۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۷
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84914449
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانش‌آموزان با نیاز ویژه کردستانی خدمات حمایتی و درمانی رایگان می گیرند

سنندج-ایرنا- رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به اجرای طرح خدمات حمایتی، درمانی و دارویی رایگان برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه استان گفت: در سال جاری این طرح برای ۲۰۲ دانش‌آموز استان اجرا شده است.

طالب محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح خدمات حمایتی و درمانی با تایید ۲۱۲ پرونده برای ۱۸۵ دانش آموز با نیازهای ویژه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ اجرا شد، این طرح در مقاطع پیش دبستانی، آمادگی، ابتدایی، متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای به دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمات ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان تلفیقی نیز که در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند می توانند از این حمایت‌ها بهرمند شوند، گفت: این خدمات شامل جراحی کاشت حلزون شنوایی، تعمیر یا تعویض قطعات پروتز کاشت حلزون، خدمات پاراکلینیک، هزینه های جراحی، داروهای مستمر، بستری، خدمات بیمارستانی، کفش و کفی طبی، واکر، ویلچر و دندانپزشکی برای دانش آموزان واجد شرایطی است که خانواده‌های آنان بضاعت مالی کافی در تامین هزینه های درمانی و دارویی را ندارند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برای بهره‌مندی هرچه بهتر از برنامه‌های آموزشی نیازمند ارائه خدمات درمانی و توانبخشی هستند و از این طریق می توانند بر محدودیت‌های جسمی خود غلبه کرده و به جایگاهی که در شان استعدادها و توانایی‌هایشان است، دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: این خدمات با هدف ایجاد، تقویت فرصت های برابر و رعایت عدالت آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه اجرا می شود و دانش آموزانی که بیمارهای مادام العمر دارند و باید داروهای خاص مصرف کنند تا اتمام دوران تحصیل داروهای مورد نیاز را بصورت رایگان دریافت می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه آموزش و سلامت از حقوق اساسی انسان‌ها محسوب می‌شود و دستیابی به سطوح بالاتر از آن به لحاظ کیفی در بیشتر افراد جامعه هدفی عمده به حساب می آید، افزود: توجه به تامین و توسعه سطح بهداشت و سلامت دانش‌آموزان امری مهم و ضروری است.

به گفته وی اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری و درمان در راستای دستیابی به سلامت دانش‌آموزان نوعی سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده است.

شرکت بیش از هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه در رقابت‌های پارالمپیک

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان در ادامه به شرکت هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر با نیاز ویژه استان در رقابت‌های ورزشی پارالمپیک درون مدرسه‌ای اشاره کرد و  اظهار داشت: ۷۴ مدرسه مستقل و ضمیمه در استان میزبان برگزاری برنامه‌های هفته پارالمپیک در شهرستان ها ومناطق تابعه استان بودند.

وی ایجاد تحرک بدنی در بین دانش آموزان با نیازهای ویژه و بهبود آمادگی جسمانی و حرکتی آنان را از اولویت‌های تربیت بدنی آموزش وپرورش استثنایی استان عنوان کرد وگفت: افراد معلول با شرکت در فعالیت‌های ورزشی کیفیت زندگی خود را بهبود بخشیده و با اعتماد به نفس بالاتری در جامعه حاضر می شوند.

محمدی اضافه کرد: از طریق تربیت بدنی دانش آموز دارای نیاز ویژه یاد می گیرد با افرادی که با او در ارتباط هستند روابط بهینه وموثری داشته باشد و به سازگاری بهتر وخودکفایی در روابط اجتماعی دست یابد.

وی افزود: ورزش علاوه بر اینکه افسردگی و گوشه‌نشینی را از آنان دور می کند، فرصتی مناسب برای اثبات و پرورش بسیاری از توانایی‌های نهفته و کاهش عوارض معلولیت است.

به گفته وی برنامه‌های روز ملی و هفته پارالمپیک با شعار"تحرک، توانمندی و افتخارآفرینی" از ۱۸ تا ۲۴ مهر جاری در مدارس با نیازهای ویژه استان کردستان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha