۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۵۴
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 84917817
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار: برخورد با عوامل اصلی قاچاق کالا در آستارا تشدید شود

آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط باید مبارزه با قاچاق و کشف کالاهای غیرمجاز را در اولویت قرار دهند و تمام همت‌شان در راستای دستگیری سرمنشا و برخورد با عوامل اصلی در این شهرستان باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عنایت رضایی‌پور روز چهارشنبه در نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آستارا بیان کرد: یکی از مهمترین محورهای مقابله با قاچاق کالا و ارز پیشگیری است اما از سوی دیگر برخورد قاطع و اجرای قانون با توجه به رافت اسلامی جهت از بین بردن محیط امن برای قاچاقچیان موجب می‌شود که جامعه به سمت قانونمندی سوق یابد.

وی افزود: شهرستان آستارا تجاری و اقتصاد-محور است و در این راستا بیش از هشت هزار مغازه و صنف در حال فعالیت هستند اما در مواردی مشکلات اقتصادی و نداشتن اشتغال مناسب موجب می‌شود تا جوانان نسبت به خرید و فروش کالاهای غیرمجاز به صورت خرده فروشی اقدام کنند.

فرماندار آستارا با اشاره به اهمیت تقویت نیروی انسانی در زمینه مبارزه با قاچاق  کالا و ارز اظهار کرد: در موارد مختلفی از جمله موضوه قاچاق از نیمه راه به موضوع ورود می‌کنیم، در حالی که اگر سرمنشا را ببندیم بسیاری از مشکلات را شاهد نخواهیم بود.

وی اضافه کرد: البته این به معنای رها کردن خرده فروشان نیست بلکه متخلفان در این زمینه باید در صورت لزوم دستگیر، توجیه و ارشاد شوند اما تمرکز باید به برخورد قاطع با عوامل اصلی باشد که شاهد پدیده قاچاق نباشیم.

رضایی‌پور با تاکید بر اجرای حکم در صحنه عنوان کرد: یکی از چالش‌هایی که در شهرستان آستارا داریم این است که رسیدگی به پرونده‌ها به درازا می‌انجامد و در نتیجه موجب می‌شود تا برخی دست‌ها به موضوع ورود کنند یا موانعی ایجاد شود، اما در صورت صدور حکم در صحنه بسیاری از این مباحث را دیگر شاهد نخواهیم بود.

وی در ادامه گفت: بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت با همکاری جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در کنار طرح شهید امانی تحت یک گروه به موضوع کنترل بازار، توزیع کالاهای اساسی و آرد نظارت کافی داشته باشند تا بتوانیم موضوع را مدیریت کنیم و به هدف‌های مورد نظر برسیم.

فرماندار آستارا افزود: تعیین تکلیف سریع کالاهای قاچاق مکشوفه نیز باید مورد توجه باشد زیرا وقتی کالایی با عنوان قاچاق کشف می‌شود، متعلق به دولت است و از این رو اگر فوری تعیین تکلیف نشود، حقوق ملت را تضییع می‌کند که باید در این زمینه پیگیری لازم صورت گیرد.

وی لزوم شناسایی راه‌های فرعی و مسیرهایی که از آنها برای قاچاق کالا استفاده می‌شود را یادآور شد و بیان کرد: این کوره راه‌ها یکی از معضلات است که در بخش‌هایی مرزبانی پیگیر بود اما باید با تعامل و هماهنگی بسته شوند و حضور نیروهای نظامی و انتظامی نیز در آن نقاط بیشتر شود.

رضایی‌پور در مورد ضرورت نظارت بیشتر بر پایانه ریلی جهت جلوگیری از تخلف‌های احتمالی اضافه کرد: این پایانه نیمه‌کاره است و برای تداوم کار قرار شد کارشناسانی برای بررسی مجدد هزینه‌های انجام شده و اقدامات آتی اعزام شوند.

وی اظهار کرد: همچنین قرار شد طرف آذری برنامه خود را جهت اولویت‌بندی ارائه کند و پس از تایید ایران اقدام لازم را انجام دهد که در این راستا با توجه به شرایط، اولویت نخست استقرار دستگاه ایکس ری و سپس سایر مسائل از جمله بستن مسیرها و تکمیل پل تعیین خواهد شد.

فرماندار آستارا در زمینه تجهیز سالن مسافری گمرک جهت جلوگیری از قاچاق چمدانی نیز گفت: دستگاه اسکن اشخاص در پایانه مسافری گمرک پیش‌تر جزو مصوبه‌ها بود که انتظار می‌رود اداره پایانه‌ها و گمرک بجای پاس دادن موضوع به یکدیگر در این زمینه اقدام فوری انجام دهند و با توجه به مشخص بودن حوزه مسئولیت، دستگاه متولی نسبت به خریداری تجهیزات و استقرار آن در نقطه مورد نظر اقدام لازم را انجام دهد.

 شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha