پایداری هوا عامل اصلی ماندگاری آلاینده‌ها در کلانشهر مشهد است

مشهد- ایرنا- کارشناس مسوول بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پایداری و عدم جا به جایی هوا طی ۱۱ روز گذشته عامل اصلی ماندگاری آلاینده‌ها در هوای کلانشهر مشهد است.

فرخ لقا امینی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل پایداری هوا و وقوع پدیده وارونگی هوا( Inversion) طی این چند روز شاهد ماندگاری آلاینده‌ها در هوای تنفسی شهروندان هستیم.

وی ادامه داد: بارندگی و یا ناپایداری و جا به جایی در هوا موجب تخلیه آلاینده‌ها و جا به جایی آنها می‌شود و بهبودی هوا حاصل می شود که متاسفانه طی بیش از ۱۰ روز گذشته این شرایط پیش نیامده است.

کارشناس مسوول بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: آلاینده‌های کنونی در کلانشهر مشهد مربوط به آلاینده‌های شهری و خودروهاست که با توجه به پیش‌بینی هواشناسی طی امروز و فردا شاهد ناپایداری و احتمالا بهبود این وضعیت خواهیم بود.

امینی توصیه کرد شهروندان به خصوص افراد دارای بیماریهای زمینه‌ای و کودکان ترددهای غیرضروری را حذف و از حضور در مناطق دارای هوای آلوده خودداری کنند.

هوای کلانشهر مشهد از روز ۱۶ مهر ماه کنونی تا به امروز برای مدت ۱۱ روز در شرایط ناسالم و آلوده قرار دارد.

به گزارش ایرنا، قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای. کیو. آی به معنای وضعیت پاک و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای. کیو. آی نشانگر وضعیت سالم است. همچنین قرار گرفتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای. کیو. آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای. کیو. آی به معنای آلودگی هوا برای همه سنین محسوب می‌شود.

قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۲۰۱ تا ۳۰۰ ای. کیو. آی نیز نشانگر وضعیت اضطراری و بالاتر از عدد ۳۰۰ هم نمایانگر وضعیت بحرانی آلودگی هواست.

روزانه افزون بر یک میلیون دستگاه خودرو در کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد رفت و آمد می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha