۷۰ هزار تُن سیب از باغات مهاباد برداشت شد

مهاباد - ایرنا - مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد با اشاره به شروع برداشت سیب از باغات این شهرستان گفت: تاکنون ۷۰ هزار تُن سیب از باغات مهاباد برداشت و تحویل سردخانه‌ها شده است.

سعید کریمی روز جمعه در گفت و چگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت سیب تاکنون ۷۰ هزار تُن از باغات این شهرستان برداشت شده و پیش بینی می شود این مقدار امسال به بیش از ۹۰ هزار تُن برسد.

وی افزود: علاوه بر سیب سردخانه‌ای حدود ۱۵ هزار تُن نیز به عنوان سیب زیر درختی و صنعتی برداشت شده که بخشی به صورت تازه خوری و بخشی دیگر به صنایع تبدیلی ارسال می‌شود.

مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد با اشاره به اینکه ۲ مرکز مجوز خرید سیب صنعتی در این شهرستان را دریافت کرده‌اند، گفت: این ۲ مرکز از نقدینگی مناسب برخوردار نیستند و به همین دلیل در کنار آنها، ۱۰ مرکز غیرمجاز هم دایر شده که سیب زیردرختی باغداران را خریداری می‌کنند.

۷۰ هزار تُن سیب از باغات مهاباد برداشت شد

وی اضافه کرد: در این شهرستان ۲۵ واحد سرخانه با ظرفیت نگهداری ۱۲۵ هزار تن، فعال هستند و تا پایان برداشت سیب، آماده دریافت محصول باغداران هستند.

کریمی ادامه داد: سیب تولیدی در این شهرستان که بیشتر در ۲ نوع «رد» و «گلدن» و سایر ارقام خارجی است بخاطر کیفیت مطلوب، قابلیت انبارداری و حمل و نقل، یکی از محصولات صادراتی به خارج از کشور به شمار می‌رود.

مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد در خصوص میزان باغات سیب این شهرستان گفت: هم اکنون ۶ هزار و ۷۲۰ هکتار باغ سیب بارور و یک هزار ۲۲۱ هکتار باغ سیب غیرباور وجود دارد.

وی در خصوص کاهش چشمگیر سیب تولید شده در مهاباد افزود: سال گذشته بیش از ۱۴۵ هزار تُن سیب از باغات این شهرستان برداشت و تحویل واحدهای سردخانه‌ای شده بود.

کریمی با اشاره به کاهش قیمت سیب در مهاباد یادآور شد: هنوز قیمت سیب سردخانه ای تعیین نشده اما قیمت هر کیلوگرم سیب قرمز تازه خوری در بازار ۸۰ هزار ریال، سیب زرد ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار ریال و سیب زیر درختی (صنعتی) هر کیلوگرم ۲۵ هزار ریال تعیین شده است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد زراعی و باغی است.

باغداران آذربایجان‌غربی سالانه با برداشت بیش از یک میلیون تن سیب، رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص دادند؛ از مجموع ۱۰۲ هزار هکتار مساحت باغ‌های بارور آذربایجان‌غربی حدود ۶۰ هزار هکتار به سیب اختصاص یافته‌ و حدود یک سوم سیب کشور در این استان تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha