۲۰۰ هکتار نخلستان‌ در قشم برای مبارزه با آفت سرخرطومی خرما ردیابی شد

قشم - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم گفت: ۲۰۰ هکتار از نخلستان های این جزیره در ۶ ماهه نخست سال جاری برای مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما مورد پایش و ردیابی‌ های مداوم قرار گرفت که خوشبختانه نتیجه آن منفی بوده است.

مالک یزدان پناه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ارایه گزارش عملکرد و اقدامات انجام شده از سوی جهاد کشاورزی این شهرستان مرزی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: در مدت یادشده هفت موافقت اصولی، جواز تاسیس و پروانه بهره برداری برای طرح های تبدیلی و غذایی، دامداری و شیلاتی صادر شده است.

وی ادامه داد: این موافقت های اصولی، جواز تاسیس و پروانه بهره برداری برای هفت واحد تولیدی با حجم فعالیت ۲ هزار تُن پودر ماهی، ۲ هزار تُن خوراک دام، طیور و آبزیان، ۲۰۰ تُن روغن تصفیه نشده ماهی، سردخانه زیر صفر ۲۰۰ تُنی، هزار تُن ماهی و میگو منجمد، هزار تُن فرآوری ماهی و میگو، کشتارگاه به ظرفیت ۲ هزار تُن در سال و پودر ماهی به ظرفیت ۶ هزار تُن در سال بوده است.   

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم توضیح داد: اجرای طرح هویت دار کردن دام های سطح شهرستان (شتر، گوساله، بز و گوسفند) از دیگر فعالیت های جهاد کشاورزی این شهرستان مرزی در ۶ ماهه نخست سال جاری است که در اجرای این طرح ۱۲۰ نفر شتر و ۶۰۰ راس سایر دام ها هویت دار شده اند.

یزدان پناه اضافه کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری با درخواست بررسی از سوی روستاییان جزیره قشم سه هزار هکتار از زمین های کشاورزی آنان در خصوص مبارزه با آفت ملخ صحرایی مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه ردیابی این آفت نیز در زمین های یادشده منفی بوده است.

وی افزود: در مدت یادشده ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات یارانه دار در حوزه حمایت از راه اندازی و توسعه واحدهای تولیدی با معرفی متقاضیان برای دریافت تسهیلات یادشده به بانک انجام شده است، ۱۰ دوره آموزشی - ترویجی بخش کشاورزی، دامی و شیلاتی برگزار و ۱۰ مورد حمایت و راه اندازی صندوق اعتبارات خُرد زنان روستایی انجام که (حمایت از ۹ صندوق و راه اندازی یک صندوق) بوده است.

وی برگزاری ستاد بحران و شورای هماهنگی بخش کشاورزی، معرفی برای دریافت ۶ میلیارد ریال خسارت خشکسالی، حمایت، تجهیز و آماده سازی گلدان های کشت هیدورپونیک توت فرنگی در یک و نیم هکتار کشت توت فرنگی، برگزاری ۲۰ جلسه قرارگاه امنیت غذایی و تنظیم بازار، انجام ۱۵ مورد بازرسی تنظیم بازار کشاورزی و انجام ۱۲ مورد بازرسی مشترک تنظیم بازار را از دیگر فعالیت ها و عملکرد مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قشم در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، سوسک سرخرطومی حنایی به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل نام برده می‌شود که برای زندگی، لانه سازی و پرورش لارو به طور معمول از تنه درخت برای رشد و تکثیر خود استفاده می‌کند.

این حشره خطرناک با ایجاد حفره‌ها و راهروهای متعدد فضای کافی برای رشد کلنی درحال گسترش در درختان نخل بوجود می‌آورد و میزان رشد و باردهی درخت را تحت تاثیر قرارمی‌دهد و در نهایت در صورت مبارزه نکردن منجر به مرگ درخت خرما می‌شود.

خسارت اصلی این آفت توسط مرحله لاروی سوسک حنایی است که این حشره نابالغ با تغذیه از دسته‌های آوندی درخت نخل کانال‌هایی درجهت مختلف بالا و پایین ایجاد کرده و در اثر تغذیه، درختان حالت تشنگی از خود نشان می‌دهند.

بتدریج حشره کامل شده و از طریق زخم‌های موجود بر روی تنه درختان خرما وارد درخت می‌شوند و شروع به تخم‌ریزی کرده که تعداد زیاد تخم‌ها، شرایط مناسب دمایی و مبارزه نکردن به موقع می‌تواند منجر به گستردگی این آفت شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha