علی خیرالدین روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر نوع ارتباط وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به چه شکلی است، با بیان اینکه بحث فناوری و نوآوری دارای سطوح مختلفی است که به آن سطح بلوغ فناوری یا (Technology Readiness Level) TRL گفته می شود، افزود: TRL در واقع ابزاری تحلیلی به منظور ارزیابی سطح آمادگی فناوری یا تکنولوژی و میزان ریسک ناشی از بکارگیری فناوری برای توسعه محصول بوده که دارای مراحل مختلفی است.
وی در توضیح بیشتری اضافه کرد: هنگامی که از سطوح فناوری یک، ایده شکل می گیرد، پس از آن باید تحقیقات بنیادی و توسعه ای و کاربردی انجام، سپس این ایده به نمونه آزمایشگاهی و پروتوتایپ تبدیل شود و در ادامه به محصول نیمه صنعتی ارتقا یافته و در نهایت نیز محصول به تولید انبوه برسد.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه، در وزارت علوم ما به دنبال سطوح فناوری پایین هستیم، گفت: ارتباط ما با معاونت علمی همچون ارتباط آموزش و پرورش و وزارت علوم است، به طوری که بدون آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد پایه، وزارت علوم نیز نمی تواند شکل گیرد.
وی افزود: ابتدا در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها هسته های فناور شکل می گیرد و ایده ها تبدیل به نمونه های آزمایشگاهی می شوند و پس از آن ثبت اختراع صورت گرفته و تجاری سازی می شوند. در ادامه نیز شرکت های دانش بنیان فعال می شوند و این شرکت ها به نوعی ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار می گیرند و مدیریت می شوند.
خیرالدین با تاکید بر اینکه، در حال حاضر وزارت علوم با معاونت علمی و فناوری از تعامل بسیار خوبی برخوردار است، گفت: تصور می کنیم همانطور که در وزارت علوم، یک معاونت تحت عنوان "معاونت فناوری و نوآوری" شکل گرفته است، باید این معاونت در اکثر وزارتخانه ها ایجاد شود.
وی افزود: اینها می توانند در ادامه با یکدیگر به یک مجموعه تبدیل شوند و تحت نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حوزه زیست بوم نوآوری و فناوری را در کشور پیش ببرند.
طرح دستیار فناوری در راستای ارتباط هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد وزارت علوم در دولت سیزدهم برای ارتباط صنعت و دانشگاه نیز با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در این خصوص در حال انجام است، طرح هایی همچون دستیار فناوری و اعطای گرنت فناوری را در راستای برقراری تعامل و ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه ها و حوزه صنعت دانست.
وی با تاکید بر اینکه، تعامل دانشگاه ها با پارک های علمی و فناوری از اولویت اصلی وزارت علوم محسوب می شود، افزود: در قالب طرح دستیار فناوری، دانشگاهها میتوانند دانشجویان علاقمند به حوزه فناوری را برای مهارت افزایی به پارک های علم و فناوری اعزام کنند.
خیرالدین اضافه کرد: در این راستا نیز برای دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب مبالغی به صورت ماهیانه در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: در طرح دستیار فناوری همچنین برای شرکت های فناوری که دانشجویان را پذیرش می کنند امتیازاتی از سوی وزارت علوم در نظر گرفته شده است.
افزایش اشتغال در پارک های وزارت علوم از ۶۵ هزار به ۹۰ هزار در طول یک سال گذشته
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در ادامه از فعالیت ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور خبر داد و تصریح کرد: تعداد ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان و ۱۱ هزار واحد فناور در پارکهای علم و فناوری سطح کشور فعال هستند.
خیرالدین همچنین گفت: درحال حاضر تعداد ۱۲ پردیس فناوری و نوآوری و ۲۴۶ مرکز رشد نیز در سطح کشور زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شده است.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با بیان اینکه، هم اکنون تعداد اشتغال در مراکز رشد، واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری در طول یک سال گذشته از ۶۵ هزار شغل به ۹۰ هزار شغل رسیده است، افزود: این اقدام به طور حتم جهش بسیار مناسبی در راستای ارتقای فعالیت مراکز محسوب میشود.
نظر شما