معاون وزیر کشور: ساختمان‌های جدید بر اساس فرهنگ ایرانی، اسلامی ساخته شود

یزد –ایرنا- معاون عمرانی وزیر کشور گفت: معماری جدید و همچنین احداث ساختمانهای نو و بویژه مسکن ملی باید بر اساس فرهنگ ایرانی، اسلامی باشد و از تمرکزگرایی نیز دوری شود .

به گزارش ایرنا، مهدی جمالی نژاد روز چهارشنبه در تماس ویدئو کنفرانسی با اجلاس ملی سازندگان حرفه ای مسکن و ساختمان در یزد افزود: نداشتن سبک معماری  دغدغه‌ای است که از دهه هشتاد تاکنون مطرح است؛ باید شهر و ساختمانهایی داشته باشیم که آسایش و آرامش داشته باشد و شهر ایرانی اسلامی باید اینگونه باشد.

وی ادامه داد: واژه ها باید همه جانبه نگر و همه موارد را در نظر بگیرد و طرح هایی که تهیه می شود ، حیا و تواضع و احساس امنیت و تبادل و توکل دیده شده و در نظر گرفته شود و شهرهای دانایی محور، تاب آور ، خلاق و محیط زیستی، مصداق همین طراحی و نمونه بارز شهرهای ایرانی اسلامی است.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: باید معماری ما هم در این حوزه فعال شود و مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی هم بر معماری ایرانی  اسلامی تاکید دارد اما متاسفانه با وجود همه این تمهیدات در عمل چیزی حادث نشده است.

جمالی نژاد افزود: در توسعه شهرها باید بازاندیشی، بازخواهی و باز آفرینی همراه با هم  مد نظر قرار گیرد و هر کجا عملکرد اجتماعی دارد باید ترمیم شود و نگاه مردمی بیشتری داشته باشیم و فقط نگاه حاکمیتی نباشد.

معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه بازآفرینی شهرها باید جدی گرفته شود یادآور شد: بیش از ۱۴۰۰ شهر و ۳۸ هزار دهیاری در کشور داریم که هر کدام موزه های بدون ثبت هستند و هر کدام شاخص خود را دارند و اگر بخواهیم مسکن را پویا کنیم باید با نگاه به این داشته ها انجام شود و توسعه متوازن و عادلانه خدمات در مسکن ملی باید همزمان با همه کشور انجام گیرد .

جمالی نژاد ادامه داد: صنعت ساختمان در ارتباط با ۳۰۰ شغل است و می تواند در موارد اجتماعی بسیار موثر باشد و ساخت مسکن در حوزه اجتماعی می تواند ثمرات بسیار مثبتی را داشته باشد .

وی افزود: چون قرار است پهنه های جدیدی را در مسکن ملی داشته باشیم باید این واحدها بر اساس  توجه به نقاط بلاخیز و از جهت مانایی و پایایی ساخته شود و البته در کنار همه این موارد باید توزیع متوازن ساخت و سازها نیز در نظر گرفته شود و این ساخت و ساز در روستاها هم انجام شود.

معاون عمرانی وزیر کشور ادامه داد: در ساخت و سازهای مسکن ملی باید به سمتی حرکت کنیم که  بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی باشد و  افزایش جمعیت نیز متوازن انجام شود و فقط متمرکز به نقاط مرکزی استان و شهرستانها نشود و در همه نقاط این مسکن ها ساخته شود .

جمالی نژاد اظهار داشت : فعالیت های انجام شده استان یزد در این زمینه می تواند الگویی برای سایر نقاط کشور باشد ؛  یزدی ها خلاق و مبتکر و فرهنگ ساز و تمدن ساز هستند و ایده های خلاقانه و نوآورانه داشتند و امیدواریم این اجلاس نیز نقطه عطفی برای ساخت و ساز و برنامه ریزی شهری باشد.

مهندسان دغدغه مصرف کننده نهایی را داشته باشند

معاون وزیر کشور: ساختمان‌های جدید بر اساس فرهنگ ایرانی، اسلامی ساخته شود

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین کشور نیز در این اجلاسیه گفت: مهندسان باید دغدغه مصرف کننده نهایی را داشته باشند و براساس سطح درآمد و توان مالی قشر متوسط کشور تولید داشته و برنامه ریزی کنند.

محمد رضا باهنر افزود: سرعت پیشرفت علم آنچنان بالاست که اگر کسی چند سال رشته خود را رها کند و به روز نشود قاعدتا تاریخ مصرف مدرکش تمام می شود.

وی ادامه داد: سرعت تولید علم در دنیا یک سرعت سرسام آوری شده است و الان علم دنیا هر دو سال یکبار ۲ برابر می شود و با این سرعت پیشرفت ، نسل های دنیا به سه گروه تقسیم شده اند و نسل بالای پنجاه سال را نسل به اتمام رسیده می دانند و نسل بین ۱۸ تا ۵۰ سال را نسلی می دانند که باید با آنها کنار آمد و سن ۱۸ به پایین را محق در امور می دانند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شعار نسل جدید "نه به کارفرما، نه به مرجع فکری و نه به علوم سنتی" است و در دستور کار خود دارند و لذا باید نسل جدید زیر ۱۸ سال را دید و توقعات و مطالبات دیگری دارند و کار جدیدی که می خواهد تولید شود  باید مبتنی بر این توقعات باشد و گرنه کارها متوقف می شود .

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین کشور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: باعث شرمندگی است که امید به خانه دار شدن برای طبقه متوسط کشور در حال حاضر به  ۷۴ سال  رسیده است و لذا باید برای آن موقع ساخته شود و ما همه فکر و ذکرمان باید این باشد که آرامش مشتری را در نظر بگیریم .

باهنر افزود: مهندسان باید برای قشر متوسط جامعه فکری داشته باشند تا آنها خانه دار شوند و در زندگی آسایش و آرامش داشته باشند و ما متاسفانه مملکت را به شدت گران اداره می کنیم .

در ساختمان سازی جدید، کمیت از کیفیت سبقت گرفته است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز در این اجلاسیه گفت: متاسفانه در ساختمان سازی های جدید، کمیت ها به مراتب از کیفیت سبقت گرفته است و این برای ما خوب نیست.

مجتبی فرهمند افزود: آسایش و آرامش بعنوان مهمترین نیازهای فطری بشر شناخته می شود و مهندسان و طراحان و معماران بعنوان هنرمندانی که ظرف زندگی انسان را طراحی می کردند ، در طول همه دوره ها ،همه تلاش خود را برای آسایش مردم بکار می گرفتند که در ساخت مسکن خلاصه می شده است .

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد اضافه کرد: متاسفانه نماهای رومی که هیچ سنخیتی  با کشور ما ندارد ، امروز در سطح کشور می بینیم چون راه حل مناسبی هنوز نتوانستیم برای کیفیت ارائه دهیم و این گونه موارد باب شده است.

وی اظهار داشت: یزد شهر میراث جهانی است و همواره کیفیت ها بر کمیت غلبه داشته است و امیدواریم این نشست نقطه عطفی برای ایجاد گفتمانی جهت ساخت بناهایی متناسب با فرهنگ و آیین اسلامی و ایرانی ما باشد.

ساخت مسکن ملی نیار به عزم ملی با همه سلایق دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد نیز در این اجلاس ملی گفت: در استان یزد و در کشور ابر پروژه ای مثل طرح ملی مسکن نداریم و ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال نیاز به عزم ملی با همه سلایق و ملاحظات دارد .

احسان خواجه رضایی اظهار داشت: در استان یزد با توجه به انبوه سازان متعهد و با اخلاقی که داریم ۶۰ هزار واحد را برنامه ریزی کردیم و یزد از استانهای پیشرو است که بعنوان پایلوت در کشور معرفی شده و طبق برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است .

وی با بیان اینکه در ساخت مسکن ملی استان یزد، مردم محور تصمیم گرفته شد اضافه کرد: در یزد و شهرستانهای استان قطعات ۲۰۰ و ۲۵۰ متری در حال طراحی است  که محل رشد و نمو جامعه را فراهم خواهد کرد و اثرات و تبعات اجتماعی بسیار خوبی خواهد داشت .

اجلاس ملی سازندگان حرفه‌ای مسکن و ساختمان با هدف ارتقاء کمی و کیفی ساختمان سازی در کشور به میزبانی استان یزد برگزار شد.

آشنایی با فناوری‌های نوین ساختمان، تبادل اطلاعات، معرفی شاخص‌های سازنده ذیصلاح و مقررات ملی ساختمان، تاثیر بیمه تضمـین کیفیـت ساختمان، ایمنی پایدار ساختمان‌ها در بـحران و بهبود کیفت ساختمان و مصالح استاندارد از جمله محورهای تعیین شده برای این رویداد دو روزه در استان یزد است.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پنل‌های تخصصی از دیگر برنامه‌های تدوین شده در این رویداد ملی است و این اجلاس تخصصی با اهداف معرفی و تشریح پروژه‌های با تکنولوژی صنعتی‌سازی،  فرهنگ سازی و ایجاد مطالبه گری در جامعه در راستای بهره گیری از سازندگان ذیصلاح در ساخت و سازهای شهری برگزار شده است.

مدیریت شهری و سازمان های دولتی، سازندگان و مجریان ذیصلاح ساختمان، معماران و طراحان ساختمان، تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات ساختمانی، جامعه دانشگاهی، جامعه مهندسی و انبوه سازان و شرکت های ساختمانی از جمله مخاطبین این رویداد ملی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha