۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۷:۲۹
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 84919467
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بزرگترین نهالستان جنگلی کشور در البرز مستقر است

کرج – ایرنا – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: بزرگترین نهالستان جنگلی کشور به عنوان نهالستان مادر از سال ۱۳۴۳ تاکنون در این استان مستقر است.

حامد فرضی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان البرز از نظر تقسیمات جغرافیای گیاهی بطور عمده در ناحیه رویشی ایرانی-تورانی گسترش یافته است.

وی اظهار داشت: شهرستان­های اشتهارد و نظرآباد این استان در منطقه بیابانی ناحیه رویشی ایران-تورانی و شهرستان­های کرج، طالقان و ساوجبلاغ در منطقه کوهستانی این ناحیه واقع شده­ اند.

وی با بیان اینکه وسعت جنگل­های کشور در آخرین به روزرسانی ۱۶ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۱۱۶ هکتار  می­ باشد، گفت: از این میزان سهم وسعت جنگل­های استان البرز در حدود ۲۶ هزار و ۴۳۲ هکتار می باشد که شامل ۱۰ هزار و ۱۲۹ هکتار جنگل طبیعی، هشت هزار و ۲۲۵ هکتار جنگل دست­ کاشت و هشت هزار و ۷۸ هکتار بیشه ­زار می­ باشد.

فرضی افزود: این جنگل­ها متشکل از گونه ­های با ارزشی نظیر سرو کوهی (ارس)، بادام، داغداغان، بنه، راناس، زرشک، توس، شیرخشت و غیره بوده که از نظر تفرجی و توریستی، حفاظت آب و خاک و ایجاد تعادل اکولوژیکی و محیط زیستی حائز اهمیت می­ باشند.

وی یادآور شد: استان البرز با دارا بودن ۲ نهالستان جنگلی به مساحت ۱۴۳ هکتار ، یک پارک جنگلی به مساحت ۱۱۴ هکتار، ۱۰ ذخیره­ گاه جنگلی شناسایی شده به مساحت ۲۸/۲۴۳۹ هکتار، ۶ بوستان روستایی احداث شده به مساحت ۱۲ هکتار و چندین بوستان در حال احداث دارای قابلیت بسیار بالایی از نظر منابع جنگلی می­ باشد.

وی گفت: همچنین یکی از ظرفیت‌های مهم منابع طبیعی البرز، وجود نهالستان بزرگ کرج به عنوان نهالستان مادر و بزرگترین نهالستان جنگلی کشور بوده که از سال ۱۳۴۳ تاکنون اقدام به تولید بیش از ۴۰ گونه نهال از گونه‌های جنگلی و فضای سبزی، سریع‌الرشد و گیاهان دارویی کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: از این نهالستان هر ساله بیش از یک میلیون اصله نهال در راستای افزایش سرانه جنگل و فضای سبز بین متقاضیان بخش‌های دولتی، خصوصی و عموم مردم استان و استان‌های همجوار از طریق این نهالستان توزیع می شود.

وی تصریح کرد: نهالستان‌ بزرگ کرج دارای گواهی بین‌المللی استاندارد ISO۹۰۰۱ (مدیریت کیفیت) و ISO۱۴۰۰۱ (مدیریت محیط زیست) از سازمان بین‌المللی استاندارد می‌باشد.

فرضی افزود: با توجه به اینکه حفظ، احیاء، توسعه و بهره ­برداری پایدار و اصولی از این جنگل­ها از وظایف مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز می­ باشد، اداره جنگلداری و جنگلکاری این اداره کل با اجرای طرح­های ملی و استانی و پروژه­ های مختلف، پیگیری­ های جدی و ثمر بخشی را جهت حفاظت و احیاء این جنگل­ها در دستور کار خود قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha