۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۰۲
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84913467
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ساخت مجموعه اختصاصی پارالمپیک همدان، از حرف تا عمل

همدان- ایرنا- ۲۴ مهر به عنوان روز ملی پارالمپیک در حالی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده که با گذشت قریب به ۱۵ سال از این مصوبه، ورزشکاران دچار معلولیت استان همدان در رشته‌های مختلف ورزشی پرچمدار مدال آوری در میادین ملی و بین المللی هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان همدان در رشته‌هایی نظیر دو ومیدانی، گلبال، والیبال نشسته، شنا و سایر رشته‌های انفرادی همواره نشان‌های رنگارنگ را توسط ورزشکاران معلول، جانباز، نابینا و کم بینا در میادین مهم ملی و فراملی تصاحب کرده است.

حضور موفق در مسابقات پارالمپیک، پاراآسیایی، جهانی، آسیایی و بین المللی و کسب مدال‌های پر زرق و برق توسط ورزشکاران دچار معلولیت‌های مختلف باعث شده تا این قشر از جامعه دوشادوش سایر قهرمانان ورزشی افتخارآفرین باشند.

حتی در برخی رویدادها نظیر پاراآسیایی و پارالمپیک شاهد درخشش ورزشکاران این استان به نسبت سایر ملی پوشان بوده‌ایم که نشان از توانمندی بالای آنان در کسب مدال قهرمانی دارد.

مسیر موفق در پارالمپیک

پارالمپیک همانند المپیک به عنوان مهمترین رویداد ورزشی نزد کشورهای جهان مطرح است و همه می‌کوشند در وهله نخست بیشترین سهمیه حضور را اخذ کرده و سپس خوش رنگ‌ترین مدال‌ها را نصیب خود کنند.

این اهمیت حضور باعث شده تا استان‌های مختلف کشورمان نیز در تکاپوی دستیابی به بالاترین سهمیه ممکن برای حضور ورزشکاران نخبه خود در این بازی‌ها باشند.

از آنجا که حضور موفق در المپیک بالاترین ارزیابی را نزد ورزش استان‌ها از نگاه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک خواهد داشت، بنابراین لزوم توجه به این قشر ورزشکار همواره در اولویت اجرایی ورزش استان قرار گرفته است.

در دوره گذشته المپیک توکیو وحید علی نجیمی تنها نماینده ورزش همدان بود که البته به مدال نرسید.

در بازی‌های پارالمپیک (۲۰۱۶ - ریو) استان همدان حمید اسلامی را در دو ومیدانی نابینایان و زهرا نجاتی عارف را در والیبال نشسته اعزام کرد.

امروزه حضور موفق در رویدادهای مهم پارالمپیک و پاراآسیایی نیاز به عزم جدی از سوی مسئولان اجرایی استان دارد تا با ایجاد زمینه های لازم بتوان زمینه موفقیت در این عرصه مهم جهانی را مهیا ساخت.

احداث مجموعه اختصاصی می‌تواند علاوه بر ارتقا سطح کیفی و آماده‌سازی ورزشکاران مستعد، زمینه رشد و بالندگی آن‌ها را فراهم کند.

کلنگ زنی مجموعه پارالمپیک همدان یکساله شد

مهرماه سال گذشته بود که عملیات ساخت نخستین مجموعه فرهنگی ورزشی پارالمپیک همدان به طور رسمی در ورزشگاه شهید مفتح این شهر کلنگ زنی شد.

در همان مراسم کلنگ زنی از سوی مدیرکل وقت ورزش و جوانان همدان عنوان شد که این مجموعه ورزشی مختص ورزشکاران جانباز و معلول بوده و شامل سالن‌های تمرینی و آموزشی، زمین مینی فوتبال، زمین‌های ساحلی، استخر، سالن‌های توپی و رزمی است.

براساس اعلام دستگاه ورزش استان همدان، قرار بود فاز نخست این مجموعه ورزشی به وسعت پنج هزار متر مربع احداث و ظرف مدت ۲ سال (مهرماه سال ۱۴۰۲) بخش‌های مختلف مجموعه نیز به بهره برداری برسد اما تاکنون پیشرفت فیزیکی لازم را نداشته است.

براساس اعلام دستگاه ورزش استان همدان، قرار بود فاز نخست این مجموعه ورزشی به وسعت پنج هزار متر مربع احداث و ظرف مدت دو سال (مهرماه سال ۱۴۰۲) بخش‌های مختلف مجموعه نیز به بهره برداری برسد اما تاکنون پیشرفت فیزیکی لازم را نداشته است.

اما طولی نکشید که معاون وقت هماهنگی و برنامه‌وبودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان اعلام کرد که ساخت این پروژه ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سیدمهدی وفایی دی ماه سال گذشته در نشست بررسی وضعیت زیرساخت ورزش جانبازان و معلولان اظهار داشت: برای تامین منابع مالی این مجموعه نیازمند پیگیری نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی در خصوص جذب اعتبارات نفت هستیم چراکه اعتبارات استان جوابگوی هزینه‌های طرح نیست.

وی افزود: زیرساخت‌های لازم برای ورزش و مسابقات جانبازان و معلولان باید در این طرح دیده شود و بهتر است از مدل‌های اجرا شده در نقاط مختلف جهان نیز الگوبرداری صورت بگیرد.

با این حال اقدامی در ساخت و تکمیل این طرح ورزشی انجام نشد چرا که قانون اجازه شروع به کار این مجموعه جدید را نمی‌دهد.

طرح‌های نیمه کاره در اولویت تکمیل

مدیرکل ورزش و جوانان همدان در این باره گفت: بر اساس بخشنامه وزارت ورزش، طرح‌های نیمه کاره با پیشرفت فیزیکی بالا در اولویت ساخت و تکمیل قرار دارند.

علی حقیقی در گفت وگو باخبرنگار ایرنا کلنگ زنی مجموعه ورزشی پارالمپیک همدان را غیر اصولی دانست و گفت: چطور می‌شود زمانیکه طرح‌های نیمه تمام ورزشی را تکمیل نکرده‌ایم به سراغ پروژه جدید برویم.

وی اضافه کرد: ما نیز خواهان برخورداری ورزشکاران جانباز و معلول از مجموعه اختصاصی هستیم اما باید مسیر قانونی آن طی شود نه اینکه بدون آگاهی از قوانین اقدامی صورت بگیرد که در ادامه مشکل ایجاد شود.

مدیرکل ورزش همدان: ما نیز خواهان برخورداری ورزشکاران جانباز و معلول از مجموعه اختصاصی هستیم اما باید مسیر قانونی آن طی شود نه اینکه بدون آگاهی از قوانین اقدامی صورت بگیرد که در ادامه  مشکل ایجاد شود.

حقیقی گفت: هنوز مراحل موافقت نامه ساخت یا قرارداد ساخت انجام نگرفته و هیات جانبازان و معلولان استان همدان پیگیری لازم را دارد.

وی با تاکید بر اینکه تابع قوانین وزارت ورزش و جوانان کشور از جمله در حوزه ساخت و تکمیل طرح‌های عمرانی هستیم، یادآور شد: نباید بدون در نظر گرفتن تمام جوانب قانونی اقدامی در این خصوص صورت گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha