به گزارش ایرنا، در کلانشهر مرکز استانی که اتوبوسهای شهری آن واقعیتی کمدسترس و بیآرتی(اتوبوسهای تندرو) و مترو در آن واقعیتی دور از دسترس هستند همه چشم امیدها برای حمل و نقل و جابهجایی مسافر به تاکسیهاست؛ تاکسیهایی که وجود و حضورشان در سطح شهر آن هم در ساعات اوج کاری، خاطر مسافران زیادی را آسوده کند؛ اما زهی خیال باطل.
علاوه بر مسافران سرگردان و چشمانتظار تاکسی، این روزها مسئولان شهری کرمان نیز که به نظر نمیرسد خیلیهایشان سالها از تاکسی یا اتوبوس استفاده کرده باشند دیگر صدایشان از حضور غایب تاکسیهای این شهر درآمده زیرا بالاخره گلایه های مردمی به آنان میرسد و نماینده منتخب همین مردم هستند.
واقعیت اینکه براساس آمارها کمتر از ۵۰ درصد رانندگان تاکسی که مجوز فعالیت گرفته اند در سطح شهر کرمان فعال هستند
مطابق نبودن تعداد تاکسیهای دارای مجوز در سطح شهر کرمان با آمار واقعی آنها در خیابان خود حدیث مفصل و پرابهامی در این شهر شده است؛ فتح الله مویدی عضو شورای شهر کرمان ۱۴ شهریور امسال گفت که چهار هزار و ۵۰۰ تاکسی در سطح شهر داریم اما کمتر از ۲ هزار مورد آنها فعال هستند و خدماترسانی میکنند.
مشکلات مربوط به فعال نبودن بیش از ۵۰ درصدی تاکسیهای شهر کرمان در زمان شروع مهر و بازگشایی مدارس بیشتر خودش را نمایان کرد و رنگ جدیتری به خود گرفت و این پرسش را نیز بیشتر از همیشه ایجاد کرد که چرا تعدادی از تاکسیهای شهر کرمان غیرفعال هستند و کمکی به سرویسدهی مدارس هم نمیکنند؟
درواقع مشکل و عقبه کمبود تاکسی و بیمیلی رانندگانی که مجوز تاکسی به عنوان وسیله نقلیه عمومی و مزایای آن را نیز دریافت کرده اند اما آن را برای شهر و مردم به کار نمی گیرند در کجاهاست؟ پرسشهای مهمتری هم البته وجود دارد که چرا با این وضعیت تاکنون برخورد نشده است؟
استفاده از مجوز فعالیت به عنوان تاکسی، کارت سوخت و سهمیه بیشتر بنزین، بیمه و برخی دیگر یارانه هایی که رانندگان تاکسی به عنوان یارانه دریافت می کنند درحالی است که تاکسی را برای این ایجاد کرده اند که صرفا در خدمت خدمات رسانی به حمل و نقل عمومی باشد.
اگرچه مسئولان شهری برخی دلایل مانند فرسودگی تاکسی ها و ضرورت نوسازی آنها را نیز در این میان بیان می کنند اما برخی دیگر معتقدند که این دلایل توجیه ندارد زیرا فردی که مجوز تاکسی می گیرد و از خدمات و یارانه های آن استفاده می کند باید وسیله نقلیه را در خدمت خدمات رسانی به شهر و شهروندان به کار گیرد.
فرسودگی تاکسیها
صرفنظر از چرایی برخورد نشدن با این پدیده که در جای خود نیاز به بررسی دارد، مدیران شهری البته مشکلات و کمبودهایی را نیز که مطرح می کنند نیز قابل بررسی است هرچند این مسائل، ضرورت نظارت ها و از بین بردن خلاءها را توجیه نمی کند و خودشان هم معترفند که باید این مشکل حل شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی اعم از پژو، پراید، ون و پیکان در شهر کرمان وجود دارد، یکی از علتهای کمبود تاکسی در سطح این شهر را فرسودگی تاکسیها دانست و افزود: بالای ۷۸ درصد خودروهای تاکسی این شهر فرسوده است.
محمد مهدینژاد ادامه داد: از سال ۹۳ تا ۹۴ تاکنون هیچ اعتباری برای نوسازی تاکسیهای فرسوده از سوی دولت تخصیص پیدا نکرده و موفق نشدیم ناوگان تاکسیرانی را نوسازی کنیم البته این موضوع در کل کشور وجود دارد و ناگاون تاکسیرانیهای شهرهای کشورمان بالای ۷۰ درصد فرسود است.
وی تاکید کرد: متاسفانه هرچه برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کرمان مکاتبه شده فعلا تاکنون دولت هیچ اعتباری به این موضوع تخصیص نداده است و از طرفی خودروهای سمند و پژو نیز که برای نوسازی تاکسیها در گذشته معرفی شده بودند اردیبهشت امسال از چرخه تولید خارج شدند.
مهدینژاد تصریح کرد: در کلانشهرهایی مانند مشهد، شیراز و اصفهان شهرداریهایی که وضع (مالی) بهتری داشتند هزینه این نوسازی تاکسیرانی را برعهده گرفتند و به رانندگان وامهایی برای نوسازی خودروهای فرسودهشان دادند اما شهرداری کرمان متاسفانه واقعا این بودجه را نداشت.
بهانه فرسودگی تاکسی ها قابل قبول نیست
اما رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد است: چهار هزارو ۵۰۰ مورد تاکسی در شهر کرمان داریم که دولت بیمه این تاکسیها را میپردازد و این تاکسیها از سوخت یارانهای هم استفاده میکنند اما از این تعداد نصف مواردشان آن هم تنها در مسیرهای خطی فعال هستند.
فتح الله مویدی ادامه داد: ولی در سطح شهر تاکسیهایی که مردم را کورسی سوار کنند مشاهده نمیکنیم که در این راستا تذکرهای لازم به سازمان تاکسیرانی شهر کرمان نیز داده شده است اما تاکسیرانی میگوید این تاکسیها فرسوده شدهاند که برای ما این موضوع قابل قبول نیست و خواستهایم که برای رفع کمبود سرویسهای مدارس که واقعا با کمبود مواجه است تاکسیرانی کمک کند.
سوءاستفاده از کارتهای سوخت تاکسیهای
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان همچنین افزود: اگر سازمان تاکسیرانی شهر کرمان از طریق گزارشهای ارسالی یا نظارت بازرسان متوجه شود که یکسری رانندگان تاکسیها در عرصه حمل و نقل مسافر فعالیت نمیکنند و عمدا عرضه خارج از شبکه سوخت تاکسیهایشان را دارند با آنان قاطع برخورد خواهیم کرد.
وی با اشاره به وضعیت تاکسیهای فرسوده و استفاده از کارت سوخت آنها گفت: بازرسان تاکسیرانی همچنین از رانندگان تاکسیهایی که خودرویشان فرسوده است تعهد میگیرند که از کارت سوختشان استفاده ای در سایر مصارف نداشته باشند.
البته این مدیر شهری به تبصره ای برای استفاده از کارت سوخت خودروهای تاکسی فرسوده اشاره کرد و افزود: رانندگان تاکسی که خودروهای فرسوده دارند اگر خودرویی را معرفی کنند که در آژانس و در بحث مسافرکشی فعالیت دارد سازمان تاکسیرانی این اجازه را میدهد که صاحبان خودرو فرسوده از طریق در اختیار گذاشتن کارت سوخت خود به این خودروها امرار معاش کنند.
مهدینژاد بیان کرد: رانندگان تاکسیهای فرسوده هم باید امرار معاش کنند از این رو ما اجازه میدهیم یک تاکسی دیگری به صورت فرد دوم کمکی باشد تا از این طریق راننده خودرو فرسوده امرار معاش کند و این کارت سوخت نیز در شیفت دوم یک تاکسی دیگر اجاره داده شود و به عنوان کمکی در سرویسدهی به مسافران کار کند.
فعالیت در تاکسی های اینترنتی
وی همچنین برخی علت های دیگر کمبود تاکسیهای سطح شهر را به تمایل رانندگان به عضویت در شرکتهای تاکسی اینترنتی مرتبط ندانست و گفت: در مواردی تاکسیهای شهر کرمان در شرکتهای تاکسی اینترنتی فعالیت دارند و ما مشکلی از این جهت نداریم چون به هر حال کار تاکسیهای اینترنتی سرویسدهی به مسافران و مردم است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه شرکتهای اینترنتی تاکسی تا تیرماه پارسال با شهرداری کرمان قرارداد داشتند و هزینهای را نیز به دلیل استفاده از زیرساختهای شهری به شهرداری پرداخت میکردند، تاکید کرد: البته اینک فقط به تعداد محدودی از تاکسیهای گردشی، آن هم برای تامین خرج و مخارج زندگیشان در شهر کرمان اجازه عضویت در این شرکتهای تاکسی اینترنتی را علاوه بر فعالیت در حوره تاکسیرانی دادیم.
چرا در بعضی مناطق تعداد تاکسیها خیلی کمتر است؟
وی با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل نبود پایانههای مسافربری در سطح شهر نمیتوانیم مناطقی مثل شهرکهای ایجاد شده اطراف شهر را پوشش دهیم، گفت: مثلا دور میدان آزادی تمام ایستگاههای واقعا ما پُر و اشباع است.
مهدی نژاد ادامه داد: اگر ظرفیت وجود داشت و چندین پایانه مسافربری در سطح شهر کرمان داشتیم قطعا میتوانستیم مناطق دوردست تر این شهر هم تاکسی داشته باشیم.
وی ادامه داد: رانندگان تاکسی حقوق بگیر نیستند که باید از نظر مالی نیز در نتیجه فعالیت هایشان تامین شوند؛ اگر این افراد در جایی یا منطقهای گمارده شوند ولی خرج و مخارجش تامین نشود قطعا مجبور میشوند در شغلهای مختلف فعالیت کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه با ایجاد پایانههای مسافربری خلاء نبود تاکسی در بعضی مناطق پُر میشود، گفت: این مهم مستلزم هزینههای بالایی است و به طور مثال دور میدان شهدا زمین خالی نداریم که بتوانیم پایانه مسافربری ایجاد کنیم.
کمبود تاکسیها در سرویسدهی مدارس
وی بیان کرد: تاکسیهایی که خطی هستند باید مسافران مسیرهای خطی خود را انتقال دهند اما تاکسیهای مسیرهای گردشی که در حوزه سرویسدهی مدارس کم کار هستند بخصوص بعضی تاکسیهای ون اخطار دریافت کردهاند.
مهدی نژاد با اشاره به اینکه تعدادی از تاکسیها در خارج از محدودههای شهری خدماترسانی میکنند که این موضوع خلاف مقررات است، تاکید کرد: به هر حال ۲ سال شیوع کرونا بوده و کار برای تاکسیها وجود نداشته؛ از این رو در سالهای گذشته خیلی سخت نگرفتیم به خاطر اینکه رانندگان این تاکسیها باید امرار معاش میکردند.
وی اظهارداشت: اکنون در حوزه سرویسدهی مدارس و مسافر سطح شهر به تاکسیها واقعا نیاز است؛ ما این تاکسیهای غیرفعال گردشی را داریم شناسایی میکنیم و به بعضی از آنان نیز اخطارها داده شده که اگر فعالیت نکنند کارت سوخت تاکسیهایشان غیرفعال میشود.
هنوز کمبود سرویس داریم
مویدی عضو شورای شهر کرمان نیز گفت: حدود ۷۰ درصد سرویسهای مدارس کامل شده و چند شرکت نامه نوشتند و کار در حال انجام است اما هنوز تعدادی از مدارس کمبود سرویس دارند که گفته ایم از سرویس های تاکسی استفاده شود.
وی ادامه داد: سازمان تاکسیرانی تاکسیها را نوبتی تقسیم کار کند که کمبود سرویس مدارس جبران شود و مشکلی نداشته باشیم زیرا خانواده ها دچار مشکل هستند و خیلی زنگ میزنند میگویند ناراحتیم که فرزندانمان سرویس ندارند.
راه برخورد با تاکسیهای غیرفعال؟
مهدینژاد مدیرعامل تاکسیرانی در عین حال درباره نوع برخورد با تاکسی های غیرفعال معتقد است: سازمان تاکسیرانی از بیستم هر ماه تا بیستم ماه بعد اسامی رانندگان تاکسی یا لیست خودروهای تاکسی که غیرفعال هستند را به اتحادیه تاکسیرانی اعلام میکند و به صورت موقت کارت سوخت این خودروها غیر فعال خواهد شد.
وی ادامه داد: یکسری تاکسیها به صورت صوری بیمه تاکسیرانی هستند ولی در عمل فعالیتی نمیکنند؛ به هر حال رانندگان این تاکسیها پروانه تاکسیرانی را گرفتند و بعد از یک سال یا ۶ ماه شاغل جایی دیگری شده اند؛ همه این موارد را سازمان و اتحادیه تاکسیرانی از طریق منابع و بانک اطلاعاتی شناسایی کردند.
مهدی نژاد افزود: ما هم در تاکسیرانی شهر کرمان در حال شناسایی این افراد هستیم؛ این افراد هم اینک در مرحله اخطار هستند و اخطار می گیرند که اگر فعال نشوند طبق توافق اتحادیه تاکسیرانی کشور با سازمان تامین اجتماعی بیمه شان قطع خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان بیان کرد: در آینده نزدیک افرادی که در تاکسیرانی فعال باشند در بحثهای بیمهای جایگزین رانندگان تاکسی غیرشاغل و غیرفعال خواهند شد.
رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای کرمان نیز با اشاره به موضوع بیمههای تاکسیهایی که طبق مقررات سوخت میگیرند اما خدمات ارائه نمیدهند، ادامه داد: در موضوع بیمههای این تاکسیها باید سازمان تاکسیرانی یک کمیته انضباطی تشکیل دهد و طبق آییننامه تصمیم قانونی بگیرد.
سعید شعرباف شهردار کرمان نیز چند روز پیش در نشست شورای شهر موضوع لغو بیمه تاکسیرانان غیرفعال را به عنوان یک گزینه برای حل این مشکل مطرح کرد و درعین حال تاکید داشت که لیست تاکسیهای غیرفعال باید ارائه شود.
وی افزود: در خصوص تاکسیها ما یک موضوع داریم و آن هم بیمه است؛ رانندگان تاکسی مخصوصا کسانی که از تاکسیهای خود استفاده نمیکنند از خدمات بیمهای بهره می برند، از اینرو اطلاعات مجموعه افرادی که تاکسی دارند و از بیمه مربوط به آن استفاده میکنند اما فعال نیستند به ما برسد و این لیست معرفی شود، چون امکان ابطال بیمه این افراد وجود دارد؛ در عوض این بیمه برای افراد متقاضی دیگر داده شود تا جایگزین این تاکسیهای غیرفعال شوند.
به گزارش ایرنا از آنجا که متولی اصلی مربوط به نظارت بر شناسایی تاکسی های غیرفعال، سازمان تاکسیرانی و خود شهرداری است، انتظار می رود ضمن تشدید نظارت ها بر روند فعالیت این تاکسی ها از یک طرف و تلاش برای نوسازی تاکسی ها از طرف دیگر، زمینه مشکلات مربوط به فعالیت تاکسی ها در شهر کرمان روز به روز کمتر شود زیرا وضعیت اتوبوسرانی در این شهر نیز دارای مشکلات بسیاری هم از نظر تعداد اتوبوس و هم کیفیت و برنامه خدمات رسانی است.
نظر شما