خرید هشت هزار تُن گندم و توزیع ۱۵۰ تُن کالای اساسی/ اقدام دولت در خدمات‌رسانی به روستاییان بجنورد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره تعاون روستایی شهرستان بجنورد گفت: توزیع ۱۵۰ تن کالای اساسی و خرید تضمینی هشت هزار تن گندم تنها بخشی از فعالیت هایی است که در نیمه نخست سالجاری در بین روستاهای این شهرستان انجام شده است.

یونس حمایلی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شبکه شرکت های تعاونی روستایی شهرستان در زمینه انجام فعالیت های کشاورزی و خدمات رسانی به اعضا و کشاورزان از جمله توزیع کود، سم، بذر، سوخت، توزیع انواع نهاده های دامی و کشاورزی، توزیع میوه نوروزی فعال بوده و انجام خرید تضمینی، حمایتی و توافقی انواع محصولات کشاورزی را بر عهده دارند.

وی افزود: در این بازه  زمانی بیش از ۹۷ تن انواع بذر گواهی شده توسط شبکه تعاون روستایی شهرستان توزیع شده است.

حمایلی خاطر نشان ساخت: کشت ارقام بذور مرغوب و گواهی شده نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد تولید محصول خواهد داشت و بدین منظور شبکه تعاونی های روستایی استان در زمینه تامین و توزیع این بذور که شامل انواع بذور آبی و دیم شامل بذور گندم، جو، ذرت و کلزا است، نقش مهمی را ایفا می نمایند.

توزیع ۳۸۳ تن انواع کود شیمیایی

رییس اداره تعاون روستایی شهرستان بجنورد گفت: همچنین شبکه شرکت های تعاون روستایی شهرستان در طول این مدت مقدار ۳۸۳ تن انواع کودهای شیمیایی را میان کشاورزان و تولید کنندگان استان توزیع کرده است.

حمایلی افزود: یکی از خدمات شرکت های تعاون روستایی از سال های گذشته و تاکنون سوخت رسانی به روستاها شامل نفت سفید و نفت گاز (گازوئیل) است که در این مدت شبکه تعاونی های روستایی شهرستان، حدود یک میلیون لیتر در سطح روستاها توزیع کرده است.

 رییس اداره تعاون روستایی شهرستان بجنورد گفت: در خصوص خریدهای توافقی در سال جاری در زمینه حمایت از تولید داخلی کشاورزان و از طرفی کمک به معیشت دامداران، شرکت های تعاونی تحت پوشش اقدام به خرید مقدار بیش از یکهزار تن نهاده جو تولید استان نموده و در اختیار دامداران قرار داده اند.

وی افزود: همچنین در سال جاری برای حمایت از تاکداران شهرستان، تعاون روستایی در ۲ منطقه که بیشترین میزان تولید انگور را دارد شامل روستاهای خندقلو و دراقانلو اقدام به ایجاد پایگاه خرید توافقی انگور صنعتی کرد که ورود تعاون روستایی، موجب افزایش قیمت خرید توسط واسطه ها از کشاورزان افزایش شده است.

حمایلی تصریح کرد: در حوزه نظام صنفی کارهای کشاورزی برای تعداد ۲۱۱ نفر بهره بردار حوزه کشاورزی پروانه فعالیت صادر شده است.

رییس اداره تعاون روستایی شهرستان بجنورد گفت: یکی دیگر از خدماتی که در روستاها توسط شرکت های تعاونی روستایی برای مردم انجام می گیرد، تامین و توزیع کالاهای تنظیم بازار است که در این زمینه در طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۵۰ تن انواع کالاهای تنظیم بازار شامل روغن، برنج و قند توسط این شبکه برای روستاهای شهرستان توزیع گردیده است.

توزیع ۱۳۳ تن کالای اساسی 

حمایلی اظهار داشت: در سال گذشته یکی از فعالیت های مهم تعاون روستایی شهرستان، توزیع میوه نوروزی بوده است که در این زمینه با همکاری صنف محترم میوه فروشان، میوه با کیفیت بالا و بسیار مطلوب در ارقام سیب زرد و قرمز و پرتقال تامسون در مجموع به مقدار ۱۳۳ تن در شهرستان بجنورد توزیع شد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha