۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۷
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84912487
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲۵ دانش‌آموز با مشکل بینایی در مدارس کردستان تحصیل می کنند

سنندج- ایرنا- رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: در سال تحصیلی جاری ۱۲۵ دانش آموز آسیب دیده بینایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.

طالب محمدی روز شنبه به مناسبت روز جهانی عصای سفید در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از این تعداد ۲۵ دانش آموز دختر و پسر دارای آسیب بینایی در مدارس با نیازهای ویژه پیش دبستانی و ابتدایی شهرستان های سنندج، سقز، دیواندره، مریوان و قروه تحصیل می کنند.

وی افزود: در سال تحصیلی جاری همچنین ۱۰۰ دانش آموز تلفیقی - فراگیر دارای آسیب بینایی خفیف تا شدید در کنار همسالان خود و در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به اهمیت توجه به مقوله پیشگیری از معلولیت‌ها  گفت: در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان سال جاری، هزار و ۲۵۵ نوآموز به مرحله تخصصی بینایی ارجاع داده شدند که ۵۸۰ نفر بدون مشکل و ۶۷۵ نفر دارای اختلال بودند.

به گفته وی از این تعداد نوآموز که نیاز به مداخلات درمانی داشتند ۵۲۱ نفر نیاز به عینک، ۱۱۶ نفر تحت درمان آمبلیوپی، ۳۱ نفر تحت درمان دارویی و جراحی، ۶ نفر معرفی به مدارس عادی با کمک معلم رابط و کتاب درشت خط و یک نفر به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.

محمدی با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، افزود: آموزش و پرورش استثنایی تلاش می کند دانش‌آموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانش‌آموزان در نظام آموزشی عادی تحصیل کنند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش وظیفه سنگین تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی را برعهده دارد، یادآور شد: آموزش‌ باید بر مبنای ظرفیت دانش‌ آموزان باشد،  چرا که هر دانش‌آموز نیازهای مخصوص به خود را دارد و بر اساس همین نیازها باید آموزش‌های لازم را دریافت کند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به " اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، نوید بخش حضور اجتماعی نابینایان " به عنوان شعار روز عصای سفید گفت: با تمرکز هرچه بیشتر جامعه نسبت به مسائل افراد نابینا و کم بینا و آگاهسازی جامعه می‌توان تحقق اهداف پیش رو در راستای احیای حقوق نابینایان را محقق کرد.

استفاده از عصای سفید، نخستین بار در سال ۱۹۲۱ در انگلستان متدال و اندکی بعد در ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) قانونی به نام قانونی عصای سفید به تصویب رسید و این روز نیز به نام روز نابینایان(روشندلان) نامگذاری شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha