مدیریت آلودگی هوای همدان با اجرای قانون هوای پاک

همدان- ایرنا- شناسایی ۱۰۳ هزار هکتار اراضی بیایانی، تبدیل شدن ۴۸ هزار هکتار از اراضی به کانون های مولد گرد و غبار در کنار فعالیت نیروگاه شهید مفتح و تردد خودروهای فرسوده و آلاینده سبب بسته شدن ریه های شهر و تنگ تر شدن نفس الوندنشینان همدان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با شروع فصل سرما اغلب مناطق کشور به ویژه کلان شهرهایی نظیر همدان با وارونگی دما یا اینورژن مواجه می شوند و زمستان امسال به علت نباریدن باران و خیس نشدن سطح خاک در رخداد بی سابقه ای شاهد تلاقی پدیده ریزگرد با پدیده الگوی گازی هستیم.

کارشناسان تنها و بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا و روزهای خاکستری در ماه های پیش رو را عمل به قانون هوای پاک می دانند که مهمترین آن خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه فعالیت و استفاده از ناوگان جدید و به روز است.

همه ایام سال به ویژه در فصل زمستان استفاده از خودروهای شخصی به جای ناوگان عمومی، تردد خودروهای تک سرنشین و در مجموع ترافیک به عنوان متهم اصلی بروز هوای آلوده معرفی می شود بنابراین طبق قانونی که به تازگی ابلاغ شده شماره گذاری خودروها توسط نیروی انتظامی منوط به تأیید سازمان ملی استاندارد است.

فراهم کردن زیر ساخت تولید سوخت پاک یورو ۴ و توزیع آن در جایگاه های سوخت به ویژه استفاده ناوگان عمومی از گازوئیل یورو ۴، توقف فعالیت واحدهای آلاینده هوا، نظارت دقیق بر مراکز معاینه فنی، بررسی وضعیت فنی خودروهای عمومی و سرویس مدارس از دیگر موارد موثر در کاهش آلودگی هوا به شمار می رود.

به گفته دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان همدان، نیمه نخست امسال ۱۸ واحدآلاینده در این استان شناسایی شد که ۱۲ مورد این واحدها آلاینده هوا هستند، همچنین شمار واحدهای آلاینده در همدان از سال ۹۸ تاکنون کاهشی بوده است.

سیده مریم محمدی افزود: مهمترین منبع آلایندگی هوا در استان همدان نیروگاه یک هزار مگاواتی شهید مفتح به علت استفاده از سوخت مازوت است هر چند نیروگاه اختیاری در انتخاب سوخت ندارد با این وجود می طلبد نسبت به پیگیری برای استفاده از سوخت مازوت سبک سه درصد اقدام شود.

مدیریت آلودگی هوای همدان با اجرای قانون هوای پاک

وی از دیگر عوامل آلودگی هوای استان همدان را شامل خیزش گرد و غبار و عوامل انسانی همچون تردد خودروهای فرسوده، فعالیت واحدهای سیلیس کوبی، دانه بندی ماسه، واحد پخت آسفالت و واحد های فروسیلیس دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه قانون هوای پاک ظرفیت خوبی برای مدیریت آلودگی هوا است اظهار داشت: عوامل آلاینده هوا در فصل بهار و تابستان بیشتر گرد و غبار با منشا خارجی بوده و عوامل داخلی سهم اندکی در این باره دارند هر چند ۴۸ هزار هکتار از اراضی این استان کانون مولد گرد و غبار هستند.

محمدی ادامه داد: علت بروز آلودگی هوا از نیمه دوم فصل پاییز تا پایان زمستان ناشی از احتراق ناقص خودروها، ترافیک شهری، وارونگی دما و حبس شدن آلودگی هوا را سطح زمین است.

وی گفت: طبق بررسی های صورت گرفته بیشترین میزان روزهای آلوده هوا در فصل سرد سال متعلق به ماه های آذر و دی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز گفت: طبق بررسی های صورت گرفته وضعیت کیفی هوای این استان سال گذشته ۲۱ روز ناسالم برای گروه های حساس، سه روز ناسالم برای همه گروه ها و یک روز خطرناک بوده است.

محمدمهدی مجذوبی افزود: پس از سنجش وضعیت کیفی سه ماهه ابتدای سال جاری نیز مشخص شد که وضعیت کیفی هوا در ۱۹ روز از فصل بهار آلوه بوده است که از این میزان ۲ روز خطرناک گزارش شده است.

وی اضافه کرد: نرم افزاری برای بررسی و محاسبه آثار کوتاه و بلند مدت منتسب به آلاینده های ذرات معلق پی ام ۱۰ و پی ام ۲.۵ ، ازن، دی اکسید نیتروژن وجود دارد و تعداد مرگ های ناشی از گرد و غبار تاکنون در استان همدان ۲۴۰ نفر بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی در راستای اجرای طرح «کهاب» ( کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) ۸۷ جایگاه سوخت و ۶۱۱ نیرو مستقر در این جایگاه را زیر پوشش این طرح قرار داده و ۴۸۶ نفر معاینه شدند.

مجذوبی افزود: ۸۴ جایگاه سوخت واقع در این استان دارای امکانات مناسب از منظر بهداشتی هستند همچنین ۵۰۹ نفر از نیروهای مستقر در این محل ها از دستکش و لباس مخصوص استفاده می کنند که این عدد باید ارتقا یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز گفت: با توجه به نقش حریق و آتش سوزی مراتع در آلودگی هوا تدابیر لازم به منظور پیشگیری از بروز حریق در اراضی زیر پوشش این اداره کل صورت گرفت.

اسفندیار خزائی افزود: متوسط بروز حریق از سال ۸۵ تا ۹۵ سالانه ۵۰۰ هکتار بود که این رقم از سال ۹۶ تا ۹۹ به ۵۰ هکتار و از سال ۱۴۰۰ تا کنون به پنج هکتار کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: کاهش آمار حریق از نظر فقره و وسعت در حالیست که مراتع این استان گون زار بوده و این نوع گیاه بسیار در برابر آتش آسیب پذیر و آماده حریق هستند.

مدیریت آلودگی هوای همدان با اجرای قانون هوای پاک

وی گفت: برخی از فعالان در معادن فعالیت خود را به جای عمق در سطح افزایش داده و پسماند و خاک کم ارزش حاصل از این فعالیت را  به مناطق بکر منتقل و بر روی خاک حاصلخیز می ریزند که این رویه به مراتع آسیب وارد می کند.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان نیز بیان کرد: ۲۴۰ دستگاه اتوبوس درون شهری در شهر همدان فعال هستند که از این تعداد ۳۰ دستگاه به علت نقص فنی در پارکینگ های اتوبوسرانی زمین گیر هستند.

وحید علی ضمیر افزود: از ۲۱۰ اتوبوس فعال در شهر همدان ۷۵ دستگاه مربوط به بخش خصوصی  است که متوسط عمر ناوگان بخش خصوصی ۱۴ سال و اتوبوس متعلق به ناوگان دولتی ۱۱ سال است.

وی با بیان اینکه عمده مشکل بروز آلودگی مربوط به ناوگان بخش خصوصی است اضافه کرد: ۱۹ دستگاه خودرو متعلق به بخش خصوصی مشکلات فنی، آلایندگی و مشکل سیستم سرمایشی و گرمایش دارند که سال گذشته ۹ دستگاه از رده و چرخه خدمت رسانی خارج شدند.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان ادامه داد: ۱۳ دستگاه اتوبوس جدید و به روز سال ۱۳۹۹ خریداری و از فروردین سال گذشته به ناوگان مسافربری عمومی شهر همدان اضافه شد.

علی ضمیر گفت: طبق تصمیم وزارت کشور به مرکز استان ها و کلان شهرها اتوبوس با پرداخت ۲۵ درصد هزینه خرید تحویل می شد که سهم شهر همدان ۵۰ دستگاه بود اما به علت مشکلات اعتباری شهرداری همدان امکان خرید ۲۷ دستگاه وجود داشت.

وی افزود: تاکنون هزینه خرید ۱۲ دستگاه اتوبوس به میزان ۱۵ میلیارد تومان معادل ۲۵ درصد قیمت کل خودرو از سوی شهرداری پرداخت شده و امید می رود هزینه مورد نیاز برای خرید ۱۵ دستگاه خودروی باقی مانده نیز به زودی تامین و به وزارت کشور پرداخت شود.

مدیریت آلودگی هوای همدان با اجرای قانون هوای پاک

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان بیان کرد: به منظور تعمیر و بازسازی ۲۶ دستگاه اتوبوس فرسوده با شرکت شهاب خودرو قرارداد منعقد شده که ۱۷ دستگاه به طور کامل بازسازی و مجدد وارد چرخه خدمت رسانی شده است.

علی ضمیر اظهار داشت: چهار هزار و ۳۰۰ دستگاه تاکسی در سطح شهر همدان فعالیت دارند که به نسبت جمعیت و وسعت این شهر، یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی مازاد نیاز است بنابراین به هیچ وجه مجوز جدید برای فعالیت تاکسی داده نمی شود.

وی ادامه داد: ۸۵ درصد تاکسی های فعال در شهر همدان تاکنون گاز سوز شدند و گاز سوز کردن ۲۵۰ تا ۳۰۰ دستگاه تاکسی سالانه در دستور کار است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان همدان نیز درباره طرح کهاب گفت: هنگام سوخت گیری، «گاز و بخارتی» از داخل باک خارج می شود که با اجرای طرح کهاب و مجهز کردن جایگاه های سوخت به یکسری تجهیزات، اجازه خروج این بخار به فضای آزاد داده نشده و دوباره به مخزنی منتقل می شود.

امین روستایی افزود: تنها در صورت مجهز بودن جایگاه تازه تاسیس داخل شهر و حتی جایگاه های واقع در مجتمع های خدماتی رفاهی به این تجهیزات، اجازه فعالیت به آنها داده می شود.

مدیریت آلودگی هوای همدان با اجرای قانون هوای پاک

وی با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز برای این طرح نمونه داخلی ندارد و باید یک میلیارد تومان برای خرید آن هزینه کرد افزود: هنگام بازگشت بخارات از باک به مخزن، این گازها دوباره به بنزین تبدیل می شوند هر چند میزان آن بسیار اندک است.

روستایی گفت: هزینه دو گانه سوز کردن تاکسی ها ۱۰ میلیون تومان است که تاکنون پنج هزار دستگاه رایگان دو گانه سوز شدند همچنین دوگانه سوز کردن وانت ها و تاکسی های اینترنتی با پرداخت ۷۵ درصد هزینه از سوی وزارت نفت در دستور کار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha