۲۹ مهر ۱۴۰۱، ۱:۵۷
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84918858
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اینترسپت: عربستان با کاهش تولید نفت در صدد ضربه زدن به دمکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای بود

تهران-ایرنا- پایگاه «اینترسپت» آمریکا پنجشنبه شب نوشت: تصمیم عربستان برای کاهش تولید دو میلیون بشکه‌ای نفت در نشست اوپک پلاس درچارچوب کمپین ضربه زدن به دمکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای انتخابات و در راستای کمک به جمهوری‌خواه‌ها بوده است.

به گزارش ایرنا، تارنمای این پایگاه خبری همچنین فاش کرد: روسیه خواستار کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت اوپک بوده، درحالی که عربستان اصرار داشته که این میزان دو میلیون کاهش پیدا کند.

براساس این گزارش، این تصمیم عربستان، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را غافلگیر کرده است.

در دهه های گذشته تنش میان واشنگتن و ریاض در پشت درهای بسته حل می شد و به ندرت علنی می گردید. اما اکنون از هم گسستگی محرمانه ترین جنبه های دیپلماسی دو جانبه علنی شده و به راحتی در رسانه های اجتماعی دست به دست می شود.

فاش شدن این تصمیم عربستان پس از آن منتشر می شود که خالد بن سلمان وزیر دفاع عربستان هرگونه اقدام عربستان با انگیزه سیاسی را اتهامی پوچ دانست.

«فیصل بن فرحان» وزیر امورخارجه عربستان نیز در این باره گفت: تصمیم اوپک پلاس یک تصمیم اقتصادی است و با اجماع کشورهای عضو گرفته شده است.

پیش‌تر نیز جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حال ارزیابی مجدد مناسبات واشنگتن با ریاض درپی تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت است.

کربی گفت که بایدن از تصمیم اوپک پلاس مایوس شده و آماده همکاری با کنگره برای بررسی این مساله است که این مناسبات در آینده چگونه باید باشد.

این سخنان پس از آن مطرح شد که باب منندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار قطع همکاری با عربستان از جمله در زمینه فروش سلاح به ریاض شد.

گروه اوپک پلاس چهارشنبه دو هفته پیش اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد و این اقدام که بزرگترین کاهش از زمان همه گیری کرونا محسوب می‌شود؛ با واکنش تند مقام‌های آمریکایی مواجه شد که نگران افزایش قیمت بنزین در کشور خود هستند.

قیمت نفت خام برنت با انتشار این خبر بیش از یک درصد افزایش یافت و به نزدیک ۹۳ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت آمریکا نیز با ۱.۵ درصد افزایش، به ۸۷.۷۵ دلار رسید.

این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر، حاصل شده و عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز در تنگنا هست، محدودتر می‌کند. 

تحلیلگران سیتی بانک گفته‌اند، افزایش قیمت نفت با کاهش قابل توجه تولید این محصول می‌تواند دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره عصبانی کند.

این تحلیلگران با اشاره به لایحه مقابله با انحصارطلبی آمریکا علیه اوپک عنوان کردند که تصمیم جدید اوپک پلاس می‌تواند واکنش‌های سیاسی بیشتری را از سوی آمریکا برانگیزد که شامل آزادسازی بیشتر ذخایر استراتژیک و نیز گسترش لوایح نوپک (علیه اوپک) است.

پیش بینی بانک جی پی مورگان نیز نشان داده که واشنگتن اقدامات متقابلی از جمله آزادسازی ذخایر بیشتر نفت را در دستور کار قرار می‌دهد.

تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت همچنین می تواند به روسیه دومین صادر کننده بزرگ نفت جهان برای تامین مالی هزینه های جنگ اوکراین کمک کند.

گفته می شود تصمیم اوپک پلاس متشکل از ۱۳ کشور صادرکننده نفت که عربستان ریاست آن را برعهده دارد ثابت کرد که تلاش های «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای تنظیم دوباره روابط واشنگتن و ریاض در سفر اوایل سال جاری به ریاض محکوم به شکست بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha