۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۳۲
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84913015
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

توجه به مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پس از ۲ ساله وقفه کرونایی

شهرکرد- ایرنا- کارشناسان می‌گویند: مهارت اجتماعی به مجموعه رفتارهای فراگرفته قابل قبولی گفته می‌شود که فرد را قادر می‌سازد با دیگران رابطه موثر داشته باشد و از عکس العمل‌های نامعقول اجتماعی خودداری کند، در این زمینه ضرورت دارد که مدارس و خانواده در تقویت مهارت های اجتماعی نقش‌آفرین باشند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که یک ایپدمی جهانی را از اواخر سال ۲۰۱۹ و ابتدای سال ۲۰۲۰ ایجاد کرد و به کووید-۱۹ شهرت یافت، در تمامی شئون اجتماعی افراد و جوامع مختلف اثر گذار بود و یکی از اثرات آن منع تردد و رفت و آمد و تجمع‌های آموزشی نظیر مدارس، دانشگاه‌ها، سینما، تئاتر ، برنامه‌های مختلف و ورزشی بود.

این اثرگذاری ایپدمی ویروس کرونا در کشورهای مختلف باعث، کاهش و یا حتی حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس و توجه به آموزش مجازی و الکترونیک شد.

حال پس از ۲ سال از وقفه آموزش فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس‌، محققان و پژوهشگران بر تقویت مهارت‌های اجتماعی از سوی خانواده‌ها دانش‌آموزان و مدارس تاکید دارند.

براساس اعتقاد کارشناسان، مهارت‌های اجتماعی روشی برای بهبود مهارت‌های جمعی و اجتماعی دانش آموزان است. آموزش مهارت اجتماعی بر پایه این اصل قرار دارد که مشکلات کودکان در مهارت های اجتماعی بیشتر به این دلیل است که کودکان نمی‌دانند در موقعیت‌های اجتماعی چه کار کنند و می‌توان کودکان را برای غلبه برای این مشکلات آموزش داد.

برخی از این کارشناسان معتقدند که، مهارت‌های اجتماعی، مجموعه رفتارهایی است اکتسابی که از طریق مشاهده، مدل‌سازی، تمرین و بازخورد آموخته می‌شود و  رفتارهای کلامی و غیر کلامی را در بر می‌گیرند و پاسخ‌های مناسب و مؤثر را در بر دارند، بیشتر جنبه تعاملی داشته، تقویت اجتماعی را به حداکثر می‌رسانند و بر اساس ویژگی‌ها و محیطی که فرد در آن واقع شده است، توسعه می‌یابند و از طریق آموزش رشد می‌کنند.

یک پژوهشگر و دکترای جامعه‌شناسی می‌گوید: حضور فیزیکی در مدارس پس از ۲ سال وقفه شیوع کرونا، نیازمند تقویت مهارت‌های اجتماعی و تمایلات جمع‌گرایانه دانش‌آموزان است.

علی‌حسین نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: محدودیت روابط اجتماعی و تعطیلی فیزیکی مدارس در پی شیوع ویروس کرونا، برخی از کودکان و نوجوانان را برای ارتباط‌گیری با محیط‌های خارج از خانه دچار مشکل کرد و آسیب‌های رفتاری را شکل داده است از این رو با حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس ممکن است آنها در ارتباط با معلم و هم‌کلاسی‌های خود با مشکل روبرو شوند.

وی ادامه داد: کم‌رویی یکی از اختلالاتی است که در دوران شیوع کرونا شکل گرفته است و کودکان با وجود تمایل به حضور در جمع اما رفتارهای فردگرایانه از خود نشان می‌دهند و زمانی که در مهمانی‌ها و جمع‌های خارج از خانواده قرار می‌گیرند مشغول بازی با گوشی و یا بازی‌های فردی می‌شوند از این رو لازم است در مدارس با اجرای بازی‌های گروهی و مشارکت‌دهی دانش‌آموزان در کلاس درس تمایلات جمع‌گرایانه را تقویت کرد.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان تشدید شکاف بین مدرسه و والدین را از دیگر آسیب‌های دوران شیوع کرونا برشمرد و گفت: اگر چه این آسیب در دوران قبل از کرونا نیز تا حدی وجود داشت اما در این دوران شدت بیشتری گرفته است که برای رفع این شکاف لازم است والدین اعتماد بیشتری به معلمان و مجموعه مدیریتی مدارس داشته باشند.

نصیری خاطرنشان کرد: بروز پرخاشگری و ناهنجاری در رفتار و گفتار و اختلال در انضباط رفتاری از دیگر آسیب‌های شکل گرفته برای کودکان و نوجوانان در دوران شیوع کرونا است که مواجهه و رفع آن اگر چه برای معلمان سخت است اما با تقویت تعامل بین مدرسه و والدین به تدریج می‌توان این اختلال‌های رفتاری را برطرف کرد.

وی خاطر نشان کرد: با برگزاری اردوهای علمی و کلاس‌های فوق برنامه، افزایش زنگ ورزش و تحرک بدنی، افزایش مدت زمان استراحت بین کلاس‌های درس و ایجاد نشاط و شادابی بیشتر در کلاس‌های درس می‌توان به تدریج در ایجاد و تقویت ارتباط بین دانش‌آموزان با یکدیگر و با محیط مدرسه گام‌های موثری برداشت و تمایلات جمع‌گرایانه آن‌ها را تقویت کرد.

به گزارش ایرنا، امسال  بعد از ۲ سال تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا، آموزش حضوری با ۲۳۰ هزار نفر دانش‌آموز در چهارمحال و بختیاری در سال تحصیلی مشغول فراگیری علم و دانش هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha