اعطای مجوز مراکز علمی کاربردی مشروط به اشتغالزایی دانشجویان/۴۵۰۰ استاد جدید جذب می‌شود

تهران- ایرنا - رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی اعطای مجوز به مراکز علمی کاربردی را مشروط به اشتغالزایی دانشجویان این مراکز اعلام کرد و گفت: هر مرکز که درخواست مجوز تاسیس دانشگاه علمی کاربردی می‌دهد، این مجوز مشروط به اشتغال فارغ التحصیلان آن اعطا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حسین بلندی روز دوشنبه به مناسبت سی و یکمین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: ما نمی خواهیم دانشگاه علمی کاربردی صرفا یک دوره آموزشی را برگزار کند و مدرک بدهد.

وی همچنین از ایجاد حداقل یک خانه خلاق در هر استان خبر داد و اظهار داشت: چند رویداد در راستای برنامه فرهنگی به زودی اجرایی می‌شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: یکی از طرح های این دانشگاه این است که دانشجو بتواند همزمان در دو دانشگاه تحصیل کند، دانشجویان دیگر دانشگاه ها در رشته های نظری پس از گذراندن ۶۰ واحد می‌توانند وارد دانشگاه جامع علمی کاربردی شوند و با گذراندن ۳۶ واحد با توجه به شغل مورد علاقه با ۲ مدرک فارغ التحصیل شوند، یعنی یک مدرک کارشناسی ناپیوسته با ۳۶ واحد از دانشگاه علمی کاربردی و یک مدرک کارشناسی پیوسته از دانشگاه اول خود دریافت می کنند.

۴۵۰۰ استاد جدید جذب می شود

بلندی با بیان این که تا ۲ هفته آینده در فراخوانی شرایط جذب مدرسان جدید اعلام می شود، اعلام کرد:  براساس فراخوانی چهار هزار و ۵۰۰ استاد جدید جذب این دانشگاه می‌شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: برای جذب مدرسان جدید شاخص ها را تغییر دادیم و در واقع کل قوانین را تغییر دادیم و فقط سابقه علمی و تعداد مقالات آنها مدنظر نخواهد بود. صلاحیت عمومی برای جذب استاد دانشگاه طبق مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

بلندی ادامه داد: این دانشگاه دارای ظرفیت های زیادی برای آموزش مهارت شغلی است و به همین دلیل در برنامه هفتم در  بخش آموزش عالی برای توسعه بخش مهارتی پیشنهاد ۳۷ درصدی دادیم.

وی با بیان اینکه به دنبال راه اندازی ۵۰ مرکز علمی کاربردی بین المللی و جذب دانشجویان خارجی هستیم، گفت: تا کنون پنج مرکز جدید بین المللی این دانشگاه در آستانه اخذ مجوز از وزارت علوم است که یکی از آنها مرکز آموزش آتش نشانی است البته یکی دیگر از برنامه ما این است که بتوانیم در کشورهای دیگر شعبه داشته باشیم که البته اولویت ما شعبه بین المللی داخلی است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: در حال حاضر ۲۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی تحصیل می کنند، نیازمند این هستیم که مراکز علمی کاربردی که متعلق به بخش خصوصی است، تقویت شود در این راستا از دولت می خواهیم که ما را حمایت کند.

تعطیلی ۳۱۳ مرکز علمی کاربردی از سال ۹۶ تاکنون/ازدست دادن ۱۴۰ هزار فرصت شغلی

بلندی همچنین از تعطیلی ۳۱۳ مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی از سال ۱۳۹۶ خبر داد و اظهار داشت: تعطیلی این مراکز موجب ازدست دادن ۱۴۰ هزار فرصت شغلی شد.

وی گفت: تعطیلی این مراکز از سال ۹۶ باعث شد که ۲۰۰ هزار دانشجو کمتر جذب دانشگاه علمی کاربردی شود و ۱۴۰ هزار شغل ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: در حالی که دانشگاه جامع علمی کاربردی تاسیس شد که نیاز بازار کار و شغل را پاسخگو باشد، برای شغل ها برنامه داشته باشد و مهارت ایجاد کند چرا که بهره وری بدون مهارت بالا نمی رود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی به تاکید رییس جمهور مبنی بر این که دانشگاه باید در داخل بازار کار باشد، گفت: شرط ایجاد این دانشگاه این بود که در داخل فعالیت بازار کار باشد که البته ما از همان ابتدا در داخل بازار کار بودیم.

به گفته بلندی نیازآفرینی و شناسایی نیازهای آتی مشاغل نوظهور، طراحی الگوهای اموزشی ارتقای توان اشتغال پذیری، رفع نیاز فعلی دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، ارایه آموزش های پودمانی برای ارتقای توانمندی و دانسته های قبلی از برنامه های راهبردی این دانشگاه است.

وی ادامه داد: افزایش سهم آموزش های عالی علمی کاربردی، توجه به دوره های کوتاه مدت برای رفع نیاز روز بازار کار، برنامه ریزی برای جذب خبرگان حوزه های شغلی در نظام آموزش علی علمی کاربردی از دیگر برنامه های دیگر دانشگاه است.

رییس دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه به دنبال تبدیل دانشگاه به قطب تربیت تکنسین در منطقه هستیم، گفت: تنظیم طرح آمایش آموزش عالی علمی کاربردی مناسب با آمایش سرزمین ، ارایه احکام پیشنهادی برای پیشبرد صحیح آموزش های علمی کاربردی در برنامه هفتم توسعه، احصای نیازهای شغلی مشاعل و همگام سازی برنامه های درسی با جهت گیری بازار، اصلاح شیوه صدور مجوز با تکیه بر تسهیل توان اشتغال پذیری دانش آموختگان، بازبینی در فرآیند نحوه جذب و نگهداشت مدرسان و نگاشت اول برنامه چهار ساله مراکز با طراحی برنامه توسعه دوره های آموزش  از دیگر برنامه ها و اقدامات این دانشگاه است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۲۵ برنامه درسی جدید در دستور کار داریم، اظهار داشت: ۳۲۰ برنامه درسی باید بازنگری شود که بازنگری ۱۰۴ برنامه درسی در دستور کار قرار گرفته است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: هشت هزار شغل در دنیا وجود دارد، در حال حاضر ما فقط هزار برنامه درسی داریم و برای رسیدن به این آمار باید فعالیت بیشتری انجام شود.

 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha