رایزنی برای تامین بهتر بودجه پژوهشگاه‌ها/ موافقت سازمان برنامه و بودجه با استقلال پژوهشگاه‌ها

تهران- ایرنا- مدیران پژوهشگاه‌های کشور در نشستی با مسوولان سازمان برنامه و بودجه با بررسی موضوع تامین بودجه این نهادهای علمی و رسیدن به الگویی اجرایی بر استقلال پژوهشگاه‌ها و تغییر آیین‌نامه آنها به نهادی مستقل از دولت تاکید کردند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم،  هشتمین جلسه مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور با حضور امیر علی سیف الدین رییس امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجۀ کشور و اعضای مجمع به میزبانی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و با هدف رایزنی برای تامین بهتر بودجه پژوهشگاه‌های کشور برگزار شد.

علی‌باقر طاهری‌نیا رییس مؤسسۀ پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور در این نشست گفت: به دلیل اینکه در فصل تدوین بودجه قرار داریم از مدیران آموزش عالی در سازمان بودجه دعوت کردیم تا در این مورد و مشکلات آن به جمع بندی برسیم. باید مدلی برای تخصیص بودجۀ پژوهشگاه طراحی شود که مشابه دانشگاه‌ها باشد.

یوسف زنگانه دبیر برنامه و بودجۀ مراکز پژوهشی، مهدی نصیری مدیر مالی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و رسول پاکدامن مدیر بودجه، تحول اداری و بهره‌وری مؤسسۀ پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گزارشی از بودجۀ مؤسسات و پژوهشگاه‌ها و مشکلات آنها ارائه کردند.

رایزنی برای تامین بهتر بودجه پژوهشگاه‌ها/ موافقت سازمان برنامه و بودجه با استقلال پژوهشگاه‌ها

بخش زیاد بودجه و مخارج باید توسط پژوهشگاه‌ها تامین شود

سیف‌الدین رییس امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: سرمایه و دارایی‌های خوبی در پژوهشگاه‌ها وجود دارد و بخش زیادی از بودجه و مخارج باید توسط خود پژوهشگاه‌ها تأمین شود و از اعضا خواست کمک کنند به جمع‌بندی و طرح‌های قابل اجرا برسند.

سید سروش قاضی نوری رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ضمن اشاره به ضعیف‌تر و فقیر شدن وضعیت پژوهش در کشور و انتقاد از وضعیت استخدام ۳۰ سالۀ هیئت علمی و پژوهشگران، پیشنهاد داد پژوهشگاه‌ها به نهادی مستقل تبدیل شوند و مدیریت کامل بودجۀ خود را در اختیار داشته باشند.

ضرورت اصلاح ساختار پژوهشگاه‌ها 
احمد شعبانی رییس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ضمن انتقاد از قطع بودجۀ پروژه‌ها بعد از تغییر دولت‌ها، خواستار اصلاح ساختار تشکیلاتی، سیاسی و علمی پژوهشگاه‌ها شد و پیشنهاد داد پژوهشگاه‌ها از نظر فعالیت، مأموریت، و ساختار بازبینی شوند تا بهره‌وری بهتری داشته باشند.

مهدی نکومنش رییس پژوهشگاه پلیمر وپتروشیمی با طرح «مستقل و خودگردان شدن پژوهشگاه‌ها» موافقت کرد و پیشنهاد داد تا مانند دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها نیز از سه درصد کسر بودجه، هنگام واریز به خزانه، معاف شوند.

رییس امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه هم پاسخ داد: ساختار پژوهشگاه و دانشگاه متفاوت و سازمان برنامه و بودجه با استقلال پژوهشگاه‌ها و تغییر آیین‌نامۀ آنها به نهادی مستقل از دولت موافق است. ضمناً پژوهشگاه‌ها می‌توانند فعالیت برون‌مرزی برای کسب درآمد داشته باشند و این طرح برای اجرایی شدن احتیاج به بررسی بیشتر دارد.

رایزنی برای تامین بهتر بودجه پژوهشگاه‌ها/ موافقت سازمان برنامه و بودجه با استقلال پژوهشگاه‌ها

گزارشی از طرح رصدخانه ملی و چشمه نور ایران
حبیب خسروشاهی
مدیر طرح رصدخانۀ ملی ایران ضمن معرفی پژوهشگاه و فعالیت‌های آن به مناسبت پایان ساخت تلسکوپ ملی ایران گزارشی از دستاوردهای بزرگ طرح رصدخانۀ ملی ایران و ثبت اولین تصویر تلسکوپ ارائه داد و گزارش مختصری نیز از طرح چشمۀ نور ایران توسط مجتبی محمدی نجف آبادی مدیر طرح چشمۀ نور ایران ارائه شد.  

 محمدجواد لاریجانی رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی هم در این جلسه بر بازنگری ساختار و استقلال پژوهشگاه‌ها تاکید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha