اجرای طرح الگوی کشت موجب تعادل در بازار محصولات کشاورزی می شود

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اجرای این طرح موجب می شود تا کشت محصول نیازسنجی و تقاضا برای خرید محصول ایجاد شود و در نهایتد موجب تعادل در خرید و فروش محصولات کشاورزی می شود.

وحید صباغ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رعایت این الگو در سطح زمین های کشاورزی موجب می شود تا محصول به اندازه نیاز مصرف کشت شود و در این صورت بازار کنترل و محصول با قیمت مناسب عرضه می شود.

 وی تصریح کرد: هر منطقه ای با توجه به شرایط آب و هوایی و منابع آبی، مستعد محصولات خاص است که این مهم در طرح الگوی کشت رعایت و جلوی هدر رفت آب گرفته می شود.

صباغ خاطرنشان کرد: بازار به اندازه کافی به محصولات مهم و استراتژیک نیاز دارد و کشاورزان باید به سمت تولید این محصولات بروند و دولت نیز برنامه ریزی مناسبی در جهت ارایه مشوق ها انجام می دهد.

وی گفت: اگر کشاورز از درآمد خوبی برخوردار باشد به کار خود رونق می دهد که در نهایت باعث تامین امنیت غذایی کشور می شود اما اگر درآمد ناچیزی داشته باشد توانمندی کشت و کار اصولی و علمی را نیز نخواهد داشت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: با اجرای این طرح دیگر کشاورز در سالی درآمد زیاد و بعد چند سال درآمد اندک نخواهد داشت بلکه شاهد پایداری در درآمد و استفاده بهینه از اداوات و امکانات کشاورزی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه طرح الگوی کشت طرحی چند جانبه است، گفت: الگوی کشت برمبنای ظرفیت هر منطقه اجرا می شود و مزایای فراوانی از جمله رعایت تناوب، کنترل آفات و بیماری را دارد.

صباغ بیان کرد: براساس چارچوب اصلی این طرح محصولات آب بری هم چون هندوانه که صرفه اقتصادی زیادی هم ندارد اجازه واردات آن یا کشت فراسرزمینی آن داده می شود.

اجرای الگوی کشت در کشور کاهش ۶ درصدی مصرف آب معادل (۳ میلیارد مترمکعب)، افزایش ۱۸ درصدی بهره‌وری آب، افزایش ۱۱ درصدی تولید، صرفه‌جویی ۲.۲ میلیارد دلاری ارزی، افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولیدات دیمزارها، افزایش ۱۵۸ درصدی تولید دانه‌های روغنی را موجب می‌شود.

همچنین در این طرح بخشودگی ۵۰ درصدی آب‌بها به‌ازای افزایش بهره‌وری تخفیف ۵۰ درصدی به کشاورزان از مشوق‌های این طرح است البته پرداخت انواع تسهیلات در بخش کشاورزی از سال آینده مشروط به اجرای الگوی کشت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ می‌شود.

سهم بخش کشاورزی خراسان شمالی ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha