۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۸:۵۱
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 84910469
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

تاثیر ادبیات داستانی در رشد شخصیتی کودکان؛ جای خالی شاهنامه و زال

گرگان - ایرنا - نویسنده گلستانی گفت: ادبیات کودک و نوجوان نقش ویژه‌ای در رشد شخصیتی فرزندان دارد و یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای رشد تفکر و بینش کودکان است که تقویت آن باید بیش از گذشته مورد توجه مسوولان استان باشد.

عبدالرحمان اونق روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شخصیت افراد در کودکی شکل می‌گیرد و بسیاری از تفکرات، اندیشه‌ها و  مهارت‌ها در این سن نهادینه شده و ادبیات کودک و نوجوان نقش کلیدی در رشد تفکری فرزندان دارد.

خالق کتاب «سورتیک» بیان کرد: کودکان به افسانه‌هایی مانند سیمرغ و زال علاقه دارند و آن را با علاقه می‌خوانند ولی خانواده‌ها بدون آگاهی از تاثیرات مثبت ادبیات کودک، فرزندان را از خواندن داستان‌های ایرانی محروم می‌کنند.

وی افزود: اگر آموزش و پرورش و صدا و سیما ساعات اختصاصی برای علاقه‌مندکردن دانش‌آموزان به ادبیات داستانی اختصاص دهند انگیزه کتابخوانی در این قشر افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر ادبیات داستانی در رشد شخصیتی کودکان؛ جای خالی شاهنامه و زال

نویسنده کتاب قصه‌های ترکمن اظهار داشت: نظریه‌های مرتبط با کودک در ایران بیشتر مبتنی بر نتیجه و برداشت‌ها از افراد خارجی است در حالی که نظریه‌ها باید مبتنی بر فرهنگ ایرانی باشد.

اونق افزود: در کشورهای پیشرفته، نویسندگان اهل فن نمادسازی می‌کنند ولی در ایران با وجود الگوها و افسانه‌های غنی و قوی وطنی در اقوام مختلف از جمله بلوچ، ترکمن، کرد، ترک و فارس، بیشتر الگوها خارجی است که این مشکل نیازمند آسیب‌شناسی است که چرا والدین و فرزندان، الگوهای وطنی را انتخاب نمی‌کنند؟

خالق حماسه گوراوغلی گفت: وضعیت تیراژ چاپ کتاب در کشور خوب نیست و به صورت وحشتناکی تیراژها پایین آمده که اهل فن باید به کارشناسی این آسیب مهم بپردازند.

عضو انجمن قلم و انجمن نویسندگان کودک نوجوان کشور افزود: شاید تبلیغات تلویزیونی و رادیویی برای معرفی کتاب‌های ادبی کودک در کتابخوانی فرزندانمان تاثیرگذار باشد.

تاثیر ادبیات داستانی در رشد شخصیتی کودکان؛ جای خالی شاهنامه و زال

اونق اظهار داشت: با وجود کتاب‌های بازنویسی شده از داستان‌های شاهنامه برای کودکان، والدین تمایل به انتخاب کتاب‌های رئال و واقعی خارجی دارند در حالی که کودکان علاقه‌مند به داستان‌های تخیلی و فانتزی هستند.

تالیف کتاب بسیاری از جمله قصه های ترکمن، سورتیک، در عمق شب‌های تار، حماسه‌ی گوراوغلی، چوپان کوچک و فریاد آق اویلی بخشی از آثار و تالیفات اونق نویسنده پیشکسوت گلستانی است.

۱۶ تا ۲۲ مهرماه جاری مصادف با هفته ملی کودک بوده که شعار امسال "حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی" است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha