ظرفیت خیریه‌ها در مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش به‌کار گرفته می‌شود

اصفهان - ایرنا - معاون وزیر و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: از ظرفیت خیریه ها، گروه‌های جهادی و واقفان برای مرحله نخست مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد محمودزاده روز چهارشنبه در نشست شورای موسسان مدارس غیر انتفاعی نواحی و مناطق استان اصفهان در اصفهان افزود: مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش یکی از راهبردهای جدی دولت سیزدهم است که در آن بدنبال پایه گذاری جدید و بدون سود شخصی در تاسیس و اداره مدارس هستیم.

وی اظهار داشت: در این طرح دولت نیز حمایت ها و مشارکت خود را خواهد داشت اما تاسیس و اداره مدرسه به دست مردم خواهد بود.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم این طرح به موضوع مدارس هیات امنایی ورود خواهیم کرد، گفت: نقش مردم و انجمن های اولیا و مربیان در مدرسه داری تقویت خواهد شد.

محمودزاده همچنین به سند تحول و راهبردی سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی اشاره و اضافه کرد: معلمان، عنصر اصلی این سند هستند و به دنبال صلاحیت های علمی و تخصصی و استانداردسازی آموزش هستیم.

وی با اشاره به اینکه مهندسی کیفیت در آموزش و پرورش در سند تحول سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و رویکردهای جدید تربیتی اجرا می شود، خاطرنشان کرد: در قالب این سند به دنبال ایجاد مدیریت یکپارچه و منعطفانه با واگذاری امور به خود مدارس استان ها هستیم.

محمودزاده با بیان اینکه تنگ نظری هایی درباره مدارس غیر دولتی در برخی از استان ها وجود دارد، اظهار داشت: درباره نوسازی مدارس و استحکام بنا و رفع مشکلات موجود در حال پیگیری آیین نامه ها هستیم و امید است هرچه زودتر با تصویب آن، این مساله برطرف شود.

وی درباره زمین های با کاربری آموزشی نیز خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اگر آموزش و پرورش به زمین های با کاربرد آموزشی نیازی ندارد این زمین ها را می توان به مدارس غیر دولتی واگذار کرد که این موضوع به رفع مشکل استان ها نیز کمک می کند.

محمودزاده با بیان اینکه امسال شهریه های مدارس غیر انتفاعی افزایش داشت، افزود: امسال حدود ۸۰۰ میلیارد ریال از محل تبصره ۱۸ برای پرداخت تسهیلات به مدارس غیر دولتی در نظر گرفته شد.

وی با تاکید بر اینکه ماموریت اصلی آموزش و پرورش، تربیت انسان و خلق سرمایه انسانی است، تصریح کرد: به‌همین دلیل دشمن می خواهد به این موضوع ورود پیدا کند و از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون در زمینه های مختلف سخت افزاری اقدام کرده که تا کنون توفیقی در این زمینه نداشته است.

محمودزاده با بیان اینکه بخش نرم افزاری مانند تهاجم فرهنگی، مدل جدیدی از حضور دشمن است، افزود: دشمن از فرصت ۲ سال دوران کرونا و حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی استفاده کرد، غفلت هایی نیز در این زمینه صورت گرفت، فضای مجازی فرزندان ما را به آغوش کشید و دشمن مشتاقانه وارد این فضا شد.

وی با اشاره به اینکه دشمن فضای مجازی را بستر خوبی برای ورود به تربیت کودکان و نوجوانان و خانواده دید، ادامه داد: لازم است آموزش و پرورش و سایر دستگاه های اجرایی، هنرمندانه و با برنامه ریزی کامل در این زمینه و در بخش های فضای مجازی، فرهنگی و آموزشی اقدام کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: فرزندان و دانش آموزان ما علاقه مند هستند که مورد توجه قرار گیرند و اگر ما این کار را انجام ندهیم و به آنها در مدارس و کلاس های درس سر نزنیم، دیگران آنها را تحویل می گیرند.

وی ادامه داد: ندایی که از دشمن برمی آید، ورود به مدارس و مراکز آموزشی است و ما نباید اجازه ورود آنها را در حوزه نرم افزاری بدهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشی از این نیروهای انسانی در مدارس غیر دولتی تربیت می شوند، گفت: حدود ۲ میلیون و یکصد هزار دانش آموز در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند.

وی همچنین با اشاره به روز ۱۳ آبان، افزود: در این روز شاهد حضور خوبی از مدارس مختلف دولتی و غیر دولتی برای حمایت از آرمان های انقلاب و شهدا خواهیم بود.

در این نشست اعضای شورای موسسان مدارس غیر انتفاعی نواحی و مناطق استان اصفهان به بیان مشکلات و مسائل خود از جمله مساله نوسازی، قوانین، شناسه ملی، صندوق حمایت از مدارس غیر دولتی، بیمه و مالیات پرداختند.

استان اصفهان حدود یک‌میلیون دانش‌آموز در بیش از ۶ هزار واحد آموزشی دارد که حدود ۱۵۰ هزار دانش آموز در مدارس غیر انتفاعی تحصیل می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha