۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 84914521
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۹ درصد اراضی ملی خراسان جنوبی حدنگاری شد

۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۸:۰۰
کد خبر: 84914521
۹۹ درصد اراضی ملی خراسان جنوبی حدنگاری شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون در ۹۹ درصد اراضی ملی استان طرح کاداستر (حدنگاری) اجرا شده است و این طرح در سال جاری تکمیل می‌شود.

علیرضا نصرآبادی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وسعت اراضی ملی در خراسان جنوبی ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است و تاکنون در ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از این اراضی طرح کاداستر اجرا شده که در این زمینه خراسان جنوبی در رتبه‌های نخست کشوری قرار دارد.

وی بیان کرد: اجرای طرح کاداستر با هدف تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌های ملی، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی دولتی، طرح ممیزی اراضی و تفکیک مستثنیات صورت می‌گیرد که در خراسان جنوبی اجرای این طرح فقط در ۲۰۰ هزار هکتار باقی مانده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تعیین تکلیف قانونی و تثبیت مالکیت دولت، جلوگیری از زمین‌خواری، ایجاد اطمینان و اعتماد در معاملات املاک و سرعت در انجام آن، کاهش تصرفات ملکی و دعاوی مربوط به دادگاه‌ها را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

وی گفت: کاهش حجم پرونده‌های قضایی، شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی، تثبیت مالکیت و جلوگیری از تجاوز و تعرض به املاک مجاور، مدیریت و برنامه‌ریزی روی زمین و استفاده بهینه از زمین دیگر اهداف حدنگاری است.

نصرآبادی ادامه داد: از ابتدای سال جاری ۱۰۲ هکتار از اراضی ملی نیز از طریق دادگاه و حکم قانونی با تشکیل ۷۴ پرونده از دست متصرفان خارج شده است.

وی گفت: همچنین در ۶ ماه نخست سال جاری ۱۶۴ هکتار از اراضی ملی استان با تشکیل ۲۵ فقره پرونده رفع تصرف شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: تصرف اراضی ملی معمولا در قالب ساخت و ساز غیرمجاز، درختکاری غیرمجاز و ایجاد تل و بند انجام می‌شود که بیشترین پرونده‌های خلع ید در این مدت در شهرستان‌های بیرجند و درمیان بوده است.

وی افزود: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان‌ جنوبی به‌طور مستمر در صبح و عصر گشت‌زنی دارند و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود اما با توجه به گستردگی استان و پراکندگی روستاها و بخش‌های آن در زمینه مقابله با تخلفات نیازمند همکاری مردم نیز هستیم.

نصرآبادی گفت: توصیه ما به شهروندان این است که در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف یا ساخت و سازهای غیرقانونی، چرای بی‌رویه دام یا حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان، موارد را به کد امداد ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha