اعتبارات پژوهش و فناوری تا ۴ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد

تهران- ایرنا- شرکت‌کنندگان در پنجاه‌وهفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در بیانیه‌ای بر تامین مالی پایدار پژوهش و فناوری و تحقق تخصیص اعتبارات تا چهار درصد از تولید ناخالص داخلی مطابق اسناد بالادستی، تاکید کردند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، در بیانیه پایانی پنجاه‌وهفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی کشور و پارک های علم و فناوری آمده است: در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر شتاب رشد علمی و نوآوری، دستیابی به مرجعیت علمی و تبدیل دانش به فناوری و حل مسائل کشور، شرکت‌کنندگان در اجلاس بر اتخاذ تدابیر لازم برای تحقق منویات معظم له در عرصه علم و فناوری تاکید کردند.

این بیانیه می افزاید: اعضای نشست ضمن استقبال از فعال‌سازی شورای عالی عتف، از حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در جلسه شورا پس از گذشت ۱۱ سال سپاس‌گزاری کردند و امیدوارند این شورا در حوزه وظایف خود؛ شامل سیاست­‌گذاری در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری، نظام تامین مالی پژوهش و فناوری و نظارت و ارزیابی بیش از پیش منشا تصمیمات تاثیرگذار باشد. شرکت‌کنندگان در اجلاس ضمن تاکید بر اهمیت حفظ حریم و رعایت ساحت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری در چارچوب قوانین و مقررات کشور، بصیرت و هوشیاری اساتید، محققان و دانشجویان برای خنثی سازی فتنه دشمنان را ضروری دانستند.

در بیانیه پایانی این اجلاس (۲۶ و ۲۷ مهر) همچنین آمده است: شرکت کنندگان باور دارند سرمایه‌گذاری در پژوهش و فناوری، علاوه بر نگهداشت نخبگان و ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان، مدیریت هوشمند آینده کشور را تضمین می­‌کند، بنابراین تامین مالی پایدار پژوهش و فناوری و تحقق تخصیص اعتبارات تا ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی مطابق اسناد بالادستی، تاکید می کنند. همزمان با افزایش رقابت پذیری و نقش آفرینی موثر دانشگاه‌­ها در جامعه همچنین ارتقای جایگاه و رتبه دانشگاه‌­ها در سطح بین­‌المللی، رویت‌­پذیری به یک ضرورت انکار ناپذیر تبدیل شده است. لازم است دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌­های علم و فناوری به لایه های رویت‌پذیری در سطوح مختلف اهتمام ورزند و وضعیت را از طریق سیاست­گذاری مناسب، توانمندسازی اعضا و توسعه زیرساخت­ ها بهبود بخشند. همچنین اقداماتی همچون نمایه سازی نشریات علمی در پایگاه های معتبر بین ­المللی به عنوان یکی از ابزارهای مهم و اثربخش در حوزه مرجعیت علمی و دیپلماسی علم و فناوری، باید تداوم یابد.

اعتبارات پژوهش و فناوری تا ۴ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد


شرکت کنندگان در اجلاس در راستای نگاه ساختارمند به حکمرانی و سیاست­گذاری دانش‌بنیان و فناوری محور و تسهیل نفوذ نوآوری در اکوسیستم (زیست بوم) فناوری و نوآوری، ضمن بازنگری قوانین موجود، نظر به ابلاغ "قانون جهش تولید دانش بنیان" و "آیین نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" و تدوین دستوالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های مربوطه بر اتخاذ تدابیر و اقدام عاجل برای اجرایی شدن مفاد مقررات مذکور با تشریک مساعی تمام ذی‌نفعان تاکید کردند. حاضران برای فرهنگ‌سازی، توانمندسازی و شناسایی استعدادهای برتر، شرکت‌کنندگان در اجلاس بر تدوین آیین‌نامه و اعطای " نشان ملی مالکیت فکری" و "جایزه ملی ویژند (برند) " تاکید کردند.  


این بیانیه می‌افزاید: ارتقای توانمندی‌­ها و مهارت‌­های کارافرینی دانشجویان و دانش آموختگان مستلزم اجرای برنامه­‌ها و روش‌­های مختلفی است. بر این اساس بر ضرورت اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌­ها و مراکز آموزش عالی، تاکید شد.  شرکت کنندگان در اجلاس بر رفع موانع صدور گواهی‌های مفاصا حساب طرح‌های پژوهشی از سوی سازمان تامین اجتماعی، و نهادینه کردن بیمه در فعالیت‌های پژوهشی، فناوری و نوآوری جهت کاهش خطر سرمایه‌گذاری تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: ماموریت‌های مناسبی برای تمام موسسات مذکور برای تمرکز دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌­های علم و فناوری بر نیازها و مزیت‌های استان‌های کشور، باید تعیین شده و بر اساس این ماموریت‌ها، زنجیره ارزش محصولات و تولیدات صنعتی و کشاورزی در استان‌های کشور شناسایی و بهره ‌برداری شود. شرکت کنندگان در اجلاس تاکید کردند که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، روش‌ها و آیین‌نامه‌های حمایتی و تشویقی برای بهره‌برداری مناسب از طرح فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت را تدوین و ضمن تسهیل حضور اعضای هیات علمی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، زمینه‌ را برای همکاری‌های اثربخش و بلندمدت با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها فراهم کنند.

همچنین در این بیانیه برای هدفمندسازی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی، بر تدوین شیوه نامه­‌ها و مشوق­‌های لازم برای پایان نامه‌­ها و رساله های تقاضا محور در دانشگاه‌­ها و پژوهشگاه‌­های کشور متناسب با شرایط و حوزه­ های تخصصی، تاکید شد.

شرکت کنندگان در اجلاس نیز نسبت به ارتقای کارکرد صندوق‌های پژوهش و فناوری در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و تشکیل صندوق پشتیبان بیمه پژوهش و فناوری تاکید کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha