۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان طرح عمرانی و ورزشی در ورزقان کلنگ‌زنی شد

تبریز - ایرنا- عملیات اجرایی سه طرح ورزشی، زیست محیطی و آب و فاضلاب به ارزش حدود ۲ هزار و ۴۲۰ تومان امروز شنبه در آیینی با حضور جمعی از مقام‌های استانی و شهرستان آذربایجان‌شرقی و مسوولان ارشد شرکت ملی صنایع مس ایران کلنگ‌زنی شد.

به گزارش ایرنا در این آیین کلنگ احداث کمپ فرهنگی ورزشی بین المللی ورزقان با اعتبار اولیه یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان زمین زده شد: این طرح ورزشی در زمینی به وسعت ۱۲.۸ هکتار ساخته می شود و متشکل از یک سالن فوتبال سه هزار نفری، سالن چند منظوره ۲ هزار و ۵۰۰ نفری و یک سالن کشتی دو هزار نفری و یک ساختمان اقامتی در حد هتل پنج ستاره است.

فاز اول این طرح در ۳۶ ماه پایان می یابد و ۲۰ روز دیگر عملیات اجرایی آن شروع می شود؛ اعتبار اولیه اختصاص یافته برای اجرای این طرح از طرف مجتمع مس سونگون ۶۸۰ میلیارد تومان است و پیش بینی می شود ارزش سرمایه گذاری نهایی آن به ۲ هزار میلیارد تومان برسد.

امروز همچنین عملیات اجرایی طرح احداث تصفیه خانه، خطوط انتقال و شبکه اصلی فاضلاب شهرهای ورزقان، خاروانا و روستای گردشگری گل آخور با حضور استاندار آذربایجان شرقی، نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران آغاز شد.

این طرح شامل خط انتقال و شبکه فاضلاب شهر ورزقان به طول ۴۰ کیلومتر، تصفیه خانه فاضلاب شهر ورزقان به ظرفیت یک هزار و ۱۵۵ مترمکعب در شبانه روز، خط انتقال و شبکه اصلی فاضلاب شهر خاروانا به طول ۱۷ کیلومتر و تصفیه خانه فاضلاب آن به ظرفیت ۷۷۴ مترمکعب در شبانه روز و خط انتقال سه کیلومتری و شبکه فاضلاب ۴۰۰ مترمکعبی روستای گردشگری «گل آخور» است. 

تامین مالی ۳۵۰ میلیارد تومانی این طرح توسط شرکت ملی صنایع مس ایران - مجتمع مس سونگون و مشارکت شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی توسط سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا انجام می شود.

در این آیین همچنین سایت اطفای حریق جنگل ها و مراتع ارسباران با برآورد اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی توسط مسوولان حاضر کلنگ زنی شد.

طرح هایی که امروز کلنگ زنی شدند تاکنون تنها روی کاغذ وجود داشتند

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در آیین کلنگ زنی این طرح ها اعلام کرد: سه طرحی که امروز کلنگ زنی شد تاکنون فقط روی کاغذ بوده است؛ کمپ ورزشی مصوب هیات مدیره مس ایران دو هزار میلیارد تومان هزینه برمی دارد.

اللهوردی دهقانی افزود: طرح های آب و فاضلاب شهرستان که در قالب یک تفاهم نامه سه جانبه میان مس سونگون، بسیج سازندگی و آبفا اجرا می شود، در طول سه سال آینده اتمام می یابد و در سایه آن آبرسانی به ۸۰ روستا و شهرهای سر راه سرانجام می یابد.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم یک انقلاب مدیریتی در شرکت ملی صنایع مس ایران و به تبع ان مجتمع معدنی مس سونگون اتفاق افتاده که انتظار می رود مردم آذربایجان و ورزقان از منافع آنان بهره مند شوند.

دهقانی یادآوری کرد: شهرک صنعتی مس در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار ابلاغ شده که ناکافی است و فاز اول آن حداقل باید ۲۰۰ هکتار باشد.

وی ادامه داد: مشکلات احداث شهرک اقامتی و گردشگری ورزقان نیز به عنوان یکی از مصوبات هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران به اختلاف نظر دلیل بین معاونت های وزارت میراث فرهنگیف صنایع دستی و گردشگری هنوز حل نشده است.

پیمانکار ساخت نیروگاه ۲۵۰ مگاواتی ورزقان ماه آینده آغاز به کار می کند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در این آیین گفت: امیدواریم با وحدت و همدلی در استان بتوانیم طرح های توسعه در مجتمع معدن مس سونگون را با سرعت پیش ببریم.

رستمی افزود: مناقصه تولید برق ۲۵۰ مگاواتی توسط مجتمع معدن مس سونگون را در آذربایجان شرقی در دست داریم که از ماه آینده پیمانکار آن مستقر می شود؛ برای ساخت و بهره برداری از این نیروگاه  ۱۴۰ میلیون یورو هزینه می شود.

وی اضافه کرد: همکاری های خوبی را با دانشگاه های تبریز و سهند در حوزه دانش بنیان ها پایه ریزی کرده ایم که امیدواریم بتوانیم همه آنها را در استان، چه در بخش مس و چه غیر آن، زیر حمایت قرار دهیم.

وی ادامه داد: تلاش کردیم از ظرفیت مدیریت شایسته استانی در مدیریت مجتمع معدن مس سونگون استفاده کنیم که این راه ادامه پیدا خواهد کرد؛ از استاندار محترم آذربایجان شرقی مشترکم که بیش از سه چهار مرتبه در این مدت به مس سونگون آمده و با مشکلات و مسایل اینجا از نزدیک آشنا شده اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: ما از این بعد زمانی طرح ها را کلنگ زنی می کنیم که پیمانکار مشخص شده باشد و با این نگاه امسال نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان برای احداث کمپ ورزشی ورزقان سرمایه گذاری می شود؛ این طرح بزرگ ورزشی سال بعد هم همین قدر اعتبار خواهد داشت و امیدواریم وزارت ورزش هم در بحث نرم افزاری و رفت و آمد تیم های ورزشی از سراسر کشور به اینجا کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha