این طرح‌ها شبکه ۱۲ هزار کیلومتری خطوط ریلی و شبکه جاده‌های ترانزیتی و زیرساخت‌های خدماتی و پایانه‌های مرزی با کیفیت مطلوب تحقق ترانزیت سریع و مقرون به صرفه را از قلمرو ایران تضمین می‌کند.

قاسمی خاطرنشان کرد: علاوه بر این طرح‌های زیرساختی به‌ویژه احداث مراکز لجستیک چندوجهی در دست اجراست و توسعه آن‌ها با تأکید بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و طرف‌های خارجی با اولویت در حال پیگیری است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، با تکمیل این شبکه مراکز لجستیک، مزیت‌های رقابتی در حوزه ترانزیت با کاهش زمان و هزینه ترانزیت به طور مستمر محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: با تجاری‌سازی کریدورها و مسیرهای ترانزیتی در منطقه ما، پیوندهای حمل‌ونقلی میان کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی با آب‌های جنوبی به‌ویژه از طریق بندر چابهار تسهیل خواهد شد.

قاسمی ادامه داد: در این راستا وزارت راه و شهرسازی برای جذب سرمایه‌گذاری کشورهای حاضر در پروژه‌های زیرساختی گفته شده در چارچوب شیوه‌های مشارکت عمومی خصوصی نظیر مدل‌های T-B-O و B-L-T آمادگی کامل دارد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بدون شک، توسعه همکاری‌های دوجانبه حمل‌ونقل و ترانزیتی میان کشورهای حاضر در این اجلاس، به‌مثابه قطعات تکمیل‌کننده ابتکار برنامه عمل مشترک چند جانبه توسعه ترانزیت منطقه‌ای خواهد بود.

ایران دارای ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی است

وی با طرح ۴ دیجیتالی کردن و سبز کردن مسیر گمرکات، صدور ویزای یک‌ساله برای رانندگان و لوکوموتیورانان و تجار، توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان حمل و نقل و ایجاد حمل و نقل ترکیبی و برطرف کردن مساله تعرفه‌ها، اجرای این موارد را برای افزایش سرعت و حجم ترانزیت ضروری و مهم دانست.

قاسمی خاطرنشان کرد: ایران دارای ۱۴ هزار کیلومتر راه‌آهن است و یک برنامه پیش‌بینی شد ۳ ساله با ۲۰ میلیارد دلار هزینه برای تقویت زیرساخت‌ها و ناوگان ریلی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین وجود کریدورهای ریلی و جاده‌ای متعدد در کشور ظرفیت مناسبی را برای افزایش ترانزیت فراهم کرده است، همچنین در حال اجرای بزرگراه از بندر شهید رجایی تا آستارا هستیم که بر این ظرفیت‌ها می‌افزاید.

وی اعلام آمادگی کرد که با ارائه زمین به کشورها امکان ساخت مراکز ترانزیتی در پایانه‌های مرزی فراهم شود؛ همچنین پیشنهاد داد اجلاس ۶ جانبه همکاری‌های ترانزیتی به صورت دائمی برگزار شود.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: امروز و پس از پایان نشست حاضر، در راستای توسعه همکاری‌های همه‌جانبه ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه، نشست سه جانبه همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران، روسیه و آذربایجان برگزار می‌شود که در این راستا وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه و معاون وزیر حمل‌ونقل آذربایجان نیز به نشست شش‌جانبه ما اضافه شدند و نشست امروز هشت‌جانبه برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha