۲۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۸
کد خبر: 84918589
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رابطه مسکو – تل آویو روی پوست موز 

۲۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۸
کد خبر: 84918589
رابطه مسکو – تل آویو روی پوست موز 

دمشق – ایرنا – از قرار معلوم، صهیونیست ها کاسه صبر مقامات مسکو را لبریز کرده اند و روسیه شاید خود را آماده تصمیم سخت تری در قبال تل آویو می کند و به عبارت دیگر، رابطه هفت دهه ای مسکو – تل آویو چه بسا روی پوست موز قرار گرفته است.

با آغاز جنگ اوکراین در پنجم اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۰) روند رابطه ممتاز میان مسکو – تل آویو نیز به یکباره تغییر کرد و سران رژیم صهیونیستی از همان ابتدای جنگ موضع طرفداری از کی یف و در عین حال منتقدانه درباره مسکو اتخاذ کردند.
سران رژیم صهیونیستی از همان آغاز جنگ اوکراین کمک های سیاسی و نظامی خود را به اوکراین دریغ نکردند و این مساله از چشم مقامات روسیه پنهان نماند؛ هرچند تل آویو کمک های نظامی خود به اوکراین را فقط در سطح جلیقه های ضدگلوله و برخی از اقلام معمولی نظامی اعلام کرده، اما منابع خبری این کمک ها را بسیار فراتر از ادعاهای سران تل آویو می دانند؛ به حدی که تاکنون چندین بار مقامات مسکو به تل آویو در این باره تذکر داده اند.
آخرین تذکر مسکو به تل آویو مربوط به هشدار «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه به رژیم صهیونیستی مربوط به روز دوشنبه است که خطاب به سران تل آویو اعلام کرد که در صورت ارسال کمک نظامی و تسلیحات به اوکراین، ‌ روابط خود با مسکو را به نابودی خواهد کشید.
مدودف در پیامی که در کانال تلگرام خود منتشر کرد، نوشت: "به نظر می‌رسد، اسرائیل به دنبال ارسال سلاح به رژیم کی‌یف است. "
وی این اقدام رژیم اشغالگر قدس را "بی‌پروایانه" خواند و تاکید کرد که تل آویو با این اقدام روابط خود با روسیه را نابود خواهد کرد.
مدودف در ادامه با اشاره به کشتار ده‌ها هزار لهستانی، روس تبار توسط گروه‌های افراطی اوکراین در زمان جنگ جهانی دوم، خاطرنشان کرد که صهیونیست‌ها "در صورت تامین سلاح برای رژیم کی‌یف باید خود را نئونازی اوکراینی معرفی کنند. "
هرچند برخی رسانه ها موضع گیری مدودف را واکنش به سخنان "نحمان شای" وزیر امور صهیونیستها در خارج از سرزمین های اشغالی دانستند که گفته بود «زمان آن رسیده که تل آویو در سیاست‌هایش درباره جنگ اوکراین تغییر ایجاد کند و هرگونه ممنوعیت ارسال تسلیحات به اوکراین را لغو کند، همانگونه که آمریکا و ناتو به اوکراین کمک می کنند»، اما کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که اختلافات میان مسکو – تل آویو پیش از آن شروع شده و مقامات روسیه کاملا از کمک های مخفیانه و زیاد رژیم صهیونیستی به اوکراین در ماه های اخیر خبر دارند و تاکنون این مساله را چندین بار به طور علنی و غیرعلنی به سران تل آویو گوشزد کرده اند.
رسانه ها روز سه شنبه خبری منتشر کردند که در آن اعلام شد، مسئولان رژیم صهیونیستی پس از تهدید معاون شورای امنیت روسیه، از گفته های این وزیر صهیونیست مبنی بر ضرورت ارسال سلاح به اوکراین اعلام برائت کردند، اما کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که مسایل فراتر این حرف هاست.

آیا قضیه فقط همین است؟
اختلاف میان مسکو – تل آویو را نباید سطحی ارزیابی کرد و قضیه بر سر صحبت یک وزیر و یا مقام صهیونیست نیست، بلکه عمیق تر از این حرف هاست؛ مسکو به خوبی می داند که رژیم اسراییل به کی یف  کمک تسلیحاتی می کند و در ابعاد سیاسی نیز تل آویو حامی اوکراین است؛ به حدی که پیش از این سفارت روسیه در تل آویو نسبت به بیانیه رژیم صهیونیستی در محکومیت حملات مسکو به اوکراین واکنش نشان داد و اعلام کرد کرد که «اسرائیل در طول هشت سال نسبت به حملات تروریستی و ادامه دار اوکراین علیه غیرنظامیان منطقه دونباس سکوت اختیار کرد، همچنین تل آویو در برابر ترور "داریا دوگینا" روزنامه نگار روس و حمله به پل شبه جزیره کریمه نیز موضع‌گیری نکرده است».
اختلافات میان تل آویو – مسکو از پنجم اسفند ماه سال گذشته آغاز شد. از زمان شروع بحران اوکراین، مسکو مکررا رژیم صهیونیستی را به جانبداری از اوکراین متهم کرده است. با آغاز جنگ اوکراین، "یائیر لاپید" که در آن زمان وزیرخارجه وقت رژیم صهیونیستی بود، در روزهای نخست آغاز جنگ، اقدام نظامی روسیه را محکوم کرد، اما تل آویو پس از آن با اتخاذ رویکردی محافظه کارانه کوشید تا بیش از این خشم کرملین را برنیانگیزد. پس از اظهارات لاپید بود که "نفتالی بنت" نخست وزیر وقت این رژیم کوشید تا با سفرهای متوالی به مسکو و کی یف به میانجیگری میان طرفین درگیری بپردازد.
با این حال با تشدید روند درگیری‌ها در اوکراین در ماه های اخیر، تل آویو نیز به ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا به منظور تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل پیوست و وزارت خارجه این رژیم نیز با انتشار بیانیه‌ای حمله روسیه به اوکراین را "تجاوز ظالمانه" نامید و آن را محکوم کرد.
در قضیه اخیر الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه نیز رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این اقدام را به ‌رسمیت نمی‌شناسد.
شاید بتوان گفت مهم ترین اقدام مسکو در چند ماه اخیر علیه تل آویو، به تعلیق درآوردن فعالیت‌های آژانس یهود در روسیه (در اردیبهشت ماه سال جاری) باشد؛ اقدامی که مقامات رژیم صهیونیستی را عصبانی کرد.
صهیونیست ها معتقدند که تدابیر مسکو موجب شده تا بر سر راه مهاجرت یهودیان روسیه به سرزمین اشغالی خلل ایجاد کند.
وزیر دادگستری روسیه به بهانه اقدام این آژانس در جمع آوری، ذخیره سازی و انتقال اطلاعات شهروندان روسیه (یا بهتر بگوییم جاسوسی از شهروندان روسی)، با صدور فرمانی از ۵ می (۱۵ اردیبهشت) تمامی فعالیت‌های این آژانس را ممنوع اعلام کرده است.
آژانس یهود که بزرگترین سازمان غیرانتفاعی یهودی و در اصل جاسوسی در جهان شناخته می شود، به واسطه حمایت های رژیم صهیونیستی مسئولیت اعطای کمک به یهودیانی که قصد مهاجرت به سرزمین اشغالی را دارند، برعهده دارد. برآوردها بیانگر آن است که در حال حاضر دست کم ۱۶۵ هزار یهودی در روسیه زندگی می‌کنند که از این میان، بسیاری براساس قانون به اصطلاح "بازگشت به اسرائیل" می‌توانند به اراضی اشغالی مهاجرت کنند.  
به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، اقدام مسکو در تعلیق تمامی فعالیت‌های آژانس یهود در روسیه به نوعی تحریم دیپلماتیک تل آویو محسوب می شود؛ اقدامی که به دلیل حمایت سران رژیم صهیونیستی از اوکراین صورت گرفته است.
در تل آویو شماری بر این باورند که این اقدام مسکو در حقیقت با هدف ارسال پیامی سیاسی و دیپلماتیک به "اسرائیل" صورت پذیرفته است. در ماه‌های اخیر علاوه بر شماری از "یهودیان اوکراینی"، تعدادی از یهودیان روس تبار و یا حتی مخالفان رئیس جمهوری روسیه به سرزمین اشغالی مهاجرت کرده‌اند. براساس آمار رسمی آژانس یهود، بیش از ۱۵ هزار یهودی روسیه از زمان شروع جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ وارد فلسطین اشغالی شده و ۳۰ هزار نفر نیز در صف متقاضیان مهاجرت جای گرفته‌اند. پذیرش این افراد، در گرو تایید هویت و درخواست آنان از سوی آژانس یهود است.
بنابر آمار اعلام شده از سوی رژیم صهیونیستی، از زمان تاسیس این رژیم جعلی در سال ۱۹۴۸، بیش از یک میلیون یهودی روس تبار به سرزمین های اشغالی مهاجرت کرده و در آنجا زندگی می کنند.
به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، ادامه جنگ اوکراین بر شدت تنش در روابط مسکو- تل آویو افزوده است و ممکن است این وضعیت باعث شود تا مسکو دیر یا زود در سیاست خود در قبال تل آویو بازنگری بیشتری کرده و موضع سخت تری در قبال آن اتخاذ کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha