۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۴۷
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 84922577
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر صمت بدنبال قانونمند کردن و ساماندهی واردات و بازار خودرو است

رشت - ایرنا - فعال اقتصادی و سرمایه‌گذار حوزه تجارت در منطقه آزاد انزلی یک سال فعالیت را برای بررسی عملکرد وزیر صنعت معدن و تجارت و استیضاح آن زمان اندکی دانست و گفت: آیین نامه ای که فاطمی‌امین در حوزه خودرو تدوین کرد نشان می دهد او به دنبال قانونمند کردن واردات خودرو به هر شکل ممکن است.

علی‌رضا گل شکن روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از نقاط قوت برجسته وزیر صنعت، معدن و تجارت آن است که سیدرضا فاطمی امین از بدنه همین وزارت خانه رشد کرده و مراحل ترقی را طبق اصول مدیریتی تا پست وزارت طی کرده است و آشنا و مسلط بر امور است و از وزارتخانه دیگری بر این مجموعه گمارده نشده که فاقد آشنایی لازم با حوزه کاری خود باشد.
وی تصریح کرد : فاطمی امین در همین مدت اندک توانست واردات خودرو را سامان دهد و جلوی واردات را بگیرد که این خود عملکرد مثبتی در کارنامه وزارت او است اما کیفیت را یک شبه نمی توان در ایران خودرو و سایپا اصلاح کرد.

 وی اظهار کرد: وزیر به خوبی می داند اگر واردات خودرو در کشور آزاد شود چند ۱۰ هزار میلیارد دلار ارز از بازار خارج شده و تقاضا در بازار افزایش می یابد و در پی آن نرخ دلار برای تولید کننده بالا رفته و قیمت تمام شده کالا برای مصرف کننده افزایش خواهد یافت.
وی عهده دار بودن منصب وزارت در زمان تحریم را کار دشواری دانست و اضافه کرد: در زمان تحریم نه تنها برای سرمایه‌گذار امکان تاسیس کارخانه وجود ندارد بلکه در صنعت خودروسازی نیز امکان واردات قطعات برای خودروسازان وجود ندارد و هرکس دیگری جز فاطمی امین نیز عهده دار این سمت شود کار دشواری در پیش خواهد داشت.
گل شکن ادامه داد : وزیر صمت در این مدت کوتاه توانست در مقابل فشارهایی که از سوی گروه های فشار خودرویی وجود داشت، مقاومت کرده و آیین نامه ای تدوین کند که واردات خودرو را محدود سازد تا ارز کمتری از کشور خارج شود.

وی عنوان کرد: ایرادی که بر این آیین‌نامه وارد است آنکه باید واردات قطعات خودرو به کشور آزاد می شد نه واردات خودروی کامل، در این صورت کارخانجات مرتبط می توانستند این قطعات را مونتاژ کرده و خدمات ارائه دهند تا قیمت تمام شده کالا ارزان شود.
وی تاکید کرد: ورود خودرو کامل هیچ تاثیری در قیمت نداشته و این کالا به صورت ارزان در اختیار مشتری قرار نمی گیرد و تفاوت قیمتی بین کالای وارداتی و محصولات ایران خودرو و سایپا وجود نخواهد داشت.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه باید این اقدام وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با محدودیت واردات خودرو و جلوگیری از خروج ارز را ارج نهاد، گفت : تمام کشورهای دنیا واردات را در قبال صادرات انجام می‌دهند و هیچ کشوری با تراز منفی کار نمی‌کند حتی کشورهایی مانند بنگلادش و اتیوپی. چنانکه اگر بخواهیم به اتیوپی کالایی صادر کنیم باید حتما چیزی در ازای آن وارد کنیم حتی ۱۰۰ هزار دلار اما در ایران اگر واردات آزاد شود همه به سمت خرید محصولات خارجی می روند.
وی خاطر نشان کرد: اگر واردات خودرو آزاد شود نه تنها سودی برای کشور ندارد بلکه ضرر هم خواهد داشت چون تصمیمات وزیر در این زمینه از کار مطالعاتی او نشات گرفته است و بیانگر آن است که وزیر صنعت، معدن و تجارت فردی نظام مند است. در سایر موارد مطرح شده نیز باید به فاطمی امین فرصت داد چون یک سال برای ارائه عملکرد موثر مدت کمی است و نمی توان بطور اساسی اظهار نظر کرد.

 تقاضای استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی روز چهارشنبه (۲۷ مهر) از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و با اعلام سخنگوی هیأت رئیسه قرار است جلسه استیضاح روز سه شنبه دهم آبان برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha