مدیرکل استاندارد لرستان: ۹۰۰ قلم کالا مشمول استاندارد اجباری هستند

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل استاندارد لرستان گفت: حدود ۹۰۰ قلم از کالاهای موجود در بازار مشمول استاندارد اجباری در سطح کشور هستند.

به گزارش ایرنا "مرضیه قنبریان" روز شنبه در نشست با خبرنگاران بیان کرد: فعالیت های سازمان ملی استاندارد ایران در چهار محور و در زمینه بحث استاندارد سازی، اندازه شناسی، تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق انجام می شود.

وی افزود: کالاهای مشمول استاندارد اجباری پس از گزارش دهی و یا براساس بازرسی های این اداره کل مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

قنبریان عنوان کرد:با همکاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان وضعیت استانداردسازی آسانسورهای این استان نسبت به قبل بسیار بهتر شده و از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۲۸ مورد تاییدیه ایمنی آسانسور صادر شده است.

وی با بیان اینکه تاییدیه های آسانسور یکساله هستند، افزود: پس از یکسال مالک باید نسبت به استانداردسازی مجدد آسانسورها براساس چک لیست های تعریف شده در استاندارد ملی اقدام کند.

وی با بیان اینکه اسانسورهای غیر استاندارد با دستور مقام قضایی پلمب می شود، عنوان کرد: پلمب آسانسورهای غیر استاندارد از تیرماه سال گذشته در استان آغاز که موارد زیادی از آسانسورهای پلمب شده مربوط به دستگاه های اجرایی بودند که پس از گرفتن مهلت و رفع نقص تاییدیه ایمنی آسانسورها صادر شده است.

قنبریان تاکید کرد: افراد با ارسال کد ۱۰ رقمی ایمنی آسانسور به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷  از اعتبار تاییدیه آسانسور مطلع خواهند شد.

مدیرکل استاندارد لرستان گفت: پنج شرکت بازرسی تحت نظارت  اداره کل استاندارد در لرستان فعال است و همچنین شرکت های نصاب نیز از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت پروانه مونتاژ و بهره برداری دارند.

وی افزود: شرکت های نصاب تحت نظارت  بازرسی اداره کل استاندارد قرار دارند و ضریب اجرای آنها از این طریق مشخص می شود.

قنبریان در مورد مشکلات آسانسورهای مسکن مهر بیان کرد: این آسانسورهای شخصی هستند و جهت بازرسی نیازمند دستور قضایی و یا درخواست مدیر و مالک ساختمان هستیم.

وی ادامه داد: این آسانسورها به لحاظ ساختاری دچار مشکل هستند و امکان دریافت تاییدیه ندارد و در صورت رفع نقص و بازرسی تاییدیه ایمنی صادر خواهد شد.

۱۵۹ تجهیزات بازی در سطح پارک ها و شهربازی های لرستان استاندارد هستند

مدیرکل استاندارد لرستان گفت: یکی از وظایف استاندارد و شرکت های بازرسی نظارت بر وسایل بازی در پارک، شهربازی و زمین های بازی است که مشمول استاندارد اجباری هستند.

وی با بیان اینکه امسال ۵۶۶ مورد بازرسی از تجهیزات بازی در استان انجام شده است، افزود: در حال حاضر ۱۵۹ وسیله بازی در سطح استان دارای مجوز استاندارد است.

قنبریان با بیان اینکه از مجموع وسایل بازی در استان تعداد بسیار کمی استاندارد است، ادامه داد: شهرداری ها مکلف به استانداردسازی این تجهیزات هستند و یا اینکه باید نسبت جمع اوری آنها اقدام کنند که شهرداری خرم آباد در این حوزه کمترین همکاری را دارد.

وی اظهار داشت: اکنون ۱۷ وسیله شهربازی کیو مجوز استاندارد کسب کرده اند و چهار مورد نیز در مرحله تکمیل شرایط لازم جهت دریافت مجوز است. 

وی ادامه داد: تجهیزات بازی باید هر سه ماه یکبار بررسی و مجوز لازم را دریافت کنند.

۲ هزار و ۶۸۵ مورد بازرسی از بازار لرستان انجام شد

مدیرکل استاندارد لرستان گفت: ۵۲۳ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی استان انجام و ۶۴۹ مورد نیز در سطح بازار استان نمونه برداری شده است.

وی با اشاره به لزوم درج تاریخ تولید فرآورده های غذایی و علام استاندارد بیان کرد: با حضور نمایندگان سازمان صنعت و معدن و تجارت و تعزیرات موضوع کم فروشی واحدهای تولیدی در حال بررسی است.

قنبریان با تاکید بر اینکه استانداردسازی جایگاه های CNG اجباری است، گفت: بررسی جایگاه های سوخت بصورت ادورای انجام می شود اما متاسفانه جایگاه های تحت پوشش شهرداری بصورت مرتب استانداردسازی نمی شوند و خیلی از جایگاه ها جهت قطع گاز معرفی شده اند.

وی با اشاره به نازل های سوخت مایع در استان افزود: هرسه ماه یکبارها نازل ها بازرسی و مجوز استاندارد این نازل ها صادر می شود.

وی افزود: واحدهای خدماتی هتل، زائرسراها و واحدهای اقامتی براساس چک لیست های موجود بازرسی می شود و اکنون نیز مرحله دوم این نظارت ها در حال انجام است و حتی  نظارت مدارس نیز براساس چک لیست های تعریف شده استاندارد در قالب این طرح در حال بررسی هستند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha