طالب محمدی روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح در راستای تبیین و نهادینه ساختن فرهنگ انسانساز نماز در مدارس استثنایی دوره ابتدایی برای دانشآموزان دختر و پسر با نیازهای ویژه استان برگزار میشود.
وی با بیان اینکه آموزش نماز و اعمال دینی به دانشآموزان دوره ابتدایی آثار تربیتی، اخلاقی و عاطفی عمیقی بر شخصیت آنان می گذارد، گفت: در راستای پیشگیری از بروز آسیبهای تربیتی در آموزش آداب نماز، باید تفاوت ظرفیتها، استعدادها، نیازها وخواستههای دانشآموزان دارای نیازهای ویژه متناسب با محدودیت آنان مورد توجه قرار گیرد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با تاکید بر تاثیرگذاری این فریضه الهی در رشد، تعالی فرهنگی و کاهش آسیبهای اجتماعی افزود: ترویج و گسترش فعالیتهای دینی و قرآنی سرلوحه فعالیتهای پرورشی آموزش و پرورش با نیازهای ویژه است.
به گفته وی طرح سودای بندگی از اول آبان جاری آغاز شده و تا پایان بهمن در مدارس استثنایی دوره ابتدایی استان ادامه دارد.
اجرای نهضت آموزش زبان اشاره
محمدی در ادامه اظهار داشت: در راستای توجه به حقوق شهروندی و ملی افراد با آسیب شنوایی، دوره ضمن خدمت آموزش زبان اشاره در سطح تکمیلی برای ۱۲۴ نفر از عوامل اجرایی و آموزشی مدارس استثنایی در بستر فضای مجازی و ۳۰ نفر از اولیای دانش آموزان دارای آسیب شنوایی استان به صورت حضوری برگزار شد.
وی با بیان اینکه کردستان دومین استان مجری در سطح کشور در اجرای این برنامه بود، افزود: ۲ دوره ۴۰ ساعته با هدف کمک به بهبود و تسهیل در برقراری ارتباط اجتماعی معلمان، مدیران و معاونان مدارس استثنایی و یک دوره ۳۰ ساعته هم برای اولیای دانش آموزان دارای آسیب شنوایی برگزار شد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: این دوره با هدف اجرایی شدن بسته تحولی مدرسه انطباقی، برنامههای عملیاتی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور و توجه به عدالت آموزشی برای تسهیل فرآیند ارتباط جامعه ناشنوایان با دنیای اطراف برگزار شد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از سخت ترین معلولیتها ناشنوایی است، گفت: قرار است آموزشها را ارتقا دهیم تا همگان بتوانند با فرد دچار آسیب شنوایی ارتباط برقرارکرده و ناشنوایان از تعاملات اجتماعی محروم نباشند.
محمدی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی دارد،اظهار داشت: کاهش یادگیری مهارتهای اجتماعی، افت مهارت های شغلی و تحصیلی و کنارهگیری از اجتماع از جمله مسائل و مشکلات عمدهای است که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه برهزینههای بالای توانبخشی با آن مواجه می شود.
وی با بیان اینکه با تشخیص به موقع و مداخله بهنگام می توان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، تاکید کرد:جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و تواناییهای او یاریرسان باشد.
عقد تفاهمنامه همکاری با بهزیستی کردستان
رییس آموزش و پرورش کردستان همچنین به انعقاد تفاهمنامه همکاری با بهزیستی استان در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: گسترش همکاری دو جانبه در فعالیت های آموزشی، توانبخشی و حمایتی در چارچوب قوانین و مقررات از مفاد مهم در این تفاهمنامه است.
وی با تاکید بر تقویت همکاری بین بخشی در راستای ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی، درمانی و حمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: آموزش و پرورش استثنایی و بهزیستی می توانند بیشترین همکاری را در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه داشته باشند.
محمدی درباره نکات مهم تفاهم نامه همکاری که در اداره کل بهزیستی استان امضا شد، گفت: خرید ارتز (وسایل کمکی) و پروتز (اعضای مصنوعی) برای دانش آموزان با نیازهای ویژه به صورت رایگان در مراکز تحت پوشش بهزیستی انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه وسایل کمک توانبخشی از جمله نیازهای اولیه افراد دارای معلولیت برای دستیابی به حداکثر سطح استقلال فردی، حرفهای و بالا بردن سطح مشارکت اجتماعی این افراد است، اظهار داشت: کلینیکهای تخصصی وابسته به سازمان بهزیستی به دانشآموزان نیازمند خدمات (توانبخشی) رایگان ارائه می دهند.
رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: خدمات تجویز سمعک، تجویزعینک، قالبگیری سمعک، خدمات کلینیکی وتخصصی بینایی، شنوایی وفیزیوتراپی به دانشآموزان ارجاع بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی پایگاههای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به مدارس استثنایی در مراکز وابسته به بهزیستی رایگان انجام می شود.
به گفته وی آموزش و پرورش استثنایی در تلاش است با استفاده از ظرفیت سایر ارگانها روند خدمت رسانی بهتر به جامعه دانش آموزان با نیازهای ویژه را تسهیل و تسریع دهد.
نظر شما