اغتشاشات ضرورت جهاد تبیین را بیش از هر زمانی نشان داد

سمنان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های علمی و کاربردی کشور گفت: تفکر و رویکرد گروه سنی دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر ضرورت جهاد تبیین را بیش از هر زمان دیگری جلوه‌گر ساخت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس نصیری فرد روز دوشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان در دفتر امام جمعه سمنان گفت: در اغتشاشات اخیر ٨۴ درصد بازداشت شدگان بین ١۵ تا ٢٢ سال سن داشتند.
وی با اشاره به رویکرد و شعارهای اغتشاشگران، بیان کرد: در سالهای گذشته شعارها در نقض انقلاب و حاکمیت بود، ولی در اغتشاشات اخیر شعارها در راستای نفی حاکمیت بود، یعنی شعارها از نقض حاکمیت به نفی حاکمیت رسید.
حجت‌الاسلام والمسلمین نصیری فرد تاکید کرد: این افراد گاهی از دین بی‌خبرند و حاکمیت ولایت فقیه را با حکومت دیکتاتوری مقایسه می کنند، بسیاری از بازداشت‌شدگان خیلی قصد براندازی نداشتند، ولی مشکلات کشور را ناشی از ولایت فقیه می دانستند که تصور درستی نبود.
وی با ریشه‌یابی علت ناآرامی‌ها ادامه داد: دلیل این رخدادها تبیین نشدن مسایل است، یعنی اغتشاشگران ریشه مسایل و مشکلات را در جای دیگری می‌دیدند.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های علمی و کاربردی کشور به حضور نسل جوان و نوجوان در ناآرامی ها اشاره و اضافه کرد: حضور این گروه‌های سنی در اغتشاشات، ضرورت جهاد تبیین را دوچندان کرد.

ایران مجازی مبنای اغتشاشگران
وی در تشریح شرایط اغتشاشات و فضای فکری اغتشاشگران، گفت: تفاوت ایران فضای حقیقی که استوار و پایدار است، با ایران فضای مجازی که ایران دچار تردید و سقوط بود، در این اغتشاشات محور قرار گرفت و این دو در مقابل هم بودند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نصیری فرد گفت: تمرکز دشمنان بر ایران فضای مجازی  بود که که بعضی گمان کردند با حضور و تسخیر خیابان‌ها می‌توانند بر آن حاکم شوند.

وی در تبیین تفاوت فضای مجازی و حقیقی در اغتشاشات اخیر ابراز داشت: همه دیدند هرچه در این اغتشاشات علیه حجاب شعارداده شد بر فضای واقعی تاثیری نداشت، ایران حقیقی کشوری مقتدر و پیشرو علمی و قدرتمند در منطقه است و در شرایط این اغتشاشات زنان مانند قبل به زندگی خود مشغول بودند.

چگونه سلبریتی‌ها رهبران اغتشاشات شدند؟
وی ابراز داشت که سلبریتی‌ها لیدرها و رهبران حضور خیابانی اخیر دانشجویان و دانش‌آموزها بودند، زیرا سلبریتی ها در فصای مجازی تاثیر دارند نه فضای واقعی و کاربران فضای مجازی نیز بیشتر دانشجویان بودند زیرا بیشتر از فضای واقعی در فضای مجازی زندگی می کنند.
وی تاکید کرد: اگر فاصله بین ایران فضای مجازی و واقعی را از بین نبریم، امکان تکرار این دست اغتشاشات با فاصله کوتاه دور از انتظار نیست.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های علمی و کاربردی کشور افزود: اگر بخواهیم جلوی این مسائل گرفته شود باید با جهاد تبیین فاصله بین فضای مجازی و واقعی را از بین برد.
وی درباره شالوده فکری اغتشاشگران گفت: دستگیرشدگان اخیر با ٢٠ دقیقه صحبت دچار تردید می شدند و با یکساعت صحبت کلا متحول می‌شدند و این نشان می دهد دشمن بر روی تفکر جوانان کار کرده است.

نقش نهادهای فرهنگی پیش از اقدامات پلیس
وی با بیان اینکه به پلیس و نیروهای امنیتی در اتفاقات اخیر جفا شد در حالیکه پلیس مظهر اقتدار است و به وظیفه خود عمل می کرد، گفت: نهادهای فکری پیش از پلیس باید نقش‌آفرینی پررنگ‌تری در این زمینه می‌داشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نصیری فرد اضافه کرد: نهادهای فرهنگی مانند دانشگاه ها و آموزش و پرورش باید در جهاد تبیین جدی‌تر ورود می کردند، اگر تبیین در نهادهای فرهنگی قبل از پلیس انجام می شد، این اتفاقات رخ نمی داد.

اهمیت کار رسانه ای
وی درباره ضرورتهایی که در ناآرامی‌های اخیر بهتر باید انجام می‌شد، گفت: اگر فیلم خانم مهسای امینی روز اول پخش می‌شد، این اتفاقات رخ نمی داد و جلوی خیلی از مسایل گرفته می‌شد.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های علمی و کاربردی کشور تاکید کرد: این مساله نشان داد که در کار رسانه ای هم عقب ماندیم و دشمن بیشتر کار کرده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین نصیری فرد افزود: بعد از این اتفاقات، در صدا و سیما دو طرف موافق و مخالف با تفکرات متفاوت را در نشستهایی دعوت کردند، در حالیکه این نشستهای تبیینی باید پیش‌تر از این در نهادهای فرهنگی برگزار می شد.
وی یادآور شد: کارایی جهاد تبیین این است که مفاهیم و ارزشهای انقلاب را به نسلهای بعد انتقال دهیم، و اگر این انجام می‌شد، این رخدادها را شاهد نبودیم.
وی با اشاره به اینکه موفقیت حکومت دینی، عملکرد مسوولان، و مسایل اقتصادی، عمده پیش‌زمینه و ابهامات و سوالات دستگیرشدگان بود، گفت: باید در این زمینه ها با اقدامات مثبت، تبیین را در پیش گرفت.

ضرورت تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری
وی با اشاره به پژوهش هایش در منظومه فکری مقام معظم رهبری، تاکید کرد: اگر در کلیدواژه های منویات رهبر معظم انقلاب دقت و پژوهش نشود، نتیجه لازم نخواهیم گرفت و باید زمینه پژوهشی درباره منویات رهبری داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصیری فرد سبک ایرانی-اسلامی و جهاد تبیین را از مهمترین موضوعات منویات رهبر معظم انقلاب برشمرد و گفت: رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را واجب فوری عینی نامیدند که نمونه دیگری ندارد و مساله دیگری تا این میزان مورد تاکید نبوده است.

گسست نسل‌ها تهدید انقلابهای ایدئولوژیک

وی یادآور شد: مهمترین تهدیدهای انقلابهای ایدئولوژیک گسست نسلها است، یعنی انتقال نیافتن مبانی اصلی به نسلهای بعدی؛ انقلاب نسلها انقلابی در درون خود آن انقلاب است. 

وی ادامه داد: مفاهیمی چون عدالت، ارزشهای دینی، آزادی و استقلال که مبتنی بر معارف و آموزه های دینی باشد، از مهمترین موضوعات جهاد تبیین است و البته نه آن آزادی که بر اساس مفاهیم غربی ولنگاری محسوب می‌شود. 

در این نشست با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان و دیگر مسوولان فرهنگی استان، کتاب  «مفاهیم، تکنینک‌ها و مهارتهای جهاد تبیین» تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین نصیری فرد، منتشرشده از سوی نشر معارف دانشگاه های کشور رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha