از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

تهران-ایرنا- احضار ترامپ، رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین از سوی روسیه، نگرانی بایدن از احتمال پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و ریاست ایرنا بر اوآنا و تقویت تعامل میان خبرگزاری‌های عضو؛ مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**ریاست ایرنا بر اوآنا موجب تقویت تعامل میان خبرگزاری‌های عضو خواهد شد

شماری از فعالان رسانه های خارجی که برای شرکت در هجدهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) به تهران سفر کرده اند، با اشاره به اهمیت و جایگاه رسانه درتنویر افکار عمومی ابراز امیدواری کردند اجلاس تهران زمینه تعامل وهمکاری هرچه بیشتر خبرگزاری های کشورهای عضورا فراهم سازد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

شماری از مدیران ارشد و نمایندگان رسانه های کشورهای ژاپن؛ بلغارستان؛ جمهوری آذربایجان؛ ترکیه و فیلیپین که طی دیشب و امروز (شنبه) وارد تهران شده اند؛ با حضور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی از بخش های مختلف ایرنا دیدن کردند.

فعالان رسانه ای کشورهای یادشده در نشستی با مدیران ایرنا، با ابراز خرسندی از سفر به تهران ابرازامیدواری کردند در دوران ریاست دوره ای ایرنا بر اجلاس اوآنا شاهد رشد و توسعه همکاری های رسانه ای میان کشورهای عضو این اتحادیه رسانه ای منطقه ای باشند.

فعالان رسانه های یادشده خاطر نشان کردند که بدون تردید اجلاس اوآنا به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)؛ اجلاس تاثیرگذاری خواهد بود و امیدواریم نشست تهران به تقویت و توسعه همکاری های دوجانبه و چندجانبه میان خبرگزاری های کشورهای عضو منجر شود.

میهمانان شرکت کننده در اجلاس تهران، همچنین با حضور در تحریریه های خبر خارجی و داخلی ایرنا و گفتگو با سردبیران بخش های مختلف، در جریان فرایند تهیه، تولید و انتشار اخبار در خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفتند.

هجدهمین اجلاس مجمع عمومی خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در تهران برگزار می شود.

در این نشست، ریاست دوره ای اوآنا به مدت سه سال از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) واگذار خواهد شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی با قدمتی حدود ۹۰ سال در حال حاضر علاوه بر زبان فارسی، تولیدات خود را به ۹ زبان دیگر شامل انگلیسی، عربی، فرانسه، آلمانی، روسی، ترکی استانبولی، اسپانیولی، اردو و چینی منتشر می کند.

در آستانه برگزاری اجلاس مجمع عمومی اوآنا، چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین در تهران در یادداشتی اختصاصی برای ایرنا نوشت: اطمینان داریم این دوره از اجلاس مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه ضمن تداوم سیر تقویت درک و شناخت متقابل بین رسانه های حاضر، موجبات ترغیب و تحریک همگان به تعامل با یکدیگر و همدلی را فراهم آورده و در فضایی مشترک، حرکت رو به رشد رسانه های این حوزه برای تحقق توسعه مشترک و دوستی و نزدیک شدن بیش از پیش ملل کشورها و همچنین مواجهه مشترک با چالش های جهانی را فراهم خواهد آورد.

https://irna.ir/xjKPD۴

**کارزار رسانه‌ای ضدایرانی؛ ادعای جدید فعال شدن هکرها در انتخابات کنگره آمریکا

امپراطوری رسانه‌ای - تبلیغاتی آمریکا که این روزها به شدت علیه جمهوری اسلامی ایران فعال شده، از ناآرامی‌ها و پهپادهای ادعایی، حالا به ادعای فعال شدن هکرهای ایرانی در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا رسیده است.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

پلیس فدرال آمریکا (اف‌ بی‌ آی) ادعا کرد یک گروه هکری مرتبط با دولت ایران که پیشتر تلاش کرده بود در انتخابات سال ٢٠٢٠ ریاست جمهوری آمریکا دخالت کند، در تلاش برای دخالت در انتخابات میاندوره‌ای کنگره است که قرار است ۱۷ آبان ماه برگزار شود.

اف بی آی در بیانیه خود ادعا کرده است که گروه "ایمن نت پاسارگاد" در تلاش برای هک‌ و انتشار اطلاعات بوده و ممکن است سازمان‌های آمریکایی را هدف حملات خود قرار دهد.

وزارت خزانه داری آمریکا سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) این شرکت و ۶ شخص مرتبط با آن را به اتهام تلاش برای ارعاب و تاثیرگذاری بر رای‌دهندگان آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰  تحریم کرد.

اف بی آی در بیانیه خود آورده است که این شرکت عمدتا به دلیل هدف قرار دادن شرکت‌های صهیونیستی شناخته می‌شود.

اف ‌بی‌ آی اکتبر سال ۲۰۲۰ ادعا کرده بود ایران پشت پرده مهمترین تلاش خارجی برای تاثیرگذاری بر انتخابات آن سال بود.

همچنین ادعا شده بود دموکرات‌های ایالت فلوریدا چند هفته پیش از برگزاری انتخابات ایمیل‌هایی دریافت کرده بودند که به آنها می‌گفت جمهوریخواه شوند.

به رغم آنکه جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را رد کرد اما وزارت خزانه داری آمریکا در جهت تائید ادعاهایش دو ایرانی را متهم به تلاش برای تاثیر بر روند ثبت نام رای دهندگان در ۱۱ ایالت کرد.

وخامت اوضاع اقتصادی در آمریکا با افزایش تورم و بازارهای متزلزل سهام، مشکلاتی را برای دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره ۲۰۲۲ ایجاد کرده و آنها را به سمت تدابیر احتیاطی مخفیانه در صورت عملکرد ضعیف در انتخابات کنگره سوق داده است.

به گزارش تارنمای هیل، جو بایدن و دموکرات‌ها در شرایطی که تلاش می‌کنند از حفظ کرسی‌های اکثریت در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا دفاع کنند، با مخالفت‌های جدی سیاسی ناشی از تورم بالا، بازارهای سهام نامطمئن و تعمیق نگرانی از رکود مواجه هستند.

تازه ترین نظرسنجی به عمل آمده درخصوص انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا که قرار است ۱۷ آبان ماه در این کشور برگزار شود، از افزایش احتمال کنترل مجلس نمایندگان توسط حزب جمهوریخواه خبر می‌دهد.

تارنمای شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» گزارش داد: بنابر نتایج نظرسنجی مشترک این شبکه خبری و موسسه «یوگاو» (YouGov)، اکثر رای دهندگان آمریکایی ترجیح می‌دهند حزب جمهوریخواه کنترل (اکثریت) مجلس نمایندگان در کنگره آمریکا را در اختیار گیرد.

انتخابات میاندوره‌ای آمریکا قرار است هشتم ماه نوامبر ۲۰۲۲ برابر با ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار شود. در این انتخابات تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از یکصد کرسی مجلس سنا به رقابت گذاشته می‌شود، همزمان نامزدهای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برای تصاحب سمت فرمانداری در ۳۶ ایالت از آمریکا نیز به رقابت خواهند پرداخت.

https://irna.ir/xjKPnt

**بهانه‌ تراشی اتحادیه اروپا برای بررسی تحریم‌های بیشتر علیه ایران

کاترین کولونا وزیر امورخارجه فرانسه گفت که اتحادیه اروپا بررسی تحریم‌های بیشتر علیه ایران را به اتهام دادن هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه آغاز کرده است.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

کولونا جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه، در پاسخ به این پرسش که آیا اتحادیه اروپا در بحبوحه گزارش‌های ادعایی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در نظر دارد تحریم‌های بیشتری را علیه ایران بررسی ‌کند یا خیر، گفت: روز دوشنبه، ما تصمیم گرفتیم که در مورد پاسخ‌هایی که در صورت لزوم باید داده شود، کار کنیم.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز جمعه در تداوم کارزار رسانه‌ای ضد ایرانی غرب مدعی حضور نیروهای ایران در کریمه برای آموزش به نیروهای روسی و نیز دریافت بیشتر پهپادها از سوی روسیه شد.

آمریکا در حالیکه از آغاز جنگ اوکراین تاکنون، حدود ۱۸ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است، مدت‌ها است ایران را به ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین متهم می‌کند که این موضوع از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به شدت رد شده است.

رسانه‌ها و مقامات غربی در روزهای اخیر به فضاسازی درباره ادعای ارسال موشک و پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین شدت بخشیده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد برخی از قطعنامه‌های شورای امنیت مانند ۲۲۳۱ به ما اختیار می‌دهد که صنایع دفاعی ایران را تحریم کنیم.

ادعاهای پهپادی علیه ایران در حالی است که است که امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از وی خواست از سوء استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص جنگ اوکراین و ادعاهای بی اساس در مورد ایران جلوگیری کند.

ایروانی تاکید کرد، محدودیت‌های ذکر شده در پاراگراف ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر ۲۰۲۰ پایان یافته و از آن زمان هیچکدام از اقدامات ایران در جهت تامین، فروش یا انتقال سلاح یا مواد مرتبط به آن به دیگر کشورها تحت قطعنامه ۲۲۳۱ نبوده است.

سفیر و نماینده  ایران در سازمان ملل همچنین ادعای اوکراین در مورد پاراگراف ۴ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز یک تفسیر نادرست و خودسرانه از قطعنامه و روح این پاراگراف دانست.

وی تاکید کرد: پاراگراف ۴ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ بطور روشن به محدودیت‌های اقلام، مواد تجهیزات، کالا و تکنولوژی در ارتباط با توسعه سیستم موشک‌های دارای سلاح هسته‌ای اشاره می‌کند.

ایروانی در نامه‌ای، پیشنهاد اوکراین مبنی بر دیدار کارشناسان سازمان ملل از این کشور برای بازرسی از قطعات پهپادهای سقوط کرده و مرتبط ساختن آن با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد توافق هسته‌ای ایران را فاقد هرگونه پایه حقوقی در چارچوب قطعنامه مذکور دانست.

https://irna.ir/xjKPnG

**شورای مشترک بازرگانی ایران و پاکستان تشکیل می‌شود

سرکنسول کشورمان در شهر «کراچی» با اعلام سفر آتی رئیس اتاق بازرگانی ایران در راس یک هیات تجاری به پاکستان، گفت: ایران و پاکستان تفاهم‌نامه تشکیل شورای مشترک بازرگانی را امضا خواهند کرد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

«حسن نوریان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر بندری کراچی مرکز ایالت سِند در جنوب پاکستان طی ‌کنفرانس خبری پیرامون روابط دوجانبه، مناسبات اقتصادی و تجاری به ویژه رویدادهای اخیر در کشورمان سخن گفت.  

نوریان با اشاره به لزوم توسعه همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی ۲ کشور همسایه، گفت: هفته جاری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در راس یک هیات تجاری به شهرهای کراچی و لاهور سفر خواهد کرد و در طول این بازدید نشستی مهم با رئیس و اعضای فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان برگزار شده و ۲ یادداشت تفاهم در زمینه تشکیل شورای مشترک بازرگانی بین ایران و پاکستان و همچنین تفاهم نامه حل و فصل اختلافات تجاری و داوری امضا خواهد شد.  

وی افزود که دیدارهای رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر پاکستان در حاشیه اجلاس سران شانگهای در سمرقند و مجمع عمومی سازمان ملل در توسعه روابط فی مابین و کمک به بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور اطمینان بخش است.  

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی در پاسخ به پرسش خبرنگاران پاکستانی پیرامون رخدادهای اخیر در ایران گفت: همه ما ایرانیان از فوت هموطن جوانمان متاثر شدیم و مقام معظم رهبری هم در سخنان خودشان از فوت این شهروند ابراز تاسف کرده و این ضایعه را تسلیت گفتند. رییس جمهور ایران نیز طی تماس تلفنی با خانواده مرحوم مهسا امینی، ضمن عرض تسلیت، بر پیگیری فوری و دقیق علت حادثه تاکید کرد و در این رابطه وزیر کشور مسئول رسیدگی به پرونده شد.

نوریان گفت: مجلس شورای اسلامی نیز به نمایندگی از ملت ایران موضوع را به سرعت و با دقت مورد پیگیری و رسیدگی قرار داد و همچنین کمیسیونی متشکل از نوزده پزشک متخصص و حاذق در سازمان نظام پزشکی پرونده ایشان را مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد مرگ این هم‌وطن ناشی از سابقه بیماری قبلی بوده است.

وی ادامه داد: گروههای تجزیه طلب و مخالفان با حمایت برخی از کشورهای خارجی فوت این شهروند ایرانی را به ابزاری برای تهییج احساسات جوانان قرار داده و خرابکاران روی سه عنصر جنسیت گرایی، قومیت گرایی و فرقه گرایی متمرکز شدند.  

سرکنسول ایران با اشاره به اینکه در ایران به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا و غرب، مشکلاتی در حوزه اقتصادی، تورم و گرانی وجود دارد، تاکید کرد: اگر چه طیفی از جامعه به شرایط اقتصادی فعلی انتقاد دارند، اما انتقاد سازنده  مردم از نحوه مدیریت موضوعات اقتصادی با آشوب خیابانی تفاوت ماهوی دارد و مردم ایران با اغتشاش و آشوب مخالفند.

سرکنسول ایران، ایجاد فاصله بین نسل جوان و حاکمیت را یکی از نقشه های شوم علیه ملت ایران توصیف کرد و خواستار هوشیاری جوانان در برابر موج سواری رسانه های معاند شد.

https://irna.ir/xjKPr۸
**تاجیکستان از کریدور جدید ترانزیتی در مسیر ایران خبر داد

وزیر حمل و نقل تاجیکستان از افتتاح کریدور چندوجهی چین-تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه در قسمت تاجیکستانی خبر داد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

عظیم ابراهیم در کنفرانس بین المللی با عنوان "لجستیک و مزایای آن در توسعه ارتباطات حمل و نقل بین تاجیکستان و کشورهای منطقه" که اخر هفته گذشته برگزار شد مسیر جدیدی برای حمل کالا از چین به ترکیه از طریق تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران ارائه  کرد که بخش تاجیکستانی آن در کولاب این کشور افتتاح شده است.

وی گفت که انتظار می رود محموله ها در طول مسیر جدید با روش های مختلف حمل و نقل شامل قطار، کامیون ها؛ کشتی ها؛ و هواپیما ترانزیت و تحویل داده شوند.

به گزارش مرکز مطبوعاتی وزارت حمل و نقل تاجیکستان، عظیم ابراهیم با اشاره به اینکه کریدور چندوجهی بین چین و ترکیه به احیای جاده بزرگ ابریشم کمک می کند، گفت: استفاده از این کریدور در کاهش مسافت و کاهش هزینه حمل کالا و یکپارچگی اقتصادی منطقه ای نسبت به کریدورهای موجود موثر است.

به گفته وی، در حال حاضر پروژه اتوماسیون سیستم مدیریت در حال اجراست و کار بر روی معرفی موقعیت آنلاین جابجایی کالا از طریق خاک تاجیکستان در حال انجام است.

عظیم ابراهیم تصریح کرد: «مسائل مربوط به معرفی بارنامه الکترونیکی، سامانه نوبت دهی الکترونیکی و سایر فرصت ها در حال بررسی است. وی افزود : این فرصت ها رویه ها و فرآیندهای لجستیکی را ساده می کند.

به گزارش آسیا پلاس بخش های حمل و نقل و لجستیک کارآمد و مقرون به صرفه به تاجیکستان این امکان را می دهد که نه تنها به فعالیت اقتصادی و ایجاد انسجام اجتماعی و سیاسی در داخل مرزهای خود کمک کند، بلکه از موقعیت جغرافیایی اش نیز نهایت استفاده را ببرد و به عنوان کریدور ترانزیتی بین اقتصادهای پویا و رو به رشد شرق و غرب عمل کند.

https://irna.ir/xjKPtv

**نگرانی بایدن از احتمال پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از احتمال پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای هشتم نوامبر (۱۷ آبان) ابراز نگرانی کرد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی در سخنانی گفت: اگر جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای کنگره پیروز شوند، کسری بودجه و در نتیجه مالیات بر قشر متوسط افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: برخلاف جمهوریخواهان، ما خواهان پایین آوردن قیمت بنزین در آمریکا هستیم.

بایدن ادعا کرد موفق شدیم کسری ۱.۴ تریلیون دلاری بودجه را برطرف کنیم که بی سابقه بوده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین ادعا کرد در جنگ مردم اوکراین در کنار آنان می‌ایستیم.

وی با بیان اینکه حمایت ما از اوکراین، حمایت از اروپا و ناتو است، گفت که درک نمی‌کنم  چرا جمهوریخواهان می‌گویند ممکن است این حمایت را متوقف کنند.

وخامت اوضاع اقتصادی در آمریکا با افزایش تورم و بازارهای متزلزل سهام، مشکلاتی را برای دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره ۲۰۲۲ ایجاد کرده و آنها را به سمت تدابیر احتیاطی مخفیانه در صورت عملکرد ضعیف در انتخابات کنگره سوق داده است.

به گزارش تارنمای هیل، جو بایدن و دموکرات‌ها در شرایطی که تلاش می‌کنند از حفظ کرسی‌های اکثریت در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا دفاع کنند، با مخالفت‌های جدی سیاسی ناشی از تورم بالا، بازارهای سهام نامطمئن و تعمیق نگرانی از رکود مواجه هستند.

تازه ترین نظرسنجی به عمل آمده درخصوص انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا که قرار است ۱۷ آبان ماه در این کشور برگزار شود، از افزایش احتمال کنترل مجلس نمایندگان توسط حزب جمهوریخواه خبر می‌دهد.

تارنمای شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» گزارش داد: بنابر نتایج نظرسنجی مشترک این شبکه خبری و موسسه «یوگاو» (YouGov)، اکثر رای دهندگان آمریکایی ترجیح می‌دهند حزب جمهوریخواه کنترل (اکثریت) مجلس نمایندگان در کنگره آمریکا را در اختیار گیرد.

انتخابات میاندوره ای آمریکا قرار است هشتم ماه نوامبر ۲۰۲۲ برابر با ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار شود. در این انتخابات تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از یکصد کرسی مجلس سنا به رقابت گذاشته می‌شود، همزمان نامزدهای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برای تصاحب سمت فرمانداری در ۳۶ ایالت از آمریکا نیز به رقابت خواهند پرداخت.

https://irna.ir/xjKPmV


**مقام حماس: کشورهای عربی سازش با رژیم اشغالگر را متوقف کنند

«عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب از کشورهای عربی خواست تا سازش با رژیم صهیونیستی را متوقف کنند.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

عزت الرشق گفت: از کشورهای عربی می‌خواهیم تا سازش با رژیم اشغالگر را متوقف و به هر نحوی برای توقف نقض حقوق ملت فلسطین از سوی این رژیم فشار بیاورند.

عضو دفتر سیاسی حماس اضافه کرد: ما از درخواست پارلمان عربی از جامعه جهانی برای ورود به موضوع محاصره نابلس توسط رژیم اشغالگر و پایان این محاصره قدردانی می‌کنیم.

پیش تر حازم قاسم سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در سخنانی تداوم محاصره این شهر توسط صهیونیست‌ها را نشانه‌ای از شکست سیستم امنیتی این رژیم برای مقابله با انتفاضه فلسطینی‌ها در کرانه باختری دانست.

رژیم صهیونیستی از اواسط هفته گذشته و درپی عملیات مقاومتی گروه مبارز "عرین الاسود" شهر نابلس را بسته است.

سران رژیم صهیونیستی تهدید کرده‌اند که علیه گروه مبارز عرین الاسود در شهر نابلس عملیات نظامی خواهند کرد.

سران رژیم صهیونیستی از بیش از سه ماه اخیر و به ویژه بعد از تجاوز نظامی سه روزه این رژیم به نوار غزه، با افزایش مقاومت مسلحانه و مردمی ملت فلسطین در کرانه باختری روبرو هستند.

با وجود همه این تدابیر امنیتی رژیم صهیونیستی، مردم و مبارزان فلسطینی در کرانه باختری بر شدت عملیات خود علیه نظامیان و شهرک نشینان این رژیم در کرانه باختری افزوده‌اند؛ به گونه‌ای که صدای بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران صهیونیست را درآورده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها ربوده است.

https://irna.ir/xjKPmP

**وحشت کانادا از افزایش خشونت‌ها / اتاوا خرید و فروش اسلحه را ممنوع کرد

دولت کانادا برای حفظ امنیت شهروندان این کشور از طریق مقابله با خشونت به وسیله سلاح گرم از روز جمعه توقف خرید و فروش اسلحه دستی را در این کشور ممنوع اعلام کرد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

دفتر نخست وزیری کانادا در بیانیه‌ای در این باره گفت: کانادایی‌ها حق دارند در خانه، مدرسه و مکان‌های عبادت خود احساس امنیت کنند. با افزایش خشونت با اسلحه در سراسر کانادا وظیفه ما این است که اقداماتی فوری برای حذف این سلاح‌های مرگبار از جوامع خود انجام دهیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ممنوعیت اسلحه دستی همراه با لایحه موسوم به C-۲۱ که استفاده از تسلیحات خاص به سبک تهاجمی را تعریف و ممنوع می‌کند و شامل بررسی پیشینه افراد نیز می‌شود، قوی ترین اقدامات کنترل اسلحه در ۴۰ سال اخیر کانادا است. لایحه C-۲۱ در حال حاضر توسط پارلمان کانادا در حال بررسی است اما به احتمال قریب به یقین به صورت قانون تصویب خواهد شد زیرا حزب اقلیت لیبرال ترودو از حمایت حزب دموکرات جدید برخوردار است.

این بیانیه می‌افزاید: تجمیع سلاح‌های دستی بخشی از طرح جامع دولت برای مقابله با خشونت و سلاح است. ما قبلاً بیش از یک هزار و ۵۰۰ نوع سلاح گرم تهاجمی را ممنوع و قوانین کنترل اسلحه خود را تقویت کرده‌ایم.

کانادا به نسبت همسایه جنوبی خود (آمریکا) از آمار جرم و جنایت کمتری برخوردار است با این حال در چند فقره تیراندازی و کشتار جمعی در این کشور، مقامات تصمیم گرفته‌اند قوانین مربوط به خرید و حمل سلاح را سخت‌تر کنند.

گسترش بی رویه خشونت در کشورهای غربی به ویژه آمریکا سبب شده تا عملا بسیاری از شهروندان این کشور در معرض خطر قرار گیرند و این موضوع کشورهای همسایه آمریکا به ویژه کانادا را نیز نگران کرده است.

بر اساس گزارش آمار کانادا که به تازگی منتشر شده، قتل‌های مربوط به سلاح گرم طی ۱۱ سال گذشته در این کشور ۳۷ درصد افزایش یافته است.

این گزارش همچنین نشان داد که در سال ۲۰۲۰، اسلحه‌های دستی در حدود ۷۵ درصد از سرقت‌های خشونت آمیز، همراه با ۶۰ درصد از قتل‌ها و سایر تخلفات منجر به مرگ و اقدام به قتل، دخیل بوده‌اند.

جرایم خشونت آمیز مرتبط با سلاح گرم، بخش کوچکی از جرایم خشونت‌بار گزارش شده توسط پلیس در کانادا را تشکیل می‌دهد.

در سال ۲۰۲۰، به عنوان سال اول همه‌گیری ویروس کرونا، ۸ هزار و ۳۴۴ قربانی جرایم خشونت‌آمیز گزارش‌شده توسط پلیس وجود داشت که در آن اسلحه در هنگام ارتکاب جرم کشف شد.

بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، افزایش قابل توجهی در میزان جرایم خشونت‌آمیز مرتبط با سلاح گرم در کانادا روی داده است.

نرخ قربانیان جرایم خشونت‌آمیز مرتبط با سلاح گرم در سال ۲۰۱۴ افزایش یافت و بیشترین افزایش ثبت شده بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ مشاهده شد. این افزایش در اکثر حوزه‌های قضایی در کانادا رخ داده است.

بخش عمده افزایش در میزان جرایم مرتبط با سلاح گرم بین دو دوره ۶ ساله در این کشور روی داده است.

در سال ۲۰۲۰، پلیس کانادا در مجموع ۷۴۳ قربانی قتل در کانادا یا نرخ ۱.۹۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر را گزارش کرد.

همچنین بر اساس تحقیقِ افکار عمومی که توسط اداره امنیت عمومی کانادا انجام گرفته است ۴۷ درصد از مردم این کشور بر این باورند که خشونت با اسلحه برای جامعه آنها تهدید محسوب می‌شود.

https://irna.ir/xjKPnB

**هشدار سازمان ملل درباره افزایش تنش در بحران اوکراین

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح با هشدار نسبت به اینکه بحران در اوکراین در مسیر تنش بیشتر قرار دارد، خواستار حل و فصل مسالمت آمیز آن شد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

رزماری دی کارلو معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح عصر جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان حفظ صلح و امنیت در اوکراین در خصوص اینکه بحران در اوکراین در مسیر تنش بیشتر قرار دارد، هشدار داد و خواستار حل و فصل مسالمت آمیز آن از طریق گفت وگوهای سیاسی و دیگر ابزارهای مسالمت آمیز با تاکید بر تمامیت ارضی اوکراین شد.

معاون دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت وخیم غیرنظامیان در اوکراین نیز هشدار داد و اعلام کرد که تا ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) حدود ۶ هزار نظامی کشته و بیش از ۹ هزار نفر زخمی شده‌اند.

دی کارلو با اشاره به حملات اخیر روسیه به مناطق و تاسیسات غیر نظامی در اوکراین، گفت که این حملات غیرقانونی علاوه بر بجا گذاشتن تلفات غیرنظامی، زیرساخت‌های حیاتی چون نیروگاه‌ها را مورد هدف قرار دادند.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: آسیب دیدن تاسیسات تولید انرژی اوکراین بر اثر حملات روسیه در کنار افزایش قیمت‌های گاز و زغال سنگ، میلیون‌ها غیرنظامی را در معرض تهدیدهای شدید قرار داده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت بر اساس سند ارائه شده از سوی کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق درباره اوکراین، دلایل منطقی مبنی بر وقوع جنایت‌های جنگی و نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی در اوکراین وجود دارد.

دی کارلو افزود به گفته این کمیسیون، سربازان روسی مسوول اکثریت قریب به اتفاق این جنایات بوده‌اند.

این مقام سازمان ملل با اشاره به تاثیر جهانی جنگ در اوکراین بر امنیت غذایی، انرژی و اقتصاد جهان، خواستار تمدید توافق نامه صدور غلات برای حفظ امنیت غذایی در سراسر جهان شد.

دی کارلو در عین حال بر لزوم دسترسی بدون موانع به مواد غذایی و کودهای روسیه نیز تاکید کرد.

https://irna.ir/xjKPnL

**روسیه ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان حفظ صلح و امنیت در اوکراین افزود، چنانچه سازمان ملل اقدام به اجرای تحقیقات نادرستی کند، در رابطه با آن تجدید نظر خواهیم کرد چرا که در این صورت دیگر بیطرف نخواهد بود.

نماینده دولت ولادیمیر پوتین در این نشست گفت که سازمان ملل حق ارسال تیم بررسی درباره استفاده از پهپادها در اوکراین را ندارد.

نبنزیا تاکید کرد: اطلاعات نادرستی را که غرب درباره خرید پهپاد از ایران منتشر می‌کند، رد می‌کنیم.

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: سازمان ملل باید درباره هرگونه نقض قطعنامه‌های شورای امنیت اقدام به بررسی بکند.

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در تداوم کارزار رسانه ای غرب علیه ایران مدعی شد ایران به روسیه پهپاد ارایه کرده و این اقدام نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در تداوم این ادعای آمریکا گفت از کارشناسان سازمان ملل انتظار داریم برای جمع آوری لاشه‌های پهپادها و تشخیص منشا آنها، به اوکراین سفر کنند.

سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل نیز در سخنانی ادعاهای غرب به ویژه آمریکا مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی از سوی روسیه در جنگ با کشورش را تکرار کرد.

وی همچنین گفت: اطلاعاتی در دست داریم مبنی بر اینکه روسیه عمدا در حال تدارک برای یک فاجعه تمام عیار در جنوب اوکراین از جمله نیروگاه برق آبی کاخوفکا است.

نماینده اوکراین ادامه داد اکنون باید اقدام فوری کرد تا روسیه فرصتی برای یک اقدام ترویستی دیگر نداشته باشد.

پیش از این، رزماری دی کارلو معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح عصر جمعه به وقت محلی در این نشست شورای امنیت سازمان ملل نسبت به اینکه بحران در اوکراین در مسیر تنش بیشتر قرار دارد، هشدار داد و خواستار حل و فصل مسالمت آمیز آن از طریق گفت وگوهای سیاسی و دیگر ابزارهای مسالمت آمیز با تاکید بر تمامیت ارضی اوکراین شد.

معاون دبیرکل سازمان  ملل درباره وضعیت وخیم غیرنظامیان در اوکراین نیز هشدار داد و اعلام کرد که تا ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) حدود ۶ هزار نظامی کشته و بیش از ۹ هزار نفر زخمی شده‌اند.

آمریکا در حالیکه از آغاز جنگ اوکراین تاکنون، حدود ۱۸ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است، مدت‌ها است ایران را به ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین متهم می‌کند که این موضوع از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به شدت رد شده است.

رسانه‌ها و مقامات غربی در روزهای اخیر به فضاسازی درباره ادعای ارسال موشک و پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین شدت بخشیده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد برخی از قطعنامه‌های شورای امنیت مانند ۲۲۳۱ به ما اختیار می‌دهد که صنایع دفاعی ایران را تحریم کنیم.

ادعاهای پهپادی علیه ایران در حالی است که است که امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از وی خواست از سوء استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص جنگ اوکراین و ادعاهای بی اساس در مورد ایران جلوگیری کند.

ایروانی تاکید کرد محدودیت‌های ذکر شده در پاراگراف ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر ۲۰۲۰ پایان یافته و از آن زمان هیچکدام از اقدامات ایران در جهت تامین، فروش یا انتقال سلاح یا مواد مرتبط به آن به دیگر کشورها تحت قطعنامه ۲۲۳۱ نبوده است.

سفیر و نماینده  ایران در سازمان ملل همچنین ادعای اوکراین در مورد پاراگراف ۴ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز یک تفسیر نادرست و خودسرانه از قطعنامه و روح این پاراگراف دانست.

وی تاکید کرد: پاراگراف ۴ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ بطور روشن به محدودیت‌های اقلام، مواد تجهیزات، کالا و تکنولوژی در ارتباط با  توسعه سیستم موشک‌های دارای سلاح هسته‌ای اشاره می‌کند.

ایروانی در نامه‌ای، پیشنهاد اوکراین مبنی دیدار کارشناسان سازمان ملل از این کشور برای بازرسی از قطعات پهپادهای سقوط کرده و مرتبط ساختن آن با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد توافق هسته‌ای ایران را فاقد هرگونه پایه حقوقی در چارچوب قطعنامه مذکور دانست.

https://irna.ir/xjKPnN


**مشاور ارشد ترامپ به ۴ ماه زندان محکوم شد

استیو بنن مشاور ارشد ترامپ به اتهام اهانت به کنگره توسط یک قاضی فدرال که از سوی ترامپ منصوب شده بود به ۴ ماه زندان محکوم شد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

روز جمعه قاضی فدرال کارل نیکولز (منصوب شده توسط ترامپ)، بنن را در هر دو موردی که پیش از این در ماه ژوئن در هیات منصفه فدرال مجرم شناخته شده بود، به ۴ ماه زندان (که هم‌زمان اجرا می‌شود) به علاوه ۶ هزار و ۵۰۰ دلار جریمه محکوم کرد.

بنن به دلیل بی‌اعتنایی به احضاریه‌های کمیته تحقیق و تفحص کنگره آمریکا در مورد حمله روز ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ به این کنگره و اتخاذ رویکردی تحقیرآمیز در مقابل این کمیته، به ۴ماه حبس محکوم شد.

حکم محکومیت بنن به ۴ ماه زندان، کوتاه‌تر از ۶ ماه زندان و جریمه ۲۰۰ هزار دلاری است که دادستان‌ها به دنبال آن بودند اما این حکم مجازات قابل توجهی برای تلاش‌های کمیته ۶ ژانویه مجلس نمایندگان است.

بنن که در مدت برگزاری دادگاه از خود چهره‌ای بی‌تفاوت به نمایش گذاشته بود، زمانی که قاضی اعلام کرد که او تا پس از طرح دعوای تجدیدنظر نیازی به گذراندن دوران محکومیت خود ندارد، پوزخند زد.

مارک مازای ۵۶ ساله نیز که در جریان حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱به ساختمان مجلس نمایندگان آمریکا سلاح گرم به همراه داشت پس از اعتراف در مورد حمله به یک افسر در آن روز و حمل غیرقانونی اسلحه گرم، به ۶۰ ماه زندان و پرداخت ۲ هزار دلار جریمه نقدی محکوم شد.

https://irna.ir/xjKPnR

**هشدار صنعا به شرکت‌های خارجی درباره غارت منابع نفتی یمن

کمیته عالی اقتصادی دولت نجات ملی یمن به شرکت‌های خارجی نسبت به غارت منابع نفتی این کشور هشدار داد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

کمیته عالی اقتصادی دولت نجات ملی یمن در واکنش به حمله به بندر الضبه استان حضرموت در بیانیه‌ای اعلام کرد، صادرات نفت خام یمن توسط کشورهای متجاوز و مزدوران آنها ممنوع است و باید این تصمیم دولت توسط هر طرف، نهاد یا کشوری جدی گرفته شود.

در این بیانیه آمده است: نفتکش «نیسوس کیا» که روز جمعه از غارت محموله نفتی توسط این کشتی جلوگیری شد، پرچم جزایر مارشال را داشت و از یکی از بندرهای کره جنوبی به حرکت درآمده بود.

کمیته عالی اقتصادی دولت نجات ملی یمن افزوده است: نفتکش کره‌ای قرار بود حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام به ارزش ۱۸۶ میلیون دلار را بارگیری کند.

این کمیته اضافه کرده است: مسئولان مربوطه طی روزهای گذشته سه بار در روزهای ۱۸، ۲۰ و ۲۱ ماه جاری (اکتبر) پیام‌هایی به این نفتکش ارسال کردند؛ اما این نفتکش توجهی به این پیام‌ها نکرد.

کمیته عالی اقتصادی دولت نجات ملی یمن همچنین گفته است، عملیات روز جمعه هشداری بود به این نفتکش و تلاش شد تا سلامت و ایمنی نفتکش و سرنشینان آن حفظ شود و نفتکش ساعت ۱۶ و ۴۰ دقیقه به وقت محلی آب‌های منطقه‌ای یمن را ترک کرد.

پیش تر یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفته بود: حمله به بندر الضبه در حضرموت هشدار ساده‌ای به ائتلاف سعودی است تا غارت منابع نفتی یمن را متوقف کنند.

وی افزود: این نفتکش، دستورات صادره از مسئولان ذیربط مبنی بر ممنوعیت انتقال و صادرات فرآورده‌های نفتی حاکمیتی یمن را نقض کرده بود.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اضافه کرد: پیام هشدارآمیز نیز برای جلوگیری از تداوم عملیات قاچاق ثروت نفتی که صرف پرداخت حقوق و خدمات به مردم یمن نمی‌شود، صورت گرفت.

سریع همچنین گفت: در این حمله تلاش شد که زیرساخت‌های یمن و امنیت کشتی و خدمه آن حفظ شود و پیام هشداری به مسئولان این کشتی بود.

وی تأکید کرد که در انجام وظایف خود برای توقف و جلوگیری از ورود هرگونه کشتی که در پی غارت ثروت ملت یمن باشد، تردید نخواهیم کرد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در پایان گفت که این کشور قادر است عملیات های هشدارآمیزی را برای دفاع از ملت و حمایت از منابع خود انجام دهد.

پیش تر منابع خبری یمن از وقوع دو انفجار در شرق شهر المُکلّا مرکز استان حضرموت واقع در شرق یمن خبر داده بودند.

این دو انفجار عصر جمعه همزمان با ورود یک کشتی حامل مواد نفت خام رخ داده است.

براساس این گزارش، این دو انفجار در بندر «الضبه» در حین تلاش یک کشتی نفتی برای پهلوگیری در بندر و تخلیه محموله نفت خام یمن جهت قاچاق به خارج از کشور به وقوع پیوست.

https://irna.ir/xjKPnQ

**اولین نخست‌وزیر زن ایتالیا کابینه تشکیل می‌دهد

جورجیا ملونی به عنوان اولین نخست‌وزیر زن ایتالیا از راست افراطی‌ به طو رسمی مامور تشکیل کابینه شد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

سی ان ان جمعه شب گفت، ملونی رهبر حزب راست افراطی ایتالیا بعدازظهر جمعه پس از دو روز رایزنی رسمی، دستور تشکیل دولت را از سرجیو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا دریافت کرد و قرار است امروز (شنبه) سوگند یاد کند.

انتخابات سراسری ماه گذشته میلادی ایتالیا منجر به ائتلاف احزاب راست افراطی و راست میانه به رهبری برادران فوق محافظه‌کار ایتالیا شد که برای تشکیل دولت کرسی‌های کافی را در پارلمان ایتالیا به دست آوردند.

جورجیا ملونی رهبر گروه راست افراطی ایتالیا، پس از اینکه اعلام شد نتایج اولیه انتخابات سراسری که روز یکشنبه (۳ مهر) برگزار شد، حکایت از برتری حزب برادران ایتالیا دارد، در یک سخنرانی پیروزمندانه، پیشایش به طرفداران خود تبریک گفت.

https://irna.ir/xjKPnZ

**به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی در پایتخت اوکراین

منابع خبری بامداد شنبه از به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر دادند.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

خبرنگار این شبکه در کی‌یف گزارش داد که آژیر هشدار حمله هوایی در این شهر به صدا درآمده است.

هنوز جزئیات بیشتری گزارش نشده است.

پیش تر خبرگزاری تاس روسیه به نقل از رسانه‌های اوکراین گزارش داده بود که آژیر هشدار حمله هوایی روز جمعه در کی‌یف پایتخت و چند استان این کشور  شامل کی‌یف، وینیتسا، دنپروپتروفسک، کیروفوگراد، نیکولایوف، پولتاوا، خارکوف و چرنیگوف به صدا در آمده است.

همچنین صدای انفجارهایی نیز در خارکوف شنیده شد و به گفته اولگ سینگابوف رئیس فرمانداری نظامی منطقه خارکوف، چند انفجار در مرکز این منطقه رخ داده است.

از سوی دیگر از بامداد دوشنبه (۱۸ مهر) "حمله دقیق هوایی" روسیه به زیرساخت‌های اوکراین در کی‌یف و چندین شهر اطراف آن آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این حملات خسارات زیادی را به خصوص در حوزه انرژی برای اوکراینی‌ها به دنبال داشته است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سه‌شنبه شب در پیامی اعلام کرد که از روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)، ۳۰ درصد از نیروگاه‌های برق کشورش ویران و منجر به قطعی برق و تاریکی گسترده در سراسر این کشور شده است.

https://irna.ir/xjKPp۵

**ترامپ احضار شد

کمیته منتخب مجلس نمایندگان که در مورد حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا تحقیق می‌کند اعلام کرد، احضاریه‌ای را برای دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا ارسال کرده است.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

این کمیته روز جمعه افزود، رسماً احضاریه‌ای را برای ترامپ ارسال کرده است زیرا او را به عنوان شخصیت محوری در طرح چند مرحله‌ای برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری که منجر به پیروزی رقیبش جو بایدن شده بود، معرفی می‌کند.

این کمیته به دنبال این است که با احضاریه، ترامپ را وادار کند تا برای استشهاد حاضر شده و اسناد و مدارک خود را ارائه کند. این هیات به ترامپ دستور می‌دهد تا اسناد خود را (در مورد حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا) تا ۴ نوامبر (۱۳ آبان) تحویل دهد و به‌صورت حضوری یا غیر حضوری (از طریق اینترنت) برای یک یا چند روز شهادت که از روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) آغاز می‌شود، حضور به هم رساند.

وکلای ترامپ بعدازظهر جمعه (۲۹ مهر) احضاریه کمیته ۲۶ ژانویه را اقدامی بی‌سابقه خوانده و گفتند آن را بررسی خواهند کرد.

در حالی که مشخص نیست ترامپ از این احضاریه تبعیت خواهد کرد یا نه، این اقدام راهی برای کمیته است تا روشن کند که آنها در راستای تحقیقات خود در مورد حمله ۶ ژانویه به کنگره، به طور مستقیم خواهان کسب اطلاعات از شخص ترامپ هستند.

البته ترامپ در صورت تمایل می‌تواند نفس این اقدام را از سوی کمیته ۶ ژانویه زیر سوال برده و موضوع صدور احضاریه را به دادگاه بکشاند و با آن مبارزه و احتمالاً یک نبرد بسیار مهم را راه‌اندازی کند که می‌تواند به بالاترین سطح قوه قضاییه آمریکا برسد. در این‌صورت حتی ممکن است شرکت در یک‌چنین چالش قانونی، فراتر از وظایف تعریف شده برای کمیته ۶ ژانویه مجلس نمایندگان باشد و در آن مرحله قافیه را به ترامپ ببازند.

پیش از انتشار این احضاریه، لیز چنی نماینده جمهوریخواه از وایومینگ و نایب رئیس کمیته ۶ ژانویه در مراسمی در هاروارد در هفته گذشته گفت که تصور می‌کند ترامپ به تعهدات قانونی خود عمل کرده و به احضاریه کمیته احترام خواهد گذاشت اما اگر این اتفاق نیفتد، ما بعد از آن گام‌هایی را که باید برداریم، برمی‌داریم ولی فعلاً نمی‌خواهم در خصوص این اما و اگرها صحبت کنم.

کمیته ۶ ژانویه برخلاف رویه خود در مورد احضاریه‌های صادره قبلی‌اش، روز جمعه (۲۹ مهر)، کل احضاریه‌ای را که برای ترامپ ارسال کرده، به همراه اسناد مورد درخواست را منتشر کرد.

https://irna.ir/xjKPp۶

**خشونت‌ها در جنوب سودان ۱۵۰ کشته و ۸۶ زخمی برجای گذاشت

منابع خبری بامداد شنبه گزارش دادند، در پی خشونت‌های قبیله‌ای در ایالت «نیل آبی» واقع در جنوب شرق سودان، ۱۵۰ نفر کشته و ۸۶ نفر زخمی شدند.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

خشونت‌ها بین قبایل الهوسا و گروهی از قبائل الفونج در منطقه «ود الماحی» در ایالت «نیل آبی» روی داده است.

بر اساس این گزارش، در پی این خشونت‌ها، ۱۵۰ نفر کشته و ۸۶ نفر زخمی شدند و احتمال می‌رود شمار قربانیان این درگیری‌ها افزایش یابد.

این گزارش می‌افزاید، مردم خشمگین در اعتراض به این خشونت‌ها و اقدامات ناکافی مقام‌های محلی در برابر بیمارستانی که زخمی‌های این خشونت‌ها در آن بستری هستند، تجمع کردند.

با وجود اقدامات امنیتی در این منطقه، قبائل درگیر با اسلحه به سوی هم شلیک کردند و منازل مسکونی را به آتش کشیدند.

پیش تر دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرده بود، یکهزار و ۲۰۰ نفر نیز بر اثر خشونت‌ها در این منطقه آواره شدند.

پیش تر نیز ارتش سودان اعلام کرده بود که بر اثر خشونت‌ها در منطقه «لقاوه» در ایالت کردفان غربی، پنج نفر کشته و ۹ نفر نیز زخمی شدند.

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده بود که از آغاز سال جاری میلادی تا ماه جولای ۳۲۲ نفر طی خشونت‌ها در سودان کشته شدند.

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد نیز در گزارشی اعلام کرده بود، خشونت‌ها در چند ایالت سودان از جمله نیل آبی، کردفان و منطقه دارفور علاوه بر کوچ اجباری ۱۶۳ هزار و ۷۸۴ نفر، منجر به کشته شدن ۳۲۲ نفر و زخمی شدن ۳۲۹ نفر شده است.

۲۹ تیرماه مسئولان درمانی ایالت نیل آبی در جنوب شرق سودان از کشته شدن ۱۰۵ نفر در درگیری‌های قبیله‌ای خبر داده بودند.

مناطق مختلف سودان هر از چند گاهی شاهد درگیری‌های خونین بر سر زمین و چراگاه‌ها و منابع آبی بین قبایل عرب و آفریقایی است.

https://irna.ir/xjKPpc

**تغییر راهبرد آلمان در قبال چین / شولتز به پکن می‌رود

اولاف شولتز صدراعظم آلمان روز جمعه برنامه‌های خود را برای سفر به چین اعلام کرد زیرا برلین در حال بازنگری راهبرد کلی خود در قبال پکن است.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

شولتز در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: من در حال برنامه‌ریزی برای سفر به چین هستم.

این اولین سفر شولتز به چین از زمان تصدی پست صدراعظمی آلمان در اواخر سال گذشته است و به گفته سخنگوی وی این سفر در اوایل ماه نوامبر (آبان ماه) انجام خواهد شد.

این سفر برنامه‌ریزی شده در زمانی انجام می‌شود که وزارت خارجه آلمان به دنبال تجربه ناکام وابستگی بیش از حد اقتصادی به روسیه بر روی استراتژی جدید چین کار می‌کند.

آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد: آلمان پس از تجربه ناکام اتکای بیش از حد اقتصادی به روسیه، دیگر نباید خود را به هیچ کشوری وابسته کند که به ارزش‌هایی متفاوت از ارزش‌های کشور ما (آلمان) عقیده دارد. چنین اشتباهاتی را نباید دو بار تکرار کرد.

او روز جمعه به روزنامه سوددویچه سایتونگ چاپ مونیخ در مورد معامله با چین گفت: وابستگی اقتصادی، آلمان را از نظر سیاسی باج‌پذیر می‌سازد. اینجا بحث حذف کامل روسیه از پهنه اقتصاد آلمان مطرح نیست چرا که اساساً این موضوع در مورد روسیه که یکی از بزرگترین کشورهای دنیا است، امکان پذیر نیست بلکه بحث بر سر باز کردن بازارهای جایگزین در آسیا، تنوع و مدیریت ریسک است.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که آژانس‌های اطلاعاتی آلمان درباره چین هشدار داده‌ و گفته‌اند که این هسته قدرت آسیایی در درازمدت می‌تواند تهدیدی بسیار بزرگ‌تر از روسیه برای منافع امنیتی آلمان باشد.

https://irna.ir/xjKPpb

**چارلز میشل‌: اتحادیه اروپا باید از تقابل با چین خودداری کند

چارلز میشل رئیس شورای اروپا گفت، اتحادیه اروپا نباید ساده لوح باشد اما باید از تقابل با چین خودداری کند.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

چارلز میشل رئیس شورای اروپا و اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا (EC) جمعه شب پس از دومین روز برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل بلژیک در کنفرانس خبری تاکید کرد: گفت‌وگوی رهبران اتحادیه اروپا نشان‌ دهنده اراده بسیار روشن برای پرهیز از ساده‌لوحی در رابطه با نحوه تعامل با چین است در عین حال ما هرگز نمی‌خواهیم وارد تقابل سیستماتیک با این کشور شویم.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا نیز در این کنفرانس خبری گفت که چین به ماموریت خود برای تثبیت سلطه‌اش در شرق آسیا و نفوذ در سطح جهانی ادامه می‌دهد.

وی با یادآوری اینکه مسکو و پکن در ماه فوریه سال‌جاری میلادی و کمی پیش از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، «شراکت بدون محدودیت» را اعلام کردند، اظهار داشت: این تحولات، روابط اتحادیه اروپا و چین را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بدیهی است که ما باید در مورد وابستگی‌های خود بسیار هوشیار باشیم.  

رئیس کمیسیون اروپا از اتحاد و حمایت گسترده از نقشه راهی که در خلال نشست رسیدگی به بحران انرژی ارائه شد، استقبال کرد، اگرچه رهبران اتحادیه اروپا نتوانستند در مورد تعیین سقف قیمت گاز طبیعی به توافق برسند.

فون در لاین گفت، در روز اول این نشست بحران انرژی بررسی شد و روز دوم نیز در مورد اوکراین و چین متمرکز بود.

اتحادیه اروپا دیروز (جمعه) در تصویب بسته پیشنهادی درباره بحران انرژی ناکام ماند.

رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در تصویب بسته جدید اقدامات پیشنهادی کمیسیون اروپا (EC) برای مبارزه با بحران انرژی، از جمله پیشنهادات برای ایجاد «کریدور پویا قیمت گاز» ناکام ماندند.

آنها فقط «دستورالعمل‌های استراتژیک» را به کمیسیون اروپا و شورای اتحادیه اروپا برای توسعه بیشتر این پیشنهادها ارایه دادند. این همان چیزی است که چارلز میشل رئیس شورای اروپا پس از بیش از ۱۰ ساعت بحث در این اجلاس، از آن به‌عنوان یک «توافق» نام برده بود.

https://irna.ir/xjKPp۸

**اقتصاد آلمان در آستانه رکود اقتصادی

نشریه آلمانی دی ولت بامداد شنبه گزارش داد، آمارها نشان می‌دهد اقتصاد این کشور در آستانه ورود به رکود اقتصادی است.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

نشریه دی ولت آلمان با استناد به آمار و داده های بانک مرکزی این کشور نوشت، به دلیل بحران انرژی، اقتصاد آلمان درآستانه ورود به رکود اقتصادی است.

پیش تر اولاف شولتز صدراعظم آلمان با اشاره به بالا گرفتن درگیری‌های نظامی در اوکراین گفته بود که کشورهای اروپایی تا سال‌ها درگیر پیامدهای ناشی از جنگ اوکراین خواهند بود.

صدر اعظم آلمان همچنین به اثرات جنگ بر انرژی و امنیت غذا در سراسر جهان اشاره کرد و مدعی شد که مسکو از انرژی و گرسنگی به عنوان سلاح استفاده می‌کند.  

فاتح بیرول رئیس آژانس بین المللی انرژی هم پیش تر هشدار داده بود که اروپا در سال آینده میلادی با بحران انرژی شدیدتری مواجه خواهد شد.

رئیس آژانس بین المللی انرژی همچنین گفته بود: اتحادیه اروپا برای غلبه بر بحران گاز فعلی نیاز به همبستگی میان کشورهای عضو دارد.

همچنین با تشدید بحران انرژی در اروپا، دولت انگلیس طرحی را با نگاه به سهمیه‌بندی توزیع انرژی در فصل زمستان آماده کرده که در آن قطع چهار روزه برق براثر کمبود گاز و سرمای شدید پیش‌بینی شده است.

پیش تر در گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی آمده بود که کشورهای اتحادیه اروپا در صورت قطع کامل واردات انرژی از روسیه، باید استفاده از انرژی را در طول ماه‌های زمستان تا ۱۳ درصد کاهش دهند.

https://irna.ir/xjKPp۳

**وبا جان ۲ نفر را در لبنان گرفت

وزارت بهداشت لبنان از جان باختن ۲ فرد مبتلا به وبا و مبتلا شدن ۷ نفر دیگر به این بیماری خبر داد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

وزارت بهداشت لبنان در گزارشی با اعلام این خبر افزود: آمار مبتلایان به وبا در این کشور نسبت به ۴۸ ساعت گذشته روند کاهشی داشته است.

لبنان در ۷ اکتبر گذشته اولین مورد ابتلا به وبا را پس از ۱۹ سال ثبت کرد.

وزیر بهداشت لبنان روز جمعه از دریافت اولین محموله واکسن مبارزه با وبا در ۱۰ روز آینده خبر داد.

وبا (Cholera) یک بیماری باکتریایی است که به طور معمول از طریق آب آلوده منتشر و باعث اسهال شدید و کم آبی بدن می شود و در صورت درمان نشدن، می تواند ظرف چند ساعت کشنده باشد.
https://irna.ir/xjKPrb
**گزارش واشنگتن پست از وجود اسناد حساس مربوط به ایران در محل اقامت ترامپ

نشریه آمریکایی واشنگتن پست اعلام کرد در میان اسنادی که چندی قبل در محل اقامت ترامپ در مارالاگو ایالت فلوریدا توسط پلیس فدرال آمریکا کشف و ضبط شد، برخی اسناد حساس درخصوص  ایران و  چین وجود داشته است.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: اسنادی حاوی اطلاعات بسیار حساس درباره ایران و چین، از جمله اسناد و مدارکی است که توسط اف. بی. آی از محل اقامات رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ در مارالاگو به دست آمده بود.

 این گزارش به نقل از منابع آگاه افزوده است: افشای محتوای این اسناد می تواند روش های جمع آوری دستگاه های اطلاعاتی آمریکا را روشن سازد.

براساس اعلام این رسانه آمریکایی، حداقل یکی از اسناد کشف شده درباره برنامه موشکی ایران و اسنادی دیگر نیز درباره اطلاعات فوق حساسی درخصوص  چین بوده است.

این گزارش همچنین به نقل از منابع مطلع مدعی شده است که این اسناد در زمره اسناد کشف شده بسیار حساسی بوده که از زمان تحقیقات پلیس فدرال آمریکا (اف. بی. آی) درباره دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و دیگر مشاوران و اطرافیان وی به عمل آورده به شمار می رود.

سخنگوی  ترامپ بدنبال تماس نشریه واشنگتن پست درباره اخبار منتشر شده حاضر به پاسخگویی و اظهار نظر نشده است.

در اقدامی بی سابقه در تاریخ آمریکا پلیس اف. بی. آی  درمورخ هشتم ماه اوت گذشته برابر۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۱ با حکم مراجع قضایی برای  جستجو و ضبط اسنادی که دونالد ترامپ پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود آنها را در اقامتگاه مارالوگا  نگهداری می کرد و به گفته مقامات قضایی آمریکا فوق محرمانه بوده اند، یورش برد.

درحالی که نشریه واشنگتن پست از وجود اسناد فوق محرمانه و حساس در محل اقامت  ترامپ در فلوریدا آمریکا خبر می دهد؛ وی از سوی کمیته منتخب مجلس نمایندگان بر سر واقعه تروریستی ۶ ژانویه یورش به عمارت کنگره احضار شده است.

شبکه خبری سی ان ان دراین باره گزارش داد: این کمیته روز گذشته (جمعه) به صورت رسمی احضاریه‌ای را برای ترامپ ارسال کرد چرا که او را به عنوان شخصیت محوری در طرح چند مرحله‌ای برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری که منجر به پیروزی رقیبش جو بایدن شده بود، معرفی می‌کند.

https://irna.ir/xjKPr۵
**طالبان مدعی دستگیری و کشتن تعدادی از عوامل داعش در کابل شد

شبکه خبری طلوع نیوز در حساب توئیتری خود از بازداشت دو عضو داعش در غرب کابل خبر داد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در خبری که روز گذشته منتشر شد اعلام کرد دو عضو گروه داعش در غرب کابل بازداشت شدند. سپس نیروهای طالبان در مخفیگاه این گروه  واقع در حوزۀ هشتم امنیتی شهر کابل، عملیاتی انجام دادند که در نتیجه آن، شش عضو داعش کشته شدند.

وی در ادامه افزود که افراد کشته شده، در حمله‌های اخیر مسجد وزیر اکبرخان، مرکز آموزشی کاج و  سایر جاهای مناطقی که غیر نظامیان هدف قرار گرفته شده بودند، دست داشتند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد تعداد جان باختگان انفجار تروریستی در یک مرکز آموزشی در کابل به ۳۵ نفر افزایش یافته است.

روز جمعه هشتم مهر ماه در پی انفجاری انتحاری که مرکز آموزشی "کاج" ویژه دختران در غرب کابل را هدف قرار داد ۳۵ تن کشته و ۸۰ نفر زخمی شدند.

این انفجار در نزدیکی ورودی مسجد منطقه وزیر اکبر خان در فاصله نه چندان دور از منطقه سبز رخ داد.

این منطقه بسیار امن پیش از بازگشت طالبان به قدرت در تابستان سال گذشته، نمایندگی‌های دیپلماتیک و نهادهای مهم بین‌المللی را در خود جای داده بود.

https://irna.ir/xjKPry

**طالبان: آمریکا نمی‌خواهد افغانستان به رسمیت شناخته شود

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در مصاحبه با یک رسانه ترک زبان گفت آمریکا نمی‌خواهد افغانستان به رسمیت شناخته شود.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

مجاهد گفت که آمریکا از به رسمیت شناختن افغانستان جلوگیری می‌کند و نمی‌خواهد به رسمیت شناخته شود.

وی همچنین افزود  برخی از کشورهای اسلامی به دلیل نزاکت و مشکلاتی که با آمریکا دارند، تمایل ندارند حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند.

باوجود این  ذبیح الله مجاهد تاکید کرد کابل به دنبال روابط خوب با تمامی کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا است.

وی از کشورهای اروپایی و آمریکا خواست در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

https://irna.ir/xjKPsg

**نتانیاهو: بنی گانتس راه قاچاق سلاح به کرانه باختری را باز کرد

با شدت گرفتن جنگ انتخاباتی بین سران رژیم صهیونیستی کمتر از ۱۰ روز مانده به انتخابات پارلمانی این رژیم، بنیامین نتانیاهو رئیس حزب راستگرای "لیکود" بار دیگر با حمله به "بنی گانتس" وزیر جنگ و رئیس ائتلاف"آبی - سفید" این رژیم گفت که او راه قاچاق سلاح به کرانه باختری را باز کرده است.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین و رئیس حزب لیکود رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از اقدامات بنی گانتس وزیر جنگ این رژیم گفت که تصمیم گانتس برای دادن اجازه به تشکیلات خودگردان فلسطین جهت خرید بالگردهای جدید به منظور جا به جا شد مسئولان عالی رتبه این تشکیلات، یک مسیر امن برای قاچاق سلاح غیرقانونی را ایجاد می کند.

نتانیاهو این اظهارات را در راستای تبلیغات انتخاباتی که قرار است اوایل ماه آینده میلادی (کمتر از ۱۰ روز دیگر) برگزار شود، در ویدیویی در صفحه توییتر خود مطرح کرد.

نتانیاهو اردوگاهی متشکل از احزاب راست و احزاب دینی را رهبری می کند؛ در حالی که بنی گانتس ائتلافی انتخاباتی به نام "اردوگاه رسمی" را رهبری می کند. آخرین نظرسنجی ها حکایت از رقابت شانه به شانه این دو اردوگاه دارد. معنای این امر آن است که بحران سیاسی مزمن رژیم صهیونیستی بعد از این انتخابات نیز همچنان ادامه خواهد یافت.

رئیس حزب لیکود در اظهارات خود گفت: گانتس وابسته به احزاب چپگرا است البته این عیب نیست اما مخفی کردن این مساله از رای دهندگان عیب است.

او افزود: گانتس روز گذشته به مسئولان فلسطینی اجازه داد که بالگرد بخرند و این مساله یک گذرگاه امن برای قاچاق سلاح غیرقانونی است.

نتانیاهو در راستای تبلیغات انتخاباتی همچنین از تمام حامیان حزب لیکود خواست که در انتخابات شرکت کنند و تاکید کرد که ماندن در منزل به معنای رای دادن به بنی گانتس و چپگرایان است.

بر اساس این گزارش، روزنامه هاآرتص روز پنجشنبه اعلام کرد که بنی گانتس به دولت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اجازه داده است که بالگرد بخرد و مسئولان عالی رتبه این دولت برای جا به جایی از آن ها استفاده کنند. این اجازه برای اولین بار از  سال ۲۰۰۱ به تشکیلات خودگردان داده شده است. مسئولان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در سال های اخیر مخالف چنین امری بودند.

https://irna.ir/xjKPsW

**المانیتور: آمریکا بدنبال همکاری ریاض و تل آویو در سایت "ماسه‌های سرخ" است

پایگاه خبری «المانیتور» نوشت: پس از اعتراف آمریکا به فناوری پیشرفته پهپادی و موشکی ایران، دولت بایدن قصد دارد زمینه همکاری تل آویو و ریاض برای ایحاد شبکه ای پدافندی را فراهم کند که سایت های آموزشی «الرمال الحمراء» (ماسه‌های سرخ) عربستان و «نیومکزیکو» آمریکا در این زمینه نقش اصلی را خواهند داشت.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

پایگاه خبری آمریکایی «المانیتور» در گزارشی از هماهنگی ارتش آمریکا و دولت ریاض برای ایجاد ارتباط یک شبکه های پدافند هوایی بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی خبر داد و به نقل از یک مقام نظامی فرماندهی مرکزی آمریکا بدون افشای نام نوشت که یکی از اولویت‌های این فرماندهی متقاعد کردن کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای مرتبط کردن شبکه‌های پدافند هوایی خود با رژیم اسرائیل برای مقابله با آنچه به زعم واشنگتن و تل آویو "تهدید ایران" خوانده شده، است.

او افزود: «مایکل ایرک کوریلا» فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا و کارکنانش پیشنهادی برای ایجاد یک مرکز آموزشی در عربستان سعودی برای آموزش فناوری های ضد پهپادی با همکاری با اسرائیل زیر نظر آمریکا ارائه کرده اند.

برپایه این گزاش، سایت آموزشی عربستان «الرمال الحمراء» (ماسه‌های سرخ) نامیده شده و یک سایت آموزشی آمریکایی در صحرای «نیومکزیکو» نقش مهمی در اهداف دولت بایدن برای افزایش همکاری‌ها بین نیروهای نظامی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ارتش رژیم اسرائیل برای ایجاد یک شبکه پدافندی ایفا خواهندکرد.  

این گزارش می افزاید: "به گفته ژنرال آمریکایی «جان کوگبیل» معاون اداره فرماندهی عملیات، هیچ کشوری در منطقه دارای امکانات پدافند هوایی و موشکی کافی برای محافظت از آن در برابر هرگونه حمله از هر جهتی نیست و باید یک برنامه یکپارچه که در آن بخش‌های آتش بار دخالت داشته باشند، شکل گیرد. بنابراین ما در حال ایجاد امنیت منطقه ای برای تعامل با کشورهای عرب خلیج فارس و سپس ارزیابی تمایل آنها برای همکاری چندجانبه با تل آویو جهت آمادگی برای همکاری با آن هستیم. "

در این گزارش که در خبرگزاری مطبوعات یمن بازنشر شده، همچنین آمده است: هدف از مشارکت در سایت «الرمال الحمراء» (ماسه های سرخ) مشخص نیست اما همکاری نزدیک با کشورهای عرب خلیج‌فارس نیز می‌تواند به برتری از دست رفته آمریکا در بازار پهپادها در منطقه درسایه رقابت چین و ایران در این زمینه کمک کند.  

ژنرال «فرانک مک‌کنزی» فرمانده سابق مرکز فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه (سنتکام) سال گذشته در حضور اعضای کنگره اعتراف کرد: "فناوری پیشرفته پهپادها و موشکی ایران برای اولین بار از زمان جنگ کره، برتری هوایی آمریکا در منطقه را تضعیف کرده است. "

https://irna.ir/xjKPrz

**ژاپن و استرالیا همکاری دفاعی را تقویت می کنند

نخست وزیران ژاپن و استرالیا، با امضای توافق‌نامه‌ای، بر افزایش همکاری‌های دفاعی میان دو کشور با هدف تقویت توان دفاعی در برابر هرگونه تهدید احتمالی تاکید کردند.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و آنتونی آلبانیز همتای استرالیایی وی، روز شنبه متعهد شدند که همکاری دفاعی عملی بین دو کشور خود را در بحبوحه قدرت‌نمایی رو به رشد چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه تقویت کنند.

پس از گفت و گو در شهر پرث در استرالیا، کیشیدا و آلبانیز بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن دو دولت توافق کردند روابط امنیتی سه جانبه با آمریکا را تعمیق و علیه کشورهایی که قوانین و هنجارهای بین‌المللی را نقض می کنند، اقدام کنند.

به نوشته خبرگزاری ژاپن، این توافق در حالی صورت گرفت که نگرانی ها درباره امکان افزایش تحریکات نظامی چین علیه تایوان، پس از اینکه رئیس جمهور شی جین پینگ برای سومین دوره رهبری، حزب کمونیست چین را به دست آورد، شدت گرفته است.

 کیشیدا که روز جمعه سفر سه روزه خود در استرالیا را آغاز کرده، با آلبانیز بر اهمیت نظریه «اقیانوس هند-آرام، آزاد و باز» تاکید کردند، دیدگاهی که شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن از آن حمایت می کرد.

رهبران دو کشور، موضع خود نسبت به چین را در این بیانیه مشخص نکردند زیرا ممکن است شاهد نحوه تغییر سیاست دیپلماتیک پکن پس از انتخاب مجدد شی جینپینگ باشند.

آلبانیز در بیانیه مشترک خود در کنفرانس مطبوعاتی  گفت که این بیانیه، یک نقطه عطف است که یک سیگنال قوی به همسویان استراتژیک ما ارسال می کند.

کیشیدا هم گفت که این بیانیه به قطب‌نمایی برای هدایت همکاری‌های امنیتی و دفاعی بین ژاپن و استرالیا، در طول دهه آینده میلادی تبدیل خواهد شد.

در سال ۲۰۰۷، شینزو آبه، نخست وزیر وقت ژاپن و جان هوارد، نخست‌وزیر استرالیا، سندی را امضا کردند که منافع استراتژیک مشترک و منافع امنیتی موجود در روابط دوستانه آنها با ایالات متحده را به رسمیت شناخت.

کیشیدا و آلبانیز همچنین بر ضرورت ثبات در تامین منابع از سوی استرالیا برای ژاپن که بیش از ۹۰ درصد نیاز انرژی خود را به واردات متکی است، تاکید کردند.

آلبانیز گفت: زمانی که قیمت ها در پی تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه افزایش یافت، استرالیا نقش ویژه ای در حمایت از امنیت انرژی ژاپن، ایفا کرده است،  

نخست وزیر ژاپن هم ضمن اعلام موافقت با همتای استرالیایی خود، گفت که ژاپن و استرالیا باید همکاری در زمینه امنیت انرژی را ارتقا دهند. ژاپن گاز طبیعی، سنگ آهن و سایر منابع حیاتی را از استرالیا وارد و این کشور را به یک شریک کلیدی تبدیل می کند.

ژاپن استرالیا را نیمه متحد خود می داند زیرا هر دو کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه بخشی از کوواد یا گفتگوی چهارجانبه امنیتی هستند که شامل هند و ایالات متحده نیز می شود. این چارچوب نیز توسط آبه پیشنهاد شد که در ماه جولای به ضرب گلوله کشته شد.

توکیو و کانبرا در حال بررسی گام‌هایی برای اجرای توافق‌نامه دسترسی متقابل دوجانبه که در ژانویه امضا شد، با هدف تسهیل استقرار نیروها در کشور یکدیگر برای تمرین‌های مشترک و عملیات امدادی، هستند.

ژاپن در حال حاضر تنها با ایالات متحده چنین قراردادی دارد. اجرای این پیمان به عنوان پایگاهی برای اجرای عملیات امنیتی بین ژاپن، استرالیا و ایالات متحده با توجه به وضعیت اضطراری احتمالی در تایوان عمل می کند.

https://irna.ir/xjKPvv

**غول اقتصاد اروپا دست به دامان اژدهای زرد

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان در رویکردی که نشان از بازنگری راهبرد برلین در قبال پکن است، اوایل ماه نوامبر (آبان ماه) به چین سفر کند.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

در حالی که اخیرا المان رویکردی کلیشه ای در کشمیر اتخاذ کرده است که خواستار مداخله سازمان ملل در مورد این منطقه مورد مناقشه با اسلام آباد شده است، اما شولتس علاقه ای به «جدا شدن از چین» ندارد. تا حدی که هند از آمریکا و آلمان به دلیل اقدامات اخیر مقامات این دو کشور در خصوص مناقشه ارضی طولانی مدت این کشور با همسایه و رقیب اصلی اش پاکستان، به شدت انتقاد کرد.

بر اساس این گزارش، این اولین سفر شولتس به چین از زمان تصدی پست صدراعظمی آلمان در اواخر سال گذشته است. این سفر برنامه‌ریزی شده در زمانی انجام می‌شود که وزارت خارجه آلمان به دنبال تجربه ناکام وابستگی بیش از حد اقتصادی به روسیه بر روی استراتژی جدید چین کار می‌کند.

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد: آلمان پس از تجربه ناکام اتکای بیش از حد اقتصادی به روسیه، دیگر نباید خود را به هیچ کشوری وابسته کند که به ارزش‌هایی متفاوت از ارزش‌های کشور ما (آلمان) عقیده دارد. چنین اشتباهاتی را نباید دو بار تکرار کرد.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که آژانس‌های اطلاعاتی آلمان درباره چین هشدار داده‌ و گفته‌اند که این هسته قدرت آسیایی در درازمدت می‌تواند تهدیدی بسیار بزرگ‌تر از روسیه برای منافع امنیتی آلمان باشد.

چرا چین برای آلمان مهم است؟

قرار است یک هیات تجاری بزرگ صدراعظم آلمان را در این سفر همراهی کنند. حزب سبز که نمایندگانش در وزارتخانه های اقتصاد و امور خارجه عهده دار سمت هایی هستند خواستار اتخاذ رویکردی سختگیرانه در مورد چین هستند، این در حالیست که بالاترین مقام رهبری سیاسی آلمان مخالف چنین ایده ای است.

به عبارت دیگر صدراعظم آلمان نمی‌خواهد در شرایطی که به سبب بروز جنگ اوکراین اقتصاد این کشور دستخوش مشکلات فراوانی شده است فرصت توسعه همکاری با چین را از دست بدهد.

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد میزان سرمایه گذاری و تجارت آلمان با چین در نیمه نخست سال جاری میلادی با رکورد جدید روبرو شده است. بنابراین شرکت های آلمانی هیچ گونه تمایلی ندارند از دومین اقتصاد بزرگ جهان عقب نشینی کنند.

به عبارت دیگر چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، در آستانه رسیدن به جایگاه نخست در آینده‌ای نه چندان دور با سبقت از آمریکا است.

از دیگر سو، اوضاع نابسامان اقتصاد اروپا، بحران انرژی، تورم و گرانی بی‌سابقه، عمدتا ناشی از جنگ اوکراین سبب شده است اوضاع اقتصاد چین نسبت به اروپا به مراتب بهتر باشد.

نشریه آلمانی دی ولت به تازگی گزارش داده است، آمارها نشان می‌دهد اقتصاد این کشور در آستانه ورود به رکود اقتصادی است.

نشریه دی ولت آلمان ۳۰ مهر ماه سال جاری با استناد به آمار و داده های بانک مرکزی این کشور نوشت، به دلیل بحران انرژی، اقتصاد آلمان درآستانه ورود به رکود اقتصادی است ...

پیش‌تر صدراعظم آلمان با اشاره به بالا گرفتن درگیری‌های نظامی در اوکراین گفته بود که کشورهای اروپایی تا سال‌ها درگیر پیامدهای ناشی از جنگ اوکراین خواهند بود.

صدر اعظم آلمان همچنین به اثرات جنگ بر انرژی و امنیت غذا در سراسر جهان اشاره کرد و مدعی شد که مسکو از انرژی و گرسنگی به عنوان سلاح استفاده می‌کند.  

فاتح بیرول رئیس آژانس بین المللی انرژی هم پیش‌تر هشدار داده بود که اروپا در سال آینده میلادی با بحران انرژی شدیدتری مواجه خواهد شد.

رئیس آژانس بین المللی انرژی همچنین گفته بود: اتحادیه اروپا برای غلبه بر بحران گاز فعلی نیاز به همبستگی میان کشورهای عضو دارد.

همچنین با تشدید بحران انرژی در اروپا، دولت انگلیس طرحی را با نگاه به سهمیه‌بندی توزیع انرژی در فصل زمستان آماده کرده که در آن قطع چهار روزه برق براثر کمبود گاز و سرمای شدید پیش‌بینی شده است.

پیش‌تر در گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی آمده بود که کشورهای اتحادیه اروپا در صورت قطع کامل واردات انرژی از روسیه، باید استفاده از انرژی را در طول ماه‌های زمستان تا ۱۳ درصد کاهش دهند.

https://irna.ir/xjKPtH

**پیام حمله پهپادی جدید ارتش یمن؛ "نفت در برابر حقوق"

منابع نظامی در یمن پیام حمله پهپادی هشدار آمیز ارتش به بندر "الضبه" در استان حضر موت در جنوب این کشور را ترسیم معادله "نفت در برابر حقوق" و جلوگیری از ادامه سرقت نفت یمن دانستند.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

روزنامه لبنانی الاخبار امروز شنبه در گزارشی نوشت: دولت نجات ملی یمن دیروز جمعه برای اولین بار هشدار خود به شرکت های کشتیرانی خارجی فعال در بخش حمل و نقل نفت خام در استان های جنوبی یمن را اجرا کرد. این استان ها خارج از حاکمیت دولت نجات ملی یمن و تحت سیطره ائتلاف متجاوزان سعودی - اماراتی است. دولت نجات ملی یمن با این هشدار، معادله "نفت در برابر حقوق"را ترسیم کرد.

نفتکش یونانی موسوم به «نیسوس کیا» (NISSOS) دیروز جمعه برخلاف هشدارهای دولت نجات ملی یمن به بندر "الضبه" در استان حضر موت در جنوب این کشور نزدیک شد و قصد داشت ۲ میلیون بشکه نفت خام یمن را از این بندر به یغما ببرد اما ارتش یمن با حمله پهپادی خود به این بندر پیامی هشدار آمیز به این کشتی ارسال کرد.

منابع نظامی در صنعا با اشاره به هشدار مقامات یمنی مبنی بر اینکه درآمد حاصل از فروش نفت این کشور باید صرف تامین و پرداخت حقوق کارمندان یمنی شود، خاطرنشان کردند: دولت نجات ملی یمن از دیروز معادله جدید " نفت در برابر حقوق " را به اجرا درآورد.

آنها افزودند: این حمله پهپادی به بندر الضبه برای جلوگیری از سرقت نفت یمن از سوی نفتکش یونانی امری داخلی است و ارتباطی با درگیری نظامی هوایی با کشورهای متجاوز ندارد.

منابع یاد شده تهدید کردند که هرگونه واکنش از سوی ائتلاف متجاوز سعودی با پاسخ قدرتمند نیروهای یمنی مواجه خواهد شد.

آنها همچنین تاکید کردند که نیروی موشکی و هوایی و پهپادی ارتش یمن در آمادگی کامل بسر می برند.

به گفته ناظران سیاسی در صنعا، این حمله "یک حمله هشداردهنده بود زیرا اسکله بندر الضبه را هدف قرار داد و خود نفتکش یونانی را هدف قرار نداد و بدین ترتیب، از ایجاد هرگونه خسارت و تلفات جانبی جلوگیری شد. "

از سوی دیگر، منابع اقتصادی در صنعا تاکید کردند که این عملیات هشداردهنده حامل پیام برای همه کشتی های مشغول فعالیت در بخش نفت خام یمن بود.

دولت نجات ملی یمن تاکید کرد که دولت خودخوانده یمنی دست نشانده ائتلاف سعودی از سال ۲۰۱۶ میلادی تقریبا ۲۰ میلیون بشکه نفت خام یمن را به سرقت برده است. دولت نجات ملی یمن خواهان آن است که درآمد حاصل از فروش نفت خام بدون استثنا صرف پرداخت حقوق تمامی کارکنان نظامی و غیرنظامی یمن شود.

در همین رابطه، کمیته عالی اقتصادی دولت نجات ملی یمن نیز به شرکت‌های خارجی نسبت به غارت منابع نفتی این کشور هشدار داد.  

کمیته مزبور در واکنش به حمله پهپادی به بندر الضبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: صادرات نفت خام یمن توسط کشورهای متجاوز و مزدوران آنها ممنوع است و تمامی طرف های ذیربط باید این تصمیم دولت نجات ملی یمن را جدی اتخاذ کنند.

پیشتر سرلشکر "یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفته بود: حمله به بندر الضبه در حضرموت هشدار ساده‌ای به ائتلاف سعودی است تا غارت منابع نفتی یمن را متوقف کنند.

وی افزود: این نفتکش، دستورات صادره از مسئولان ذیربط مبنی بر ممنوعیت انتقال و صادرات فرآورده‌های نفتی حاکمیتی یمن را نقض کرده بود.

عربستان سعودی از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. براثر این تجاوز تا کنون هزاران یمنی کشته شدند.

کشورهای متجاوز پس از ۷ سال حملات ددمنشانه به یمن و کشتار هزاران نفر از مردم بی دفاع این کشور و تخریب زیرساخت‌هایش نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک خود مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است، به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر بدون دستیابی به توافقی جدید پایان یافت.

"یاسر الحوری" دبیر شورای عالی سیاسی یمن پیشتر در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا علت تمدید نشدن آتش بس در این کشور تاکنون را تشریح کرد و گفت: ما با آتش بس برای آتش بس مخالفیم زیرا آتش بس را ابزاری برای پایان دادن به تجاوز و محاصره یمن و نه یک هدف می دانیم.

وی اضافه کرد: پیشنهادی که توسط فرستاده سازمان ملل متحد ارائه شد، شامل موارد کلی بود و تعهدی درآن برای متجاوزان ذکر نشده بود، به همین خاطر از طرف صنعا پذیرفته نشد.

الحوری گفت: در این پیشنهاد هیچ تضمین واقعی درباره اجرای آن و یا افزایش مزایای آتش بس برای ملت یمن ارائه نشده بود؛ درحالی که همه بندهای مطرح شده درآتش بس و در راس آن ها پرداخت حقوق کارمندان از درآمدهای نفتی و گازی حق طبیعی ملت است.

وی تصریح کرد:  گفت و گوها تا هر زمانی ادامه یابد، در صورتی که این شرایط محقق نشود، هیچ توافقی امضا نخواهد شد و صنعا سناریوهای مختلفی را آماده کرده است زیرا شورای عالی سیاسی فقط به دنبال تامین و تحقق منافع ملی است.

https://irna.ir/xjKPtW

**کاهش دوباره محبوبیت بایدن کمتر از یک ماه تا انتخابات کنگره

نتایج نظرسنجی جدید نشان می دهد  در حالی که کمتر از یک ماه تا انتخابات میاندوره ای کنگره در ماه نوامبر باقی مانده است میزان حمایت از عملکرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریک در یک ماه گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: نظرسنجی جدید نشان می دهد کاهش محبوبیت بایدن فشار بر دموکرات ها در آستانه انتخابات ۸ نوامبر (۱۷ آبان) را افزایش داده است.

نظرسنجی ملی کالج امرسون که در ماه اکتبر انجام و روز جمعه (دیروز) نتایج آن منتشر شد نشان می دهد که ۵۳ درصد از رای دهندگان آمریکایی عملکرد بایدن را قبول ندارند و میزان محبوبیت شغلی بایدن فقط ۳۹ درصد است که نسبت به سپتامبر گذشته کاهش ۶ درصدی را نشان می دهد.

بر اساس این نتایج تنها یک چهارم از رای دهندگان عملکرد کنگره را تأیید می کنند، زیرا دموکرات ها سعی می کنند اکثریت محدود را در هر دو مجلس حفظ کنند.

نظرسنجان گفتند که ۴۶ درصد از رای دهندگان شرکت کننده در این نظرسنجی گفته اند قصد دارند در انتخابات کنگره از جمهوریخواهان حمایت کنند و تنها ۴۱ درصد گفتند که به نامزدهای دموکرات رای می دهند. مساله نگران کننده برای دموکرات ها این است که شکاف اشتیاق به شرکت در انتخابات بسیار زیاد بود.

 اسپسنر کیمبل مدیر کالج امرسون در این زمینه گفت: در بین کسانی که می گویند تقریبا مطمئن هستند که در انتخابات نوامبر شرکت می کنند، جمهوریخواهان کنگره با ۱۰ درصد اختلاف نقش پیشتازی داشتند و ۵۱ درصد آنها به نسبت ۴۱ درصد دموکرات ها گفتند که تقریبا مطمئن هستند که در انتخابات شرکت می کنند.

در بین کسانی که گفتند «احتمالا» در انتخابات شرکت می کنند، دموکرات با ۱۱ درصد اختلاف نسبت به جمهوریخواهان پیشتاز بودند و ۴۵ درصد دموکرات ها در مقابل ۳۴ جمهوریخواهان گفتند تنها با احتمال در این انتخابات حاضر می شوند.

حدود دو سوم رای دهندگان گفتند آمریکا در مسیر اشتباه حرکت می کنند و اقتصاد مساله اصلی رای دهندگان را تشکیل می داد و ۴۴ درصد دغدغه اقتصادی را عنوان کردند اما ۱۲ درصد نگران موفقیت موضوع قانون سقط جنین و ۱۱ درصد نگران تهدیدها علیه دموکراسی در کشورشان بودند.

نامزدهای جمهوریخواه عمدتا بر مساله تورم متمرکز هستند در حالی که دموکرات ها مساله سقط جنین را مورد توجه قرار داده و تاکید دارند که گام هایی را برای رفع نگرانی های اقتصادی برداشته اند.

نظرسنجی کالج امرسون از بین هزار نفر از رای دهندگان آمریکایی در بازه زمانی ۱۸ و ۱۹ اکتبر (۲۷-۲۶ مهر)  و با ضریب خطای مثبت و منفی ۳ درصد انجام شده است.

انتخابات میاندوره ای آمریکا هشتم ماه نوامبر ۲۰۲۲ برابر با ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار می شود. در این انتخابات تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از یکصد کرسی مجلس سنا به رقابت گذاشته می‌شود، همزمان نامزدهای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برای تصاحب سمت فرمانداری در ۳۶ ایالت از آمریکا نیز به رقابت خواهند پرداخت.

https://irna.ir/xjKPxm

**رسانه صهیونیست: اسرائیلی ها از رفتار لاپید خمشگین هستند

شبکه تلویزیونی "کان" رژیم صهیونیستی گزارش داد که رای دهندگان صهیونیست از رفتار "غیرمسئولانه" یائیر لاپید نخست وزیر موقت این رژیم خشمگین هستند.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

شبکه تلویزیونی"کان" رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ۱۰ روز مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی، یائیر لاپید، نخست وزیر کنونی تلاش می کند که با احزاب "حداش"، "تعال" و "رعام" (احزاب عربی) توافق کند تا رای های فراکسیون آنها را در انتخابات آینده از دست ندهد.

براساس این گزارش، نخست وزیر رژیم صهیونیستی این موضوع را با منصور عباس رهبر «فهرست یکپارچه عربی» مطرح کرده و از "گالون" رهبر حزب "میرتس" خواسته است که ایمن عوده و احمد الطیبی، رهبران احزاب عربی را در این خصوص متقاعد کند اما تلاش های وی با شکست رو به رو شده است.

این شبکه تصریح کرد: رای دهندگان صهیونیست اکنون از رفتار یائیر لاپید خشمگین هستند و آن را "غیرمسئولانه" می دانند.

آخرین نظرسنجی در سرزمین های اشغالی نشان می دهد که هیچ یک از دو اردوگاه "بنیامین نتانیاهو" و "یائیر لاپید" نخست وزیران اسبق و کنونی این رژیم نخواهند توانست کرسی های لازم را برای تشکیل کابینه آینده بدست بیاورند.

کمپین های انتخاباتی احزاب رژیم صهیونیستی از سه شنبه گذشته آغاز شده و قرار است انتخابات این رژیم اول ماه آینده میلادی (نوامبر) برگزار شود.

نتایج آخرین نظرسنجی نشان می دهد که اگر انتخابات اکنون برگزار شود، اردوگاه راست به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسبق و رئیس حزب لیکود ۵۹ الی۶۰ کرسی در کنِسِت به دست خواهد آورد؛ این درحالی است که اردوگاه رقیب به رهبری یائیر لاپید نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی ۵۶ الی۵۷ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنِسِت را کسب خواهد کرد.

این وضعیت نشان می دهد که باز هم بحران سیاسی مزمن در رژیم صهیونیستی بعد از انتخابات یاد شده ادامه خواهد یافت.

https://irna.ir/xjKPyx

**ضیافت سوئیسی و خشم سعودی ها

لبنان که به تازگی توانسته در سایه قدرت حزب الله در برابر زیاده خواهی صهیونیستها در موضوع تعیین مرزهای دریایی ایستادگی کند، خود را برای فصل جدیدی از تحولات سیاسی آماده می کند که سعودیها و برخی کشورهای غربی بدنبال مانع تراشی در مسیر آن و جلوگیری از شکل گیری یک روند مثبت در این زمینه هستند.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

تنها یک هفته به پایان دوران ریاست جمهوری میشل عون باقی مانده و لبنان به زودی دست خوش تحولات سیاسی و اقتصادی خواهد بود. تا کنون رایزنی ها برای انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان رنگ و بوی جدی به خود نگرفته و به عقیده صاحب نظران، لبنان هنوز در ابتدای راه طولانی انتخاب رئیس جمهوری است. در این بین سفارت سوئیس در لبنان هفته گذشته از برگزاری ضیافتی بین نمایندگان تمامی احزاب سیاسی لبنان در منزل سفیر این کشور خبر داد که قرار بود شامگاه سه شنبه گذاشته برگزار شود اما سپس به زمان نامعلومی موکول شد. هدف از این ضیافت حمایت از روند گفتگو بین تمامی احزاب لبنانی و همچنین زمینه سازی کنفرانس ژنو با همین هدف در ماه آینده بود.
برخی از شنیده های غیر رسمی در محافل سیاسی لبنانی از این حکایت داشت که سوئیس قصد دارد طرف های سیاسی لبنانی را برای تجدید نظر در پیمان طائف و رسیدن یه یک پیمان دیگر ترغیب کند، پیمانی جدید که نواقص طائف را نداشته و از میزان بحران های سیاسی و اقتصادی در لبنان بکاهد.
در این بین، ولید البخاری سفیر عربستان در لبنان بلافاصله پس از انتشار این خبر با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود هرگونه تغییر در پیمان طائف را مردود شمرد و پیمان جدید را عامل  تجزیه لبنان دانست.
سفیر عربستان به این میزان نیز اکتفا نکرده و دوشنبه گذشته با میشل عون رئیس جمهور و نبیه بری رئیس مجلس لبنان دیدار کرد و پس از پایان دیدارها محل را بدون مصاحبه با خبرنگاران ترک کرد، اقدامی که معمولا در لبنان مثبت تلقی نمی شود.
سفارت سوئیس سپس در بیانیه ای لغو ضیافت را اعلام و آن را به زمان دیگری موکول کرد اما این پرسس مطرح است که چرا اقدام اخیر سفارت سوئیس، عصبانیت مقامات عربستان را برانگیخت؟ پاسخ به این سوال نیازمند نگاهی گذرا پیشینه نوع نگاه سعودیها با لبنان و روابط آنها با جریان های سیاسی دارد.

نقش مخرب سعودیها در تحولات سالهای اخیر لبنان
پس از به روی کار آمدن میشل عون رئیس جمهور وابسته به جریان ملی آزاد که متحد اصلی حزب الله در بین مسیحیان به شمار می آید، عربستان سعودی به دلیل آنکه این موضوع را شکست در برابر حزب الله لبنان در عرصه سیاست تلقی می کرد، سیاست بایکوت عون در سطح منطقه ای و بین المللی را در پیش گرفت. اهداف عربستان از این سیاست را می توان در تلاش برای به شکست کشاندن دوران ریاست جمهوری میشل عون، تضعیف پایگاه اجتماعی مقاومت و در نهایت ایجاد یک درگیری داخلی در لبنان عنوان کرد؛ امری که در نهایت باوجود همکاری کامل سفارت آمریکا در لبنان توفیق چندانی برای سعودیها به همراه نداشت.
گرچه همزمان با انتخاب میشل عون، سعد الحریری نزدیک ترین چهره سیاسی به عربستان نخست وزیری لبنان را بر عهده گرفت اما خشم سعودی ها همچنان پا برجا ماند که در ماجرای معروف گروگانگیری الحریری در نوامبر۲۰۱۷ و استعفای اجباری وی از نخست وزیری لبنان علنی تر خود را نشان داد، هر چند این ماجرا با درایت جریان های سیاسی و مقامات لبنانی و فشارهای بین المللی، به بازگشت الحریری به عرصه قدرت منجر شد.
اوج دخالت های سعودی – آمریکایی در بحران های اخیر لبنان را می توان در حمایت تمام قد این دو از ریاض سلامه حاکم بانک مرکزی لبنان دانست. سلامه که از سال ۱۹۹۳ تاکنون ریاست بانک مرکزی را بر عهده دارد. او طی این سالها با سیاست های غلط مالی، لبنان را به کشوری کاملا بدهکار تبدیل کرد و در سال های اخیر با بردن بخش اعظمی از ذخایر ارزی لبنان به خارج از کشور، ضربه اصلی را بر پیکره نحیف اقتصاد بحران زده لبنان وارد آورد. علیرغم تلاش های فراوان میشل عون، واشنگتن و ریاض با اعمال شدیدترین فشارهای سیاسی تاکنون مانع عزل سلامه شده اند.
تلاش های سعودی برای کشاندن لبنان به جنگ داخلی جدید به فشارهای سیاسی و اقتصادی ختم نشد. در اکتوبر ۲۰۲۱ شبه نظامیان حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع مرتکب جنایت در منطقه "الطیونه" و تیراندازی به سوی فعالان نزدیک به جریان مقاومت و شهادت ۷ نفر شدند که با صبر و درایت حزب الله و جنبش امل، از ورود لبنان به تله خطرناک جنگ داخلی و خونریزی جلوگیری شد.
با نزدیک شدن به انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان روند دخالت های سعودی وارد فاز تازه ای شده است؛ به گونه ای که سفیر عربستان در دیدار با سمیر جعجع رسما اعلام کرد که عربستان رئیس جمهوری از جریان نزدیک به مقاومت به نام گروه ۸ مارس را قبول ندارد. این گفته در دیدارهای بعدی سفیر سعودی با روسای سایر احزاب نزدیک به ریاض نیز تلویحا تکرار شد.
به نظر می رسد پس از شکست خفت بار عربستان در یمن و ناکامی ریاض در تحقق اهداف منطقه ای خود و شکست طرح علنی کردن روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و همچنین متزلزل شدن روابط ریاض با غرب خصوصا آمریکا، سران عربستان به لبنان به عنوان تنها میدانی می نگردند که هنوز فضایی برای اعمال سیاست های مخرب منطقه ای خود دارد؛ میدانی که به دلیل ساختار سیاسی، این امکان را به ریاض می دهد تا از طریق وابستگان خود طرح هایش را پیاده کند که تاکنون جز شکست و ناکامی چیزی برای ریاض در پی نداشته است زیرا پایگاه اجتماعی مقاومت نه تنها تضعیف نشده بلکه بیش از پیش تمسک خود را به مقاومت و سلاح آن اعلام کرده و جنگ داخلی نیز که مورد نظر سران ریاض بود، امروز امری غیر ممکن به نظر می رسد.

https://irna.ir/xjKPzB

**مجارستان: طولانی شدن جنگ اوکراین خطرناک و غیرقابل قبول است

بوداپست حمایت اتحادیه اروپا از طولانی تر شدن جنگ اوکراین و روسیه را مورد انتقاد قرار داد و گفت ادعای بروکسل مبنی بر این که جنگ اوکراین تنها می تواند به شکست روسیه منجر شود، «خطرناک و غیرقابل قبول» است

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

تارنمای راشاتودی نوشت: وزارت خارجه مجارستان با درخواست های اتحادیه اروپا برای شکست روسیه از اوکراین مخالفت کرده و می گوید این اتحادیه به صلح نیاز دارد نه طولانی تر شدن درگیری ها.

«ایلوا یوهانسون» (Ylva Johansson) کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا اظهارت خصومت آمیز چندی را در هفته اخیر مطرح کرده  وتاکید دارد که اتحادیه اروپا «مصمم به حمایت از اوکراین تا هر زمان که طول بکشد» است.

وی همچنین مدعی شده «برای این که این بحران خاتمه یابد، پوتین باید شکست بخورد».

«تاماس منچزر» (Tamas Menczer)، وزیرمشاور امور خارجه مجارستان روز جمعه یوهانسون را به «اظهاراتی بسیار خطرناک» متهم کرد و گفت «او پایان بحران را با یک رویداد نظامی مرتبط می داند» که ما نمی دانیم که آیا اصلا اتفاق خواهد افتاد و زمان به وقوع پیوستن آن چه موقع خواهد بود.

این مقام مجار خاطرنشان کرد موضع حمایت جویانه بروکسل از این درگیری آن را طولانی تر و درد و رنج این جنگ را افزایش می دهد و این بشدت خطرناک و غیرقابل قبول است.

منچزر همچنین موضع دولت مجارستان را تکرار کرد مبنی بر این که «به جای طولانی تر شدن جنگ، به صلح فوری نیاز داریم. صلح به گفتگو و آتش بس فوری نیاز دارد».

راشاتودی نوشت: مجارستان موضعی نسبتا بی طرفانه را از آغاز درگیری ها در اوکراین از اوایل ماه فوریه اتخاذ کرده است. این کشور از ارسال سلاح به کی یف برخلاف اعضای دیگر اتحادیه اروپا خودداری کرده و همچنین پیوسته تحریم های اعمال شده از سوی بروکسل علیه مسکو را مورد انتقاد قرار داده است.

بوداپست به شدت به سوخت روسیه وابسته است و توانسته درباره معافیت خود از ممنوعیت واردات سوخت از روسیه در اتحادیه اروپا مذاکره کند.

مسکو بارها از کی یف دعوت کرده است تا پای میز مذاکره بیاید. این کشور طرف اوکراینی را به تضعیف هرگونه ظرفیتی برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه اخیر متهم کرده است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اوایل ماه جاری، بیانیه‌ای را امضا کرد که انجام هرگونه مذاکره با ولادیمیر پوتین همتای روس خود را رسما غیرممکن می‌کرد. این اقدام به دنبال الحاق مناطق خرسون و زاپوروژیه و جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک به روسیه در نتیجه همه‌پرسی در این مناطق صورت گرفت.

 کی یف و حامیان غربی آن همه پرسی ماه سپتامبر را «ساختگی» خوانده اند و همچنان این مناطق را بخشی از اوکراین می دانند.

https://irna.ir/xjKPyc

**دانشگاهیان جهان تحریم دانشگاههای رژیم اسرائیل را کلید زدند

بیش از ۲۵۰ نفر از دانشگاهیان جهان در همبستگی با مردم مظلوم فلسطین خواهان قطع همکاری و جلوگیری از برنامه تبادل علمی و رسانه ای با دانشگاههای رژیم اسرائیل و عدم استفاده از فرودگاههای این رژیم شدند.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

روزنامه رای الیوم امروز شنبه در گزارشی نوشت: بیش از ۲۵۰ نفر از دانشگاهیان جهان در همبستگی با مردم فلسطین در بیانیه ای که توسط  توسط کمپین بین المللی دانشگاهیان علیه اشغالگری و آپارتاید رژیم اسرائیل صادر شد، خواهان تحریم دانشگاههای رژیم اسرائیل و ممنوعیت شرکت در برنامه های تبادل علمی و رسانه ای با این دانشگاهها و همچنین عدم استفاده از فرودگاه های فلسطین اشغالی شدند.  

دانشگاهیان و فعالان دانشگاهی که این بیانیه را امضا کرده اند، از دانشگاههای ۲۸ کشور جهان از جمله اردن، تونس، مصر، کویت، قطر، لبنان، عراق، گواتمالا، آفریقای جنوبی، مغرب، عربستان، انگلیس، سوئد، آمریکا، استرالیا، هلند، فرانسه، آلمان، اسپانیا، کانادا، موریتانی، بلژیک، شیلی، مالزی، مکزیک، ترکیه و روسیه هستند.

«رمزی عوده» دبیرکل بین المللی دانشگاهیان ضد اشغالگری و آپارتاید رژیم اسرائیل تاکید کرد که همه کادر و اعضای این کمپین بین المللی دانشگاهی خود را متعهد به فعال کردن تحریم دانشگاههای رژیم صهیونیستی و جلوگیری از استفاده از فرودگاههای این رژیم برای جابجایی به منظور همکاری علمی با تل آویو می داند.

https://irna.ir/xjKPx۲

**احزاب یمنی: عملیات پهپادی جدیت رهبر انقلاب یمن را نشان داد

ائتلاف احزاب «دیدار مشترک» یمن از عملیات پهپادی ارتش به بندر الضبه در استان حضرموت برای جلوگیری از سرقت نفت یمن تمجید کرد و آن را ترجمان عملی هشدار سید عبدالملک الحوثی رهبر انقلاب یمن دانست.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

ائتلاف احزاب «دیدار مشترک» یمن امروز شنبه در بیانیه ای تاکید کرد: این عملیات در چارچوب وظایف ارتش ملی و کمیته های مردمی در محافظت از یمن و مرزهای زمینی و دریایی و هوایی این کشور و ممانعت از غارت ثروت و منابع آن انجام شد.

 این بیانیه افزود: منابع نفتی و گازی یمن به جای هزینه شدن برای پرداخت حقوق کارمندان، غارت می شود.

احزاب دیدار مشترک خاطرنشان کردند: هشدار های سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انقلاب و مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن به شرکت های خارجی نسبت به سرقت نفت یمن باید جدی گرفته شود. عملیات دیروز این پیام را در دل خود داشت که هشدارهای کلامی به هشدارهای عملی تبدیل شده است و صنعا تاکید دارد که با غارت منابع یمنی کنار نمی آید و این مساله را نمی پذیرد.

در همین ارتباط، روزنامه لبنانی "الاخبار" امروز شنبه در گزارشی نوشت: دولت نجات ملی یمن دیروز جمعه برای اولین بار هشدار خود به شرکت های کشتیرانی خارجی فعال در بخش حمل و نقل نفت خام در استان های جنوبی یمن را اجرا کرد. این استان ها خارج از حاکمیت دولت نجات ملی یمن و تحت سیطره ائتلاف متجاوزان سعودی - اماراتی است. دولت نجات ملی یمن با این هشدار، معادله "نفت در برابر حقوق"را ترسیم کرد.

نفتکش یونانی موسوم به «نیسوس کیا» (NISSOS) دیروز جمعه برخلاف هشدارهای دولت نجات ملی یمن به بندر "الضبه" در استان حضر موت در جنوب این کشور نزدیک شد و قصد داشت ۲ میلیون بشکه نفت خام یمن را از این بندر به یغما ببرد اما ارتش یمن با حمله پهپادی خود به این بندر پیامی هشدار آمیز به این کشتی ارسال کرد.

منابع نظامی در صنعا با اشاره به هشدار مقامات یمنی مبنی بر اینکه درآمد حاصل از فروش نفت این کشور باید صرف تامین و پرداخت حقوق کارمندان یمنی شود، خاطرنشان کردند: دولت نجات ملی یمن از دیروز معادله جدید " نفت در برابر حقوق " را به اجرا درآورد.

آنها افزودند: این حمله پهپادی به بندر الضبه برای جلوگیری از سرقت نفت یمن از سوی نفتکش یونانی امری داخلی است و ارتباطی با درگیری نظامی هوایی با کشورهای متجاوز ندارد.

منابع یاد شده تهدید کردند که هرگونه واکنش از سوی ائتلاف متجاوز سعودی با پاسخ قدرتمند نیروهای یمنی مواجه خواهد شد.

آنها همچنین تاکید کردند که نیروی موشکی و هوایی و پهپادی ارتش یمن در آمادگی کامل بسر می برند.

به گفته ناظران سیاسی در صنعا، این حمله "یک حمله هشداردهنده بود زیرا اسکله بندر الضبه را هدف قرار داد و خود نفتکش یونانی را هدف قرار نداد و بدین ترتیب، از ایجاد هرگونه خسارت و تلفات جانبی جلوگیری شد. "

https://irna.ir/xjKPzV

**خودروهای برقی در آلمان قربانی بحران انرژی اروپا

روزنامه اشپیگل گزارش داد بحران کنونی انرژی در اروپا می تواند تحرک الکتریکی در آلمان را متوقف کند و خودروهای برقی را به موضوعی غیرجذاب برای مشتریان احتمالی آن در کشور تبدل کند.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

اشپیگل به نقل از مرکز تحقیقات خودرو نوشت: با توجه به گران تر شدن برق، شارژ خودروی برقی اکنون گران تر از پر کردن باک خودروهای بنزینی یا دیزلی تمام می شود و تا پایان سال خودروهای برقی احتمالا دیگر امتیازی محسوب نمی شوند.

بر اساس این گزارش، موتور احتراقی با طی مسافت ۱۵ هزار کیلومتر به طور متوسط ماهانه بیش از ۳۰ یورو ارزان تر از خودروی برقی است.

به نوشته این نشریه، جوایز دولتی برای خرید خودروهای برقی نیز ۲۵ درصد کاهش یافته است. خریداران برای انتظار تقریباً یک ساله برای خرید یک خودروی الکتریکی سفارش داده شده، امتیاز کمتری نسبت به آنچه انتظار داشتند، دریافت می کنند. ضمن این که دیگر هیچ یارانه دولتی به خودروهای هیبریدی (دارای سوخت ترکیبی) اختصاص نمی یابد.

تارنمای یونایتد پرس نیز با استناد بر گزارش اشپیگل نوشت: اکنون به نظر می رسد موتورهای با احتراق داخلی، مقرون به صرفه تر از خودروهای برقی هستند.

در شرایط فعلی، مصرف کنندگان تمایل چندانی برای خرید خودروی جدید ندارند. «سابین جاسکولا» از شرکت «زد اف» دومین تامین کننده سیستم های خودرو در آلمان، این وضعیت را «ترکیبی سمی از بحران انرژی و تورم» توصیف کرده است.

او پیش‌بینی کرد تولید خودروهای الکتریکی در سال آینده در اروپا سقوط خواهد کرد، زیرا تنها ۱۱ میلیون خودرو می‌توانند به جای ۱۸ میلیون دستگاه برنامه‌ریزی شده، از خط مونتاژ در سراسر این صنعت خارج شوند.

یکی دیگر از نمایندگان شرکت «زد اف» برنامه های اتحادیه اروپا برای توقف فروش خودروهای بنزینی و دیزلی تا سال ۲۰۳۵ را «توهم آمیز» توصیف کرد.

بر اساس گزارش اشپیگل، همچنین کمبود ایستگاه های شارژ عمومی در سراسر آلمان وجود دارد. در برخی از کلان‌ شهرها، یک ایستگاه واحد بین ۶۰ وسیله نقلیه مشترک است، و به نوسازی ایستگاه در مقیاس بزرگ نیاز است تا فضاهای شارژ کافی برای همه فراهم شود.

این نشریه به نقل از یک فروشنده کهنه کار باتری خودرو، نوشت: «این خطر وجود دارد که خریداران بالقوه خودروهای الکترونیکی به آن پشت کنند».  

https://irna.ir/xjKPCP

**مقام اقلیم کردستان عراق از اجرای لغو روادید ورود به ایران خبر داد

مدیرکل روابط اقلیم کردستان عراق از اجرای لغو روادید ورود به جمهوری اسلامی ایران از فردا یکشنبه خبر داد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

«عبدالله آکریی» مدیرکل روابط اقلیم کردستان عراق امروز  شنبه در گفت و گو با پایگاه خبری "شفق نیوز" گفت: ساکنان این منطقه می توانند بدون روادید به ایران سفر کنند.

وی افزود: "تصمیم لغو روادید بین اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران از فردا (یکشنبه) اجرایی می شود و شهروندان از فردا می توانند بدون روادید به ایران سفر کنند. "

این مقام اقلیم کردستان عراق با اشاره به اینکه "این تصمیم بین اقلیم کردستان عراق و طرف ایرانی توافق شده است"، اظهارداشت: شهروندان در اقلیم کردستان عراق می‌توانند از طریق تمامی گذرگاه‌های مرزی و داشتن گذرنامه بدون دریافت روادید به ایران سفر و به مدت یک ماه در آنجا اقامت کنند.

وی این تصمیم را گامی مهم برای هر دو طرف دانست.

پیشتر سرپرست فرمانداری قصرشیرین از لغو روادید برای سفر مسافران و گردشگران عراقی و ایرانی از مرز رسمی پرویزخان در این شهرستان به داخل و خارج از کشور خبر داد.

«محمد حیدری» چهارشنبه هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس تمام مسافران و گردشگران عراقی که از مرز رسمی پرویزخان وارد کشورمان شوند و یا هموطنانمان که قصد سفر به اقلیم کردستان عراق را از طریق این مرز دارند، می توانند با داشتن گذرنامه معتبر تردد کنند.

در همین راستا، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان سلیمانیه عراق نیز در اطلاعیه ای در کانال اطلاع رسانی خود اعلام کرد: به اطلاع شهروندان محترم اقلیم کردستان عراق می رساند براساس توافقات به عمل آمده با مقامات کشور عراق، نحوه تردد اتباع عراقی دارنده گذرنامه عادی  به جمهوری اسلامی ایران تا اطلاع ثانوی به نحو زیر می باشد: 

"اتباع عراقی در هنگام ورود به ایران از طریق کلیه مبادی زمینی، هوایی، ریلی و دریایی، نیازی به اخذ روادید نداشته و اطلاعاتی که توسط پلیس مستقر در مرزهای کشور در هنگام ورود آنان ثبت می نماید، به منزله اجازه ورود قانونی به کشور با مدت اقامت ۳۰ روزه خواهد بود.
*ملاحظات مهم:
- اتباع عراقی که به منظور تحصیل، کار، سرمایه گذاری، امور مطبوعاتی و خبرنگاری قصد ورود به کشور و فعالیت را داشته و یا متقاضی اخذ روادید خانواده می باشند، می بایست از طریق نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور روادید لازم را قبل از سفر اخذ کنند.
- این تسهیلات شامل ورود کلیه اتباع عراقی از تمامی مرزهای مجاز می باشد.
- رعایت شیوه نامه های جاری بهداشتی لازم و ضروری است. (ورود با ارائه کارت واکسن با حداقل دو نوبت تزریق یا تست منفی کرونا با اعتبار ۷۲ ساعته) ".

https://irna.ir/xjKPD۵

**رایزنی السودانی با رئیس ائتلاف العزم درباره تشکیل کابینه عراق

نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق در دیدار با رئیس ائتلاف العزم پیرامون سازوکارها و ضوابط تشکیل دولترایزنی کرد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

محمد شیاع السودانی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق با مثنی عبدالصمد السامرائی رئیس ائتلاف العزم در پارلمان عراق دیدار کرد.

به نوشته سایت میدل ایست نیوز، در این دیدار که با حضور شماری از نمایندگان و سران ائتلاف العزم برگزار شد، دو طرف درباره آخرین تحولات صحنه سیاسی و راه های همکاری برای انتخاب دولت جدید براساس سازوکارها و ضوابطی که منجر به تشکیل دولتی توانا و قوی شود، رایزنی کردند.

السامرائی در این دیدار بر اهمیت رعایت حقوق انتخاباتی همه طرف های سیاسی برای کسب حمایت آنها در تشکیل دولت تاکید کرد.

وی اشاره کرد: ائتلاف العزم به صورت جدی در تلاش ها برای تشکیل دولت به گونه ای که به نفع ملت عراق باشد، نقش خواهد داشت.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه در برخی مسائل مربوط به انتخاب وزرای کابینه به نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت، آزادی عمل داد.

چارچوب هماهنگی به السودانی در انتخاب یک وزیر از میان چند نامزد یا تقاضای تغییر نامزدها آزادی عمل داده است.

چارچوب هماهنگی همچنین به نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه این اختیار را داده که وزارتخانه‌ها را میان طیف‌های اجتماعی اصلی توزیع کند و فقط وزارتخانه‌های کشور و دفاع از سهمیه‌بندی مستثنی شود و وی بر اساس آنچه تشخیص می‌دهد و بر اساس برنامه دولتش چهره‌های ملی یا نظامی را برای این سمت‌ها معرفی کند.

همزمان دفتر نخست وزیری عراق با اشاره به بیانیه چارچوب هماهنگی درباره آزادی عمل السودانی برای انتخاب وزرای کابینه تأکید کرد که توافق بین فراکسیون‌های سیاسی چارچوب هماهنگی، شامل اعطای فرصت به هر فراکسیون جهت مطرح کردن نامزد خود برای همه وزارتخانه‌ها است.

در بیانیه مذکور آمده است که انتخاب نامزدها از سوی شخص نخست وزیر براساس شایستگی، پاکدستی و توانایی مدیریت وزارت و طبق حجم انتخاباتی هر فراکسیون صورت می گیرد.

https://irna.ir/xjKPGS

**صنعاء: منطقه پیام حمله به بندر الضبه را درک کند

وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن هشدار صنعاء به شرکت‌های خارجی در مورد غارت مستمر ثروت، تصمیمی ملی برای حفظ ثروت مردم این کشور است و با تلاش برای پایان دادن به تهاجم نظامی منافاتی ندارد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

«هشام شرف» وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن امروز (شنبه) در رابطه با ضربه هشدار دهنده دیروز نیروهای مسلح یمن به بندر الضبه در شرق این کشور، گفت که  اگر صنعاء بگوید این کار را انجام می‌دهد، در میدان عمل و روی زمین انجام می‌دهد.
وی تصریح کرد: ما پیام هشدار دهنده خود را به عنوان اولین گامی که می‌تواند مستمر باشد و شدت پیدا کند، به همه کشورهای جهان اطلاع داده‌ایم و منطقه و جامعه بین المللی باید این پیام را درک کنند.
هشام شرف تأکید کرد که «رهبری ملی» در قبال ادامه غارت ثروت مردم یمن و نیز تداوم تهاجم نظامی و محاصره همه جانبه دست بسته نخواهد بود.
وزیر امور خارجه یمن در ادامه تصریح کرد: صنعاء از سر قدرت و توانایی، همچنان دست خود را برای صلح عادلانه و شرافتمندانه و دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع برای پایان دادن به تجاوزات و رفع محاصره دراز می‌کند.
وی تأکید کرد که تمدید آتش بس یمن منوط به پرداخت حقوق همه کارکنان دولت، ورود بدون مشکل کشتی‌های نفت و گاز و کالاهای تجاری به بندر حدیده و عدم مانع‌تراشی برای پروازهای تجاری است.
ارتش یمن دیروز جمعه برای جلوگیری از یک کشتی نفتی که قصد غارت نفت خام را از طریق بندر الضبه در استان حضرموت داشت، به این بندر حمله پهپادی کرد.
سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات پهپادی صورت‌گرفته در بندر الضبه (شرق یمن) تنها یک ضربه هشداردهنده ناچیز بود که با هدف جلوگیری از غارت و قاچاق نفت صورت گرفت.

https://irna.ir/xjKPKJ

**بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین به پایان رسید

بیستمین کنگره ملی یک هفته‌ای حزب کمونیست چین (CPC) روز شنبه در پکن به پایان رسید و بر اساس آرایی که تا کنون اعلام شده است، شی جی پینگ برای سومین دوره متوالی به عنوان دبیر کل حزب برگزیده شد.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

بیستمین کنگره ملی یک هفته ای حزب کمونیست چین (CPC) روز شنبه در پکن به پایان رسید و شی جی پینگ برای سومین دوره متوالی از سال ۲۰۱۲ به سمت دبیر کل حزب برگزیده شد که جایگاه او را برای یک دوره چهار ساله دیگر به عنوان رییس جمهور جمهوری خلق چین، تضمین می کند.    

شی به ۲۳۳۸ نماینده و نمایندگان دعوت شده ویژه حاضر در جلسه پایانی کنگره هفتگی در تالار بزرگ مردم پکن گفت:کنگره حزب کمونیست چین به اهداف خود یعنی وحدت تفکر، تقویت اعتماد به نفس، ترسیم مسیر و تقویت روحیه دست یافته است. این کنگره ای برای بالا نگه داشتن پرچم ما، تجمیع قدرت‌مان و ترویج همبستگی و فداکاری بوده است.

نمایندگان حزب، در جلسه اختتامیه بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، در تالار بزرگ مردم در پکن شرکت کردند و رای خود را به صندوق انداختند. در جلسه پایانی به ریاست شی، کنگره کمیته مرکزی جدید CPC با ۲۰۵ عضو و ۱۷۱ عضو علی البدل و کمیسیون مرکزی جدید بازرسی انضباطی (CCDI) متشکل از ۱۳۳ عضو را انتخاب کرد.

کنگره قطعنامه ای را در مورد گزارش کمیته مرکزی نوزدهم و قطعنامه ای در مورد اصلاحیه قانون اساسی حزب را به تصویب رساند.

شی گفت: ما معتقدیم که تمام تصمیمات و برنامه های تعیین شده در کنگره و همه نتایج آن نقش مهمی در هدایت و پشتوانه تلاش های ما برای ساختن یک کشور مدرن سوسیالیستی از همه جهات، پیشبرد جوان شدن کشور در همه جبهه ها و تضمین پیروزی های جدید برای سوسیالیسم با ویژگی های چینی، خواهد داشت.

شی از نمایندگان خواست که آرمان اصلی و مأموریت تأسیس حزب و اساسی ترین منافع کشور را قاطعانه در نظر داشته و آگاه باشند که «این کشور مردم آن هستند؛ مردم کشور هستند.»

شی خاطرنشان کرد که حزب با پشت سر گذاشتن یک قرن تلاش بزرگ، بار دیگر سفر جدیدی را آغاز می کند که در آن با آزمون های جدیدی روبرو خواهد شد. ما کاملاً مطمئن هستیم و قادر به ایجاد معجزات جدید و حتی بزرگتر در سفر جدید عصر جدید هستیم، معجزاتی که جهان را شگفت زده خواهد کرد.

او گفت: ما باید به تاریخ خود اطمینان داشته باشیم، ابتکارات تاریخی بیشتری به نمایش بگذاریم، و شجاعت مبارزه و شجاعت برای پیروزی داشته باشیم.

شی از حزب خواست متمرکز بماند، مصمم به پیش برود و همه مردم چین را در تلاش برای تحقق اهداف و وظایف تعیین شده در بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین متحد و رهبری کند.

https://irna.ir/xjKPKm

**تنش‌های سیاسی در مونته‌نگرو/ برکناری همزمان دو وزیر

اختلافات سیاسی در کشور مونته‌نگرو در حالی به اوج خود رسیده است که دو وزیر این کشور با فشار نخست وزیر و پارلمان برکنار شدند.

از رد ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تا احضار ترامپ

رانکو کریوکاپیچ وزیر امور خارجه و راسکو کونیویچ وزیر دفاع مونته نگرو روز شنبه به دستور دریتان آبازوویچ نخست وزیر این کشور از سمت خود برکنار شدند. بحران سیاسی مونته‌نگرو از یک سال پیش آغاز شده است.  

کریوکاپیچ و کونیویچ که ریاست حزب سوسیال دموکرات مونته نگرو (SDP) را برعهده دارند در موضوعات مختلفی از جمله مبارزه با فساد، وضعیت کلیسای ارتدکس و رابطه با صربستان اختلافاتی با نخست وزیر داشتند.

۴۱ نماینده از ۸۱ عضو پارلمان به برکناری کریوکاپیچ و کونیویچ رای دادند. احزاب موافق این دو وزیر در رای‌گیری شرکت نکردند.

میلان کنژویچ، رئیس هیئت پارلمانی دفاع و امنیت و متحدانش از ائتلاف جبهه دموکراتیک مخالف، خواستار تشکیل دولت جدید تا نوامبر شدند.

https://irna.ir/xjKPKQ
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha