بیش از ۵۵ میلیون دلار کالا از مرز دوغارون ایران به افغانستان صادر شد

مشهد- ایرنا- فرماندار تایباد درجنوب شرقی خراسان رضوی گفت: ۱۸۶ هزار و ۸۱۸ تن انواع کالا به ارزش ۵۵ میلیون و ۶۱۸ هزار دلار در نیمه نخست سال جاری از مرز دوغارون شهرستان تایباد در خراسان رضوی به افغانستان صادر شده است.

مهدی دونده روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در بازه زمانی یاد شده، هفت هزار و ۱۶۵ تن انواع کالا به ارزش هفت میلیون و ۱۳۶ هزار دلار از طریق کشور افغانستان وارد گمرک دوغارون شد.

وی به ترانزیت خروجی کالا از دروازه زمینی دوغارون به سمت افغانستان اشاره کرد و اظهار داشت: در نیمه نخست سال جاری، ۲۶۸ هزار و ۳۳۰ تن انواع اقلام به ارزش ۸۱۱ میلیون و ۳۶۷ هزار دلار به سمت افغانستان و بازارهای هدف این کشور ترانزیت شد.

فرماندار تایباد انواع مصالح ساختمانی، میلگرد، بنزین و گاز مایع را از مهم ترین اقلام صادراتی به افغانستان اعلام کرد و افزود: گمرک دوغارون دروازه طلایی برای تجارت و ترانزیت کالا و یکی از پرترددترین معبرهای زمینی کشور در بخش کالا و مسافر است.

دونده اضافه کرد: در بخش مسافری، روزانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر شامل راننده، مسافر و کارکنان بخش های مختلف اداری و خدماتی در پایانه مرزی دوغارون تردد دارند و سالانه بیش از یک میلیون مسافر به صورت قانونی از طریق معبر رسمی دوغارون وارد ۲ کشور ایران و افغانستان می شوند.

وی افزود: هرات یکی از مهمترین بازارهای کشور افغانستان است که با نقطه صفر مرزی و گمرک مرزی دوغارون ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

به گزارش ایرنا، پیش از شیوع کرونا سالانه ۲ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شد.

گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، یکی از پنج گمرک برتر اقتصادی کشور است.

شهرستان ۱۴۰ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha