رشته محیط بانی در شهرستان شوشتر دایر شد

اهواز - ایرنا - رییس آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: آموزش رشته محیط بانی برای نخستین بار در کشور، در هنرستان کشاورزی شوشتر آغاز شد.

مژگان سخایی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: امسال برای نخستین بار، ۲۰ هنرجوی پسر در هنرستان کار و دانش کشاورزی شوشتر، در رشته محیط بانی به تحصیل می‌پردازند.

وی افزود: ۲۴ نفر متقاضی این رشته در خوزستان بودند که مصاحبه علمی آنها انجام و تاکنون ۱۸ نفر پذیرش شدند و ۲ نفر دیگر نیز منتظر نتایج آزمایشات خود هستند.

سخایی با بیان اینکه رشته محیط بانی برای نخستین بار به صورت آزمایشی در کشور و در استان‌های خوزستان و فارس در کشور راه‌اندازی شده، اضافه کرد: هنرجوهای پسر دروس مختلف محیط زیست را در مدت سه سال مقطع دوم متوسطه فرا گرفته و دیپلم مهارت محیط‌بانی را دریافت می‌کند؛ نیروی انسانی برای تربیت این دانش‌آموزان از طریق آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تهیه ۲۹ جلد کتاب‌های مورد نیاز این هنرجوها و لباس و کفش مخصوص محیط بانی را تقبل کرده و در اختیار آنها قرار می‌دهد.

به گفته وی، هنرستان شبانه روزی پسرانه شهید باهنر از جمله بهترین مدارس دولتی شوشتر در کیلومتر ۱۲ جاده کشت و صنعت کارون است که تاکنون به دانش‌آموزان کاردانش در رشته زراعت غلات و صنایع غذایی خدمات آموزشی ارایه داده است.

سخایی همچنین با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری برای اجرای رشته محیط‌بانی شاخه کاردانش میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان آموزش و پرورش خوزستان، گفت: راه‌اندازی رشته محیط‌بانی در مقطع دیپلم، در راستای اجرای سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست و ابلاغیه رهبر معظم انقلاب، همچنین سند تحول دولت، اقدامات تحول‌گرایانه در سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار قرار گرفته که ظرفیتی را برای تقویت توان نیروی انسانی سازمان محیط زیست با همکاری وزارت آموزش و پرورش فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در ساختار و محتوای محیط بانی، افزود: با توجه به مسوولیت‌های خطیر محیط‌ بانان‌ همچون حفاظت‌ از حیات‌وحش‌ و اکوسیستم‌، جلوگیری‌ از آلودگی‌های محیط‌زیستی‌، ممانعت‌ از تجاوز به‌ مناطق‌ زیر کنترل‌ سازمان‌ و منابع‌ طبیعی‌، نیازمند انتخاب نیروهای جوان و پرانرژی و انجام آموزش‌های بلند مدت برای آنهاست. حضور مداوم محیط‌بانان در اکوسیستم‌ها، مواجهه با سختی‌های طبیعی، دوری از خانواده، شرایط آب و هوایی متغیر را از جمله دشواری‌ها و عوامل غیرقابل پیش‌بینی این شغل است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha