۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۴۹
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 84907712
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مسکو: مولداوی از سوی اوکراین برای بالا بردن تنش در منطقه تحریک می شود

تهران-ایرنا- یک مقام وزارت خارجه روسیه می‌گوید که مقامات دولت اوکراین سعی در تحریک مولداوی برای استفاده از نیروی نظامی دارند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، الکسی پولیشچوک، مدیر اداره دوم کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه گفت که رژیم کی‌یف در تلاش است تا مولداوی را به استفاده از نیروی نظامی در ترانس نیستریا تحریک کند.

در ماه‌های بین آوریل تا ژوئن یک سری حملات تروریستی در منطقه ترانس نیستریا از سوی گروه‌های ناشناس صورت گرفت که مردم منطقه منشا آنها را از طرف اوکراین می‌دانند. کی‌یف ادعاهایی را در مورد تهدید ناشی از گروه نظامی روسیه که در کرانه چپ در حال انجام وظیفه هستند، مطرح می‌کند.

پولیشچوک گفت: چنین ادعاهایی از سوی کی‌یف مشخص است چون آنها می‌خواهند کشور مولداوی را برای استفاده از قدرت نظامی در منطقه تحریک کنند.

این مقام دولت روسیه نسبت به افزایش احتمالی تنش‌ها در منطقه هشدار داد و خاطر نشان کرد این تلاش هدفمند نیروهای خارجی و کی‌یف برای بی‌ثبات کردن منطقه است.

منطقه ترانس نیستریا در سال ۱۹۹۰ اعلام استقلال کرد و از سال ۱۹۹۲ با نام جمهوری پردنیسترویایی مولداویایی یک کشور مستقل دوفکتو به‌شمار می‌رود. هرچند از سوی هیچ‌یک از اعضای سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشده و با هیچ‌یک از آن‌ها رابطه دیپلماتیک ندارد و به صورت دوژور بخشی از قلمرو مولداوی به‌شمار می‌رود. در مارس ۲۰۱۴ پارلمان ترانس‌نیستریا رسماً از روسیه درخواست کرد که اجازه داشته باشد مانند کریمه به فدراسیون روسیه ملحق شود و روسیه در پاسخ قول داده که آن را مد نظر قرار دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha