رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس ارتباط با صنعت و جامعه انجام می‌شود

تهران - ایرنا - رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور بر اساس میزان رؤیت‌پذیری و ارتباط آنها با صنعت و جامعه توسط این پژوهشگاه انجام می‌شود.

به گزارش روز جمعه گروه علم و آموزش ایرنا، محمدحسن زاده رویت‌پذیری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را عاملی مهم برای ارتقای ارتباط با جامعه و صنعت در سطح ملی و بین‌المللی دانست و اعلام کرد: ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بر اساس میزان رؤیت‌پذیری آنها توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در حال انجام است.

وی با اشاره به مسائل و روندهای تازه در فضای امروز آموزش عالی، رؤیت‌پذیری را یکی از مهمترین مسائل عنوان کرد و توجه به آن را برای همه دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی لازم و ضروری دانست.

به گفته حسن زاده، رؤیت‌پذیری به فرایندی گفته می‌شود که در آن یک موجودیت در زیست‌بوم آموزش و پژوهش برای برای دیگر موجودیت‌ها یافتنی و دست‌یافتنی می‌شود.

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس ارتباط با صنعت و جامعه انجام می‌شود

رییس پژوهشگاه علوم‌ و فناوری اطلاعات (ایرانداک) تأکید کرد که رؤیت‌پذیری می‌تواند تأثیر پژوهش را بیشتر کند، همکاری‌ها را افزایش دهد، عامه مردم را با پژوهش درگیر کند و مؤسسه‌های آموزش عالی را کارآمدتر سازد. در این راستا، رؤیت‌پذیری باید به عنوان یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های مؤسسه‌ها در کانون توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزش عالی باشد.

حسن‌زاده مهمترین مسائلی که می‌توانند به افزایش رؤیت‌پذیری مؤسسه‌ها کمک کنند را، انتشار محتوای باکیفیت، جذب پژوهشگران باکیفیت، توجه به علم آزاد، ترویج علم، بودن در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی و ملی، داشتن وب‌سایت باکیفیت، فعالیت در پلتفرم‌های برخط و مسائلی از این دست اعلام کرد.

وی به بررسی رؤیت‌پذیری یکی از دانشگاه‌های ایران به عنوان نمونه پرداخت و ضمن ارزیابی آن از دیدگاه‌های گوناگون افزود: علاوه بر این، یک پژوهشگر نیز به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت و امتیاز رؤیت‌پذیری آن ارزیابی شد.

حسن زاده با اشاره به پشتیبانی ایرانداک در زمینه افزایش رؤیت‌پذیری مؤسسه‌ها، مؤسسه‌های متقاضی بررسی رؤیت‌پذیری‌شان را دعوت کرد که تا درخواست خود را در پایگاه اطلاع رسانی ایرانداک ثبت کنند تا توسط تیم تخصصی رؤیت‌پذیری بررسی شود.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha