۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۰۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84908372
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

هم‌نوایی دیار قومیت‌ها علیه اغتشاشگران

۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۰۶
کد خبر: 84908372
هم‌نوایی دیار قومیت‌ها علیه اغتشاشگران

بجنورد- ایرنا- سلب آرامش مردم و تخریب اموال عمومی به بهانه حجاب موجب شد تا اقشار گوناگون خراسان شمالی پا در رکاب ایران اسلامی به صورت جمعی و جداگانه این اقدامات را محکوم کنند؛ اقداماتی که با تحریک احساسات نوجوانان همراه بود.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها نام«مهسا امینی» به واژه ای پرتکرار تبدیل و اخبار مربوط به آن در سرخط اخبار رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفته است.

نامی که این روزها بهانه ای برای ایجاد اغتشاش، آشوب و ناامنی توسط اغتشاشگران شده و این کلیدواژه در نوک پیکان حمله دشمنان قرار گرفته و بسیاری از آرمان های نظام را هدف قرار داده است.

این اغتشاشات که با تحریک احساسات جوانان و نوجوانان به وسیله رسانه های معاند و متاسفانه برخی سلبریتی های داخلی هدایت می شود، موجب تخریب اموال عمومی و داغدار شدن برخی شهروندان شده است به گونه ای که اقشار گوناگون خراسان شمالی در همان روزهای نخست اغتشاش با انتشار بیانیه هایی صف خود را از آشوبگران جدا کردند.

گرچه مردم آگاه خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور پا در رکاب ایران اسلامی پس از نماز جمعه در سراسر کشور به میدان آمدند و مشت محکمی بر دهان اغتشاشگران زدند و حجت را تمام کردند، اما اقشار تاثیرگذار خراسان شمالی نیز با توجه به جایگاهی که دارند با احساس مسوولیت و تعهد نسبت به ایران قوی و اسلامی، ضمن غیر قابل قبول دانستن اغتشاشات اخیر به بهانه فوت مهسا امینی سعی کردند وطن پرستی خود را با انتشار بیانیه هایی اعلام کردند.

هم‌نوایی دیار قومیت‌ها علیه اغتشاشگران

اعلام همبستگی اهل سنت با نظام اسلامی 

اهل سنت خراسان شمالی، در همان روزهای نخست اغتشاشات با انتشار بیانیه ای همبستگی و ارادت خود را به نظام اسلامی اعلام و اغتشاشات اخیر را طرحی برای ضربه به نظام اسلتمی از سوی دشمنان دانستند.

علما و روحانیون اهل سنت در این بیانیه آورده اند: فوت "مهسا امینی" نباید موجب سوء استفاده دشمنان انقلاب و بهانه ای برای تیشه زدن به ریشه نظام اسلامی شود.

در این بیانیه آمده است: دلیل اصلی درگذشت "مهسا امینی" باید از سوی مسوولان مربوطه بررسی و مطالبات از راه قانونی انجام شود و بی تردید تخریب اموال مردمی راهکار درستی نیست و علت مرگ خانم امینی باید دقیق بررسی شود تا خدایی نکرده، حقی باطل نشود و شفاف سازی کامل انجام شود.

جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی با تاکید بر اینکه مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی باید این مطالبه را از راه قانونی پیگیری کنند، تصریح کردند: همچنان که رییس جمهور، ضمن تسلیت به خانواده مرحومه خواستار بررسی دقیق موضوع شدند و قول مساعد دادند؛ باید به نظر گروه تحقیق در این خصوص احترام قایل شوند.

علمای اهل سنت استان ضمن محکوم کردن اغتشاشات کنونی در بهانه قراردادن مرگ مهسا امینی، خاطرنشان کردند: مردم نباید اجازه دهند تا در میان مطالبه به حق آنها، دشمنان ایران اسلامی رخنه پیدا کنند و با سوء استفاده از این بهانه به اموال عمومی آسیب رسانده و موجب ایجاد رعب و وحشت شوند.

در این بیانیه آمده است: تمامی اقدامات هنجار شکنانه اغتشاشگران که بخشی از آن را رسانه های معاند غربی پوشش می دهند و به فکر تجزیه ایران اسلامی و ایجاد تفرقه بین اقوام هستند، شدیدا محکوم است.

علمای اهل سنت خراسان شمالی در این بیانیه می افزایند: تخریب اموال عمومی و شعارهای ضد اسلامی و قرآنی که توسط اغتشاشگران سر داده می شود، به هیچ عنوان مورد تایید نیست و کاملا نزد اهل سنت محکوم است به گونه ای که از مردم خوب ایران تقاضای متانت و بردباری در قبال تمام مشکلات را خواستار و امید تفکر در برابر نعمت بزرگ امنیت را داریم.

هم‌نوایی دیار قومیت‌ها علیه اغتشاشگران

برچیده شدن طومار فتنه گران

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد نیز در این باره اعلام کرد که با وجود دسیسه های دشمنان در اغتشاشات اخیر، مردم بار دیگر با بصیرت و ولایتمداری طومار فتنه گران و حامیان غربی آن‌ها را در هم می‌پیچند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری با بیان اینکه مردم مسلمان ایران هیچگاه مقدسات و خون شهدا را زیر پا نمی‌گذارند، گفت: این ملت اقدام کسانی که چادر از سر زنان می‌کشند و قرآن آتش می‌زنند را هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد.

وی با اشاره به اهانت برخی فتنه گران به ساحت سیدالشهدا (ع)، تصریح کرد: مردم ما از کودکی با امام حسین (ع) بزرگ شده‌اند و تا آخر عمر به پای آرمان‌های اصیل اسلام و سیدالشهدا (ع) می‌مانند.

حجت‌الاسلام نوری افزود: تا زمانی که ولایتمداری در بین جوانان و نوجوانان ما وجود دارد این نظام ولایی ساقط نخواهد شد و ارزش‌های مردم تغییر نخواهد کرد.

امام‌جمعه بجنورد با بیان اینکه یکی از اهداف دشمن در برافروختن آتش آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر، تحت‌الشعاع قرار دادن حماسه اربعین بود، بیان کرد: کسانی که از آن سوی مرزها علیه اربعین پیام تولید می‌کنند، حالا مردم را به اغتشاش فراخوانده‌اند.

هم‌نوایی دیار قومیت‌ها علیه اغتشاشگران

 دشمن به دنبال توقف توسعه 

استاندار خراسان شمالی نیز با محکوم کردن اغتشاشات اظهار داشت: این روزها دشمنان با تحریک برخی از افراد در داخل کشور اغتشاش بوجود آوردند و هدفی جز توقف روند توسعه و پیشرفت کشور ندارند.

محمدرضا حسین نژاد افزود: دشمنان با تحریک جوانان و نوجوانان نظام اسلامی را ناموفق جلوه دهند و بین مردم و مسوولان فاصله ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در واقع آنها در پی دلسرد کردن جوانان ما نسبت به ارزش های اسلامی و دینی هستند.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه با مخلان امنیت عمومی برخورد قاطع می شود، گفت: با افرادی که تحت هر عنوانی موجب ناامنی مردم و تخریب اموال عمومی می شوند، برخورد قاطع می شود.

وی با قدردانی از نیروهای حافظ امنیت در کشور، گفت: از تمامی نیروهای انتظامی، امنیتی و بسیج که نقش ویژه ای در حفظ آرامش و امنیت مردم داشتند، تشکر و قدردانی می کنم.

هم‌نوایی دیار قومیت‌ها علیه اغتشاشگران

نشانه رفتن اصل نظام 

داور لیگ برتری فوتبال در خراسان شمالی و عضو شورای شهر بجنورد نیز با بین اینکه هدف اغتشاشگران ایجادناامنی در کشور است، گفت: مشاهده شرایط و نحوه رفتار اغتشاشگران نشان دهنده این بود که این افراد اصل نظام، اسلام و پرچم ایران را هدف گرفته‌اند به گونه ای که مسائل اجتماعی را بهانه کردند. 

یوسف مغروری با بیان اینکه رفتار اغتشاشگران در صدمه‌زدن به اموال بیت المال توجیهی ندارد، بیان کرد: اعتراض با اغتشاش تفاوت داشته و رفتار اغتشاشگران در صدمه زدن به اموال بیت المال هیچ توجیهی ندارد.

وی یادآور شد: معترضان خواسته‌هایی دارند که باید رسیدگی شود ولی اغتشاشگران به دنبال ایجاد ناامنی هستند تا جامعه را ناامن جلوه داده و مردم را از نظام و کشور ناامید کنند. 

مغروری با بیان اینکه بحث اغتشاشگران با معترضین تفاوت دارد، گفت: رفتار اغتشاشگران در صدمه زدن به اموال بیت المال هیچ توجیهی ندارد ولی دولت باید بستر مناسبی را برای مطرح کردن اعتراضات و مشکلات مردمی برای معترضین فراهم کند.

هم‌نوایی دیار قومیت‌ها علیه اغتشاشگران

دریافت خسارت از اغتشاشگران

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز در ادامه گفت: افراد حقیقی و حقوقی استان که در اغتشاشات اخیر متحمل خسارت مالی شدند برای دریافت خسارت از بانیان ناآرامی ها در دادسراها شکایت کنند.

سید جواد ایلالی اظهار داشت: خسارت دیدگان از اغتشاشات برای دریافت خسارت خود از بانیان این ناآرامی ها و انجام شکایت در دادسراها اقدام کنند.  

وی افزود: این پرونده‌ها با قید فوریت در شعب ویژه رسیدگی و با مسببان آسیب رساندن به اموال عمومی به‌ شدت برخورد خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد ادامه داد: افراد با مراجعه به دادسرا و طرح شکایت از اغتشاشگران، خسارات مالی وارده به اموال خود را دریافت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: اشخاصی که به اموال مردم خسارت وارد کرده و در اغتشاشات دست به تخریب اموال عمومی و آسیب رساندن به اموال زدند، باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.  

به گزارش ایرنا، عده ای چهارشنبه شب(۳۰مهرماه) به بهانه درگذشت "مهسا امینی" در هسته مرکزی بجنورد تجمع و به اموال عمومی خسارت هایی وارد کردند.

بر اساس آمار رسمی شهرداری بجنورد، اغتشاشگران در این ناآرامی‌ها بیش از ۱۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف اموال عمومی شهر خسارت وارد شد.

در اغتشاشات اخیر در شهر بجنورد ۲ نفر نیروی اورژانس مصدوم و یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه سمند به آتش کشیده شد. 

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha