تولیدکنندگان گنابادی خواستار انتقال یک واحد تولید کود شیمیایی به خارج از شهرک صنعتی شدند

گناباد- ایرنا- جمعی از متصدیان واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی گناباد خواستار تعطیلی و یا سرعت بخشی انتقال یک واحد تولیدی کودشیمیایی سولفات پتاسیم از این شهرک صنعتی به دلیل آسیبها و خسارتهای متعدد فعالیت آن شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، متصدیان واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی گناباد که بیش از ۴۰ نفر را شامل می شدند، روز پنجشنبه در جلسه ای با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار، نمایندگان دادستان عمومی و انقلاب، اداره صنعت، معدن و تجارت، محیط زیست و شهرکهای صنعتی شهرستان گناباد نسبت به استمرار فعالیت این شرکت گلایه داشتند.

آنان قطع برق در شهرک صنعتی گناباد را از تبعات فعالیت واحد تولید کود شیمیایی سولفات پتاسیم در این شهرک دانسته و از مسوولان مربوطه خواستند که فرصت زمانی کوتاه برای سرعت بخشی در انتقال این واحد را اعلام کنند.

مدیر عامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در این جلسه مسائل و مشکلات فعالیت واحد کودشیمیایی سولفات پتاسیم در شهرک صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد، تا زمان تهیه گزارش ارسالی محیط زیست در زمینه مشکلات فعالیت این واحد تولیدی و همچنین ارایه گزارش اداره برق در خصوص علت اصلی قطعی برق به دادستان عمومی و انقلاب واحد تولیدی فوق به صورت موقت تعطیل شود.

هادی زمانی افزود: تعطیلی این واحد تولیدی به صورت موقت و یا تا زمان انتقال به خارج از شهرک صنعتی منوط به نظر دادستان عمومی و انقلاب گناباد در چند روز آینده است.

وی ادامه داد: فعالیت واحد تولیدی کود شیمیایی سولفات پتاسیم در شهرک صنعتی گناباد به دلیل نوع تولیدات طی پنج سال گذشته، مشکلات بسیاری برای سایر واحدهای تولیدی  و حتی تاسیسات برق رسانی و ساختمانها و زیرساختهای این شهرک بدنبال داشته است.

زمانی  اظهار داشت: گازهای حاصل و منتشر شده از تولیدات این واحد تولیدی موجب خوردگی شدید فلزات، پوسیدگی کابلهای انتقال برق و یراق آلات، سیستمهای گازرسانی و  همچنین آسیبهای زیادی در بخش محیط زیست و سلامتی کارگران و فعالان سایر واحدهای تولیدی اطراف این واحد وارد کرده است.

وی خاطر نشان کرد: با وجود پیگیریهای متعدد مبنی بر لزوم انتقال واحد تولیدی فوق به خارج از شهرک صنعتی گناباد، عزم جدی از سوی مسوولان در این ارتباط وجود ندارد.

زمانی گفت: متصدیان این واحد طی پنج سال گذشته با وجود اخذ مهلت های مکرر برای انتقال این واحد به خارج از شهرک صنعتی، ولی هنوز این اقدام را انجام نداده اند. در آخرین مهلت، این شرکت تولید کود شیمیایی قرار بود تا ۳۱ شهریورماه به خارج از شهرک صنعتی و مناطق شهری گناباد انتقال یابد که با گذشت حدود یک ماه این امر محقق نشده است.

انتقال واحد تولیدی کود شیمیایی سولفات پتاسیم طی چند ماه آینده به خارج شهر

مدیر داخلی واحد تولیدی کودشیمیایی سولفات پتاسیم گناباد هم در گفت و گو خبرنگار ایرنا اظهار داشت: انتقال این واحد تولیدی به خارج از شهرک صنعتی گناباد از چندی پیش در دستور کار قرار گرفته و بدین منظور زمینی به وسعت ۴.۵ هکتار در یکی از مناطق بخش مرکزی گناباد تامین و دیوارکشی و کارهای زیرساختی انتقال آن در دست انجام است.

صالح هاشمیان گفت: با تکمیل زیرساختهای لازم این واحد تولیدی فوق تا چهار ماه آینده به خارج از مناطق شهری انتقال می یابد.

وی تصریح کرد: این واحد تولیدی تولید کننده سولفات پتاسیم به عنوان یکی از مواد موثر و مغذی در بخش کشاورزی است و این مواد بعد از آب و خاک از مهمترین مواد موثر در کشاورزی و از جمله کشاورزی مدرن است.

وی اظهار داشت: واحد تولیدی فوق و سه واحد تولیدی مشابه در دیگر استانها تولید کننده ۴۰ درصد سولفات پتاسیم مورد نیاز کشور هستند و ۶۰ درصد این تولیدات از کشورهای دیگر وارد می شود و تولیدات فوق از اهمیت زیادی در بخش کشاورزی برخوردار است.

هاشمیان گفت: فعالیت این واحد بعد از انتقال به خارج از شهر به صورت مجتمع از نظر کمی و کیفی ارتقاء و توسعه می یابد و شاغلان در این واحد از ۲۶ نفر فعلی به حدود ۸۰ نفر افزایش می یابد.

۱۷۲ واحد صنعتی در زیربخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در بخش صنعت گناباد فعالیت دارند که برای راه‌اندازی آنها هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و برای سه هزار و ۲۸۴ نفر به طور مستقیم و ۲ برابر این تعداد به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند. 

سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در این شهرستان فعال است. 

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha