میانگین سرانه مصرف آب در کشور ۴۱ لیتر بیشتر از الگو/ ذخایر آبی تهران وضعیت مناسبی ندارند

تهران- ایرنا- سرانه مصرف آب خانگی هر نفر در شبانه‌روز به حدود ۱۹۱ لیتر رسیده است، در حالی که بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب کشور، الگوی آب مصرف خانگی ۱۵۰ لیتر است که به این ترتیب میانگین سرانه مصرف آب در کشور ۴۱ لیتر از الگوی مصرف بیشتر است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، کشور ایران با قرارگیری در ناحیه خشک و نیمه‌خشک بیابانی یکی از کشورهایی است که از دیرباز با کم‌آبی مواجه بوده و در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی و گسترش و رشد زندگی شهری و ارتقای سطح بهداشت جامعه به‌ویژه لزوم توجه به موضوع شستشو در پاندمی کرونا نیز باعث افزایش مصرف آب و کاهش قابل‌توجه ذخایر آبی شده است.

آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی جدید تا ۲۴ مهرماه میزان بارندگی در کشور ایران به طور میانگین در حدود ۰.۸ میلی‌متر بوده، این در حالی است که میزان بارندگی بلندمدت در همین تاریخ در حدود ۴.۸ میلی‌متر بوده است.

علاوه بر کاهش بارندگی طی سال‌های اخیر و سال آبی جاری اطلاعات آب‌وهوایی نشان می‌دهد که میانگین دما در مهرماه جاری در اکثر استان‌های کشور از میانگین بلندمدت بیشتر بود و درکل کشور در حدود ۲ درجه سانتی‌گراد دمای میانگین در روز ۲۴ مهرماه از میانگین بلندمدت مشابه بیشتر بوده است.

در کلان‌شهر تهران نیز آمارها حاکی از این است که ذخایر آبی وضعیت مناسبی ندارند؛ در ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱ میزان مصرف آب تهران در حدود ۳ میلیارد و ۱۸۷ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۲.۱ درصد افزایش داشته است.

ذخایر مخازن سدهای تهران نیز در حدود ۳۶۱ میلیون مترمکعب است درحالی‌که در سال گذشته در همین تاریخ حجم ذخایر سدهای تهران در حدود ۴۴۱ میلیون مترمکعب بوده که نشان‌دهنده کاهش حدود ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

در کشور ایران به طور میانگین سرانه مصرف کل در حدود ۲۳۳ لیتر به‌ازای هر نفر در شبانه‌روز شامل مصارف خانگی، تجاری، صنعتی است و در حالی سرانه مصرف خانگی به حدود ۱۹۱ لیتر به‌ازای هر نفر در شبانه‌روز رسیده که الگوی آب مصرف خانگی طبق شرکت آب و فاضلاب کشور حدوداً ۱۵۰ لیتر بوده و نشان‌دهنده افزایش ۴۱ لیتری است.

دراین‌رابطه "علی سید زاده" مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت آبفای کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور و باتوجه‌به وضعیت موجود بیش از گذشته ضروری است به مقوله مدیریت بهینه مصرف آب توجه کنیم، افزود: تغییر رفتار مصرف آب می‌بایست در اولویت همه مردم قرار گرفته تا بتوانیم از شرایط کم‌آبی بدون مشکل عبور کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تغییر رفتار مصرفی در حوزه آب به عوامل متعددی از جمله بازدارنده‌هایی از جنس تعرفه و قانون - افزایش سطح آگاهی از طریق آموزش و تبلیغات مؤثر و استفاده از روش‎های صرفه‌جویی در مصرف آب به‌ویژه استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب وابسته است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف شرکت آبفای کشور با اشاره به راهکارهای مدیریت مصرف گفت: با استفاده از انواع تجهیزات کاهنده مصرف آب از جمله سر دوش‌های کم‌مصرف با قابلیت اختلاط آب‌وهوا - سرشیرها یا پرلاتورهای کاهنده مصرف، فلاش‌تانک‌های کم‌مصرف می‌توان حداقل به میزان ۳۰ درصد در مصرف آب یک خانواده صرفه‌جویی کرد.

به گفته سید زاده، یکی از اقدامات مهم دیگر کاهش مدت‌زمان استفاده از آب است که آمارها نشان می‌دهد بیشترین مصرف آب در یک ساختمان مربوط به استحمام و سرویس بهداشتی است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف شرکت آبفای کشور گفت: به‌ازای هر دقیقه باز بودن سردوشی حمام در حدود ۱۵ تا ۲۰ لیتر آب مصرف می‌شود که معادل حداقل ۱۰ بطری آب ۱.۵ لیتری است، اما اگر مدت‌زمان باز بودن سردوشی حمام حداقل ۵ دقیقه کاهش یابد در مصرف آب یک نفر در هر بار استحمام حداقل ۷۵ لیتر آب معادل ۵۰ بطری آب ۱.۵ لیتری صرفه‌جویی خواهد شد.

بنابراین، آمار و ارقام گویای ضرورت همکاری و همراهی بیش‌ازپیش مردم است، هرچند که باید برای مدیریت تأمین آب کشور گام‌هایی اساسی برداشت، اما بااین‌حال نمی‌توان نیاز تلاش همگانی برای گذر از شرایط خشکسالی امسال را نفی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha