مستند نگاری خاطرات رزمندگان گنابادی در دوران دفاع مقدس آغاز شد

گناباد-ایرنا- فرماندار گناباد گفت: مستند نگاری و ثبت خاطرات رزمندگان این شهرستان در دوران دفاع مقدس به صورت رسمی از امروز آغاز شد.

به گزارش ایرنا رضا نصیری در جلسه آغاز ثبت خاطرات رزمندگان و ایثارگران گنابادی در دوران دفاع مقدس افزود: در این راستا باید با بهره گیری از ظرفیتهای همه بخشها اعم از فرمانداری، بخشداریها و دهیاریها، سپاه و بسیج و توان و قابلیتهای مردمی در مناطق شهری و روستایی رزمندگان و ایثارگران این دوران شناسایی و خاطرات آنان ثبت و تدوین می شود.

 وی مستند سازی افتخار آفرینی های این دوران را از نیازهای مهم جامعه دانست و ادامه داد: باید نظرات پیشکسوتان، فرماندهان و افتخارآفرینان دوران دفاع مقدس به عنوان گنجینه مهم این دوران ثبت و ضبط شود و در قالب فعالیتهای فرهنگی و هنری و تولید فیلم و روایت داستان و برگزاری فعالیتهای هنری و تجسمی برای مردم تشریح و از همه ظرفیت‌ها برای ماندگار کردن و اشاعه این ارزش‌ها بهره گرفت.

فرماندار گناباد با اشاره به ترفندهای مختلف فرهنگی دشمنان علیه دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: جنگ روایتها همچنان ادامه دارد و معاندان در قالب جنگ نرم تلاش می کنند که با روایتهای خودساخته خود اذهان مردم و از جمله جوانان و نسل سوم را درگیر کنند و انتقال روایتهای واقعی افتخار آفرینی های هشت سال جنگ تحمیلی اقدام مهمی برای خنثی سازی توطئه های فرهنگی دشمن است.

نصیری افزود: متولیان این حوزه و اصحاب فرهنگ و هنر باید بیشتر به وظیفه خود در این خصوص عمل کنند و مردم را با جلوه های ایثار و رشادت و فداکاریهای نیروهای بسیجی و مردمی آن دوران آشنا کنند.

یادآور می شود با آغاز ثبت رسمی خاطرات رزمندگان گنابادی در دوران دفاع مقدس قرار شد کارگروهها و بخشهایی در ناحیه مقاومت بسیج، فرمانداری، بخشداریها، دهیاریها و پایگاههای مقاومت بسیج تشکیل و با بهره گیری از ظرفیتهای همه بخشها این خاطرات را ثبت و مستند نگاری کنند و نتایج آن در قالب مطالب و کتاب جمع بندی شود.

۲۰ درصد از جمعیت شهرستان گناباد در جنوب خراسان رضوی در دوران دفاع مقدس در جبهه های نبرد حق علیه باطل و عملیات مختلف آن حضور داشتند و بر اساس آمار هفت هزار و ۲۵۰ نفر از رزمندگان گنابادی در این دوران به وظیفه دینی و انقلابی و انسانی خود در دفاع از سرحدات میهن اسلامی عمل کردند که نتیجه آن تقدیم ۳۲۲ شهید، ۲۶ آزاده و هزار و ۲۵۰ جانباز است.

حدود ۴۰ درصد از بسیجیان گنابادی به مدت ۶ ماه و بیشتر از آن در مناطق جنگی حضور داشته اند و میزان حضور ۱۴ درصد آنان نیز یک سال و بیشتر از آن بوده است.

طبق تاریخچه برجای مانده از دوران دفاع مقدس، سال ۱۳۶۵ برای شهرستان گناباد شرایطی ویژه تر داشته است و رزمندگان گنابادی در عملیات مختلف آن از جمله کربلای چهار و پنج، بدر، خیبر و والفجر هشت حضوری تاثیرگذار داشته اند.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha