کارشناس تغذیه: آموزش به عنوان یکی از راهبردهای کاربردی بر امنیت غذایی تاثیرگذار است

همدان- ایرنا- رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: آموزش به عنوان یکی از راهبردهای کاربردی بر امنیت غذایی تاثیرگذار است چراکه آموزش جامعه و ارتقای آگاهی های تغذیه ای افراد می تواند آنان را به طرف انتخاب مواد غذایی سالم سوق دهد.

آرزو کاوه ئی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه روز ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) روز جهانی غذا نامگذاری شده است و  شعار امسال سازمان جهانی غذا «غذابرای همه، هیچ کس نباید گرسنه بماند» عنوان شده اظهار داشت: مفهوم امنیت غذایی دسترسی همه افراد به غذایی سالم و کافی برای داشتن یک زندگی فعال است.

وی ادامه داد: دسترسی همه افراد به غذایی سالم و کافی در دو بُعد دسترسی فیزیکی و اقتصادی مفهوم پیدا می کند.  

وی اضافه کرد: در عین حال سلامت و کفایت غذا موضوع مورد تاکید و تاثیرگذار در امنیت غذایی است و برای دسترسی به امنیت غذائی پایدار در جامعه علاوه بر تامین دسترسی اقتصادی غذا، دسترسی فیزیکی و تامین غذای سالم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد:

کاوه ئی بیان کرد: در کنار آن اصلاح الگوی غذایی جامعه به نحوی که مردم را به مصرف کمتر مواد غذایی مضر و ناسالم و افزایش مصرف مواد غذایی سالم تشویق کند بسیار کارساز است.

وی گفت: کاهش مصرف قندهای ساده، نمک و چربی در ایجاد و تشدید بیماری هایی چون چاقی و اضافه وزن، دیابت، بیماری های قلبی و پُرفشاری خون بسیار موثر است و افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها، حبوبات و لبنیات می تواند کمک قابل توجهی به ارتقا امنیت غذائی خانوار کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: علاوه بر این موارد در سطح سیاستگذاری های کلان امنیت غذا و تغذیه، اقدامات دیگری از جمله کنترل و نظارت جدی بر قیمت مواد غذایی، در نظر گرفتن یارانه های غذایی برای دهک های درآمدی پایین در زنجیره تولید، مورد تاکید است.

وی عرضه و مصرف غذا و اتخاذ تدابیری برای کاهش ضایعات و هدر رفت مواد غذایی را بسیار با اهمیت دانست تا از این طریق بتوان خطر ناامنی غذایی، بروز سوء تغذیه و کمبود ریز مغذی ها و عوامل خطر تغذیه ای بیماری های غیرواگیر شایع از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان ها را کنترل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha