از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

تهران- ایرنا- واکنش قاطع کاردار ایران به اتهامات بی‌اساس سفیر آلمان، نشست غیرعلنی شورای امنیت در پی فضاسازی‌ها درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه، اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه و هشدار شیوع بیماری عفونی در فلوریدا؛ مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**نشست غیرعلنی شورای امنیت در پی فضاسازی‌ها درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه   

همزمان با تشدید جنگ اوکراین و فضاسازی‌های غرب درخصوص ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه روز چهارشنبه به وقت محلی نشستی غیرعلنی دراین زمینه در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهد شد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

منابع دیپلماتیک روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگار ایرنا گفتند این نشست غیرعلنی در پی فضاسازی های اخیر غرب درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه تشکیل خواهد شد.

قرار است آمریکا، انگلیس و فرانسه این موضوع را در نشست غیرعلنی شورای امنیت علیه ایران و نیز روسیه که خود از اعضای دائم و دارای حق وتو در این شورا است، مطرح کنند.

آمریکا در حالی که از آغاز جنگ اوکراین تاکنون، حدود ۱۸ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است، مدت‌ها است ایران را به ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین متهم می‌کند که این موضوع از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به شدت رد شده است.
رسانه های غربی در روزهای اخیر به فضاسازی درباره ادعای ارسال موشک و پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین شدت بخشیده اند.

پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون در پاسخ به پرسشی درباره گزارش هایی ادعایی برخی رسانه های غربی مبنی بر وعده ایران به روسیه برای ارائه موشک های زمین به زمین، این فضاسازی ها را تایید نکرد و اعلام کرد که در حال حاضر هیچ اطلاعاتی برای تایید گزارش های ادعایی وجود ندارد.

وزارت خارجه اوکراین در تداوم ادعاهای غرب از جمله  واشنگتن در بیانیه‌ای مدعی شده است:عرضه سلاح به روسیه برای جنگ‌افروزی علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که ضربه‌ای جدی به روابط اوکراین و ایران وارد می‌کند.

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک کشورش با ایران را به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ارائه کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه در واکنش به برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص ارسال تسلیحات از جمله پهپادهای نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران جهت استفاده در جنگ اوکراین، این ادعاها را فاقد صحت دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعاهای بی اساس که بر پایه اطلاعات غلط و مفروضات مغرضانه مطرح می‌شود را بخشی از فضاسازی سیاسی و  هدفمند دستگاه های رسانه ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و از همین رو آمادگی کشورمان را برای گفت‌وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.
کنعانی با اشاره به بیطرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای منازعه همواره ضمن مخالفت با ادامه جنگ، بر لزوم توقف درگیری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز تاکید کرده و در این ارتباط دیدارها و تماس های متعددی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسی و اوکراینی انجام گرفته است.
این مقام ارشد وزارت خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ یک موضع شفاف و خلل ناپذیر همواره بر رعایت اصل بنیادین حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی تمام کشورها از جمله اوکراین بر اساس اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین الملل تاکید کرده است.

https://irna.ir/xjKMXB

**واکنش قاطع کاردار ایران به اتهامات بی‌اساس سفیر آلمان

کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به اتهامات بی‌اساس سفیر آلمان علیه کشورمان واکنش نشان داد و تصریح کرد که برلین باید از رفتار ریاکارانه خود شرمسار باشد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

سید مهدی حسینی متین سه‌شنبه شب با انتشار پیامی در توئیتر به کنایه از تاریخ جنایات آلمان نوشت که این کشور چظور «با آن سابقه، دم از مجازات یک ملت متمدن می‌زند.»

وی اتهامات طرف آلمانی درباره همکاری‌های تسلیحاتی ایران و روسیه در جنگ اوکراین را بی‌اساس خواند و خاطر نشان کرد:‌ روابط خارجی مشروع ایران با دیگر کشورها ارتباطی به دیگران ندارد.

کاردار سفارت کشورمان تاکید کرد: برلین باید از رفتار گذشته خود، عمل نکردن به تعهدات برجامی و ریاکاری شرمسار باشد.

این درحالیست که میگل برگر سفیر آلمان در انگلیس پیشتر با انتشار توئیتی، ادعاها درباره ارسال پهپادهای ایران به روسیه را تکرار کرده و نوشته بود: ایران باید به دلیل کمک به روسیه برای ایجاد وحشت در میان غیرنظامیان در اوکراین با پهپادهای کامیکازی خود با تحریم‌های بیشتر مجازات شود.

وی ادعا کرد که گزارش ها درباره اینکه ایران ممکن است به روسیه موشک هم فروخته باشد، نگران کننده‌ است.

اخیرا برخی اخبار تایید نشده‌ درباره همکاری‌های تسلیحاتی ایران و روسیه در جنگ اوکراین منتشر شده که بارها از سوی مقام های ایرانی رد شده است. ایران از ابتدای جنگ همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف و به دور از خشونت اعلام کرده‌ است، اما طرف‌های غربی با ارسال گسترده تسلیحات  نظامی مخرب، شعله های آتش جنگی را که آغاز کرده اند، شعله ورتر می کنند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پانزدهم مهرماه در تماس تلفنی با همتای فنلاندی تصریح کرد: علیرغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد، چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد.

https://irna.ir/xjKMXG

**ایران هرگونه خشونت علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی خود در اروپا را محکوم کرد

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با محکوم کردن هرگونه خشونت علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در اروپا در جریان حوادث اخیر گفت: دولت‌های خارجی و سفارتخانه‌های آنها در تهران، در امور داخلی ایران دخالت نکنند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد: اعمال خشونت علیه دیپلمات‌ها و مراکز دیپلماتیک و کنسولی ایران در اروپا در حوادث اخیر، دارای ابعاد گسترده و بی سابقه‌ای بود که حکایت از سازماندهی بودن آن داشت و بخشی از یک کارزار بزرگتر علیه ایران را تشکیل می داد.

سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل که روز سه شنبه به وقت محلی در کمیته ششم (کمیته حقوقی) مجمع عمومی سازمان ملل سخن می‌گفت، گزارشی از تعرضات و اعمال خشونت علیه دیپلمات‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان ارائه داد.  

 ارشادی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای ایجاد محیطی امن و آرام همراه با امکانات کامل برای انجام وظایف دیپلمات‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی خارجی در خاک خود به کار گرفته است اما متأسفانه در پی حوادث اخیر در ایران، تعدادی از اماکن دیپلماتیک و کنسولی و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در برخی از کشورهای اروپایی از جمله دانمارک، نروژ، بلژیک، انگلیس، آلمان، بلغارستان، هلند، ایتالیا و سوئد مورد تعرض وخشونت قرار گرفتند. 

سفیر و معاون نمایندگی ایران افزود: اعمال خشونت علیه دیپلمات‌ها و مراکز دیپلماتیک و کنسولی ایران در اروپا در حوادث اخیر، دارای ابعاد گسترده و بی سابقه‌ای بود که حاکی از سازماندهی شده بودن آن داشت و بخشی از یک کارزار بزرگتر علیه ایران را تشکیل می داد.
سفیر و معاون نمایندگی کشورمان تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران هرگونه خشونت اعمال شده علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی و دیپلماتهای خود، به ویژه تأخیر قابل توجه در مداخله یا عدم انجام هر گونه اقدامی از سوی پلیس را محکوم می کند.

وی افزود: ما  همچنین اعتراض شدید خود را نسبت به ورود بدون مجوز و با توسل به زور  به ساختمان دیپلماتیک و کنسولی ایران در تیرانا در تاریخ ۱۷ شهریور ماه سالجاری ( ۸ سپتامبر ۲۰۲۲) توسط نیروهای پلیس آلبانی پس از قطع یکجانبه روابط دوجانبه از سوی دولت این کشور را اعلام می داریم.

ارشادی توجهات را به نگرانی ایران از  تلاش‌های غیرقانونی برخی کشورها برای سوء استفاده از مصونیت‌ها و امتیازات دیپلماتیک در داخل خاک کشورمان برای انجام عملیات‌های پنهان و خلاف وظایف خود که در نهایت وظایف نمایندگان دیپلماتیک را تضعیف می‌کند، جلب کرد. 

وی اضافه کرد: دولت ایران  اعتراض شدید خود را به تعدادی از نمایندگی‌های خارجی مقیم ایران به دلیل همین رفتار نادرست در قلمرو خود اعلام کرده است.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: از کشورهای متبوع این نمایندگی‌ها می‌خواهیم به تعهدات خود وفق  کنوانسیون‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ وین در مورد روابط دیپلماتیک و کنسولی عمل کنند و در این راستا، ما بر تعهد کشورهای فرستنده طبق ماده ۴۱ کنوانسیون ۱۹۶۱ وین مبنی بر اجتناب از سوء استفاده از اماکن دیپلماتیک و کنسولی خود و نیز موقعیت دیپلماتیک تاکید می‌کنیم.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل افزود: از اعضای نمایندگی‌های خارجی و کشورهای متبوع آنها انتظار می‌رود به قوانین و مقررات ایران به عنوان کشور پذیرنده احترام گذاشته و از مداخله در امور داخلی ایران خودداری کنند.

سفیر ومعاون نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین از کشورهای پذیرنده و همچنین کشورهای میزبان مقر و دفاتر سازمان ملل متحد خواست که به اصل عدم تبعیض و عدم مداخله ملاحظات سیاسی دوجانبه در انجام تعهدات قانونی خود نسبت به نمایندگی‌های خارجی در قلمرو خود پایبند باشند.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره  نقش مهم هیأت‌ها و نمایندگان دیپلماتیک در تقویت همکاری‌های بین‌المللی و همزیستی مسالمت‌آمیز را مورد توجه قرار داده است.

وی افزود: برای این منظور، ما اذعان داریم که انجام کارآمد وظایف نمایندگی‌های دیپلماتیک به‌عنوان نماینده دولت‌ها باید از طریق پایبندی به اصول و قواعد حقوق بین‌الملل حاکم بر روابط دیپلماتیک و کنسولی تضمین شود. 
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که این یک پیش نیاز اساسی برای انجام عادی روابط بین کشورها و برای تحقق اهداف و اصول منشور ملل متحد است.

https://irna.ir/xjKMY۵

**تصمیم جدید کمیسیون اتحادیه اروپا / کشورهای عضو در مواقع اضطراری ملزم به اشتراک گاز هستند

کمیسیون اروپا به عنوان بخشی از یک بسته جدید از اقدامات برای مبارزه با بحران انرژی، پیشنهاد کرد که کشورهای اتحادیه اروپا را ملزم به اشتراک گاز با یکدیگر در مواقع اضطراری کند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

دفتر مطبوعاتی اتحادیه اروپا روز سه شنبه افزود:از آنجایی که همه کشورهای عضو موافقت‌نامه‌های همبستگی دوجانبه لازم را منعقد نکرده‌اند، کمیسیون اروپا با پیشنهاد قوانین جدید کشورهای عضو ملزم هستند در شرایط اضطراری در ازای غرامت ، عادلانه گاز از دیگران دریافت می‌کنند.

در این بیانیه تاکید شده است که تعهد تضمین همبستگی به کشورهای غیرمتصل با تاسیسات LNG تعمیم خواهد یافت، مشروط بر اینکه گاز بتواند به کشور عضوی که در آن مورد نیاز است، منتقل شود.

کمیسیون اروپا برای بهینه‌سازی استفاده از LNG و زیرساخت‌های خط لوله، برای ارائه اطلاعات در مورد ظرفیت موجود و همچنین مکانیسم‌های جدیدی برای اطمینان از اینکه ظرفیت توسط اپراتورهای بازار ذخیره استفاده نمی‌شود، ابزارهای جدیدی را پیشنهاد می‌کند.

https://irna.ir/xjKMXb

**شمار جان باختگان سقوط هواپیما در حیاط یک ساختمان در روسیه به ۱۵ نفر رسید

در پی سقوط یک هواپیما در حیاط یک ساختمان ۹ طبقه در ییسک منطقه کراسنودار روسیه ۱۵ نفر جان باختند و  ۲۸ نفر دیگر زخمی شدند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

آنا مینکوا معاون فرماندار منطقه کراسنودار روز سه شنبه در کانال تلگرام خود اعلام کرد که از مجموع مجروحان ۲۵ نفر در بیمارستان ها در حال درمان هستند و سه نفر سرپایی درمان و مرخص شدند.
خبر گزاری تاس علت سقوط کرده اعلام نکرد اما برخی منابع این هواپیما را سوخو ۳۴ ذکر کردند که خلبان آن نجات یافت.

مینکوا گفت که همچنین از مجموع زخمی ها ۲ زن باردار و ۶ کودک و از میان جانباختگان نیز سه کودک دیده می شود. 

وی افزود: حال دو تن از مجروحان وخیم است و از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می کنند.

معاون فرماندار ادامه داد: در این حادثه ساکنان منطقه و خانه مسکونی شوک شدید وارد شد که حدود ۲۰۰ نفر از کمک های روانی برخوردار شدند.

پیش از این، سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع غیرنظامی و اضطراری منطقه کراسنودار تعداد قربانیان را  ۲۶ نفر و وزارت بهداشت روسیه شمار مجروحان را ۲۳ نفر اعلام کرد.

https://irna.ir/xjKMXj

**برکناری رئیس آژانس امنیت سایبری آلمان

وزارت کشور آلمان در پی طرح اتهام رسانه ها در باره تماس احتمالی رئیس آژانس امنیت سایبری این کشور با محافل امنیتی روسیه از طریق شرکت مشاوره اش، ضمن برکناری این مقام، تحقیقات در باره او را آغاز کرد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

آرنه شوئنبوم در هفته های اخیر در پی پخش یک نمایش طنز تلویزیونی در باره روابطش با یک شرکت مشاوره امنیت سایبری، زیر ذره بین قرار گرفت و مشخص شد این شرکت توسط شعبه یک شرکت روس در آلمان تاسیس شده که به کارمند سازمان امنیت شوروی پیشین "کا.گ.ب" تعلق داشته است.   

شرکت "شورای امنیت سایبری آلمان" در سال ۲۰۱۲ توسط شوئنبوم و شریکانش و با هدف ارایه مشاوره به شرکت ها و مقام های آلمان در باره موضوع های مرتبط با امنیت سایبری و پیش از انتصابش در سال ۲۰۱۶ به عنوان رئیس "بی اس آی" (آژانس فدرال امنیت اطلاعات آلمان) توسط توماس دو مازیر وزیر وقت کشور از حزب محافظه کار، تاسیس شده بود.  

سخنگوی وزارت کشور که اکنون در اختیار سوسیال دمکرات هاست، علت برکناری شوئنبوم را آسیب رساندن دائمی اتهاماتش به اعتماد و اطمینان ضروری همگانی به بی طرفی و صداقت رفتار او در این مقام به عنوان رئیس مهم ترین نهاد امنیت سایبری این کشور، عنوان کرد.  

شوئنبوم روز دوشنبه گفت که خودش خواستار تحقیق در این باره شده است.  

یان بوهمرمان کمدین ۱۰ شب پیش در برنامه تلویزیونی طنز خود گفته بود که این شورا از ۲۰۲۰ به همراه شرکت پروتلیون مستقر در برلین، که قبلا اینفوتک نام داشته، شعبه شرکتی به شمار می رفته که توسط یک کارمند پیشین کا.گ. ب بنیان گذاشته شده است.  

 این شرکت مشاوره هفته گذشته با اعتراض به پخش این برنامه اعلام کرد که آگاهی از روابط ادعایی با بخش های روس پروتلیون ندارد و در پی انتشار این ادعاها، آنها را اخراج کرده است.

https://irna.ir/xjKMXc

**زخمی شدن جوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست

منابع عبری زبان سه‌شنبه شب از زخمی شدن جوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی خبر دادند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

این منابع صهیونیستی با متهم کردن جوان فلسطینی به پرتاب کوکتول مولوتف به سمت نظامیان این رژیم، هدف گلوله قرار گرفت و مجروح شد.

به گفته این رسانه‌ها، وی در نزدیکی شهرک مجدلیم در جنوب شرق نابلس هدف قرار گرفت.

این حمله یک روز پس از آن رخ می‌دهد که منابع خبری دوشنبه شب گزارش دادند، نیروهای مقاومت فلسطین به نظامیان صهیونیست در پست ایست و بازرسی شهر جنین حمله کردند.

سران رژیم صهیونیستی در سه ماه اخیر به ویژه پس از تجاوز نظامی سه روزه این رژیم به نوار غزه، با افزایش مقاومت مسلحانه و مردمی فلسطین در کرانه باختری روبه‌رو هستند.

با وجود همه تدابیر امنیتی رژیم صهیونیستی، مردم و مبارزان فلسطینی در کرانه باختری بر شدت عملیات خود علیه نظامیان و شهرک نشینان این رژیم افزوده‌اند؛ به گونه‌ای که این اقدامات صدای بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران صهیونیست را درآورده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند، ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن، به کمینگاهی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها ربوده است.

https://irna.ir/xjKMXw

**یک مقام روسیه: اوکرونازی ها برای حمله به خرسون آماده می شوند

کریل استرموسوف معاون فرماندار منطقه خرسون روز سه شنبه از تقویت احتمال حمله نیروهای مسلح اوکراین (AFU)  به این منطقه خبر داد و گفت که حمله کی یف در آینده نزدیک آغاز شود. 

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

استرموسوف ادامه داد: "طبق اطلاعاتی که ما داریم، اوکرونازی‌ها تحت فشار غرب در آینده نزدیک حمله به شهر خرسون را آغاز خواهند کرد.

وی گفت که گلوله باران شهر خرسون منتفی نیست.

وی افزود: "نبرد برای خرسون در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. به مردم غیرنظامی توصیه می شود در صورت امکان منطقه درگیری های شدید آینده را ترک کنند تا خود را در معرض خطر غیر ضروری قرار ندهند."

پیش از این، ولودیمیر سالدو، فرماندار موقت منطقه خرسون، اعلام کرده بود که غیرنظامیان از سمت راست این منطقه به دلیل خطر سیل که در صورت حمله ارتش اوکراین به این منطقه ممکن است رخ دهد، به سمت ساحل چپ دنیپر تخلیه خواهند شد.

او همچنین خاطرنشان کرد که اوکراین نیروهای عظیمی را در مسیر نیکولایف و کریووی روگ را آماده می کند.

به گفته وی، تصمیم برای جابجایی ساکنان نیز ناشی از ایجاد استحکامات دفاعی در مقیاس بزرگ است تا هرگونه حمله ای دفع شود.

https://irna.ir/xjKMXy

**نیروهای نظامی عراق در آماده باش کامل قرار گرفتند

منابع ویژه به شبکه "روسیا الیوم" گفته‌اند که تمام نیروهای امنیتی برای تشکیل دولت جدید عراق، در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

این منابع که به نامشان اشاره نشده، اعلام کردند که وضعیت هشدار حداکثری نیروهای امنیتی از ۲۴ ماه جاری تا ۲۶ این ماه ادامه خواهد داشت.

محمد شیاع السودانی عزم خود را برای تشکیل دولت جدید جزم کرده، اما به گفته ناظران، تشکیل دولت کنونی بغداد به صورت توافقی خواهد بود.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق اعلام کرد که رایزنی‌ها و گفت وگوها با تمام گروه‌های مختلف عراقی برای تشکیل دولت در جریان است.

تلاش برای تشکیل دولت جدید عراق، پس از انتخاب عبداللطیف رشید رئیس جمهوری جدید عراق رخ میدهد.

وی که توسط مجلس این کشور به عنوان رئیس جمهوری برگزیده شد، پنجشنبه گذشته «محمد شیاع السودانی» نامزد ائتلاف چارچوب هماهنگی را مامور تشکیل دولت کرد.  

السودانی نیز به نوبه خود گفت که اعضای دولت را در اسرع وقت به مجلس معرفی خواهد کرد.  

وی سوم مهرماه اولویت‌های دولت خود را اعلام کرد.

مأمور تشکیل کابینه جدید عراق در حاشیه دیدار با تعدادی از کارشناسان، نویسندگان و روزنامه نگاران گفت: برنامه دولت آینده شامل ۲۳ محور است ولی محورهای مربوط به برق، بهداشت و درمان، خدمات شهری و مسیرها و مبارزه با فساد در اولویت قرار خواهد داشت.  

وی همچنین افزود که دولتش برای تأمین خدمات، بهبود وضعیت معیشت، ایجاد فرصت شغلی تلاش خواهد کرد و تأکید کرد که باید بخش‌های اقتصادی مانند صنعت، کشاورزی و گردشگری فعال شود.  

السودانی همچنین با بیان اینکه برنامه‌های وی شامل طرح‌های کوتاه‌ مدت، میان ‌مدت و بلند مدت خواهد بود، گفت که مسیر دولت را تصحیح و در صورت فساد وزرا آنان را مجازات خواهد کرد.  

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد، اما گروه‌ها و احزاب سیاسی و فراکسیون‌های حاضر در پارلمان با وجود گذشت ۱۲ ماه از برگزاری این رویداد، به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون نتوانسته‌ بودند دولت جدید را تشکیل دهند که با انتخاب سودانی به عنوان نخست وزیر و انتخاب رشید به عنوان رئیس جمهوری این بن بست سیاسی پایان یافت.

https://irna.ir/xjKMXz

**آمریکا زندانی شدن شهروندش را در عربستان تائید کرد

آمریکا روز سه شنبه با تائید زندانی شدن شهروند این کشور در عربستان سعودی به علت انتشار پیام هایی در توئیتر در باره فساد را تایید و اعلان کرد که این موضوع را با مقام های ریاض مطرح می کند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

وزارت امور خارجه آمریکا با تائید بازداشت سعد ابراهیم المادی شهروند سعودی الاصل ایالات متحده، اعلان کرد که پرونده او را از دسامبر تاکنون، پیگیری و مطرح کرده که منبع دیگر تنش میان ۲ هم پیمان دیرین به شمار می رود.   

ابراهیم المادی پسر سعد ابراهیم به فرانس پرس گفته که پدرش به به علت انتشار پیام های توئیتری در باره حکومت سعودی، به ۱۶سال زندان محکوم شده است.   

ودانت پاتل سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ما بارها و با شدت، نگرانی هایمان را در باره این پرونده از طریق کانال هایی در ریاض و واشنگتن با مقام های بلندپایه دولت سعودی مطرح کرده ایم. کاربرد آزادی بیان هیچگاه نباید جرم انگاشته شود.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست،   المادی ۷۲ ساله مقیم فلوریدا که برای دیدار بستگانش به عربستان رفته بود، در نوامبر در فرودگاه در ارتباط با انتشار ۱۴ پیام توئیتری که در هفت سال گذشته منتشر کرده، بازداشت شده است  

 به گفته پسر المادی، او در سوم اکتبر به ۱۶ سال حبس و پس از ان ۱۶ سال محرومیت از سفر (به خارج از عربستان) محکوم شده است.

 پسر المادی به این روزنامه گفته که پدرش تنها دیدگاه ها و نظرات میانه روانه را در توئیت هایش در باره فساد در عربستان سعودی و قتل جمال قاشقچی ابراز می کرده است.  

قاشقچی روزنامه نگار ساکن ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ پس از آنکه با فریبکاری به درون ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه کشانده شده، به قتل رسید و پیکرش تکه پاره و نابود شد.   

 پسر المادی با تائید نوشته های این روزنامه، به فرانس پرس گفت که بخشی از اتهامات المادی، حمایت و تامین مالی تروریسم و تلاش برای بی ثبات کردن پادشاهی سعودی بوده است.

  وزارت امور خارجه آمریکا گفته که نماینده این کشور در محاکمه المادی حضور نداشته و سعودی تاریخ دیرتری را برای برگزاری نشست دادگاه او، اعلام کرده بوده است.

کشته شدن قاشقچی نویسنده واشنگتن پست، موجب خشم واشنگتن شد، هر چند دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت، محمد بن سلمان ولی عهد نیرومند سعودی را از پیامدهای آن معاف کرد.   

جو بایدن رئیس جمهوی آمریکا، اطلاعاتی در باره محمد بن سلمان منتشر کرد که نشان می داد دستور قتل را داده و وعده موضع گیری سختگیرانه تری در قابل عربستان سعودی شامل تهاجم مرگبارش به یمن داد.   

حکومت عربستان سعودی از دیرباز به علت رعایت نکردن حقوق بشر با انتقاد روبرو بوده است.

رائف بداوی وبلاگ نویس و کنشگر حقوق بشری در مارس به اتهام انتشار محتواهایی در تارنمای خود، به ۱۰ سال زندان محکوم و حکم ۵۰ ضربه شلاق در ملاء عام در باره او به اجرا گذاشته شد.

https://irna.ir/xjKMXt

**روسیه: مسکو کی‌یف را تهدید به سلاح هسته‌ای نکرده و نمی‌کند

معاون رئیس هیأت روسی در کمیته خلع سلاح سازمان ملل متحد بامداد چهارشنبه گفت: با وجود مخالفت اوکراین با بندهای معاهده توافق بوداپست، مسکو در گذشته کی‌یف را تهدید به استفاده از سلاح اتمی نکرده و هم اکنون نیز این کار را نمی‌کند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

کنستانتین ورونتسوف، معاون رئیس هیئت روسی در کمیته خلع سلاح سازمان ملل متحد گفت: روسیه کی‌یف را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید نکرده و نمی‌کند.

وی افزود: این در حالی است که اوکراین در سال‌های متمادی از پذیرش بند تفاهمنامه بوداپست (امضا شده در سال ۱۹۹۴) برای ارائه تضمین‌های امنیتی خودداری کرده است.

ورونتسوف که در نشست کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص خلع سلاح و امنیت بین‌الملی سخن می‌گفت، اظهار کرد: همانگونه که مطلع هستید، تفاهم‌نامه بوداپست درخصوص پیوستن اوکراین به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای برای عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای امضا شد.

وی گفت: بر اساس این تفاهمنامه، روسیه تعهد خود را به اوکراین مبنی بر عدم استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه کشورهای غیرهسته‌ای تکرار کرد.

این دیپلمات روس افزود: روسیه همیشه به این تعهد عمل کرده و مسکو، کی‌یف را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید نکرده و درحال حاضر این دست به این کار نمی‌زند.

تفاهم‌نامه بوداپست در مورد تضمین‌های امنیتی به سه توافقنامه سیاسی یکسان اشاره دارد که در کنفرانس سازمان امنیت و همکاری اروپا در بوداپست مجارستان در ۵ دسامبر ۱۹۹۴ برای ارائه تضمین‌های امنیتی توسط امضاکنندگان آن در رابطه با الحاق بلاروس، قزاقستان و اوکراین به پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای امضا شد. این تفاهم‌نامه ابتدا توسط سه قدرت هسته‌ای فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده امضا شد. چین و فرانسه نیز در اسناد جداگانه تضمین‌های فردی تا حدودی ضعیف‌تری ارائه کردند.

این تفاهنامه شامل تضمین‌های امنیتی در برابر تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی اوکراین، بلاروس و قزاقستان بود.

https://irna.ir/xjKMXH

**لاوروف: به حمایت از ملت و دولت سوریه ادامه می‌دهیم

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه سه‌شنبه شب بار دیگر تأکید کرد که کشورش به رویکرد خود برای حمایت از دولت و ملت سوریه ادامه می‌دهد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

لاوروف بر عمق روابط روسیه و سوریه در زمینه‌ها مختلف که در سال‌های گذشته مستحکم‌تر شده و به سطح بسیار بالایی رسیده تأکید کرد و گفت: دو کشور دستآوردهای مهمی در نتیجه همکاری در زمینه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، پارلمانی رقم زده‌اند.

لاوروف این سخنان را در دیدار با "ریاض حداد" سفیر سوریه در مسکو به مناسبت پایان مأموریت وی بیان کرد.

وزیر امورخارجه روسیه بار دیگر تأکید کرد که کشورش تا برقراری ثبات در سوریه به حمایت از این کشور ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد، این حمایت‌ها شامل کمک‌های ضروری برای مقاومت سوریه در برابر محاصره اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه تحمیلی از سوی غرب خواهد بود.

حداد نیز بر ضرورت بالابردن سطح همکاری میان سوریه و روسیه به ویژه در زمینه اقتصادی تأکید کرد و گفت که این کار باید به آن دلیل صورت گیرد که دو کشور با جنگ اقتصادی مشابه روبه رو هستند.

روسیه ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ وارد جنگ داخلی سوریه شد. ورود روسیه شامل حمله هوایی مسکو علیه مخالفان حکومت سوریه و داعش بود.

پیش از ورود مستقیم روسیه به جنگ سوریه، نقش مسکو به عنوان متحد دولت دمشق عمدتاً شامل تجهیز نیروی زمینی سوریه به انواع سلاح گزارش شده بود.

ورود روسیه به جنگ سوریه، پس از درخواست کمک نظامی دولت دمشق برای مقابله با مخالفان و شورشیان به صورت رسمی آغاز شد.

https://irna.ir/xjKMXM

**مشاور اسد: باید فریاد اسرای دربند زندان‌های رژیم صهیونیستی را به جهانیان رساند

بثنیه شعبان مشاور رسانه‌ای بشار اسد رییس جمهور سوریه گفت که باید صدای اسرای دربند زندان‌های اشغالگران صهیونیستی به تمام جهان برسد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

شعبان در مراسم همبستگی با اسیران و بازداشتی‌های رژیم صهیونیستی که روز سه‌شنبه در سفارت فلسطین در دمشق با عنوان  "تجمع حمایت و پشتیبانی از اسرای شجاع ما" برگزار شد، افزود: باید خبر جنایت رژیم صهیونیستی در قبال اسیران به گوش تمام مناطق جهان برسد.

شعبان گفت که آنها تنها از فلسطین دفاع نمی‌کنند، بلکه اقدام آنان، دفاع از تمام شهروندان عرب است.

وی اضافه کرد: دشمن صهیونیستی به دنبال سلطه بر تمام منطقه است، به همین دلیل هر شهروند عربی باید حامی مسائل اسرا و فلسطین و مقاومت باشد.

شعبان گفت، ما همگی باید بخشی از جنبش مقاومت برای این عزیزان [اسیران دربند فلسطینی] و برای آینده فرزندان و نوادگانمان باشیم.

مشاور اسد تصریح کرد: همه دربرابر مسأله اسیران فلسطینی مسؤولیت داریم و باید رسانه‌ها را برای خدمت به آرمان ملت فلسطین و ملت مقاوم آن بسیج کنیم.

سمیر الرفاعی سفیر فلسطین در دمشق نیز گفت که اشغالگری اسرائیل، بدترین نوع اشغال در تاریخ است و سیاست‌ها و قوانین اعمال شده در زندان‌های آن برای تضعیف سلامت، روان و روحیه اسرا وضع شده است.

وی افزود که این قوانین درواقع تمام کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد.

طلال ناجی دبیرکل جنبش مردمی آزادسازی فلسطین نیز گفت که شمار افرادی که از سال ۱۹۶۷ میلادی به اسارت رژیم صهیونیستی درآمده‌اند، از یک میلیون نفر گذشته است.

وی افزود اقدامات خودسرانه و وحشیانه زیادی از سوی اشغالگران صهیونیست درقبال اسیران فلسطینی انجام می‌شود.

https://irna.ir/xjKMXQ

**آمریکا ۱۵ میلیون بشکه از ذخایر راهبردی نفت خود را عرضه می‌کند

کاخ سفید در پی اقدام اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت خود اعلام کرد، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا عرضه ۱۵ میلیون بشکه از ذخایر راهبردی نفت این کشور را به بازارهای جهانی اعلام خواهد کرد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

کاخ سفید سه شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا عرضه ۱۵ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت این کشور را به بازارهای جهانی برای ماه دسامبر اعلام خواهد کرد.

کاخ سفید در این بیانیه آورده است: بایدن روز چهارشنبه طرحی برای ادامه استفاده از ذخایر راهبردی نفت آمریکا برای تثبیت قیمت سوخت ارائه خواهد کرد.

کاخ سفید افزود که  بایدن آماده است در صورت لزوم اجازه استفاده بیشتر از ذخایر اضطراری نفت آمریکا را در فصل زمستان بدهد.

دولت بایدن پس از اقدام اوپک پلاس در کاهش تولید نفت و نارضایتی از این تصمیم، و مجبور به استفاده از ذخایر راهبردی نفت خود برای عرضه به بازار شده است.

گروه اوپک پلاس ۲۰ مهر اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد. این اقدام که بزرگترین کاهش از زمان همه گیری کرونا محسوب می‌شود، با واکنش تند دولت بایدن مواجه شد که نگران افزایش قیمت بنزین در آستانه برگزاری انتخابات حساس میان دوره‌ای ۱۷ آبان است.

این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر حاصل شده و عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز در تنگنا هست، محدودتر می‌کند.

به گفته تحلیلگران، دولت آمریکا امسال ۱۸۰ میلیون و سال ۲۰۲۱، ۳۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر راهبردی را برای کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی فروخت در صورتی که هدف اصلی ذخایر راهبردی جبران کمبود نفت در زمان اضطرار است.

https://irna.ir/xjKMY۲

**اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه؛ ده‌هاهزار نفر در اعتراض‌ها شرکت کردند

روز اعتراض و اعتصاب سراسری در فرانسه با درخواست افزایش دستمزد کارکنان بخش دولتی و خصوصی در حالی دیشب به پایان رسید که دو آمار متفاوت( ۱۰۷ و ۳۰۰ هزار نفر) به عنوان شرکت‌کنندگان در این اعتراض و اعتصاب‌ها سراسر این کشور اعلام شد با این حال اعتصاب کاملا پایان نگرفته است.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

وزارت کشور فرانسه تعداد شرکت کنندگان در اعتراضات روز سه‌شنبه را ۱۰۷ هزار نفر اعلام کرد و افزود: در جریان اعتراض‌ها کسی مجروح نشده است اما ۱۵ نفر که ۱۱ مورد آن در پاریس بوده، بازداشت شدند.

رسانه‌های همچنین از درگیری معترضان با پلیس در تظاهرات پاریس خبر می‌دهند.

کنفدراسیون عمومی کار (CGT ) که برای اعتصاب فرخوان داده بود اعلام کرد، ۳۰۰ هزار نفر در اعتراضات دیروز شرکت کردند و تنها در تجمع پاریس که از میدان ایتالیا آغاز شده بود ۷۰ هزار نفر حضور یافتند.

استانیسلا گرینی وزیر تحول و خدمات عمومی فرانسه اعلام کرده که در رایزنی با اتحادیه‌های کارگری تصمیم گرفته شده تا از آغاز سال ۲۰۲۳ مذاکراتی در خصوص حقوق و دستمزد با دولت صورت گیرد.

شرکت راه‌آهن فرانسه (SNCF ) از بازگشت تدریجی وضعیت به حالت عادی از صبح امروز (چهارشنبه) خبر داده و اعلام کرد که اختلال در حرکت قطارها همچنان وجود خواهد داشت. بر پایه اعلام این شرکت حرکت قطارهای بین استانی و بین المللی تقریبا عادی خواهد شد اما اختلال در قطارهای بین شهری وجود خواهد داشت.

این شرکت در پست توئیتری خطوطی را که امروز با ظرفیت ۲ سوم فعالیت می‌کند اعلام کرد.

کارکنان شرکت «توتال انرژی»، آغاز کننده اعتصاب و اعتراض به دستمزد اما اعلام کردند که اعتصاب تا اواسط امروز ادامه خواهد یافت.

اریک سلینی هماهنگ‌کننده طرح‌های ملی کنفدراسیون کار به خبرگزاری فرانسه گفت: اعتصاب دست‌کم تا اواسط روز چهارشنبه ادامه دارد و باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی همچنین اعلام کرد که این کنفدراسیون توافق کارگر و کارفرمایی که هفته پیش به امضای دو اتحادیه معترض دیگر رسیده است را امضا نکرده است.

بخش قابل توجهی از کارکنان شرکت توتال‌ انرژی فرانسه به دعوت اتحادیه‌های کارگری و به ویژه کنفدراسیون عمومی کار اعتصاب سه‌روزه خود را از ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) آغاز کردند و این اعتصاب از آنجا که در مهلت مقرر به نتیجه نرسید تا امروز بارها تمدید شده است.

خواسته کارکنان توتال انرژی، افزایش ۱۰ درصدی دستمزد است. هفت درصد از این میزان برای متناسب شدن دستمزد با تورم و سه درصد دیگر برای برخورداری کارکنان از سود کلان شرکت توتال در پی افزایش بهای سوخت تحت تاثیر جنگ اوکراین مطالبه شده است.

پاتریک پویانه مدیرعامل شرکت توتال که از سوی معترضان به دریافت دستمزد ۶ میلیون یورو در سال متهم می‌شود، دیروز در توئیتی نوشت: از اتهام افزایش ۵۲ درصدی حقوقم خسته شده ام. 

وی با انتشار میزان دستمزد خود از سال ۲۰۱۷ تا کنون اعلام کرد که دستمزدش در سال ۲۰۲۰ به دلیل بحران همه‌گیری کرونا کاهش ۳۶ درصدی داشته و به مبلغ سه میلیون و ۹۰۰ میلیون یورو رسیده است و این اقدام را داوطلبانه انجام داده است.

پویانه معتقد است با افزایش ۵۲ درصدی حقوقش در سال ۲۰۲۱، دستمزدش به حالت عادی بازگشته است.

این توئیت در حالی منتشر شده است که شرکت توتال هنوز زیر بار افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنانش نرفته است. این در حالی است که دولت مطالبه کارکنان را با توجه به سود کلان این شرکت از افزایش بهای سوخت در سایه جنگ اوکراین، مشروع می‌داند.

اعتصاب کارکنان شرکت توتال در روزهای اوج خود فعالیت در نزدیک به ۳۰ درصد از جایگاه‌های عرضه سوخت را در سراسر فرانسه مختل کرد.

با وجود توافقی که میان برخی اتحادیه‌ها و کارفرمایان امضا شد و نیز با وجود دخالت دولت در بازگرداندن کارکنان به محل کار و نیز مصادره سوخت پالایشگاه‌ها و انبارهای توتال، این اعتصاب ادامه یافت. رسانه‌های فرانسوی خبر دادند با وجود تهدیدهای مکرر دولت به مصادره ذخیره سوخت پالایشگاه‌ها، دیروز و در جریان اعتراض‌ها این اتفاق نیفتاده است.

https://irna.ir/xjKNqj

**توطئه خارجی جدید؛ ناامن کردن لبنان با بکارگیری تروریستها

برخی محافل لبنانی درباره توطئه خارجی جدیدی علیه لبنان هشدار دادند که هدف از آن ایجاد ناامنی و هرج و مرج در این کشور با استفاده از عناصر تروریستی تکفیری است.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشت: بعد از جار و جنجال ولید البخاری سفیر عربستان در لبنان علیه ضیافت شام سفارت سوئیس در لبنان که مقدمه ای برای برگزاری کنفرانسی درخصوص لبنان در ماه آینده در ژنو است، برخی محافل لبنانی و  غربی نسبت به ایجاد هرج و مرج در لبنان هشدار دادند و گفتند که این هرج و مرج امنیتی از شمال این کشور آغاز خواهد شد و آرام نخواهد گرفت.

این روزنامه افزود: برخی منابع حزبی، رسمی و امنیتی و بین المللی در لبنان اعلام کردند که بعضی از سفارتخانه های اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه، ایتالیا، سوئیس و آلمان اطلاعاتی بدست آوردند که نشان می دهد نگرانی هایی نسبت به ایجاد هرج و مرج امنیتی وجود دارد و این هرج و مرج از شمال لبنان آغاز خواهد شد زیرا برخی ها تلاش می کنند که از شمال این کشور به عنوان کانون های افراطگرایی و حامی گروهک های تکفیری، در راستای ایجاد یک موج هرج و مرج امنیتی استفاده کنند؛ امری که ثبات سراسر این کشور را تهدید می کند.

در این گزارش آمده است: علیرغم اینکه دستگاه های امنیتی لبنان بر این مساله تاکید دارند که نشانه های واقعی از وجود چنین تهدیدهایی وجود ندارد، اغلب نیروهای سیاسی و رسمی با جدیت و هوشیاری شدید با هشدارهای مطرح شده در خصوص ایجاد هرج و مرج امنیتی در چند منطقه بویژه شمال لبنان برخورد می کنند.

این روزنامه افزود: برخی منابع سیاسی در طرابلس و عکار در شمال لبنان به روزنامه الاخبار گفتند که در این خصوص مبالغه شده است و هدف از آن بدنام کردن شمال لبنان است. آنها گفتند که نیروهای امنیتی لبنانی و غیرلبنانی بطور گسترده در حال فعالیت و تحقیق هستند و می توانند به حقیقت این هشدارها پی ببرند.

روزنامه الاخبار در پایان نوشت: اکنون نگرانی هایی در داخل لبنان وجود دارد و برخی نیروهای سیاسی نگران این هستند که بعضی طرف های خارجی به دنبال ایجاد تنش و هرج و مرج در لبنان هستند و هدف آنها، ایجاد فشار در راستای روی کار آوردن "جوزف عون" فرمانده ارتش لبنان به عنوان رئیس جمهور این کشور است. براین اساس، رایزنی هایی بین چند طرف لبنانی برای گسترش فضای توافق وجود دارد تا جلوی هرگونه تنش و بروز اشکالات یا اجازه به پایتخت های منطقه ای و غربی برای سوء استفاده از التهاب سیاسی به منظور به راه انداختن هرج و مرج امنیتی گرفته شود.

https://irna.ir/xjKNqp

**لاوروف: جامعه جهانی یک دوره حساس را سپری می‌کند/ جهان چندقطبی در حال شکل‌گیری است

وزیر امورخارجه روسیه با رد ادعای غرب مبنی بر انزوای مسکو تاکید کرد که در دوره حساس تاریخی و حرکت به سمت جهان چند قطبی هستیم.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مراسم پذیرش فارغ‌ التحصیلان در این وزراتخانه گفت: بدون هیچ اغراقی، در دوره مهم و طولانی مدت از تاریخ هستیم.

لاوروف بیان اینکه درحال فاصله گرفتن از "غرب وحشی" و بی‌قائده هستیمt خاطر نشان کرد: فرایند شکل‌گیری جهان چندقطبی در حال گسترش است و قدرت‌های اقتصادی و سیاسی جدیدی به وجود آمده است.

به گفته این دیپلمات ارشد روسیه این قدرت‌های غیر غربی جدید، آسیا و به طور کلی اوراسیا و آفریقا هستند که با حجم عظیمی از منابع طبیعی هنوز توسعه نیافته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای آمریکای لاتین نیز نه تنها به دنبال حفظ روابط با مسکو، بلکه علاقه‌مند به تعمیق آن‌ها هستند افزود: اگر یک بررسی درباره تعداد کشورهایی که درحال توسعه همکاری‌های مشترک با روسیه هستند صورت گیرد، نتیجه آن نشان خواهد داد که مفهومی به عنوان انزوای روسیه وجود ندارد.

از زمان آغاز جنگ اوکراین و روسیه، غربی‌ها بارها مدعی شده‌اند که تحریم‌ها و سیاست‌های غرب علیه مسکو، باعث انزوای روسیه در جامعه بین‌الملل شده است. 

در همین راستا، به تازگی ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه نیز در اظهاراتی تاکید کرده بود که تعداد دیدارهای هیات روسی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل همه اشارات مربوط به انزوای مسکو را از بین برد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

از روز پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ همزمان با آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، کشورهای غربی به رهبری آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کردند.

https://irna.ir/xjKNrR

**کاظمی قمی: به تلاش برای بهبود شرایط افغانستان ادامه می دهیم

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان بعد از دیدار با همتای پاکستانی خود در تهران، تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران تلاش ها و تعامل خود را با همسایگان و کشورهای موثر با هدف بهبود شرایط معیشتی و امنیتی در افغانستان ادامه خواهد داد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

«حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان در حساب توئیتری خود نوشت: «دیدارم با جناب آقای محمد صادق خان نماینده پاکستان در امور افغانستان حاوی مباحث سازنده ای برای بهبود وضعیت مردم افغانستان و روند ثبات ساز در ابعاد ملی و منطقه ای بود.

کاظمی قمی تاکید کرد: بی تردید استمرار همکاری های منطقه ای ، ره آوردهای مثبتی را به همراه خواهد داشت.ما در کنار همسایگان و کشور های موثر به تلاش ها و تعاملات خود به منظور ایجاد ثبات ، بهبود وضعیت معیشتی مردم و مبارزه علیه تروریسم در افغانستان ادامه خواهیم داد.

محمد صادق خان فرستاده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان که با هدف رایزنی درباره تحولات افغانستان به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است، روز گذشته نیز با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند آمادگی کشورمان را برای همکاریهایی که موجب تقویت امنیت منطقه می‌شود اعلام داشت.  

امیرعبداللهیان گفت:  پیگیری اجرایی شدن مصوبات نشست تهران می‌تواند تهدیدات امنیتی برای افغانستان و منطقه را از بین برده و زمینه‌های صلح و ثبات و توسعه را برای افغانستان گسترش دهد.

امیرعبداللهیان با اشاره به حضور بیش از چهار و نیم میلیون نفر از اتباع افغانستان در ایران که بیش از یک و نیم میلیون نفر از آنان بعد از تحولات سال گذشته افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور به ایران وارد شده اند، از صلح و ثبات در افغانستان که موجب بازگشت آوارگان به کشور خود می‌شود حمایت و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیتهای خود برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان و رفاه مردم این کشور استفاده می‌کند.

وزیر امور خارجه با اشاره با برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان که سال گذشته در همین ایام در تهران برگزار شده بود، گفت: پیگیری اجرایی شدن مصوبات نشست تهران می‌تواند تهدیدات امنیتی برای افغانستان و منطقه را از بین برده و زمینه‌های صلح و ثبات و توسعه را برای افغانستان گسترش دهد.  

در این دیدار وزیر امور خارجه آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان را اعلام کرد.

https://irna.ir/xjKNsq

**هشدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین به تل آویو؛ وارد عمل می شویم

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به رژیم صهیونیستی درباره برخورد با مردم و مبارزان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن هشدار دارد و گفت که مقاومت به وظایف و مسئولیت هایش عمل می کند و در صورت لزوم وارد عمل خواهد شد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تصریح کرد: آنچه در کرانه باختری قهرمان بویژه بیت المقدس ،نابلس، جنین و اردوگاه شعفاط رخ می دهد، به چالش کشیدن ملت فلسطین و مقاومت است.

وی تاکید کرد: دشمن صهیونیستی نباید فراموش کند که مقاومت و جنبش جهاد اسلامی از مسئولیت ها و وظایف خود دست نخواهد کشید و هرگاه ضرورت داشته باشد، در صحنه حضور خواهد یافت زیرا  وحدت ملت فلسطین و مقاومت آنها اکنون از اوجب واجبات است.

پیش از این روزنامه صهیونیستی «ایزرائیل هیوم» در گزارشی درباره وضعیت سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری به نقل از مقامات نظامی رژیم صهیونیستی هشدار داد که شرایط در این منطقه آتش زیر خاکستر است و یک حادثه کوچک می تواند جرقه یک ناآرامی گسترده (انتفاضه) را روشن کند.

این رسانه صهیونیست، حمله اخیر نظامیان اشغالگر به شهرهای نابلس و جنین و دیگر مناطق شمال کرانه باختری برای مقابله با گروه مبارز فلسطینی نوظهور «عرین الاسود» را یادآور شد و افزود: "اسرائیل به ویژه در نابلس وضعیت تهاجمی دارد و نیروها در داخل اسرائیل (سرزمین های اشغالی) به ویژه (بیت المقدس) تقویت شده اند."

روزنامه صهیونیستی «ایزرائیل هیوم»، گروه مبارز «عرین الاسود» را تهدید  اصلی برای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری ارزیابی کرد و نوشت: اگر چه ارتش به عملیات در اردوگاه آوارگان جنین ادامه می دهد اما تمرکز اصلی آن روی نابلس است زیرا اگر این شهر دچار هرج و مرج شود، کل تشکیلات خودگردان فلسطین (مورد حمایت تل آویو) از دست می ‌رود.

این رسانه صهیونیست، گروه «عرین الاسود» را در میان فلسطینی ها محبوب اعلام کرد و نوشت: فراخوان این گروه در فضای مجازی برای ابراز خشم در (بیت المقدس) در اوایل اکتبر موجب رقم خوردن درگیری های خشونت بار و گسترده در این منطقه شد.

سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد که گروه مبارز نوظهور "عرین الاسود" را در میدان نبرد با اشغالگران صهیونیست در کرانه باختری رود اردن تنها نخواهد گذاشت.

گردان های جنین وابسته به سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: اگر اشغالگران به گروه مبارز عرین الاسود در شهر نابلس حمله کنند، مراکز ایست و بازرسی اشغالگران در اطراف شهر جنین در امان نخواهد ماند.

گردان های جنین در بیانیه خود تاکید کرد: ما و عرین الاسود و گردان نابلس و همه مبارزان نابلس در یک مسیر و هدف قرار داریم و در کنار آنها مبارزه خواهیم کرد؛ حتی اگر مجبور به اعزام مبارز به نابلس برای یاری رساندن به برادرانمان باشیم.

https://irna.ir/xjKNsV

**بحران انرژی/ احتمال تعطیلی برخی خطوط راه‌آهن در فرانسه

رئیس شورای دولتی منطقه «گرانت اوست» در شمال شرق فرانسه از احتمال توقف فعالیت برخی خطوط حمل‌ونقل ریلی منطقه‌ای در نتیجه افزایش قابل توجه بهای برق خبر داد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

‌ژان روتنه رئیس شورای دولتی گرانت اوست هشدار داد این منطقه در صورت افزایش قابل توجه بهای برق ناچار به تعطیلی خطوط حمل و نقل ریلی می‌شود.

وی همچنین از افزایش هشت درصدی عوارض در این منطقه از سال ۲۰۲۴ خبر داد.

کلمان بون وزیر حمل‌ونقل فرانسه ماه گذشته اعلام کرده بود دولت کمک هایی را برای مناطقی که طرح افزایش بهای حمل و نقل عمومی را به منظور پوشش افزایش قیمت انرژی دارند، در نظر نمی گیرد.

روتنه امروز عنوان کرد: بسیاری از روسای مناطق معتقدند که در زمان مقرر دولت اقدامی نکند ضرر خواهیم کرد و به عبارتی به بستن خطوط حمل و نقل ریلی مجبور خواهیم شد.

ژان پییر فاراندو رئیس شرکت راه آهن فرانسه (SNCF) ماه گذشته افزایش بهای فاکتور برق را برای سال ۲۰۲۳ یک میلیارد و ۶۰۰ تا یک میلیارد و ۷۰۰ یورو پیش‌بینی کرده بود. نیمی از این هزینه ببه قطارهای منطقی مربوط است.

در ماه شهریور قیمت برق برای قرارداد سال ۲۰۲۳ در آلمان و فرانسه برای هر مگاوات در ساعت به ترتیب به ۸۵۰ یورو و بیش از هزار یورو رسید که این قیمت‌ها در هر دو کشور نسبت به سال گذشته میلادی بیش از ده برابر افزایش داشته است. قیمت برق در سال گذشته در آلمان و فرانسه برای هر مگاوات در ساعت حدود ۸۵ یورو بود.

این رکورد در قیمت برق برای سال آینده میلادی در آلمان و فرانسه در پی جهش قیمت گاز در بازارهای جهانی به ثبت رسید.

در پی جنگ اوکراین و تصویب چندین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه شامل انرژی و در نتیجه آن کاهش عرضه گاز روسیه، قیمت انرژی در سراسر اروپا به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. بخشی از برق اروپا توسط نیروگاه‌های گازی تولید می‌شود.

https://irna.ir/xjKNtQ

**تورم در انگلیس بار دیگر دو رقمی شد

شاخص تورم در انگلیس در نتیجه برنامه اقتصادی جنجالی دولت لیز تراس، پس از کاهش جزئی دوباره شیب صعودی گرفت و به کانال دو رقمی بازگشت.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

بر اساس گزارش امروز مرکز ملی آمار انگلیس شاخص نرخ مشتری (CPI) از ۹.۹ درصد در ماه «اوت » به ۱۰.۱ درصد در ماه «سپتامبر» رسید که ۰.۲ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش نشان می‌دهد. در ژوئیه گذشته نیز نرخ تورم به ۱۰.۱ درصد رسیده بود که بالاترین میزان از فوریه ۱۹۸۲ است.
بر اساس این گزارش بالا رفتن قیمت مواد غذایی سهم قابل توجهی در افزایش نرخ تورم داشته است. مرکز ملی آمار انگلیس اعلام کرد که سرعت افزایش قیمت مواد غذایی در بالاترین حد از آوریل ۱۹۸۰ ، معادل ۱۴.۶٪ در سال بوده است.
این درحالیست که تحقیقات پژوهشکده انگلیسی کانتار نیز نشان می‌دهد که بر اثر تورم در قیمت مواد غذایی ۶۴۳ پوند دیگر به صورت‌حساب‌ سالانه مردم انگلیس در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی اضافه شده است.  گزارش یادشده حاکیست که برخی اقلام از جمله شیر بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده، درحالی که تقاضا برای خرید محصولات اقتصادی و ارزان بالارفته است.     
فروش محصولات ارزان با برچسب اقتصادی نسبت به سال گذشته یک سوم افزایش یافته و ۵۱.۱ درصد بازار را به خود اختصاص داده است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که چگونه مردم انگلیس سعی می‌کنند با افزایش هزینه‌های زندگی کنار بیایند.
دارن مورگان، مدیر بخش داده‌های اقتصادی مرکز ملی آمار انگلیس، اظهار داشت که افزایش نرخ تورم به دلیل بالارفتن مواد غذایی بود که بیشترین افزایش سالانه خود را در بیش از ۴۰ سال گذشته تجربه کرده است. این درحالیست که قیمت ها در سایر بخش‌های اقتصادی نیز افزایش یافته است. 
انتظار می‌رود که افزایش تورم به بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی که با اقساط ماهانه وام مسکن میلیون ها خانوار انگلیسی ارتباط مستقیم دارد، نیز منجر شود. نرخ بهره اکنون روی پایه ۲.۲۵ درصد قرار دارد و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا ۶ درصد صعود کند. 

نرخ تورم ماه سپتامبر معمولاً برای محاسبه افزایش نرخ مستمری و کمک هزینه‌های معیشتی در ماه آوریل سال آینده استفاده می‌شود. با این حال مشخص نیست با وجود آشفتگی مالی که گریبان اقتصاد کشور را گرفته است، دولت همچنان به این سیاست پایبند بماند.

https://irna.ir/xjKNvh

**تحولات اوکراین/ حمله اوکراینی‌ها برای تصرف نیروگاه اتمی زاپوریژیا دفع شد

نیروهای روسیه امروز چهارشنبه پس از درگیری چند ساعته، تلاش نیروهای اوکراینی برای تصرف نیروگاه اتمی زاپوریژیا (ZNPP) را دفع کردند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

به گفته «سرگئی سوروویکین» ژنرال نیروهای مسلح و فرمانده تمام یگان‌های درگیر در عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تنش‌ها در این مناطق با توجه به حملات پیاپی اوکراینی‌ها به مواضع روسیه افزایش یافته است.

درهمین پیوند، مقام‌های محلی  شهر «انرگودار» (شهری در نزدیکی نیروگاه اتمی زاپوریژیا)، امروز چهارشنبه از دفع حمله نیروهای اوکراینی برای تصرف نیروگاه اتمی زاپوریژیا خبر دادند.

بنابراین گزارش ،‌ اوکراینی‌ها درصدد بودند که با استفاده از قایق به انرگودار برسند که این حمله پس از چند ساعت درگیری دفع شد.

همچنین خبرها حاکی از آن است که بمباران انرگودار توسط نیروهای اوکراینی منجر به قطع برق در این شهر شده و زیرساخت‌های عمرانی و اداری این شهر مورد حمله موشکی اوکراینی‌ها قرار گرفته است.

در این میان یک فرماندار منطقه‌ای در کریمه اعلام کرده که یک پهپاد اوکراینی در نزدیکی فرودگاه بلبک در شبه جزیره کریمه سرنگون شده است.

مقام‌های خرسون نیز در پی حملات اخیر اوکراین به دونستک و با توجه به وجود خطر بمباران این شهر که جان شهروندان را تهدید می‌کند، از آن‌ها خواسته‌اند که شهر را ترک کنند.

این مقام منطقه‌ای به اسپوتنیک گفت: خرسون هم همانند دونستک در خطر است و این شهر تراکم جمعیت بالایی دارد. لازم است شهروندان در مانورهای نظامی دخالت نداشته باشند.

دوشنبه ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) دو روز پس از حمله به پل کریمه که مسکو سرویس‌های ویژه اوکراین را عامل آن می‌داند، روسیه حملات هوایی به زیرساخت‌های دفاعی،‌ نظامی و انرژی را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه با محکوم کردن این حمله اعلام کرد که جنایات تروریستی کی‌یف از جمله حمله به پل کریمه پاسخی شدید خواهد داشت.

https://irna.ir/xjKNvj

**ترکیه ماموریت نیروهای خود در لبنان را تمدید کرد

مجلس ترکیه با تمدید ماموریت نیروهای این کشور در قالب نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفیل) به مدت یک سال دیگر موافقت کرد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

رسانه های ترکیه امروز چهارشنبه گزارش دادند که نمایندگان مجلس این کشور به ادامه حضور نیروهای ترکیه در قالب یونیفل در لبنان رای مثبت دادند. 

با تصویب مجلس ترکیه، نیروهای نظامی این کشور از ۳۱ اکتبر به مدت یک سال دیگر همراه با نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفل) به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

مجلس ترکیه با صدور بیانیه ای با اشاره به اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت نیروهای یونیفل در لبنان را تا ۳۱ آگوست ۲۰۲۳ تمدید کرده است، افزود: با توجه به ارتباط وضعیت لبنان با وضعیت امینتی منطقه و درخواست اتخاذ اقدامات لازم برای مشارکت نیروهای مسلح ترکیه که رئیس جمهور، حدود، مدت و گستردگی آن را مشخص می کند و در خواست رئیس جمهور برای تمدید حضور نیروهای نظامی ترکیه در یونیفل، مجلس با حضور این نیروها در یونیفل از ۳۱ اکتبر به مدت یک سال دیگر موافقت کرد.    

وفی أغسطس/ آب ۲۰۰۶، أصدر مجلس الأمن الدولی القرار رقم ۱۷۰۱، الذی أوقف ۳۳ یوما من المعارک بین القوات الإسرائیلیة وحزب الله فیما عرف بـ"حرب تموز" الإسرائیلیة علی لبنان، ونص علی نشر ۱۵ ألف جندی لقوات حفظ السلام الدولیة (یونیفیل) علی الحدود المشترکة.

شورای امنیت سازمان ملل در اوت ۲۰۰۶ قطعنامه شماره ۱۷۰۱ را صادر کرد که براساس آن،۳۳ روز جنگ تجاوزگرانه رژیم اسرائیل علیه لبنان پایان یافت و مقرر شد ۱۵ هزار نیروی حافظ صلح بین المللی (یونیفل) در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی مستقر شوند.

https://irna.ir/xjKNqz

**نگرانی کنگره آمریکا از شکست در عرصه سلاح های مافوق صوت

تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا از آنچه عقب ماندگی ارتش این کشور نسبت به روسیه و چین در عرصه سلاح های مافوق صوت عنوان شده ابراز نگرانی کرده و ادامه این روند را موجب شکست و ناکامی ارتش این کشور دانستند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

تارنمای خبری «هیل» با انتشار گزارشی در این زمینه، به نقل از «داگ لمبرن» نماینده حزب جمهوریخواه ایالت کلرادو در مجلس نمایندگان نوشت: « (ارتش) آمریکا از رقیبان چینی و روسی خود در ساخت و آزمایش موشک های مافوق صوت شکست خورده است».

این نماینده کنگره، افزود: بعنوان یک کشور، از روسیه و چین در این زمینه عقب مانده ایم و این وضعیت جالبی نیست، سلاح های (موشک ) مافوق صوت نوع کاملا جدیدی از توانایی های تهاجم نظامی محسوب می شوند و جای هیچ تردیدی نیست که امروز کشور ما در این عرصه بازمانده است.

براساس این گزارش، موشک های مافوق صوت توانایی پرواز با سرعتی پنج برابر سرعت صوت، حدود چهارهزار مایل بر ساعت، بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارندو هیچ فن آوری دفاعی قادر به پاسخ  به موقع به آن نیست.

لمبرن که یکی از اعضای کمیته فرعی «قوای راهبردی» مجلس نمایندگان آمریکا است با ابراز نگرانی نسبت به ناتوانی ارتش این کشور در مقابل دو قدرت جهانی دیگر، گفت: در حال حاضر در صورت شلیک چنین سلاحی، ما حتی توانایی لازم برای رهگیری و حتی کنترل شلیک آتش بر روی آنرا ندرایم، نیاز است تا از فضا و از طریق ماهواره های جاسوسی چنین پرتابی را رصد کنیم.

چین توانمندترین سلاح های جهان را در اختیار دارد

تارنمای این رسانه آمریکای در ادامه نوشت: جدای از کنگره اکنون برخی از کارشناسان امور نظامی نیز نسبت به عقب ماندگی آمریکا در عرصه موشک های مافوق صوت ابراز نگرانی می کنند، از آن جمله «مارک لوئیس» مدیر« موسسه فناوری های نوظهور انجمن صنایع دفاع ملی »و «کلی استفانی» دانشیار گروه علوم و مهندسی مکانیک در دانشگاه ایلینویز هستند.

مدیر موسسه فناوری های نوظهور انجمن صنایع دفاع ملی آمریکا در این باره، گفت: کشوری که بیش از همه در این زمینه مایه نگرانی است، چین می باشد، سامانه ها و توانایی های جنگی آنها نزدیک به آن چیزی که در زمینه جنگی برای آینده  پیش بینی می کردیم، است؛ ما شاهد آن هستیم که سیستم های بسیار توانمندی در اختیار چینی ها قرار دارد.

ارتش آمریکا در رسیدن به فنآوری موشک ها مافوق صوت که هم اکنون چین و روسیه از آن برخوردار هستند، بارها با ناکامی و شکست مواجه شده است.

شبکه خبری سی ان ان در مورخ پنجم شهریورماه ۱۴۰۱ در این زمینه گزارش داد: موشک های مافوق صوت که پنج برابر سریعتر از سرعت صوت به پرواز در می آیند، تهدید منحصر به فردی برای سامانه های دفاعی آمریکا به شمار می روند چرا که این موشک ها سریعتر از موشک های معمولی بوده و همچنین به مانند موشک های بالستیک و قاره پیما که رهگیری آنها ممکن است، به مراتب برای رهگیری، اهدافی دشوار به شمار می روند.

دریاسالار «مایکل گیلدی» رئیس عملیات نیروی دریایی آمریکا در توجیه شکست های ارتش این کشور در دستیابی به توان موشک مافوق صوت به این شبکه رسانه تصویری آمریکایی گفته بود: از نظر دفاعی، ما متمرکز بر این تهدید هستیم و از این موضوع غفلت نخواهیم کرد.

ارتش آمریکا مدت‌ها است که در مرحله آزمایش چنین موشک هایی قرارداشته و هر بار با شکست مواجه شده است، در ماه آوریل سال ۲۰۲۲ سه آزمایش پیاپی (بخشی از )  موشک مافوق صوتی تحت عنوان  « سلاح واکنش سریع پرتاب هوایی » (ARRW)  به شکست انجامید و در ماه جولای (تیرماه) گذشته نیز نخستین آزمایش پنتاگون بر روی یک موشک کامل به نام «هایپرسونیک گلاید»  (Hypersonic Glide) بر اثر بروز اشکال شکست خورد.

https://irna.ir/xjKNsN

**چین: تجارت با کشورهای شرکای"کمربند-راه" به ۱۲ تریلیون دلار رسیده است

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد تا پایان ماه اوت سال جاری میلادی ارزش تجارت کالا میان چین و شرکای «ابتکار کمربند-راه» به ۱۲ تریلیون دلار و سرمایه گذاری مستقیم غیرمالی تا ۱۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

«وانگ ونبین»  سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود که تا پایان سال جاری میلادی شرکت های چینی بیش از ۴۳ میلیارد دلار در بخش های اقتصادی خارجی و همکاری تجاری در منطقه های کشورهای شریک سرمایه گذاری خواهند کرد و بیش از ۳۴۰ هزار فرصت شغلی محلی ایجاد خواهد شد.  

چین با بیش از ۳۰ کشور و منطقه تاکنون توافقنامه مشترک با عنوان عملیات اقتصادی با مجوز (AEO) امضا کرده است. سطح تجارت و سرمایه گذاری آزاد افزایش یافته است. براساس آمار اخیر بیش از یک سوم پروژه های کلیدی زیرساختی در کشورها و مناطق شریک چین با استانداردهای چین در حال ساخت است.

ابتکار کمربند-راه ذهنیت ها را درباره بازی های ژئوپولتیکی تغییر داد و مدل جدیدی از همکاری بین المللی را خلق کرد. این پروژه برای گروهی انحصاری نیست بلکه در سطحی آزاد و وسیع و به شکل فراگیر انجام می شود. این پروژه نمایشی منحصر به فرد از چین نیست بلکه مانند گروه ارکستری است که همه با هم به نواختن سمفونی مشغولند.  

سخنگوی وزارت امورخارجه چین در ادامه سخنانش افزود ما با آغوشی باز از تمام شرکای برای حضورو همکاری در پروژه ابتکاری کمربند-راه دعوت می کنیم. از سوی دیگر شکلگیری انواع ابتکارها در زمینه پیشرفت و توسعه زیرساخت ها به شکل جهانی ضرورت و تاثیر آن را در این پروژه ثابت می کند این پروژه فراتر از مدل سنتی همکاری اقتصادی و تجاری خواهد رفت و مسیری تازه از پیشرفتی پایدار را خواهد گشود.  

وی در پایان سخنانش این چنین ارزیابی کرد: «همانطور که دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است پروژه کمربند و راه و دستورکار ۲۰۳۰ هر دو به توسعه پایدار به منظور دستیابی به اهداف می انجامند و پروژه کمربند و راه می تواند به تسریع اجرای برنامه ۲۰۳۰ به نفع تمام جهان کمک کند. نتایج پرثمر ۹ سال گذشته نشانگر فضای جدید رشد اقتصادی  و مشارکت جدید برای رفاه حال تمام مردم جهان است.»
https://irna.ir/xjKNtk

**انتخابات میان دوره ای آمریکا / اختلاف نظر سران حزب جمهوری خواه درمورد کمک به اوکراین

مساله تداوم کمک‌های چندین میلیارد دلاری تسلیحاتی و مالی آمریکا به اوکراین پیش از انتخابات میاندوره‌ای باعث شکاف میان جمهوریخواهان که شانس بالایی برای کنترل کنگره دارند، شده است.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

رهبر حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که اگر حزب متبوعش در انتخابات ماه آینده میلادی پیروز شود، کنگره چک سفید برای اوکراین امضا نمی‌کند.

اما دیگر عضو ارشد حزب جمهوریخواه گفته است که به اعتقاد وی، اوکراینی‌ها باید بیش از آنچه دولت جو بایدن تا به حال در اختیار آنها قرار داده، دریافت کنند. تحلیلگران باور دارند که پیام‌های متناقض از درون حزب، بازتاب اختلاف داخلی بین محافظه‌کاران سنتی امنیت ملی و جناح ترامپیست حزب جمهوریخواه است.

کوین مک‌کارتی رهبر حزب اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه اظهار داشت که مردم ما درحال مواجهه با رکود هستند و آنها چک سفید برای اوکراین امضا نمی‌کنند. وی افزود: اوکراین مهم است اما در زمان حال نمی‌تواند تنها چیزی باشد که آنها (دولت بایدن) در رابطه با آن انجام می‌دهند و نمی‌تواند یک چک سفید باشد.

چند ساعت پس از اظهار نظر مک‌کارتی، مایکل مک‌کال عضو ارشد حزب جمهوریخواه در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان با تاکید بر اینکه ارسال سلاح به اوکراین باید افزایش یابد، گفت: ما باید به آنها آنچه نیاز دارند را بدهیم. زمانیکه به آنها چیزی که نیاز دارند را بدهیم آنها پیروز می‌شوند.

وی در گفته‌های خود به طور ویژه بر روی سامانه موشکی تاکتیکال ارتش تاکید داشت که موشک‌های آن از موشک‌هایی که دولت فعلی برای اوکراین ارسال می‌کنند برد بیشتری دارند.   

الیزابت براو عضو «موسسه امریکن اینترپرایز» نیز در این باره اظهار داشت که تفاوت در لحن جمهوریخواهان منعکس کننده تنش‌های داخلی بر سر سیاست خارجی است. وی گفت که این یک نشانه بارز از وجود دو جناح در حزب جمهوریخواه است؛ جناح ترامپیست و جناح سنتی‌تر جمهوریخواه، و مساله اوکراین که نقش مهمی را ایفا کرده است.

نمونه دیگری از اختلاف داخلی در حزب جمهوری خواه، پیام «کمیته اقدام سیاسی محافظه‌کار» در صفحه توئیتر خود بود که در پایان ماه سپتامبر این سوال را مطرح کرد که بایدن و دموکرات‌ها چه زمان هدیه دادن به اوکراین را متوقف می‌کنند. این کمیته بسیار نزدیک به ویکتور اوربان رهبر مجارستانی طرفدار روسیه است. توئیت این کمیته همراه با یک تصویر بود که در آن ۴ منطقه اوکراین که اخیرا توسط مسکو به خاک روسیه الحاق شدند را به عنوان اراضی تحت اشغال اوکراین توصیف کرده بود. هرچند این پیام چند ساعت بعد حذف شد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا سابقه طولانی در تحسین ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه دارد و با تاکید بر تهدیدهای هسته‌ای روسیه پیشنهاد کرده که اوکراین با پوتین یک توافق کنند.

از سوی دیگر، مارجری تیلور گرین یک راست افراطی ترامپیست ابراز کرد که وجود دولت اوکراین به این علت است که وزارت خارجه باراک اوباما به سرنگونی رژیم قبلی (دولت ویکتور یانوکوویچ) کمک کرد.

ویکتوریا کوتس معاون سابق مشاور امنیت ملی دولت ترامپ هم گفته است که چنین دیدگاه‌هایی فقط در میان تعداد اندکی از جمهوریخواهان وجود دارد. وی تصریح کرد که در کنگره حمایت دو حزبی برای کمک به اوکراین وجود دارد.

https://irna.ir/xjKNt۳

**آمریکایی‌ها نسبت به دموکراسی در کشورشان بدبین هستند

نظرسنجی جدید در آمریکا نشان داده که بسیاری از شهروندان این کشور نگاه خوشبینانه ای نسبت به وضعیت دموکراسی و نحوه انتخابات مقامات‌شان ندارند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت با گذشت دو سال از انتخابات تفرقه آمیز ریاست جمهوری در آمریکا و آنچه که درباره تقلب گسترده و حملات خشونت آمیز به ساختمان کنگره این کشور مطرح شد اکنون بسیاری از آمریکایی ها نسبت به وضعیت دموکراسی در کشورشان بدبین هستند.

نظرسنجی مشترک این خبرگزاری با مرکز تحقیقات امور عمومی نورک نشان داد فقط ۹ درصد از بزرگسالان آمریکایی فکر می کنند که دموکراسی در کشورشان عملکرد «بشدت» یا «بسیار» خوبی دارد و این در حالی است که ۵۲ درصد از آنها معتقدند دموکراسی در آمریکا خوب عمل نمی کند.

در روندی مغایر با دو سال قبل جمهوریخواهان اکنون بیش از دموکرات ها می گویند دموکرسی در کشورشان کارامد نیست. امسال ۶۸ دردصد از جمهوریخواهان همین نظر را دارند در حالی که دو سال پیش ۳۲ درصد جمهوریخواهان به این نظر معتقد بودند.

چشم انداز عملکرد دموکراسی در آمریکا از دیدگاه دموکرات های هم حزبی با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از ۶۳ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافته است.

این نظرسنجی همچنین نشان داد: به طور کلی فقط یک چهارم از بزرگسالان آمریکایی که درصد مشابهی از جمهوریخواهان و دموکرات ها در آن به چشم می خورد می گویند درباره نحوه انتخاب رهبران شان خوشبین هستند و این در حالی است که ۴۳ درصد ابراز بدبینی کرده اند و ۳۱ درصد هیچ احساسی در این زمینه ندارند.

نظرسنجی آسوشیتدپرس و نورک نشان داد که بخش عمده  ای از جمهوریخواهان شامل ۵۸ درصد از آنها هنوز هم بر این باورند که انتخابات در آمریکا در سال ۲۰۲۰ که منجر به پیروزی بایدن شد فاقد مشروعیت بوده است. این دیدگاه نزد جمهوریخواهان روندی نزولی داشته است چرا که در ژوئیه ۲۰۲۱ (سال گذشته) ۶۶ درصد از جمهوریخواهان معتقد بودند این انتخابات قانونی نبوده است.

سنجش افکار عمومی آمریکا درخصوص وضعیت دموکراسی در کشورشان همچنین نشان می دهد که ۴۷ درصد از آمریکایی ها می گویند «به نسبت زیاد» یا «تاحدی» به شمارش دقیق آرا در انتخابات میاندوره ای کنگره در سال جاری (نوامبر ۲۰۲۲) اعتماد دارند. میزان چنین اعتمادی نزد دموکرات ها بیشتر است و ۷۴ درصد از آنها می گویند بسیار به شمارش دقیق آرا دراین انتخابات اعتماد دارند.

اما در میان جمهوریخواهان حزب رقیب دموکرات تنها ۲۵ درصد به شمارش دقیق آرای انتخابات میان دوره ای اعتماد دارند. ۳۰ درصد از آنها می گویند تا حدی به شمارش دقیق اعتماد دارند و درصد قابل توجهی (۴۵ درصد) می گویند چندان اعتمادی به شمارش دقیق آرا در انتخابات کنگره ندارند.

آسوشیتدپرس نوشت: کاهش اعتماد به روند شمارش ارا در انتخابات پس از دو سال تبلیغ دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین جمهوریخواه آمریکا و متحدانش درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و ارائه تئوری‌های توطئه درباره دستگاه‌های رای‌گیری بروز کرده است.

آنچه که درباره برگه های رای پستی که به طور مرموزی مجموع آرا را تغییر می دهد، یکی از منابع دائمی اطلاعات نادرست بوده است.  نتایج اعلام شده در شب انتخابات غیر رسمی و اغلب ناقص است. ادامه شمارش چند روز پس از روز انتخابات طبیعی است، زیرا برگه های رای پستی دریافت شده در مهلت مقرر بررسی شده و به آرا شمرده شده اضافه می شوند.

این رسانه توضیح داد که در سال ۲۰۲۰، همه‌گیری کووید-۱۹ به افزایش رای‌گیری پستی منجر شد زیرا رای‌دهندگان تصمیم گرفتند از مراکز رای‌گیری شلوغ خودداری کنند. روند شمار آرا دچار کندی شد زیرا دفاتر انتخابات محلی مجبور بودند  برای راستی‌آزمایی برگه‌ها و اطمینان از تطابق آنها با رای‌دهندگان ثبت‌نام شده بررسی های بیشتری را انجام دهند.

نظرسنجی آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات عمومی نورک با مشارکت هزار و ۱۲۱ بزرگسال آمریکایی و با استفاده از نمونه گرفته شده از پنل آمریکایی های زبان های مرکز نورک که به عنوان نماینده جمعیت آمریکا طراحی شده است، در بازه زمانی ۶ تا ۱۰ اکتبر (۱۸-۱۴ مهر) و با ضریب خطای مثبت و منفی ۳.۸ درصد انجام شده است.

https://irna.ir/xjKNwz

**استرالیا: چین شریک تجاری اصلی ما باقی خواهد ماند

یک مقام ارشد دولتی استرالیا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد باوجود مخالفت ها در زمینه رویارویی و محدودیت همه گیری ویروس کرونا تا اختلال در زنجیره تامین، چین شریک تجاری مهم استرالیاست و باقی خواهد ماند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

«الیزابت بوئز» از بخش اداره تجارت و امورخارجه استرالیا در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «تقریبا غیرقابل تصور است که اهمیت چنین اقتصاد بزرگی به شکلی قابل توجه کاهش یابد.»

وی در گفتگو با بخش جامعه آسیایی ملبورن تاکید کرد صادرات استرالیا به چین در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است و گزارش تجارت دو طرفه در سال ۲۰۲۱میلادی، ۲۸۲ میلیارد دلار استرالیا معادل ۱۷۸ میلیارد دلار آمریکا ثبت شده است.  

الیزابت بوئز همچنین افزود: تمرکز بر تنوع بازارها و محصولات و خدمات صادرات و واردات استرالیا موضوع مهمی است و ما به دنبال توافق های جدید در این زمینه هستیم.  

استرالیا از جمله کشورهای ذینفع در جنگ اوکراین بوده است. چرا که از زمان شروع جنگ قیمت زغالسنگ و گاز طبیعی افزایش یافته است.

اگرچه روابط دو کشور استرالیا و چین با شروع همه گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰  و درخواست استرالیا برای تحقیقات مستقل درباره منشا این ویروس در چین  و واکنش چین با اعمال تحریم های تنبیهی بر روی کالاهای استرالیایی از جمله زغاسنگ، خرچنگ و جو تیره و تار شد.  

اوایل هفته جاری استرالیا با اعلام معامله تجارت اقتصادی جدید سبز با سنگاپور، کریدورهای انتقالات سبز و کشاورزی را هدف قرار داد.  

https://irna.ir/xjKNvY

**نماینده حماس در عربستان آزاد شد

جنبش حماس اعلام کرد که نماینده زندانی این جنبش در عربستان امروز چهارشنبه آزاد شد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

"عزت الرشق" از مسئولان ارشد جنبش حماس العام کرد: مسئولان سعودی "محمد الخضری" نماینده سابق حماس در عربستان را آزاد کردند.

وی افزود: الخضری هم اکنون سوار بر هواپیما در راه شهر امان پایتخت اردن است.

یک منبع رسمی در جنبش حماس روز دوشنبه از آزادی قریب الوقوع «محمد الخضری» نماینده این جنبش در عربستان خبر داد که از سه سال پیش توسط مقامات سعودی زندانی شده است.

این منبع مسئول در حماس به پایگاه خبری عربی ۲۱ گفته بود: مقامات عربستان «محمد الخضری» نماینده این جنبش را آزاد خواهند کرد. سعودیها الخضری را به ۱۵ سال زندان محکوم و سپس حکم او را به ۶ سال زندان کاهش داده بودند.

برخی منابع آزادی الخضری را بی ارتباط با رایزنی های جاری برای تبادل اسیران بین دولت نجات ملی یمن و دولت سعودی نمی دانند زیرا پیش از این مسئولان جنبش انصارالله یمن پیشنهاد داده بودند که اعضای زندانی حماس در عربستان از جمله الخضری در قبال تعدادی از اسیران سعودی زندانی در نزد دولت نجات ملی یمن آزاد شوند.

برخی منابع در سپتامبر گذشته به عربی ۲۱ گفته بودند که مقامات عربستان «وجدان الشنطی» همسر محمد الخضری نماینده سابق حماس را که از سال ۲۰۱۹ در عربستان در زندان به سر می برد، اخراج کرده اند.

مقامات عربستان سعودی نماینده حماس در این کشور را به تامین مالی از سوی یک نهاد تروریستی متهم کرده بودند.
الخضری به مدت دو دهه مسئولیت مدیریت روابط بین حماس و عربستان سعودی را برعهده داشت و مناصب بلندپایه ای را در این جنبش به عهده داشت و مقامات عربستان او را به همراه پسرش «هانی» در ۴ آوریل ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از یک کمپین گسترده بازداشت  فلسطینیها و اردنی های مقیم عربستان سعودی بازداشت کردند. سعودیها حکم زندان او را از ۱۵ سال به ۶ سال کاهش دادند و سپس نیز نیمی از این مدت را به دلیل وضعیت سلامتی وی تعلیق کردند.  

دستگاه امنیتی عربستان در آن زمان به الخضری اطلاع داد که او را در یک پرونده کوچک برای مدت کوتاهی فراخوان کرده است و وی به خانه‌اش بازگردانده خواهد شد اما این مقام ۸۴ ساله حماس که به سرطان مبتلا است، پس از گذشت سه سال، همچنان در زندان آل سعود قرار دارد.  

دستگاه امنیتی عربستان یک روز بعد «هانی الخضری» پسر ارشد «الخضری» را که مدرس دانشگاه «ام القری» مکه مکرمه است، دستگیر کرد.  

الخضری و پسرش تنها کسانی نبودند که بدون اتهام توسط مقامات امنیتی عربستان بازداشت شدند و بنا بر اعلام دیده بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه (مستقر در ژنو) همراه با آنها ده‌ها فلسطینی دیگر از ماه می سال ۲۰۱۹ به اتهام حمایت از مقاومت فلسطین به بازداشت نیروهای امنیتی عربستان درآمده‌اند.

خانواده الخضری بهمن سال گذشته در پیامی به ملک سلمان پادشاه عربستان خواستار مداخله او برای آزادی فوری الخضری ۸۳ ساله شدند که از چندین بیماری از جمله سرطان پروستات رنج می‌برد.

«اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در همان زمان در پیامی به شاه سعودی خواستار آزادی فوری ده‌ها زندانی فلسطینی در این کشور شد.

برخی منابع آزادی الخضری را بی ارتباط با رایزنی های جاری برای تبادل اسیران بین دولت نجات ملی یمن و دولت سعودی نمی دانند زیرا پیش از این مسئولان جنبش انصارالله یمن پیشنهاد داده بودند که اعضای زندانی حماس در عربستان از جمله الخضری در قبال تعدادی از اسیران سعودی زندانی در نزد دولت نجات ملی یمن آزاد شوند.

https://irna.ir/xjKNyd

**۸۰ درصد آبراه‌های آمریکا آلوده به مواد شیمیایی سمی است

بررسی و مطالعات به عمل آمده جدید حاکی است بیش از ۸۰ درصد از آبره‌های آمریکا آلوده به مواد شیمیایی تجزیه ناپذیر در طبیعت بوده، میزان آلودگی بدان حد است که به شکارچیان برای صید گوزن هشدار داده شده از گوشت آنها به علت آلودگی به این مواد دوری کنند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

تارنمای نشریه انگلیس گاردین با انتشار این خبر نوشت: اکثر آبراه های آمریکا به ماده سمی و شیمیایی غیر قابل تجزیه در طبیعت  به نام «پفاس» (PFAS) آلوده هستند.

پفاس نوعی پرو پلی فلوئوروآلکیل و از ترکیبات شیمیایی آلی فلوئور مصنوعی است که در اواسط قرن بیستم به دلیل خواص مقاوم در برابر آب، در محصولاتی مانند تفلون یا فوم مورد استفاده قرار گرفتند.

این گزارش می افزاید: بررسی های به عمل آمده از سوی شبکه جهانی زیست محیطی «اتحادیه مراقبان آب» (The Waterkeeper Alliance) حاکی از آن است که ۸۳درصد از آبراه های موجود در ۳۴ ایالت از جمله پایتخت آمریکا بیش از حد مجاز به این ماده سمی شیمایی آلوده هستند.

هشدار  خوردگوشت گوزن در میشیگان

تارنمای خبری گادرین نوشت: میزان آلودگی آب به این  ماده سمی به اندازه ای است به که شکارچیان در منطقه «آسکودا» (Oscoda) واقع در ایالت میشیگان هشدار داده شده از گوشت گوزن شکارشده دراین منطقه استفاده نکنند.

تارنمای این روزنامه انگلیسی درادامه این خبر نوشت: بیشتر این آلودگی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ توسط شرکت های آمریکایی و در  نبود نظارت مقرارتی، رخ داده است.

سراسر آمریکا آلوده به ماده سمی پفاس

«مارک یاگی» (Marc Yaggi) مدیر اتحادیه مراقبان آب دراین باره گفت: نتیجه آزمایش ها بوضوح نشان میدهد که  سراسر آمریکا آلوده به پفاس شده و این موضوع نشان می دهد که قوانین و نظارت کافی برای محافظت از جان انسان ها در آمریکا مراعات نشده است.

گاردین نوشت: این درحالی است که مطالعات قبلی نشان داده که آب آشامیدنی برای ۲۰۰ میلیون ساکن آمریکا آلوده بوده و مطالعات دیگر از وخیم تر بودن شرایط خبر می دهدکه این آلودگی به آب های زیرزمینی نیز رسوخ کرده است.

بنابراین گزارش  آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا  (EPA) اقداماتی را برای یافتن منبع این آلودگی ها آغاز کرده، مکان هایی مانند  محل های دفن زباله، فرودگاه ها، پایگاه های نظامی، کارخانه های کاغذسازی و تصفیه خانه های فاضلاب در آمریکا.

 آلودگی آب به این ماده سمی شیمیایی غیر قابل تجزیه در طبیعت می تواند باعث سرطان، مشکلات کبدی، تیروئید، بیماری های کلیوی کاهش ایمنی بدن و در برخی موارد نقص عضو در نوزدان همراه شود.

https://irna.ir/xjKNyG

**انتقاد تند رئیس کمیسیون اروپا از اقدامات روسیه در اوکراین

رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه در انتقادی تند و تیز از اقدامات روسیه در اوکراین، گفت که حملات پهپادی و موشکی مسکو به نیروگاه ها و سایر زیرساخت ها در اوکراین، «اقدامات تروریستی محض» و به مثابه جنایات جنگی است.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

اورسولا فون در لاین در سخنرانی برای قانونگذاران پارلمان اروپا افزود: دیروز بار دیگر شاهد حملات هدفمند روسیه به زیرساخت های غیرنظامی بودیم.

وی ادامه داد: این فصل دیگری در جنگی بسیار ظالمانه است. نظم بین المللی کاملا واضح است و این موارد به منزله جنایات جنگی است.

فون در لاین مدعی شد: حملات هدفمند به زیرساخت های غیرنظامی با هدف آشکار قطع دسترسی مردان، زنان و کودکان از آب، برق و گرمایش در زمستان پیشرو انجام می شود و این اقدامات، فعالیت های تروریستی محض است.

رئیس کمیسیون اروپا پیشتر شرکت‌های طرف تعاملات تجاری با روسیه را تهدید به تحریم کرده بود.

اتحادیه اروپا به تازگی هشتمین بسته تحریمی خود علیه روسیه را معرفی کرد. در این بسته علاوه بر موارد دیگر، یک معیار جدیدی گنجانده شده که به اتحادیه اروپا امکان می دهد نهادها و اشخاصی را که نقض ممنوعیت دور زدن تحریم ها را تسهیل می کنند، هدف تحریم قرار دهد.

در هشتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه که با هدف افزایش فشار بر اقتصاد و تضعیف توانایی نظامی این کشور تنظیم شده است، در کنار اقدام‌های اقتصادی، محدودیت‌هایی علیه افراد و همچنین ایجاد مبنائی برای اعمال سقف قیمتی بر صادرات نفت روسیه وجود دارد.

بنا به هشتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، افرادی که تحریم‌های این اتحادیه علیه مسکو را نقض کنند یا روند دور زدن آن را تسهیل کنند، تحریم خواهند شد.

اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه تحریم‌هایش علیه مسکو مؤثر خواهد بود، تضمین کرد که این تحریم‌ها بر صادرات انرژی و محصولات کشاورزی از روسیه به کشورهای ثالث، تأثیری نخواهد گذاشت.

https://irna.ir/xjKNyS

**طرح کمیسیون اروپا برای تقویت دفاعی زیرساخت‌های انرژی

کمیسیون اتحادیه اروپا در پی انفجار خرابکارانه ماه گذشته در خطوط انتقال گاز نورد استریم، طرحی را به منظور حفاظت بیشتر از زیرساخت‌های انرژی در اروپا ارائه کرده که در آن بر تقویت تمهیدات دفاعی از طرف کشورهای عضو تاکید می‌شود.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

در صورت تصویب این طرح، کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از اولو یت‌ بندی اهمیت زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف، در جهت آمادگی برای حملات احتمالی همکاری می‌کنند.

کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین در این قانون پیشنهادی، توصیه‌هایی را به رهبران اروپا در زمینه نحوه تست دفاعی این زیرساخت‌ها و بهترین راهکار حفاظت در برابر تهدیدات فیزیکی یا سایبری ارائه می‌کند تا از هماهنگی رویکردها در اتحادیه اطمینان حاصل کند.

این طرح علاوه بر تقویت مشارکت و همکاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بر توسعه همکاری‌ها و هماهنگی با شرکای بین‌المللی به خصوص ناتو تاکید می‌کند.

براساس این گزارش، قرار است اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، طرح مذکور را در اجلاس دو روزه اتحادیه که از فردا پنجشنبه در بروکسل آغاز می‌شود، به رهبران اروپا ارائه کند.

کمیسیون اروپا همچنین در نظر دارد اقدامات در رابطه با قوانین مربوط به ساختارهای حیاتی را که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری یا از ابتدای سال آینده لازم الاجرا شوند را سرعت بخشد.

در همین رابطه قوانینی که در سال ۲۰۲۰ در پاسخ به همه‌گیری کووید-۱۹ پیشنهاد شدند، دولت‌های اتحادیه اروپا را به شناسایی و ارزیابی‌ ریسک‌پذیری ساختارهای حیاتی در بسیاری از بخش‌ها از جمله انرژی، بانک‌ها و تامین آب آشامیدنی موظف می‌کنند. همچنین در سازمان‌های بزرگتر، از جمله شبکه‌های برق،‌ بیمارستان‌ها و سیستم‌های فاضلاب، الزامات جدید شامل نظارت قوی‌تر بر امنیت سایبری تعیین می‌شود.

در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۴ مهر ۱۴۰۱) در سه رشته از خطوط لوله گاز دریایی نورد استریم یک و دو (خطوط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا) نشت گاز در دریای بالتیک کشف شد. نخستین نشتی در نورد استریم - ۲ در جزیره بورنهولم دانمارک سپس دو نشت در نورد استریم یک ثبت شد.

در هفته ‌های گذشته دادستان کل سوئد اعلام کرد که نتایج بازرسی محل نشت گاز از خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا حاکی از خرابکاری و وقوع انفجارهای متعدد است. 

در پی این سانحه، کشورهای اروپایی به منظور حفاظت از منابع انرژی منطقه از جمله سکوهای نفتی، در دریای شمال و سواحل ایتالیا تدابیر امنیتی را تشدید کرده‌اند.

در حالی که غرب، روسیه را مسئول اقدام خرابکارانه در خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا معرفی می‌کند، مسکو این اتهام را رد کرده است. کرملین این حادثه را یک اقدام تروریستی خوانده است و اطلاعات روسیه به ردپای غربی‌ها در این حادثه اشاره می‌کند.

ژاک باود افسر اطلاعاتی پیشین سوئیس معتقد است که نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا مسئول خرابکاری در خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و ۲ است.

هفته گذشته ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ضمن تاکید بر اینکه افراد خواهان ایجاد تفرقه بین روسیه و اروپا پشت حادثه نورد استریم هستند، تصریح کرد که خرابکاری در این خط لوله تروریسم بین المللی بوده است.

رئیس کمیسیون اروپا نیز این حادثه را خرابکاری توصیف کرده و گفته است که هر گونه اختلال عمدی در زیرساخت‌های انرژی اروپا پذیرفتنی نیست و با واکنش جدی مواجه خواهد شد.

https://irna.ir/xjKNxq

**مسئول صهیونیست: بازدارندگی را از دست دادیم/ گانتس شکست خورده است

در ادامه جنگ قدرت بین سران رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات کنِسِت (پارلمان)، یک عضو کنِسِت با حمله به وزیر جنگ این رژیم، او را فردی ضعیف و شکست خورده توصیف کرد که تسلیم حزب الله لبنان شده است.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

"بتسلئیل اسموتریچ" نماینده کنِسِت و رئیس حزب "صهیونیسم دینی" در پارلمان رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه گفت: بنی گانس یک چپگرا و وزیری ضعیف و شکست خورده است. 

وی افزود: گانتس اسرائیلی ها را بدون امنیت کرده و باعث شده که اسرائیل بازدارندگی خود را از دست بدهد. او تسلیم حزب الله شد.

رژیم صهیونیستی تا دو هفته دیگر شاهد برگزاری پنجمین پارلمانی رژیم صهیونیستی در طول چهار سال اخیر خواهد بود؛ امری که از شکنندگی و بی ثباتی وضعیت سیاسی این رژیم حکایت دارد.

https://irna.ir/xjKNBn

**طالبان: آمریکا از نامنی و بی ثباتی افغانستان سود نخواهد برد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفتگو با یک شبکه ترکی با انتقاد از سیاست فعلی آمریکا در قبال افغانستان، گفته است که آمریکا و سایر کشورهای جهان از ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان سود نخواهند برد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

مجاهد افزود:  روش و سیاستی که آمریکا درقبال افغانستان پیش گرفته است یک سیاست موفقیت آمیز نیست و هشدار داد آمریکا و سایر کشورهای جهان از ناامنی و بی‌ثباتی درافغانستان سود نخواهند برد.

وی در ادامه سخنانش افزود امنیت، ثبات و رونق اقتصادی افغانستان به‌نفع همه‌کشورها و از جمله آمریکاست و برعکس ناامنی، بی‌ثباتی وتضعیف حکومت کنونی تاثیرات منفی بر امنیت وثبات همه‌ کشورهای جهان خواهد گذاشت.

سخنگوی طالبان خاطرنشان کرد حکومت جدید افغانستان می‌خواهد عضوی قابل اعتماد و مثبت در جامعه جهانی باشد و در کنار سایر کشورهای جهان به‌ شکلی مسالمت‌آمیز زندگی کند.  هم اکنون تعامل بسیاری از کشورهای منطقه از جمله کشورهای عربی با طالبان رسمی است اما رسمیت این تعامل اعلام نشده است.

وی افزود طالبان به تعهداتی که با جهان کرده پایبند است و همه تعهدات خود را گام‌ به گام عملی می‌کند و نمی‌گذارد امنیت هیچ‌کشوری از درون افغانستان تهدید شود.

ذبیح الله مجاهد بار دیگر از کشورهای اسلامی درخواست کرد در کنار مردم افغانستان بایستند و با افغانستان روابط دیپلماتیک ایجاد و برای توسعه اقتصادی افغانستان به این کشور کمک کنند. وی اطمینان داد طالبان یک نظام پاسخگو و مسئولیت‌پذیر ایجاد می‌کند، نظامی که به گفته وی در برابر قوانین و هنجارهای پذیرفته شده جهانی مسئولانه عمل کند.

سخنگوی طالبان همچنین از دولت ترکیه درخواست کرد حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد و روابطی مستحکم و عمیق میان دو کشور حاکم شود. در عین حال دولت آمریکا را نیز به رفع تحریم ها ترغیب کرد.

از سوی دیگر، شبکه الجزیره دریک گزارش به‌نقل از منابع در طالبان گزارش کرد آمریکا به مقام‌های حاکم درافغانستان اطمینان داده که واشنگتن هیچ‌ گروهی مسلح را در برابر آنان تأمین مالی نخواهد کرد.

این شبکه خبری همچنین خاطرنشان کرد این تضمین‌ها ازسوی آمریکا در اوایل ماه جاری در دیدار «تام وست» نماینده وزارت خارجه آمریکا و معاون اداره اطلاعات مرکزی آمریکا با مقام‌های حاکم درافغانستان در دوحه داده شده است.

https://irna.ir/xjKNzC

**انفجار در زندان اصلی میانمار ۸ کشته برجا گذاشت

وقوع انفجار و تیراندازی در بزرگترین زندان میانمار منجر به کشته شدن ۸ نفر و زخمی شدن ۱۳ تن شد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

انفجارها و تیراندازی حدود ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه به وقت محلی روی داد.

هنوز دلیل وقوع انفجارها مشخص نیست و آنطور که رویترز خبر داده امکان برقراری تماس با مسئولان زندان و دولت نظامی میانمار برای توضیح در مورد این اتفاق میسر نشده است.

یک شاهد عینی گفت که نگهبانان زندان در پاسخ به انفجارها، شروع به تیراندازی کردند.

این شاهد در حالی که خواست نامش فاش نشود، افزود: به محض شنیدن صدای انفجار، فرار کردم و آن زمان بود که زخمی شدم. نظامیان در دروازه ورودی بی محابا شروع به تیراندازی کردند.

رسانه های محلی گزارش دادند که پلیس به محل حادثه اعزام و تحقیقات برای تعیین دلیل انفجارها آغاز شده است.

کارکنان زندان و افرادی که به شدت زخمی شدند، از زندان خارج شدند، اما افرادی با جراحات اندک در مکان های مجاور مداوا شدند.

در پی وقوع این انفجارها، رسیدگی به پرونده های قضایی در دادگاه های مجاور لغو و به زمان دیگری موکول شد.

این زندان موسوم به «اینسین» مخوف ترین و بدنام ترین زندان میانمار است و هزاران زندانی سیاسی از زمان کودتای نظامی سال گذشته در این کشور به این زندان منتقل شده اند.

میانمار از زمانی که نظامیان، دولت منتخب به رهبری آنگ سان سوچی برنده جایزه نوبل را ساقط و سرکوب بی رحمانه ای را علیه مخالفان آغاز کرد، دستخوش هرج و مرج و ناآرامی است.

https://irna.ir/xjKNBK

**نظرسنجی: نتانیاهو و لاپید آرای لازم برای تشکیل کابینه را کسب نمی کنند

۱۰ روز مانده به انتخابات کنِسِت (پارلمان) رژیم صهیونیستی، آخرین نظرسنجی در سرزمین های اشغالی نشان می دهد که هیچ یک از دو اردوگاه "بنیامین نتانیاهو" و "یائیر لاپید" نخست وزیران اسبق و کنونی این رژیم نخواهند توانست کرسی های لازم را برای تشکیل کابینه آینده بدست نخواهند آورد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

کمپین های انتخاباتی احزاب رژیم صهیونیستی از روز گذشته (سه شنبه) آغاز شده و قرار است انتخابات این رژیم اول ماه آینده میلادی (نوامبر) برگزار شود.

نتایج آخرین نظرسنجی نشان می دهد که اگر انتخابات اکنون برگزار شود، اردوگاه راست به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسبق و رئیس حزب لیکود ۵۹ الی۶۰ کرسی در کنِسِت به دست خواهد آورد؛ این درحالی است که اردوگاه رقیب به رهبری یائیر لاپید نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی ۵۶ الی۵۷ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنِسِت را کسب خواهد کرد.

براساس نظرسنجی شبکه«کان۱۱»، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو ۳۱ کرسی، حزب "یش عتید" به رهبری لاپید ۲۵ کرسی، حزب "صهیونیسم دینی" به رهبری  "بتسلئیل اسموتریچ" ۱۴ کرسی، حزب "آبی - سفید" به رهبری "بنی گانتس" وزیر کنونی جنگ و "امل جدید" به رهبری "جدعون ساعر" ۱۱کرسی، حزب "شاس" ۸ کرسی، حزب "یهدوت هتوراه" ۷ کرسی، حزب "اسرائیل بیتنا" به رهبری "اویگدور لیبرمن" وزیر دارایی کنونی ۷کرسی، حزب "عمل" ۵ کرسی، حزب "میرتس" ۴ کرسی، جبهه دموکراتیک صلح و برابری و جنبش عربی برای تغییر ۴ کرسی و لیست یکپارچه عربی نیز ۴ کرسی به دست خواهند آورد.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز یک نظرسنجی انجام داده است که نشان می دهد حزب لیکود ۳۰ کرسی، یش عتید ۲۵ کرسی، صهیونیسم دینی ۱۴ کرسی، اردوگاه ملی ۱۲ کرسی، شاس ۸ کرسی، یهدوت هتوراه ۷ کرسی، اسرائیل بیتنا ۶ کرسی، عمل ۵ کرسی، میرتس ۵ کرسی و جبهه عربی تغییر و لیست یکپارچه عربی هرکدام به ۴ کرسی دست خواهند یافت.

بر اساس این گزارش، نتایج نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد که انتخابات آینده نیز رژیم صهیونیستی را از بن بست سیاسی خارج نخواهد کرد.

ناظران سیاسی تاکید می کنند که در حالت خوشبینانه حتی کسب ۶۱ کرسی از سوی هر یک از دو اردوگاه نتانیاهو و لاپید نیز نخواهد توانست به بحران سیاسی مزمن و شکنندگی کابینه های رژیم صهیونیستی پایان دهد. پارلمان رژیم صهیونیستی ۱۲۰ کرسی دارد و تشکیل چنین کابینه ای با ۶۱ کرسی یعنی تنها یک کرسی بیشتر از نیمی از کرسی های پارلمان نیز همان وضعیت شکننده گذشته کابینه های ائتلافی را به همراه خواهد داشت؛ امری که باعث شد تا چهار انتخابات زودهنگام ظرف چهار سال برگزار شود.

https://irna.ir/xjKNBF


**مذاکرات آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در توکیو در باره تهدیدهای کره شمالی

کره جنوبی، آمریکا و ژاپن هفته آینده جلسه ای در توکیو با حضور مقامات ارشد خود پیرامون اقدامات تحریک آمیز موشکی و نظامی کره شمالی برگزار خواهند کرد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز از برگزاری جلسه ای با حضور مقامات ارشد کشورهای ژاپن، آمریکا و کره جنوبی درباره اقدامات و تهدیدهای نظامی در توکیو خبر داد.

قرار است «چو هیون دونگ» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در جلسه سه جانبه که با حضور همتایان آمریکایی و ژاپنی یعنی «وندی شرمن» و «تاکئو موری» برای هفته آینده در توکیو برنامه ریزی شده است شرکت کند.  

براساس این گزارش برنامه ریزی ها برای بحث و تبادل نظر درباره گسترش همکاری سه جانبه در جهت تقویت اقدامات بازدارندگی هرچه بیشتر در برابر تهدیدهای هسته ای و موشکی کره شمالی و همچنین سایر مسائل منطقه ای و جهانی انجام شده است.  

این ۳ مقام ارشد کره جنوبی، ژاپن و آمریکا ماه ژوئن در سئول جلسه ای سه جانبه برگزار کرده بودند.  

همچنین قرار است معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی جلسه ای جداگانه با همتای ژاپنی خود طی سفر ۳ روزه از سه شنبه هفته آینده داشته باشد.  

https://irna.ir/xjKNC۸

**نمایندگان گروه‌های فلسطینی از جمله حماس با بشار اسد دیدار کردند

نمایندگان گروه‌های فلسطینی از جمله حماس در دمشق با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کردند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

نمایندگان گروه‌های مختلف فلسطین از جمله جنبش مقاومت اسلامی حماس امروز چهارشنبه با رئیس جمهور سوریه دیدار و درباره روابط دو طرف بحث و گفت‌وگو کردند.

هنوز گزارشی درباره جزئیات مربوط به این دیدار منتشر نشده است.

روزنامه الاخبار لبنان دیروز (سه شنبه) در گزارشی در این خصوص، ضمن اعلام خبر سفر نمایندگان حماس در قالب هیاتی از گروه‌های فلسطینی به دمشق و دیدار با بشار اسد نوشت که نخستین گام برای حل اختلاف بین حماس و دمشق برداشته خواهد شد.

روزنامه الاخبار لبنان امروز شنبه به نقل از منابع خود در جنبش حماس نوشت: به اطلاع حماس رسانده شد که بشار اسد در صدد دیدار با گروههای فلسطینی است و از حماس نیز برای این دیدار دعوت شده و حماس نیز به این دعوت پاسخ مثبت داده است.

الاخبار افزود: دو طرف همچنین چالش های فراروی سوریه و آرمان فلسطین و امکان برپایی دفتر حماس در دمشق را مورد بررسی قرار می‌دهند.

جنبش حماس ۲۴ شهریورماه سال جاری با اعلام قدردانی از حمایت‌های سوریه از مردم فلسطین و آرمان آنها، از ازسرگیری روابط این جنبش با سوریه خبر داد.

حماس در بیانیه ای بر رویکرد ثابت خود در لزوم پیشبرد و تقویت روابط با جهان عرب و کشورهای اسلامی و همه حمایت کنندگان از آرمان فلسطین و حرکت خود در مسیر ایجاد و بهبود روابط مستحکم با جمهوری عربی سوریه تاکید و اعلام کرد که با هدف خدمت به آرمان فلسطین به ویژه با توجه به تحولات سریع  منطقه‌ای و بین المللی پیرامونی، روابط خود را با کشور برادر سوریه از سر می‌گیرد.

https://irna.ir/xjKNFd

**هند به دنبال افزایش نقش خود در بازار جهانی انرژی خورشیدی

اتحادیه بین‌المللی انرژی خورشیدی، به ریاست هند به دنبال گسترش کشورهای تولیدکننده قطعات برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی است.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

مقامات هندی روز سه‌شنبه در کنفرانسی در مورد انرژی خورشیدی در دهلی نو تاکید داشتند برای اینکه کشورها از سوخت‌های فسیلی دور شوند و به سمت انرژی‌های پاک‌تر مانند انرژی خورشیدی بروند، زنجیره تامین قطعات باید از نظر جغرافیایی متنوع‌تر باشد.

بر اساس گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی، در حال حاضر ۷۵ درصد از قطعات مورد نیاز برای انرژی خورشیدی در چین تولید می شود و نمایندگان در پنجمین مجمع اتحاد بین‌المللی خورشیدی، متشکل از ۱۱۰ کشور عضو، خواهان تغییر آن هستند.

آجی ماتور، مدیر کل اتحادیه بین المللی انرژی خورشیدی گفت: تا سال ۲۰۳۰میلادی، ما انتظار داریم که صفحات خورشیدی ارزان ترین منبع برق در اکثر مناطق جغرافیایی باشد.

ماتور با افزودن اینکه قیمت حمل و نقل افزایش یافته است، خواستار یافتن راه هایی شد که محصولات فتوولتائیک خورشیدی بتوانند از سوی تولید کننده به سمت تامین کننده بروند تا اطمینان حاصل شود که کشورهای بیشتری از قیمت ارزان انرژی خورشیدی بهره مند می شوند.

اتحادیه بین المللی انرژی خورشیدی توسط هند و فرانسه در کنفرانس آب و هوای پاریس در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد و هدف آن ترویج استفاده از انرژی خورشیدی برای در موقعیتی است که کشورها به دنبال کاهش مصرف سوخت های فسیلی برای مهار گرمایش جهانی هستند.

اگرچه چین بیش از ۵۰ میلیارد دلار در ظرفیت تامین انرژی خورشیدی جدید (۱۰ برابر بیشتر از اروپا) سرمایه‌گذاری و بیش از ۳۰۰ هزار شغل تولیدی ایجاد کرده است، اما بخشی از این اتحاد نیست.

هیمی بهار، تحلیلگر ارشد آژانس بین‌المللی انرژی گفت: سیاست‌های چین به کاهش بیش از ۸۰ درصدی هزینه‌ها کمک کرده است و به فتوولتائیک‌های خورشیدی کمک می‌کند تا به مقرون به صرفه‌ترین فناوری تولید برق در بسیاری از نقاط جهان تبدیل شوند. با این حال، آنها همچنین به عدم تعادل عرضه و تقاضا منجر شده اند.

بهار افزود که بازار جهانی تقریباً به طور کامل به چین برای محصولات خورشیدی متکی است، به طوری که ۱۵ درصد عرضه جهانی تنها از یک کارخانه چینی تامین می‌شود و این نگرانی‌ها را به وجود می‌آورد که جهان بیش از حد به چند زنجیره تامین متمرکز وابسته است.

بهار گفت: این تمرکز قبلاً منجر به افزایش قیمت‌ها در طول همه‌گیری کووید-۱۹ و رویدادهای آب و هوایی شدید، در چین شده چون صادرات را مختل کرده است، تنوع تولید کنندگان، منجر به یک زنجیره تامین امن تر خواهد شد.

کارشناسان این صنعت می گویند که یک زنجیره تامین متنوع از سوی دیگر می تواند باعث افزایش اشتغال، رشد اقتصاد، تشویق نوآوری ها، تامین امنیت انرژی و همچنین کمک به کشورها در دستیابی به اهداف آب و هوایی خود شود.

اولکا کلکار که مسئولیت تحلیل سیاسی آب و هوای هند را برای موسسه منابع جهانی بر عهده دارد، گفت: در حال حاضر، مشاغلی که در کشورهایی مانند هند ایجاد می شود، عمدتاً در بخش ساخت و ساز و نصب کارها هستند و نه در بخش تولید. برای بهره‌مندی واقعی از پتانسیل کامل فرصت‌های ایجاد شغل در تولید خورشیدی، مهم است که تنوع ایجاد کنیم.

وزیر انرژی هند، «راج‌کومار سینگ»، روز سه‌شنبه در کنفرانسی گفت کشورها، مسئولیت به وجود آوردن امکان توسعه در بخش‌هایی از جهان را بر عهده دارند که دسترسی به انرژی و امنیت انرژی ندارند.

دولت هند اخیراً بودجه ای بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار را برای حمایت از طرح های به تولید داخلی ماژول های خورشیدی را تصویب کرد، قانون کاهش تورم ایالات متحده نیز تولید داخلی قطعات انرژی خورشیدی را حمایت می کند.

بر اساس گزارش اتحادیه بین المللی انرژی خورشیدی و آژانس بین‌المللی انرژی، برای تحقق اهداف آب و هوای جهانی، بازار انرژی خورشیدی باید تا پایان دهه جاری میلادی، ۱۰ برابر شود.

مجمع اتحادیه بین المللی انرژی خورشیدی که تا چهارشنبه (امروز) ادامه دارد، برنامه‌هایی را اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی در آفریقا را حمایت می‌کند و همچنین به توسعه استارت‌آپ‌ها در فضای انرژی خورشیدی کمک می‌کند.

 
https://irna.ir/xjKNBP

**هشدار شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

مقام های ایالتی در فلوریدا نسبت به شدت گرفتن بیماری عفونی که پس از توفان ایان شیوع پیدا کرده و تاکنون باعث مرگ ۱۱ فرد مبتلا شده است، هشدار می دهند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

شبکه خبری فاکس نیوز با انتشار این خبر افزود: بیماری عفونی که از طریق باکتری « ویبریو ولنیفیکوس » (Vibrio vulnificus) انتشار می یابد، تاکنون منجر به مرگ ۱۱ نفر در ایالت فلوریدا شده و اکنون شرایط محیطی ناشی از توفان ایان ابتلا به این نوع عفونت را شدت بخشیده است.

بنابراین گزارش این باکتری در مناطق گرم و آب های فاضلابی که توفان ایان موجب بوجود آمدن آن بوده، به سرعت رشد می کند.

براساس این گزارش، مقام های بهداشت و درمان در بخش «لی» ایالت فلوریدا به ساکنان این منطقه نسبت به خطر ابتلا به این بیماری عفونی هشدار داده اند به طوری که تاکنون ۶۵ مورد ابتلا به این عفونت تایید شده که از این تعداد ۱۱ مورد مرگ ناشی از این بیماری به ثبت رسیده است.

بنابر اعلام «مرکز کنترل و پیش گیری بیماری» آمریکا (CDC) عفونت های ناشی از این نوع باکتری منجر به از بین رفتن بافت های اطراف زخم های باز بر روی بدن انسان می شود، افرادی که زخم، بریدگی‌ و یا خراش‌های باز دارند درصورت تماس مستقیم با مخلوطی از  آب دریا، در خطر ابتلا به عفونت این  ویروس قرار می گیرند.

درهمین حال نوعی از این باکتری  اغلب پس از خوردن غذاهای دریایی به خصوص صدف نپخته فرد را مبتلا می کند و  علائمی همچون  تهوع و  درد در ناحیه شکم را به همراه دارد.
توفان ایان ۶ مهرماه ۱۴۰۱ با قدرت توفان دریایی در سطح چهار، ایالت فلوریدا را درهم نوردید، میزان خسارت های به بار آمده در این ایالت  به گزارش شبکه خبری سی ان ان  حدود ۴۷ میلیارد دلار برآورد می شود که پس از وقوع توفان «اندرو» (Hurricane Andrew) در سال ۱۹۹۲ میلادی، این دومین توفان ویرانگر در این ایالت به شمار می رود.

آمار قربانیان این توفان که برای چندین روز بخش های وسیعی از ایالت فلوریدا را در خاموشی فرو برد، در مورخ ۱۲ مهرماه ۱۰۱ نفر اعلام شد.

https://irna.ir/xjKNDq

**واکنش حماس به ربایش فلسطینیان در دیگر کشورها/ بازداشت ۲۰ فلسطینی در کرانه باختری

جنبش مقاومت اسلامی "حماس" تاکید کرد که هدف قرار گرفتن فلسطینیان و تلاش برای ربایش آنها در دیگر کشورها توسط رژیم صهیونیستی، تروریسم و جنایتی هدفمند و سازماندهی شده است که باید محکوم و تحت پیگرد و مجازات بین المللی قرار گیرد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

جنبش حماس اعلام کرد که هدف قرار گرفتن فلسطینیان در دیگر کشورها توسط رژیم صهیونیستی، تروریسم و جنایتی هدفمند و سازماندهی شده است که باید محکوم شود و تحت پیگرد و مجازات بین المللی قرار گیرد.

دولت مالزی امروز چهارشنبه اعلام کرد که شبکه جاسوسی موساد قصد ربودن و قتل ۶ فلسطینی ساکن غزه در این کشور را داشت اما سرویس‌های امنیتی مالزی موفق به شناسایی و بازداشت تمامی اعضای این شبکه شدند و این ۶ فلسطینی هم در سلامت کامل هستند.

حماس از تلاش‌های دولت و سرویس‌های امنیتی مالزی برای آزادسازی فلسطینیان گروگان گرفته شده در این کشور توسط عناصر موساد تقدیر و تشکر کرد.

در این باره، فوزی برهوم سخنگوی حماس گفت: ما از دولت و سرویس‌های امنیتی مالزی به خاطر تلاش برای آزادی گروگان فلسطینی از دست جاسوسان موساد که به دنبال برهم زدن امنیت این کشور بودند، تشکر می‌کنیم.

مسئولان امنیتی مالزیایی گفته‌اند که موساد ۱۱ مالزیایی را با هدف تعقیب فعالان فلسطینی در این کشور اجیر کرده بود و این افراد جوانی فلسطینی را به همین منظور ربوده بودند.

بنابر اعلام روزنامه "نیو استرایتس تایمز" مالزی، عملیات ربودن این فعال عضو حماس ساعت ۱۰ شب روز ۲۸ سپتامبر انجام شد اما نیروهای پلیس در کمتر از ۲۴ ساعت موفق به شناسایی و انهدام این تیم جاسوسی و آزادی فرد گروگان شدند.

بازداشت ۲۰ فلسطینی در کرانه باختری

خبر دیگر از فلسطین اینکه نظامیان رژیم اشغالگر امروز چهارشنبه در ادامه حملات به کرانه باختری و قدس اشغالی، دست کم ۲۰ فلسطینی را بازداشت کردند.

۷ عملیات تیراندازی در کرانه باختری در ۲۴ ساعت گذشته

بنابر اعلام منابع فلسطینی، در ۲۴ ساعت گذشته ۷ مورد عملیات تیراندازی به سمت صهیونیست‌ها و ۱۵ مورد درگیری بین فلسطینیان و اشغالگران اسرائیلی در کرانه باختری گزارش شده است.

همچنین جوانان فلسطینی در این مدت یک بمب دست‌ساز در مسیر صهیونیست‌ها منفجر کردند، یک مرتبه خودروهای آن‌ها را مورد حمله قرار داده و چندین مرتبه اقدام به پرتاب کوکتل مولوتف به سمت آنان کردند.

تیراندازی مبارزان مقاومت به سمت اهداف صهیونیستی در ایست بازرسی جلمه، سالم، شهرک شاکید، کوه جرزیم، شهرک الون موریه و ایست بازرسی بیت فوریک انجام گرفته است.

رژیم صهیونیستی اشاره‌ای به تعداد مجروحان احتمالی خود در اثر این عملیات‌ها نکرده است.

مبارزان مقاومت بامداد امروز چهارشنبه همچنین گروهی از نظامیان اشغالگر اسرائیلی را پس از یورش به محله المخفیه در نابلس هدف تیراندازی قرار دادند.

جهاد اسلامی: ربودن نظامیان اسرائیلی در راس اولویت‌های مقاومت قرار دارد

یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد که ملت فلسطین در انتظار امضای قرارداد مبادله اسرایی دیگر با رژیم صهیونیستی برای آزادی اسرای فلسطینی است.

خضر حبیب امروز سه شنبه در اظهاراتی مطبوعاتی تصریح کرد که دشمن صهیونیستی مادامی که مجبور نشود، حتی حاضر به آزادی یک اسیر فلسطینی هم نخواهد بود.

حبیب تاکید کرد که ربودن نظامیان اسرائیلی به منظور مبادله آنان با اسرای فلسطینی، در راس اولویت های مقاومت قرار دارد.

https://irna.ir/xjKNG۲

**دمشق تصمیم بایدن برای تمدید وضعیت اضطراری علیه سوریه را محکوم کرد

دولت دمشق تصمیم «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای تمدید وضعیت اضطراری علیه سوریه را محکوم کرد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

دولت سوریه امروز چهارشنبه با صدور بیانیه ای تصمیم آمریکا برای تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال سوریه و همچنین بیانیه ترکیه در این خصوص را محکوم کرد و خواستار خروج آنها از خاک سوریه شد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته با ارسال نامه ای به «نانسی پلوسی»  رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، کنگره را از تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال سوریه مطلع کرد.

در همین حال، وزارت امور خارجه سوریه امروز به شدت بیانیه های آمریکا و ترکیه را محکوم کرد و افزود: این بیانیه ها توسط دو طرف که سرزمین های سوریه را اشغال کرده اند، صادر شده است.

وزارت خارجه سوریه در این بیانیه افزود که خروج این دو (آمریکا و ترکیه) از خاک سوریه به بازگشت ثبات سوریه و مبارزه با تروریسم و توسعه این مبارزه کمک می کند. 

بایدن رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: واشنگتن در ۱۴ اکتبر سال ۲۰۱۹ بر اساس قانون بین‌المللی اختیارات اقتصادی اضطراری، برای مقابله با وضعیت غیر معمول و فوق‌العاده نشات گرفته از شرایط سوریه علیه امنیت ملی آمریکا و سیاست خارجی آن، وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد.

در این بیانیه ادعا شده است که وضعیت در سوریه کارزار شکست داعش را تضعیف می‌کند و غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و صلح، امنیت و ثبات منطقه را تضعیف می کند و همچنان تهدیدی غیرعادی و فوق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا محسوب می شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: به همین دلیل، وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در فرمان اجرایی ۱۳۸۹۴ مورخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹، باید پس از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲ نیز ادامه داشته باشد.

در پایان بیانیه رئیس جمهوری آمریکا آمده است: بنابراین مطابق با بخش ۲۰۲ (د)  قانون اضطرار ملی به مدت یک سال وضعیت اضطرار ملی اعلام شده در فرمان اجرایی ۱۳۸۹۴ درخصوص وضعیت سوریه را تمدید می‌کنم.

آمریکا با اعزام نیرو و تجهیزات حضور خود را در مناطق نفت خیز سوریه بیشتر کرده؛ حضوری که منجر به سرقت نفت مردم این کشور شده است.

از سوی دیگر ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ در ۲ عملیات موسوم به سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ در اقدامی غیر قانونی برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» (قسد) از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

ارتش ترکیه هم اکنون بیش از یکصد پایگاه غیرقانونی در شمال سوریه ایجاد کرده است. درحالی که آنکارا مدعی است که حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید گروه‌های مسلح کردی است، دمشق این اقدام را اشغالگری می‌داند.

دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه‌نظامیان و نیروهای نظامی آمریکا و ترکیه در شرق و شمال شرق این کشور هدفی جز غارت نفت ندارند و به حضور غیر قانونی آنان پایان خواهد داد.

https://irna.ir/xjKNzp

**سفر غیر منتظره وزیر دفاع انگلیس به آمریکا

بن والاس وزیر دفاع انگلیس در سفری از پیش اعلام نشده راهی واشنگتن شده است تا با همتای آمریکایی و مقام های کاخ سفید درباره آنچه نگرانی‌های مشترک امنیتی خوانده می‌شود، گفت‌وگو کند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

وزیر دفاع انگلیس دیروز وارد خاک آمریکا شده و براساس اخبار و گزارش ها، با همتای خود در پنتاگون دیدار کرده است. لوید استین وزیر دفاع آمریکا بامداد امروز در توئیتی نوشت: ملاقات امروز صبح با وزیر دفاع انگلیس بسیار لذت بخش بود. ما درباره تلاش‌های جاری برای حمایت از اوکراین، از جمله کمک‌های امنیتی، و اهمیت همکاری فراآتلانتیکی و امنیت منطقه‌ای با توجه به ادامه حمله روسیه به اوکراین، بحث کردیم.
این درحالیست که شبکه خبری اسکای انگلیس روز چهارشنبه گزارش داد، ماهیت مخفیانه و لحظه آخری این سفر و اظهار نظر جیمز هیپی معاون وزیر دفاع انگلیس - که گفت بحث‌هایی را که آقای والاس در آمریکا پیگیری خواهد کرد "فراتر از باور" است - نشان می دهد که موضوعات حساس و جدی در دستور کار این سفر است.
جزئیات بیشتری درباره سفر و سایر دیدارهای وزیر دفاع انگلیس منتشر نشده اما یک مقام آگاه نظامی انگلیس گفته است: آقای والاس برای گفتگو درمورد نگرانی های امنیتی مشترک از جمله اوکراین در واشنگتن است. او با همتای خود در پنتاگون و مقام های ارشد در کاخ سفید دیدار خواهد کرد.
پاتریک رایدر، مسئول مطبوعاتی پنتاگون ایالات متحده هم گفته است: بن والاس اینجاست تا درباره وضعیت اوکراین و تلاش‌های مشترک ایالات متحده و بریتانیا برای حمایت از اوکراین بحث و مجدداً بر روابط فراآتلانتیک و همکاری‌های دو کشور در مورد مسائل مشترک مانند روسیه تاکید کند. 
اما آقای هپی در مصاحبه ای که دیروز با اسکای نیوز داشت بحث‌ها را جدی‌تر توصیف کرد و گفت:‌ ما اینجا در وزارت دفاع تلاش زیادی را برای حفظ امنیت کشور در زمان ناامنی باورنکردنی جهانی انجام می دهیم. رئیس من، بن والاس، در واشنگتن سرگرم گفتگوهایی است که... فراتر از باور این واقعیت است که ما در زمانی هستیم که این نوع گفتگوها ضروری است."
این درحالیست که جیمز کلورولی وزیر امور خارجه انگلیس صبح امروز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تلاش کرد تا از حساسیت‌ها نسبت به این سفر بکاهد. او حضور اقای والاس در واشنگتن را "بخشی عادی از وضعیتی غیرعادی" خواند و گفت که این سفر در پاسخ به افزایش حملات علیه زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین توسط روسیه است.
کلورلی افزود که این فوریت برای سفر به واشنگتن وجود دارد زیرا غیرنظامیان در اوکراین به روشی جدید مورد هدف قرار گرفته و ما باید به آن واکنش نشان دهیم و واکنش ما باید با سرعت انجام شود. وی ادامه داد گفتگوهایی وجود دارد که صادقانه بگویم نمی‌توان از پشت تلفن صورت داد.
اما رسانه‌های انگلیس فقدان تشریفات مقابل پنتاگون را از نشانه‌های شتابزدگی سفر والاس می‌دانند. همچنین وزیر دفاع انگلیس قرار بود روز سه‌شنبه در جلسه‌ای متشکل از نمایندگان پارلمان برای بحث در مورد برنامه انگلیس، آمریکا و ناتو در خصوص جنگ اوکراین حاضر شود اما مجبور شد این جلسه را لغو کند.
این تحول در حالی صورت می‌گیرد که وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو هفته پیش درباره نحوه تقویت سیستم دفاعی اوکراین در برابر حملات روسیه تشکیل جلسه دادند. وزیر دفاع انگلیس در آستانه این نشست از برنامه لندن برای ارسال صدها موشک پیشرفته از جمله سامانه «امرام» که از قابلیت سرنگونی موشک‌های کروز برخوردار است به اوکراین خبر داد و ادعا کرد که متحدان غربی تلاش خواهند کرد تا این کشور را برای دو سال آینده مسلح نگه دارند.
به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیزعملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

از روز پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ همزمان با آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، کشورهای غربی به رهبری آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کردند.

https://irna.ir/xjKNGH

**اردوغان: تشکیل قطب گازی در ترکیه با توافق پوتین است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امروز چهارشنبه گفت که با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره تشکیل قطب گاز طبیعی در ترکیه به توافق دست یافته است.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

خبرگزاری رویترز نوشت: رئیس جمهوری ترکیه طی سخنانی در جمع حزب حاکم سیاسی «عدالت و توسعه» در پارلمان این کشور ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: پوتین گفته است که اروپا می تواند گاز خود را از قطب گازی (هاب گازی) در ترکیه تامین کند.

تارنمای سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه  (TRT) نیز در گزارشی از این مراسم، نوشت: رئیس جمهور ترکیه می گوید کشورهای غربی نگران حل بحران انرژی هستند اما ترکیه چنین مشکلی ندارد.

اردوغان در نشست حزب عدالت و توسعه در آنکارا پایتخت ترکیه، گفت: کشور به قطب گاز طبیعی تبدیل خواهد شد و در تازه ترین نشست ما با پوتین بر سر این موضوع توافق کردیم.

براساس این گزارش، رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه ما در اینجا یک هاب گازی که از روسیه می آید، ایجاد خواهیم کرد، گفت: «پوتین به دنیا اعلام کرد که اروپا می‌تواند گاز طبیعی خود را از ترکیه تامین کند».

خبرگزاری روسی اسپوتینک ضمن تایید این خبر نوشت: پوتین هفته گذشته ایده تبدیل ترکیه به بزرگترین قطب گاز طبیعی اروپا را مطرح کرد و رئیس جمهور ترکیه نیز جمعه گذشته به وزارت انرژی و منابع طبیعی این کشور دستور داد تا با همتایان روسی خود در این زمینه مطالعه مشترکی انجام دهند.

رئیس‌جمهور روسیه در این زمینه گفت: ساخت یک قطب گازی در ترکیه می‌تواند به تضمین عرضه ثابت و کاهش قیمت‌های گزاف کنونی کمک کند و ترکیه در حال حاضر ثابت کرده است که «اماده ترین مسیر برای تحویل این محصول حتی به اروپا است».

الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم روز یکشنبه گفت که در صورت ایجاد زیرساخت های لازم، امکان تغییر مسیر حجم گازی که معمولاً از طریق نورد استریم انتقال می یابد از طریق ترکیه وجود دارد.

ماه گذشته یک انجمن بزرگ از اپراتورهای زیرساخت گاز اروپا گزارش داد که خروج گاز از تأسیسات ذخیره سازی گاز زیرزمینی اروپا از ورودی آن فرارتر رفته و ذخایر آن حدود ۹۵ میلیارد متر مکعب گاز است. آژانس بین‌المللی انرژی به طور جداگانه هشدار داد که اگر گاز روسیه احیا نشود یا منابع خارجی گاز طبیعی مایع پیدا نشود، ذخایر ذخیره‌سازی ممکن است تا ماه فوریه کاهش داشته باشد.

کمبود گاز اروپایی ها را مجبور کرده در مصرف این محصول صرفه جویی کنند.

https://irna.ir/xjKNGK

**ادامه حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی در اوکراین

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در حملات هوایی امروز به زیرساخت‌های انرژی و نظامی در اوکراین، روسیه به تمام اهداف خود رسیده است.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

وزارت دفاع روسیه در گزارش روزانه از پیشرفت عملیات نظامی در اوکراین عنوان کرد: روسیه امروز نیز حملات جدیدی را علیه اهداف نظامی و انرژی در اوکراین آغاز کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است:‌ همه اهداف از پیش تعیین شده، نابود شدند.

همچنین اسپونیک نیز نوشت: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در جریان تلاش امروز اوکراینی‌ها برای تصرف نیروگاه اتمی زاپوریژیا، تمام مهاجمان نابود شدند.

در همین حال، دقایقی پیش رسانه‌های روسی از فعال شدن آژیر هشدار حملات هوایی و شنیده شدن صدای چندین انفجار در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر دادند.

حدود ساعت ۶ صبح روز شنبه(۱۶ مهر) یک کامیون باری در بخش بزرگراهی پل کریمه منفجر شد. این انفجار، به آتش سوزی در هفت مخزن سوخت قطاری که به سمت کریمه در حال حرکت بود، منجر شد و تردد را در مسیر ریلی و جاده‌ای برای ساعت‌ها مختل کرد. پل «کرچ» نماد الحاق کریمه به روسیه تلقی می‌شود.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه روز یکشنبه گذشته، این انفجار را تروریستی خواند و هدف آن را تخریب زیرساخت‌های حیاتی غیرنظامی روسیه اعلام کرد. رئیس کمیته تحقیقات روسیه نیز اوکراین را عامل این حمله دانسته و گفته بود که سرویس‌های ویژه اوکراین، در طراحی و اجرای این حمله تروریستی دست داشتند.
صبح روز دوشنبه (۱۸ مهر) "حمله دقیق هوایی" روسیه به زیرساخت‌های اوکراین در کی‌یف و چندین شهر  اطراف آن آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این حملات خسارات زیادی را به خصوص در حوزه انرژی برای اوکراینی‌ها به دنبال داشته است.

رییس‌ جمهور روسیه ساعاتی پس از این حملات تاکید کرده بود که حملات موشکی به زیرساخت‌های اوکراین در پاسخ به چندین مورد از اقدامات ترورستی اوکراینی‌ها و نه فقط حمله شنبه به پل کرچ کریمه بوده است.

شب گذشته ولودمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین در پیامی اعلام کرد که از روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)، ۳۰ درصد از نیروگاه‌های برق در این کشور ویران و منجر به تاریکی گسترده در سراسر کشور شده است.

https://irna.ir/xjKNGx

**هشدار کارشناسان؛ سپر هوایی اتحادیه اروپا جیب بروکسل را خالی می‌کند

کارشناسان هشدار دادندکه طرح اروپا برای ایجاد سپر ضد موشکی جدید به آمریکا امکان می دهد میلیاردها یورو پول مالیات دهندگان اروپایی را به جیب زند و شبکه پایگاه های نظامی اش را در این قاره گسترش دهد به جای آنکه به بهبود امنیت کمکی کند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به تازگی اعلام کرد ۱۳ عضو اتحادیه اروپا بعلاوه نروژ و انگلیس با ابتکار عمل سپر آسمان اروپایی به رهبری آلمان موافقت کرده اند.

کریستین لامبرشت وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که برلین هماهنگی های لازم برای خرید تسلیحات دفاع هوایی شامل پاتریوت های آمریکا، سیستم های IRIS-Ts آلمان و سیستم آرو اسرائیل را به عمل می آورد.

در همین حال، خاویر مورئو کارشناس تسلیحاتی فرانسوی و موسس اندیشکده استراتپل که به مطالعه راهبرد سیاسی و ژئوپولیتیک می پردازد، گفت که این پروژه، خزانه صنعت دفاعی آمریکا را پر و در عین حال بسیج گسترده نیروهای آمریکایی را توجیه می کند.

وی افزود: این راهی برای صنعت نظامی آمریکاست تا وجوهات مالی اروپا را به عنوان بخشی از تجهیز مجدد ناتو به حساب خود بریزد.

این کارشناس فرانسوی تاکید کرد: آلمان اعلام کرده ۱۰۰ میلیارد یورو به بودجه نظامی اش اختصاص می دهد و ایالات متحده بی شک بزرگترین بخش آن را از آن خود می کند.

وی یادآور شد که ایجاد چنین سپر هوایی، شامل چند رسته و یک ساختار کاملا جدید است. این سیستم باید بتواند همه نوع موشک و پهپاد را در بردهای کوتاه، متوسط و بلند هدف قرار دهد، کاری که به سال ها زمان و میلیاردها یورو پول نیاز دارد.

پیر آنرو مقام بلندپایه سابق توپخانه هسته ای ناتو نیز گفت این سپر بدون مشارکت گسترده کشورهای اروپایی، نفوذپذیر خواهد بود.

فرانسه و لهستان با این پروژه که به گفته این مقام، آغاز بدی بوده است، موافقت نکرده و ذیل آن را امضا نکرده اند.

این پروژه مستلزم استفاده از سامانه های راداری با عملکرد بالا برای رهگیری اهدافی در ارتفاع های کم، متوسط و زیاد است.

آنرو شکست این سامانه را پیش بینی کرد و گفت که به عنوان نمونه، به رهگیری های دوربرد برای مقابله با نسل جدید موشک های مافوق صورت روسیه نیاز است. این به معنای گسترش شبکه سیستم های پاتریوت است که برد بسیار محدودی دارند.

کارشناس یاد شده با اشاره به اینکه هزینه یک باطری یک میلیارد دلار است،گفت: چه کسی هزینه صدها باطری مورد نیاز را تامین می کند؟

وی افزود: اتحادیه اروپا بی پول است و یک موشک، یک میلیون دلار هزینه دارد، من می ترسم که این پروژه در شرایط فعلی غیرقابل پرداخت باشد.

https://irna.ir/xjKNGX

**حماس: از دولت و تمامیت ارضی سوریه حمایت می کنیم/ روابط با دمشق را از سرمی گیریم

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با رئیس جمهوری سوریه در دمشق گفت که این جنبش صفحات گذشته در روابط با سوریه را ورق می‌زند و پس از دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری این کشور، حضور حماس در سوریه ازسرگرفته خواهد شد. 

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

خلیل الحیه عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس اظهار داشت: صفحات تاثیر گذار گذشته را ورق می زنیم و هرگونه اقدام فردی اشتباه است و مورد تأیید رهبری جنبش نیست. ما برای فراموش کردن گذشته و حرکت به سمت آینده توافق کرده ایم.

وی گفت: محور مقاومت شکست ناپذیر است و روح مقاومت امروز در سرزمین سوریه تجدید شده است و ما از این سرزمین به رژیم اشغالگر می‌گوییم تمام نقشه‌های آن و آمریکا را که مسئله فلسطین را هدف قرار می‌دهد، شکست خواهیم داد. 

الحیه تاکید کرد: دیدار ما با بشار اسد روز باشکوهی است و از آن به بعد، حضور خود را در سوریه از سر خواهیم گرفت و با آن در حمایت از مردم خود و ثبات سوریه همکاری خواهیم کرد. ما به رئیس جمهور سوریه اطمینان دادیم که ما با سوریه، تمامیت ارضی آن و دولت آن هستیم و با هرگونه تجاوزی که این کشور را هدف قرار دهد، مخالفیم. 

الحیه ادامه داد: ما به هر اقدام یکجانبه‌ای که توسط رهبری حماس تایید نشده بود پایان می‌دهیم و با بشاراسد توافق کردیم که صفحه گذشته را ورق بزنیم و با اتفاق آرا روابط خود را با سوریه عزیز ازسر بگیریم. ما موضوع فراهم کردن مقدمات باقی ماندن حماس در سوریه را با برادران سوری پیگیری خواهیم کرد. 

وی همچنین افزود: ما تصمیم خود را برای ازسرگیری روابط با سوریه به کشورهایی که با آنها در ارتباط هستیم اطلاع دادیم و در نهایت این تصمیم به تنهایی توسط حماس اتخاذ شد.ارتباط با سوریه به محور مقاومت و به همه معتقدان به مقاومت نیرو می‌بخشد.  

الحیه تصریح کرد: ما شاهد هیچ اعتراضی از سوی هیچ کشوری که این تصمیم را به آنها اطلاع داده بودیم از جمله ترکیه و قطر نبودیم. من به نمایندگی از رهبری جنبش حماس به سوریه آمدم و این رهبری جنبش بود که تصمیم گرفت روابط با دمشق را بازسر بگیرد و ما آرزوی صلح و ثبات کامل برای سوریه داریم؛ چراکه سوریه عزیز و قوی به معنای قوی و عزتمند بودن ملت ماست. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما به تنهایی تصمیم گرفتیم به سوریه برگردیم و با کسی مشورت نکردیم و اگر طرفی به این تصمیم اعتراض می‌کرد، در آن بازنگری نمی کردیم.

https://irna.ir/xjKNHq

**فضاسازی رویترز در مورد توافق اروپا برای اقدام جدید علیه ایران و روسیه

همزمان با تداوم فضاسازی‌ غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران پیرامون موضوع ادعایی ارائه تسلیحات به روسیه از سوی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین، خبرگزاری رویترز مدعی شد: اتحادیه اروپا برای اعمال یکسری تحریم‌های جدید در این زمینه به توافق رسیده است.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

این خبرگزاری امروز چهارشنبه به نقل از سه دیپلمات ادعا کرد: دولت‌های اتحادیه اروپا بخاطر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، به صورت موقت بر سر اعمال تحریم علیه ۸ شخص و نهاد در این زمینه به توافق رسیدند.

برغم تکذیب گزارش‌های اینچنینی از سوی وزارت خارجه ایران و حتی کاخ کرملین، اوکراین مدعی شده که مسکو در هفته‌های اخیر از پهپادهای ایرانی برای حمله گسترده استفاده کرده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، کارشناسان تحریم از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در مورد فهرست تحریم‌ها در نشست روز چهارشنبه به توافق رسیدند و در یک جلسه زمان‌بندی شده برای (امروز) بعدازظهر به سفرای کشورها ارائه می‌شود. 

یک سخنگوی کمیسیون اروپا گفت که توافق گسترده سیاسی از جلسه روز دوشنبه وزیران خارجه در لوکزامبورگ حاصل شد که این بلوک به سرعت باید واکنش نشان دهد.

این سخنگو در یک کنفرانس خبری مدعی شد: حالا که شواهد کافی خودمان را جمع آوری کردیم، کار در شورا (دولت‌های اتحادیه اروپا) با هدف پاسخگویی شفاف، قاطع و سریع ادامه دارد.

"ناصر کنعانی" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا در این زمینه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.

کنعانی افزود: ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف و به دور از خشونت اعلام کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: در این راستا، طی ماه‌های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت‌ وگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز ۱۵ مهرماه در تماس تلفنی با همتای فنلاندی تصریح کرد: به رغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد

https://irna.ir/xjKNHm

**بازار داغ فروشگاه‌های تقلبی هیزم در آلمان با تشدید بحران انرژی

جست‌وجو برای سوخت ارزان با تشدید بحران انرژی، این روزها آلمانی‌ها را در دام سودجویان اینترنتی و فروشگاه‌های تقلبی هیزم ارزان انداخته است.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

این فروشگاه‌های تقلبی که بیشتر در شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک یافت می‌شوند، از مخاطبان می‌خواهد برای ثبت سفارش در پیام رسان واتس‌آپ به فروشنده پیام دهند. در حالی که اکثر این فروشگاه‌ها به جز یک دروغ نیستند.

نیروی پلیس آلمان نیز به تازگی نسبت به موج فاجعه بار کلاهبرداری‌های اینترنتی در این کشور هشدار داده بود. برخی از این فروشگاه‌های اینترنتی مدعی هستند که قادر به ارائه هیزم به قیمت یک دهم نرخ موجود هستند. 

همچنین علاوه بر گسترش فروشگاه‌های تقلبی، گزارش‌هایی مبنی بر هک شدن وب‌سایت‌های معتبر خرید الوار در آلمان نیز به چشم می‌خورد.

در همین رابطه، یک کارآفرین آلمانی به تازگی به در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود که تارنمای رسمی او به طور ناگهانی تغییر و هکر شماره حساب خود را وارد کرده بود.

در این میان، سرقت‌ چوب از مراتع و جنگل‌ها در آلمان نیز روز به روز گسترده‌تر می‌شود. یک عضو انجمن جنگل‌بانی آلمان در اظهاراتی دلیل آن را رشد ناگهانی قیمت‌ها عنوان و تاکید کرد: با افزایش بهای چوب، دزدان آن نیز بیشتر می‌شوند.

بنا براین گزارش، خسارت ناشی از سرقت از جنگل‌ها تنها در کشور آلمان، میلیون‌ها یورو در سال خواهد بود.

در پی جنگ اوکراین و تصویب چندین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه شامل انرژی و در نتیجه آن کاهش عرضه گاز روسیه، قیمت انرژی در سراسر اروپا به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. 

با افزایش هزینه برق و انرژی در اروپا، مردم این قاره به دنبال سوخت‌های ارزان‌تر از جمله سوخت هیزم رفته که این امر نیز افزایش بهای چوب را تشدید کرد. به طوریکه، قیمت هیزم و چوب در آلمان به دلیل ادامه بحران انرژی ۸۵.۷ درصد افزایش یافته است.

اگرچه دولت آلمان قصد دارد ۲۰۰ میلیارد یورو برای کاهش تاثیر گرانی و افزایش انرژی هزینه کند. اما، به گفته کارشناسان این مقدار برای پوشش این هزینه‌های مازاد مردم این کشور که به دلیل گرانی‌های اخیر ایجاد شده کافی نخواهد بود.

اقتصاددانان معتقدند که تورم فزاینده همچنان در آلمان باقی خواهد ماند و زندگی برای مردم این کشور همچنان گران پیش بینی‌ می‌شود. فشار این گرانی‌ها را بیش از همه، آن‌هایی حس می‌کنند که هیچ کمک مالی یا پس اندازی در اختیار ندارند.

https://irna.ir/xjKNHj

**تهدید به اعتصاب کارکنان مجتمع تولید و نگهداری کلاهک های هسته ای انگلیس

اتحادیه کارگری یک شرکت تولید و نگهداری کلاهک جنگ افزارهای هسته ای ارتش انگلیس روز چهارشنبه هم زمان با منجر شدن تورم فزاینده به ناآرامی های صنعتی بیشتر، اعلام کرد نزدیک به ۲ هزار عضو آن قصد دارند در باره اعتصاب برای درخواست افزایش دستمزد و اختلاف با کارفرما در این باره، رای گیری کنند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

اتحادیه پراسپکت اعلام کرده که این رای گیری از ۲۴ اکتبر (۲ آبان ماه) به مدت ۲ هفته و در پی مخالفت این نهاد کارگری با پیشنهاد مجتمع جنگ افزارهای اتمی (ای دبلیو ایی) برای افزایش پنج درصدی دستمزدها برگزار خواهد شد.

این اتحادیه افزایش مبلغ دستمزد پیشنهادی کارفرما را ناکافی دانسته و اعلام کرده است که نمی تواند کاهش دستمزدها به نرخ واقعی را جبران کند.

مایک کلنسی دبیر کل پراسپکت گفته که نگهدای امن جنگ افزارهای بازدارنده هسته ای انگلیس، عملیات پیچیده، دشوار و به شدت استرس زاست که به سطح بسیار بالایی از فداکاری و آموزش در همه سطوح نیاز دارد که مستلزم سطح متناسب پرداخت دستمزد و احترام به کارکنان برای امن نگهداشتن این کشور، می باشد.

اختلافات و درگیری های کارگری و ناآرامی های صنعتی در سال جاری هم زمان با پیشی گرفتن هزینه های فزاینده زندگی از میزان افزایش دستمزدها، در سراسر بریتانیا  به ویژه در شماری از حرفه ها از وکیلان و آموزگاران تا خلبانان، کارکنان راه آهن و کارگران بندرها و اسکله ها، گسترش یافته است.
تازه ترین داده های اقتصادی روز چهارشنبه بریتانیا نشان داده که نرخ تورم سپتامبر این کشور با شکستن رکورد ۴۰ ساله، به ۱۰.۱ درصد رسیده است.

 وزارت دفاع یا ای بلیون ایی به درخواست ها برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.  
این مجتمع که ستاد اصلی آن در الدرماستون، برکشایر در جنوب انگلیس قرار دارد، برای موشک های بازدانده هسته ای ترایدنت بریتانا، کلاهک هسته ای تولید و آنها را نگهداری می کند.

 بالا رفتن بهای سوخت و مواد غذایی و همچنین پائین بودن دستمزدها بیشتر کشورهای اروپایی را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث شده تا مردم این کشورها با حضور در خیابان ها، به این وضع اعتراض کنند.

اتحادیه یونیت انگلیس روز سه شنبه اعلام کرد که حدود هزار راننده تاکسی در انگلیس در پنج روز پایانی ماه جاری (اکتبر) به دلیل اختلاف بر سر پرداخت دستمزد، دست به اعتصاب خواهند زد.

صدها کارگر در بندر لیورپول، از بزرگ ترین بنادر کانتینری این کشور قرار است از ۲۴ اکتبر (۲ آبان ماه) در اعتراض به دستمزد پائین و نبود امنیت شغلی دست به اعتصاب بزنند.

کارگران بخش ارتباطات و پست انگلیس نیز در اعتصاب قرار دارند. بیش از ۳۰۰ هزار نفر از اعضای بزرگ ترین اتحادیه پرستاران بریتانیا رای گیری در مورد اعتصاب برای افزایش حقوق را آغاز کرده اند. پزشکان جوان و کارکنان آمبولانس ها نیز قصد دارند در مورد اعتصاب در اعتراض به کمبود حقوق‌شان رای گیری کنند. کارگران راه آهن نیز به دلیل اختلافات بر سر حقوق و امنیت شغلی از کار دست کشیده اند.

https://irna.ir/xjKMXN

**رهگیری دو بمب‌افکن‌ روسیه در نزدیکی آلاسکا توسط جنگنده‌های آمریکا

جنگنده‌های آمریکایی دو بمب افکن روسیه را در نزدیکی منطقه آلاسکا شناسایی و رهگیری کردند.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

فرماندهی دفاعی هوافضای آمریکای شمالی (نوراد)  اعلام کرد جنگنده های اف ۱۶ روز سه‌شنبه دو بمب‌افکن «Tu-۹۵ » روسیه را پس از ورود به منطقه شناسایی پدافند هوایی آلاسکا رهگیری کردند.

منطقه شناسایی پدافند هوایی در آمریکا خارج از مرزهای این کشور و در منطقه تردد هوایی بین‌المللی قرار دارد اما از آن برای واکنش سریع به اهداف متخاصم پیش از ورود به مرزهای این کشور استفاده می‌شود.

فرماندهی دفاعی هوافضای آمریکای شمالی اعلام کرد با وجود بالا گرفتن تنش‌ها میان ایالات متحده و روسیه بر سر جنگ اوکراین، این دو بمب افکن تهدیدی علیه آمریکا نبودند.

شبکه خبری سی بی اس نیوز گزارش داد: ارتش روسیه معمولا در این هنگام از سال، رزمایش هسته ای سالانه برگزار می‌کند اما مشخص نیست تحرکات این دو بمب‌افکن  به چنین رزمایشی مرتبط باشد.

فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی پیش از این نیز اعلام کرده بود تعدادی هواپیمای تجسسی روسیه در انجام عملیات در منطقه شناسایی دفاع هوایی آلاسکا مشاهده شدند.

https://irna.ir/xjKNKJ

**تعیین رئیس جدید ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی

کمیته مشورتی رژیم صهیونیستی با انتخاب «هرتزی هالیوی» به عنوان رئیس ستاد کل مشترک ارتش رژیم به جای «آویو کوخاوی» که دوره او در ژانویه ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد، موافقت کرد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

تعیین هرتزی هالیوی به عنوان رئیس جدید ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی اوایل سپتامبر توسط بنی گانتس وزیر جنگ رژیم پیشنهاد شد و قرار است نظر نهایی برای موافقت با نامزدی هالیوی برای این سمت، طی هفته‌های آینده به کابینه لاپید ارائه شود.

یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن استقبال از این انتخاب گفت: «هرتزی هالیوی افسری با تجربه است. او انتخابی بین دو کاندیدای خوب بود و برای ژنرال دیگر، ایال زامیر، بهترین‌ها را آرزو می کنم».

به گفته ارتش رژیم صهیونیستی، هالیوی متولد سال ۱۹۶۷ در قدس اشغالی و فارغ التحصیل فلسفه و تجارت از دانشگاه عبری در قدس است و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی از دانشگاه دفاع ملی واشنگتن را دارد.

او در سال ۱۹۸۵ قبل از فرماندهی یگان «سایرت متکل»، یگان تکاوران رژیم را بر عهده بگیرد، به یگان چتربازان ارتش رژیم صهیونیستی پیوست.

هالیوی بعدا در سال ۲۰۱۴ به عنوان رئیس اطلاعات نظامی و سپس چهار سال بعد به عنوان رئیس فرماندهی جنوب فلسطین اشغالی منصوب شد.

https://irna.ir/xjKNKr

**پوتین در سرزمین های تازه پیوسته به روسیه، حکومت نظامی اعلام کرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه هم زمان با ادامه حمله نیروهای اوکراین به خرسون، زاپوروژیا و جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک که به تازگی به روسیه پیوسته اند، در این مناطق هم مرز با منطقه جنگی، اعلام حکومت نظامی کرد.

از اعتصاب سراسری کارکنان مشاغل در فرانسه تا شیوع بیماری عفونی در فلوریدا

 پوتین امروز در نشست شورای امنیت روسیه برای بررسی شرایط در اوکراین و مناطق متعلق به روسیه هم مرز با اوکراین، گفت که حکم امضا شده در باره اجرای قوانین حکومت نظامی در چهار منطقه وابسته به فدراسیون روسیه، فوری برای تصویب به شورای فدراسیون فرستاده می شود و و دومای دولتی از سرنوشت آن آگاه خواهد شد.

ژنرال سرگئی سارویکین فرمانده کل نیروهای روسیه در عملیات ویژه نظامی در اوکراین نیز روز گذشته اوضاع خرسون را بسیار دشوار توصیف کرد.

قرار است نشست شورای فدراسیون امروز برای تصویب فرمایشی این حکم تشکیل شود.

تارنمای کرملین با انتشار متن این حکم، نوشته که براساس مفاد قانون اساسی روسیه و قانون فدرال مصوبه ۲۰۰۲ درباره حکومت نظامی این وضعیت از ساعات نخست روز ۲۰ اکتبر (پنجشنبه ۲۸ مهر ماه) در این مناطق به اجرا گذاشته خواهد شد.  

پوتین افزود که حکومت کی یف از شناسایی اراده و انتخاب مردم این سرزمین ها خودداری و پیشنهادها برای مذاکره را رد کرده و از سوی دیگر به گلوله باران خاک این مناطق ادامه می دهد و  شهروندان بی گناه را کشتار می کند.

وی همچنین به دولت روسیه دستور داد یک شورای ویژه برای هماهنگ کردن تلاش ها برای بهبود اوضاع امنیتی به ریاست میخائیل میشوستین تشکیل و در مناطق جنوبی روسیه هم مرز با منطقه جنگی اوکراین مانند کریمه، بلگورود و کراسنودار، آماده باش کامل اعلام شود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در حملات هوایی روز چهارشنبه به زیرساخت‌های انرژی و نظامی در اوکراین، به تمام اهداف خود رسیده است.

وزارت دفاع روسیه در گزارش روزانه از پیشرفت عملیات نظامی در اوکراین عنوان کرد: روسیه امروز نیز حملات جدیدی را علیه اهداف نظامی و انرژی در اوکراین آغاز کرده و همه اهداف از پیش تعیین شده، نابود شدند.

اسپوتنیک نیز نوشت: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در جریان تلاش امروز اوکراینی‌ها برای تصرف نیروگاه اتمی زاپوریژیا، تمام مهاجمان نابود شدند.

حدود ساعت ۶ بامداد شنبه (۱۶ مهر) یک خودروی باری در بخش بزرگراهی پل کریمه منفجر شد و به آتش سوزی در هفت مخزن سوخت قطاری که به سمت کریمه در حال حرکت بود، منجر شد و تردد را در مسیر ریلی و جاده‌ای این پل راهبردی، ساعت‌ها مختل کرد. پل «کرچ» نماد الحاق کریمه به روسیه تلقی می‌شود.

رئیس‌جمهور روسیه این انفجار را تروریستی خواند و هدف آن را تخریب زیرساخت‌های حیاتی غیرنظامی روسیه اعلام کرد. رئیس کمیته تحقیقات روسیه نیز اوکراین را عامل این حمله دانسته و گفته بود که سرویس‌های ویژه اوکراین، در طراحی و اجرای این حمله تروریستی دست داشتند.

بامداد دوشنبه (۱۸ مهر) "حمله دقیق هوایی" روسیه به زیرساخت‌های اوکراین در کی‌یف و چندین شهر  اطراف آن آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این حملات خسارات زیادی را به خصوص در حوزه انرژی برای اوکراینی‌ها به دنبال داشته است.

رییس‌ جمهور روسیه ساعاتی پس از این حملات تاکید کرده بود که حملات موشکی به زیرساخت‌های اوکراین در پاسخ به چندین مورد از اقدامات تروریستی اوکراینی‌ها و نه فقط حمله به پل کرچ کریمه بوده است.

شب گذشته ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین در پیامی اعلام کرد که از روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)، ۳۰ درصد از نیروگاه‌های برق کشورش ویران و منجر به قطعی برق و تاریکی گسترده در سراسر این کشور شده است.

https://irna.ir/xjKNJY


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha