ضرب‌آهنگ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چگونه کوک می‌شود؟

تهران- ایرنا- همانگونه که از نام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی پیداست، هماهنگی در برگزاری برنامه‌های مناسبتی اعم از مذهبی یا ملی به عهده این شوراست و زمانی سایر نهادها و سازمان‌ها در برپایی برنامه‌های ملی یا استانی موفق خواهند بود که با شورای هماهنگی هماهنگ باشند. 

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا امسال مردم ایران جشنی متفاوت را برای هفدهم ربیع الاول، سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) تجربه کردند. هم در تهران و هم در سایر شهرها؛ به گونه ای که علاوه به برپایی جشن و سرور در ده ها هیات مذهبی، مردم به دعوت نهادهای مختلف به میدان های شهرهای بزرگ آمده و ارادت خود را به ختم رسل و شیخ الائمه نشان دادند.

شاید آنچه این حضور پرشکوه و پرشور مردم را در مجامع عمومی پررنگ تر می کند، رنگ باختن ویروس کرونا و ریختن ترس مردم از حضور در اجتماعات است و مردم پس از گذران دو سال کرونایی سخت، حالا با خیالی راحت در این جشن ها شرکت می کنند. از طرف دیگر برخی معتقدند برگزاری چنین جشن هایی با وجود اغتشاش های اخیر که وضعیت ناآرامی را در کشور حاکم کرده بود، ضروری به نظر می رسید تا مردم بدانند که آرامش بر کشور حاکم است و می توانند در جشن های مذهبی به صورت مردمی در مجامع عمومی حضور یابند و ضمن این که از مداحی ستایشگران اهل بیت (ع) بهره می برند، به صرف شیرینی و شکلات هم بپردازند. 

از طرف دیگر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیه ای از مردم خواست تا به شکرانه هفدهم ربیع الاول و میلاد پیامبر مهربانی ها شنبه شب (۲۳ مهر) در مساجد حضور یابند و با سر دادن ندای وحدت، خشم انقلابی خود را علیه فتنه و آشوب طلبان سر دهند.

در دو هفته اخیر، این چندمین برنامه مناسبتی است که رسانه ها، اعلان عمومی کردند تا مردم در آن حضور یابند. یک بار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مناسبت ۲۸ صفر، اجتماع بزرگ امت رسول الله (ص) را به راه می اندازد، یک بار در ۲۳ مهر به مناسبت میلاد آن حضرت، مردم را در مساجد جمع می کند و یک بار هم در اول مهر برای برائت جستن مردم از اغتشاشگران، اعلان کرد که راهپیمایی باشکوهی بعد از نماز جمعه در سراسر کشور برگزار می شود. با این حال برخی دیگر از نهادها نیز برای محکومیت هتک حرمت قرآن و مقدسات توسط آشوبگران از مردم خواستند تا سوم مهر همزمان با ۲۸ صفر و سالروز وفات رسول خدا (ص) از چهار مسیر در تهران به سمت میدان آزادی حرکت کرده و ضمن عزاداری به محکوم کردن آشوبگران بپردازند. این برنامه از سوی جامعه قرآنی کشور و هیات های مذهبی صورت گرفت و مردم نیز در بیشتر این مراسم سنگ تمام گذاشتند و به دفاع از هویت اسلامی و ملی خود پرداختند. 

ضرب‌آهنگ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چگونه کوک می‌شود؟

حال سوال این است که مدیریت اینگونه تجمعات و برپایی چنین مجالسی به عهده کیست. ظاهرا تمام این موارد با توجه به نامگذاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، به این شورا باز می گردد در حالی که برخی از این برنامه ها به دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بود و برخی نیز به صورت خودجوش و مردمی به دنبال اغتشاشات اخیر برپا شده است. البته نباید اینگونه تصور کرد که برنامه های شورای هماهنگی جنبه دولتی و حکومتی داشته و برنامه های خودجوش، مردمی محسوب می شود. چون مردم همیشه در صحنه، وظیفه خود را به خوبی انجام داده و در تمامی این برنامه ها حضور پیدا می کنند. 

حجت الاسلام محمد مهدی عرب انصاری معاون حقوقی، امور مجلس و استان های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بر همین اساس معتقد است که سیاست جدید و اصلی این شورا مردمی کردن برگزاری برنامه های مناسبتی در مناطق مختلف است تا مردم به عنوان مجریان اصلی برنامه ها باشند. مردم به عنوان اصل و پشتیبان نظام جمهوری اسلامی همواره در صحنه های مختلف حضور داشته اند و این موضوع جزو ویژگی های این انقلاب به شمار می رود.

سال گذشته زمزمه هایی شنیده می شد که قرار است شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با سازمان تبلیغات اسلامی ادغام شود و حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات در اولین نشست خبری خود پس از ۴۰ سال از تشکیل این سازمان در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره احتمال الحاق شورای هماهنگی به سازمان تبلیغات گفت که خود را خادم فرهنگ می داند و تابع هر آن چیزی است که رهبر معظم انقلاب صلاح بدانند. بنابر این تا زمانی که حکمی صادر نشود، نمی توان درخصوص آن صحبت کرد. 

این سخنان باعث واکنش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شد و قائم مقام وقت این شورا با رد چنین ادعایی اعلام کرد: از عزیزان سازمان تبلیغات توقع می رفت که بدون ابهام و به طور شفاف به سؤال مذکور پاسخ دهند.

نصرت الله لطفی با بیان اینکه شورای هماهنگی یک نهاد فراسازمانی، عمومی و غیردولتی، متشکل از حدود ۲۵ نهاد انقلابی از جمله وزارتخانه و تشکل های مردمی است، اضافه کرد که رهبر انقلاب از این شورا به عنوان مسوولان حرکت عظیم تبلیغاتی مردم درطول سال نام برده اند تا این که به دنبال استعفای آیت الله احمد جنتی، در هشتم آذر سال گذشته با حکم رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام محمدحسین موسی پور به عنوان رئیس و نماینده مقام معظم رهبری منصوب شد.

حضرت آیت الله خامنه ای در این حکم، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را در شمار نهادهای قانونی فعال و اثرگذار در طول چند دهه و منشاء بصیرت‌افزایی و آرمانگرایی در بزرگداشت یادبودها و مناسبت‌های انقلاب اسلامی دانستند که در سایه‌ مدیریت موفق آیت‌الله جنتی خدمات ارزشمندی را به کشور ارائه کرد. 
ایشان افزودند: انتظار می رود مشی این شورا به تبعیت از شیوه‌ راهنمایان بزرگ دینی، بر اساس تبیین و عمق بخشی به شعارها و رساندن پیام صادقانه و صمیمی به دل‌های مخاطبان باشد. این شورا از آغاز بر این اساس شکل گرفته و حرکت کرده و باید هرچه بیشتر به آن اهتمام ورزد.

ضرب‌آهنگ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چگونه کوک می‌شود؟

یک ماه بعد حجت الاسلام موسی پور به خبرنگار ایرنا گفت که برای تحقق منویات رهبر انقلاب یک شورای تحول ایجاد می کند تا برای تعیین برنامه ها، اهداف و رویکردهای جدید با همکاری دستگاه های عضو شورا گام بردارند. برخی از دستگاه های عضو در این شورا شامل وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، علوم، آموزش و پرورش، صدا و سیما، سپاه پاسداران، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، سازمان بسیج مستضعفین، ستاد کل نیروی‌های مسلح، بنیاد شهید، ارتش، نیروی انتظامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  است. 

مهمترین هدف از تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی عبارت است از سیاستگذاری، برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت و راهبری مراسم و مناسبت های ملی، مذهبی، سیاسی و انقلابی و حوزه فعالیت های این شورا نیز برگزاری مراسم و مناسبت‌هایی مانند ۱۲ فروردین، ۱۴ خرداد، هفتم تیر، هفته زن، روز جهانی قدس، عید فطر، نیمه شعبان و دهه فجر است. البته وظیفه شورا در برگزاری مراسم دینی با ارائه الگوهای مناسب، تعمیق پیام و زمینه‌سازی برای حضور مردم تحقق می یابد که علاوه بر تهران، شوراهایی در مراکز استانی و در صورت لزوم شهرستان ها فعالیت می کنند. 

با این حال ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت‌ نهادها و دستگاه‌های مؤثر فرهنگی - تبلیغی و تشکل‌های مردمی برای برگزاری هرچه بهتر مراسم و مناسبت‌ها به عنوان  یکی از وظایف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مطرح است و با توجه به برگزاری برنامه های متعدد از سوی برخی نهادهای مردمی و غیردولتی که در هفته های اخیر شاهد آن بودیم، ضروری به نظر می رسد تا سازمان های دولتی و نهادهای مردمی در راستای یکپارچگی برگزاری برنامه های دینی و انقلابی و در جهت تقویت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای بهتر برگزار شدن برنامه های موردنظر هماهنگ باشند. 

از طرف دیگر شورای هماهنگی نیز با توجه به تغییرات یک سال گذشته و تشکیل شورای تحول در آن شورا به دستگاه های ذیریط راهکارهای عملیاتی برای برگزاری هماهنگ برنامه ها و مراسم مذهبی و ملی ارائه دهد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha