تغییر الگوی کشت موجب ۳‌هزار میلیارد تومان بهره‌وری اقتصادی در خراسان‌شمالی می‌شود

بجنورد- ایرنا- سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: اجرای طرح‌های الگوی کشت در این استان موجب سه هزار میلیارد تومان بهره‌وری اقتصادی در بخش کشاورزی استان می شود.

به گزارش ایرنا، ناصر فخرموحدی روز شنبه در جلسه برنامه‌ریزی طرح اصلاح الگوی کشت خراسان شمالی اظهارداشت: هدف اجرای الگوی کشت در بخش کشاورزی موجب افزایش بهره وری، حفظ منابع پایه و بهبود وضعیت اقتصادی می شود.

وی تصریح کرد: بخش کشاورزی بر مدار اصول و برنامه ریزی مشخص حرکت نمی کند و اجرای طرح الگوی کشت بسیاری از چالش های این بخش را برطرف می کند.

فخر موحدی بر افزایش تولیدات بخش کشاورزی در راستای امنیت غذای، تولید محصولات استراتژیک و توسعه صادرات تاکید کرد و افزود: در اجرای این طرح تمامی دستگاه های اجرایی باید مشارکت کنند.

وی بیان کرد: برداشت ۱۰۵ هزار تن گندم در خراسان شمالی نقطه عطفی در بخش کشاورزی استان محسوب می شود که با همکاری دولت و کشاورزان محقق شد.

فخر موحدی ادامه داد: در اجرای این طرح باید کشت محصولات استراتژیک و کم آب طلب در اولویت قرار گیرد.

اهمیت برنامه های تشویقی برای اجرای طرح

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این جلسه بر اجرای طرح الگوی کشت در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: سند الگوی کشت در سطح کشور رونمایی شد اما با توجه به اینکه برای عملیاتی شدن این مهم نیازمند همکاری و مساعدت چندین وزراتخانه است برای اجرا هنوز به استان ها ابلاغ نشده است.

محمد محمد زاده افزود: فعالیت و کمک وزارتخانه های مربوط از جمله نیرو، اقتصاد و دارایی و سایر در کنار هم می تواند منجر به اجرای عملی این طرح شود.

وی اظهارداشت: برای اجرای الگوی کشت نیز باید دولت برنامه های تشویقی و حمایتی داشته باشد تا کشاورزانی که محصولات با درآمد بیشتر را کشت می کنند ترغیب به کشت محصولات مورد نظر شوند.

وی گفت: در اجرای طرح الگوی کشت ۳۰ هزار میلیارد تومان  اعتبار مورد نیاز برای حمایت بخش کشاورزی در سطح کشور برآورد شده است که این میزان در بودجه سال‌ آینده قرار خواهد گرفت.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: کشت قراردادی گندم آبی در این استان مورد تاکید است و کشاورزان با اجرای این طرح برای تامین کود، سم و تخفیف های بیمه مورد حمایت قرار می گیرند.

محمد زاده اضافه کرد: در این استان ۱۴۵ هزار هکتار اراضی آبی و ۱۶۰ هزار هکتار اراضی دیم دارد که سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول تولید می شود.

الگوی کشت طرحی است که ۱۸ مهر ماه سال ۱۴۰۱ به عنوان یک سند راهبردی بخش کشاورزی با حضور مسوولان کشوری و در دومین جلسه شورای عالی آب در دولت سیزدهم رونمایی شد.

اجرای الگوی کشت در کشور کاهش ۶ درصدی مصرف آب معادل (۳ میلیارد مترمکعب)، افزایش ۱۸ درصدی بهره‌وری آب، افزایش ۱۱ درصدی تولید، صرفه‌جویی ۲.۲ میلیارد دلاری ارزی، افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولیدات دیمزارها، افزایش ۱۵۸ درصدی تولید دانه‌های روغنی را موجب می‌شود.

همچنین در این طرح بخشودگی ۵۰ درصدی آب‌بها به‌ازای افزایش بهره‌وری تخفیف ۵۰ درصدی به کشاورزان از مشوق‌های این طرح است البته پرداخت انواع تسهیلات در بخش کشاورزی از سال آینده مشروط به اجرای الگوی کشت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ می‌شود.

سهم بخش کشاورزی خراسان شمالی ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha