حضور ۲۰ شرکت دانش‌بنیان در صنایع چاپ و بسته‌بندی

تهران- ایرنا- رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران گفت: واردات فناوری‌های نوین می تواند گام بلندی در رقابت‌های منطقه ای این صنعت ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "بابک عابدین" امروز در سومین روز از هفتمین نمایشگاه بین‌المللی "ایران فارما" افزود: صنعت چاپ و بسته‌بندی از صنایع مهم و پیشران در اقتصاد کشور است، صنعتی که صنایع دیگر برای عرضه و معرفی خود باید با آن تعامل داشته باشند.

وی معتقد است: تا وقتی در این حوزه شاهد حضور ایده های خلاقانه مبتنی بر حضور دانش بنیان ها و فناوری های نوین نباشیم، نمی توانیم از آن انتظار رشد و شکوفایی داشته باشیم.

عابدین با تاکید بر تاثیر علوم دانش بنیان درصنعت چاپ، خاطرنشان‌کرد: تاثیر هوش مصنوعی و چاپ‌های دیجیتال در این حوزه بر کسی پوشیده نیست و نشان از به روز بودن این فناوری در میان صنایع دیگر دارد.

وی با اشاره به حمایت ها دولتی در این حوزه، گفت: حمایت از صنایع زیر دستی می‌تواند ارزش صنایع وابسته را چند ده برابر کند و در این راستا افزایش فروش و تاثیر آن در رونق تولید، حلقه مفقوده ای است که مدیران دولتی باید نگاه تازه ای به آن داشته باشند.

این فعال حوزه چاپ ادامه‌داد: واردات فناوری‌های نوین می تواند گام بلندی در رقابت‌های منطقه ای ایجاد کند، از جمله در حوزه "لیبل" می توان به حوزه کسب و کارها ورود کرد و برای انتقال دانش و آشنایی با فناوری‌های جدید ورود کرد. امروز هوش مصنوعی و دیجیتال در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد و فرایندهایی مانند دانش بنیان‌ها و دیجیتال مارکتینگ در حال رشد هستند.

عابدین به تاثیر حضور دانش بنیان‌ها اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۰ شرکت  فعال دانش‌بنیان در این حوزه  شناخته شده اند و با اقداماتی نظیر چاپ هولوگرام هفت لایه در بسته بندی چاپی و دیگر مصارف،  محصولات خود را عرضه می کنند؛ به گونه‌ای که در این موارد به خود کفایی و صادرات رسیدیم.


** صادرات ۲۵ درصد تولیدات صنعت چاپ و بسته بندی دارو

در ادامه، "امیرهومن محمدی" نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران به خبرنگاران گفت: در صنعت چاپ و بسته بندی دارو ۲۵ درصد صادرات داریم.

این مقام صنفی گفت: یک‌چهارم تولیدات این فعالان این حوزه در سال صادر می شود که از این رقم ۱۰ درصد صادرات اولیه و ۱۵ درصد صادرات ثانویه است. تمرکز ما در این سال‌ها حضور فعالانه در بازار تخصصی چاپ و بسته بندی دارو است و شرکت در نمایشگاه‌های وابسته به این حوزه می تواند ما را به شرکت های مختلف در کشورهای دیگر مرتبط کند.

محمدی، توسعه توانمندی ها در این حوزه را منوط به معرفی توانمندی ها در بازارهای داخلی و خارجی دانست و اعلام کرد: پنج درصد بازار منطقه در دست فعالان چاپ و بسته بندی دارویی ایران و ۷۰ درصد آن در دست شرکت‌های ترکیه‌ای است.  

وی درباره موانع فعالان این حوزه بیان‌داشت: بزرگترین مشکل ما در این عرصه وجود تحریم هاست که باعث شده نقل و انتقال پول و واردات فناوری های روز را دشوار کند.

محمدی همچنین درباره  نحوه رسیدگی و تعیین مالیات فعالان این عرصه، گفت: مشکل ما مالیات دادن نیست، بلکه خواهان آن هستیم که نحوه رسیدگی به مالیات ها و تعیین آن بر اساس سود باشد نه بر اساس فروش؛ چرا که ممکن است ما امسال نسبت به سال گذشته فروش بیشتری داشته باشیم اما سود کمتری کرده باشیم.

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران با اشاره به دیگر مشکلات این حوزه، افزود: در مواقع بحرانی مانند قطعی های برق در تابستان، برخی از واحدها با تهیه موتور برق با صرف هزینه های هنگفت مانع تعطیلی در خطوط تولید شدند اما قطعی های مداوم برق به برخی دیگر از شرکت ها خساراتی به بار آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha